Nya Peugeot 508

376 inlägg 0 nya
Nya Peugeot 508

Peugeot har dragit av skynket och släppt info om nya Peugeot 508.
Här är svenska pressreleasen:
http://www.mynewsdesk.com/se/peugeot/pressreleases/premiaer-nya-peugeot-508-foeraendrar-allt-2424469

Intressant är att 508 har en ny bakaxel med multilänk-upphängning, och så har modellen fått elektroniska adaptiva stötdämpare. Ny limningsteknik för karossen för att öka vridstyvheten. Night Vision (finns även i DS7 Crossback) för infraröd upptäckt av djur m m om natten och flera nya - för Peugeot - förarhjälpmedel.

Men det som är mest värt att nämna - det är att med denna modell så går Peugeot in i premium. Inredningen kombinerar trä och alcantra i de mer exklusiva varianterna. Karossen är en lågbyggd "low-rider" - en 5-dörrars fastback coupé-sedan. Den är lägre, bredare och även kortare än den förra modellen och därmed innebär ett kraftigt avsteg från tidigare 40x/50x-modeller. Detta är en ny inriktning på märket.

Vilket kan vara en bra positionering eftersom de som önskar en mer praktisk bil väljer de SUVifierade 3008/5008. Men inte hade jag förväntat mig att Peugeot skulle göra en direkt konkurrent till - eventuellt kommande - Volvo S60. :) Det sägs bli en kombi också, i framtiden. Vi får väl se, men en lågbyggd sport-kombi är väl inte riktigt det jag ser fram emot.

Här mer info... Peugeot 508 innebär premiär även för nya motorer - 1.6 PureTech ersätter tidigare THP/Prince-motorn som utvecklades i samarbete med BMW (blocket var Peugeot, kamaxlar och ventilstyrning mm BMW) och som hade en del barnsjukdomar. Flera bilder finns här... även den häftiga interiören.
https://paultan.org/2018/02/22/new-peugeot-508-officially-revealed-now-smaller-and-with-a-tailgate-targets-audi-a5-sportback/

Nya Peugeot 508

Verkar vettig med vettiga lösningar och peugot har ju varit ledande tidigare i stor kombi så det blir nog bra när den kommer.
Allt kommer och går vad det gäller kläder och biltyper.
Jag tror att folk kommer att genomskåda suv trenden och fatta att en vanlig kombi har många stora fördelar.
Trenden billig bullrig små suv kommer att stagnera förutom för dom som är 189 cm och verkligen behöver buss körställningen och snacket att lasta på höjden i lilla bagaget hur praktiskt är det och många fabrikat har inte ens lastgaller som tillbehör.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Så det är alltså premium som Peugeot siktar på då trots allt. I vår tidigare debatt förnekade Raphael det.

Ja där har man dock fortfarande inte att göra. Inte ens med den här bilen..

Men till rätt pris kan den nog utmana både Hyundai och Opel. Den senare finns dock med AWD vilket är ett måste i segmentet.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Peugeot 508 premium? Omöjligt, endast de tre tyska statusmärkena är premium, och inget annat märke kan någonsin bli premium. Detta gäller till domedag och en dag till, och hör sen! Ironi, javisst...

A.L affärsplanen är att Peugeot siktar på light-premium, där Volkswagen utmålas som huvudkonkurrent. Det hindrar inte att Peugeot gör enstaka upper-premium-modeller, precis som det inte hindrar Volkswagen att göra det - som t ex Phanteon.
Jag tror inte denna bil är gjord för att utmana Hyundai, utan här siktar Peugeot högre - och på Business to Business, leasingkunder före privatkunder. Jag tror inte riktigt att AWD är ett måste på en lågbyggd sport-coupé, inte ens om den är 5-dörrars. Klart är iaf att 508 kommer med hybriddrivlina 2019, så vi får se om de även kommer med AWD då eftersom Peugeots AWD-teknik är med hybriddrivlinan.

http://feber.se/bil/art/378411/peugeot_presenterar_nya_508/

På länken finns bra och högupplösta bilder på nya 508 och jag måste säga att den är skitsnygg!

Bra jobbat Pugart!

Mso, kommande Peugeot 508 SW blir ingen praktisk kombi, utan en lågbyggd sportkombi. Inte alls i jämförelse med storheter som Peugeot 505 break eller 405 break, eller ens föregående 508 break. Mer ett omtag på 406 break, som inte var särskilt praktisk. Och logiken är lätt att förstå - de som vill ha något praktiskt väljer SUV och där har redan Peugeot flera modeller. Med 508 riktar Peugeot in sig på att göra en GT-vagn, en Gran Turismo för långa, snabba vägar. Och kommande kombin blir för den som vill ha lite mer utrymmen, lite mer praktisk än 508 coupé-sedanen. Även om den inte kommer vara praktisk enligt mina mått mätt.

Riktigt snygg! Litet Apple-vibbar där i pressreleasen: "Förändrar allt"...

PS. Kan vi hålla premiumdebatten i premiumtråden? Snälla! :-)

Ingen kritik nu, men jag har alltid funderat på det där med IR-kamera. BMW har ju också som exempel vet jag.
Är det egentligen smart? Finns det en risk att man kör efter en skärm i stället för att glo ut genom rutan? Som exempel.
Att använda IR för att detektera och varna att "Var uppmärksam!" det köper jag helt och fullt däremot.

Xant, jag tror vi får återkomma till den frågan när det finns mer info om implementeringen i 508 fungerar. Jag har inte sett tillräcklig info än för att kommentera det, men den verkar ihopkopplat med bromsfunktion. Kanske systemet sänker hastighet i förebyggande syfte och laddar med bromskraft när det upptäcker djur/person vid sidan om vägen.

På bilden med systemet aktivt så varnar den med symbol som en trafikskylt som varnar för älg eller rådjur, och en bild i skärmen som visar djuret finns på vänster sidan.

Det kan vara så att skärmvisningen normalt är nersläckt och bara visar fart och liknande körinformation, och sen aktiverar varning samt indikering var objektet befinner sig - när IR-kameran gör en upptäckt.

Och då tror jag inte man riskerar köra efter skärmen så att säga.

Jag är nog mer Rifter än 508 om Peugeot kunde bygga bilen så robust och skottsäker som jag minns min barndoms 404 Break diesel.

6.15

ToRy wrote:

PS. Kan vi hålla premiumdebatten i premiumtråden? Snälla! :-)

Instämmer! Det räcker med ett ställe för "käbbel"... :-)

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jäkligt snygg! Det är så man blir sugen på sedan igen. ;-) Hoppas den har forna tiders Peugeot komfort också, så den inte blir tyskt hård och sportig...

Lexus iS vill ha tillbaka sin bakdel!

Men riktigt snygg.

Rutger, den har adaptiva elektriskt kontrollerade stötdämpare så den kan ställas in i olika lägen. Men jag misstänker att komfortläget ändå är rätt fast, inte fast som tyskarna men fast för att vara franskt. Peugeot har inte gjort mjuk-mjuka bilar sen egentligen Peugeot 505 och 305 eller 605. Det har att göra med att 205 GTI vart så poppis så sen skulle Peugeot vara körglada, dynamiska, man skulle känna vägen inte gunga fram.

Raphael - Tack för info. Vet du nåt om hur stolarna blir? Jag är lite "allergisk" mot hårda stolar... Ska bli kul få se den på riktigt.

Rutger, jag har inte haft möjlighet att provsitta stolarna än :) Men de är inte samma som i 3008/5008 utan en egen konstruktion. Det som Peugeot berättar är att de har flera olika massagemöjligheter och att det justerbara svansktödet pumpas med luft (pneumatiskt system). De är certifierade enligt tyska ergonomimärkningen AGR (Aktion für Gesunder Rücken) och bland inställningsmöjligheterna finns förlängning och lutning (tilt) av sittdynan. AGR sätena är standard från Allure och uppåt, så ej i billigaste Active utförandet. Elektrisk justeringen med minne finns också.

Raphael - Bra inställningsmöjligheter låter bra och massage som grädde på moset. Vi får se fram emot att få provsitta dom. ;-)

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.