Vi Bilägares forum

Nya Peugeot 508

Nya Peugeot 508

Peugeot har dragit av skynket och släppt info om nya Peugeot 508.
Här är svenska pressreleasen:
http://www.mynewsdesk.com/se/peugeot/pressreleases/premiaer-nya-peugeot-508-foeraendrar-allt-2424469

Intressant är att 508 har en ny bakaxel med multilänk-upphängning, och så har modellen fått elektroniska adaptiva stötdämpare. Ny limningsteknik för karossen för att öka vridstyvheten. Night Vision (finns även i DS7 Crossback) för infraröd upptäckt av djur m m om natten och flera nya - för Peugeot - förarhjälpmedel.

Men det som är mest värt att nämna - det är att med denna modell så går Peugeot in i premium. Inredningen kombinerar trä och alcantra i de mer exklusiva varianterna. Karossen är en lågbyggd "low-rider" - en 5-dörrars fastback coupé-sedan. Den är lägre, bredare och även kortare än den förra modellen och därmed innebär ett kraftigt avsteg från tidigare 40x/50x-modeller. Detta är en ny inriktning på märket.

Vilket kan vara en bra positionering eftersom de som önskar en mer praktisk bil väljer de SUVifierade 3008/5008. Men inte hade jag förväntat mig att Peugeot skulle göra en direkt konkurrent till - eventuellt kommande - Volvo S60. :) Det sägs bli en kombi också, i framtiden. Vi får väl se, men en lågbyggd sport-kombi är väl inte riktigt det jag ser fram emot.

Uppdaterat: 2018-02-22 09:45

Kommentarer

Opels personal har varit överbetalda där cheferna plockat ut massa pengar och förmåner trots att företaget dragits med stora förluster. När Tavares tog över PSA så införde han en ny och effektivare företagskultur och en ny management-stil. Det har starkt bidrag till att öka PSA-gruppens arbetseffektivitet. Om Opel ska lyckas sänka sina kostnader och samtidigt öka produktivitet och kvalitet, så har de en hel del att jobba på. Peugeot har redan gjort den resan. Vi ser att Tavares strategi har lyckats vända bolaget. Vem kunde tro år 2012 att PSA skulle ta över Opel? Det fanns inte på kartan då.

Nästa Insignia och Astra kommer byggas på samma bottenplatta som nya 508. Hur Opel positionerar sig med nästa Insignia, det får vi se - det är upp till Opel att bestämma.

Det kommer iaf bli intressant att efter sommaren, när 508:an börjar levereras till kunderna, ta del av testresultat. Troligen blir det några tester där den ställs mot bl a Insignian.

Uppdaterat: 2018-02-25 14:53
Raphael skrev:

Pi, vem har pratat om att det ska uppnås per automatik? De senaste 5 åren så har Peugeot sänkt sina garantianmärkningar och reklameringar med över 50 procent - enligt Peugeots kvalitetsansvarige. Målsättningen är att sänka dem ytterligare 20 procent, då är de "i hamn" så att säga.

Se där, ett erkännande att Peugeot har haft kvalitetsproblem. Det har många här påstått länge - och blivit idiotförklarade. Men nu vet vi ju hur det ligger till. Tack Raphael!

Uppdaterat: 2018-02-25 15:00
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kollar man Warranty Weeks statistiker så ser man att PSA redan länge varit jämsides med Toyota beträffande garantikostnader per bil och VW varit överlägset sämst även utan dieselgate kostnaderna. VW är ju ökänt med sina dåligt fungerande tekniska lösnnngar och på nya bilar har man snålat in på ännu mer fel ställen så jag råder undvika köpa bilar från VW koncernen för kvaliteten är allt för dålig.

Uppdaterat: 2018-02-25 15:18

N-iklas är sur för att Tavares begärt att Opel sänker sina produktionskostnader med 20 procent, men det har inget med 508 att göra. Peugeot har redan en mer effektiv produktion än Opel.

Uppdaterat: 2018-02-25 15:34

Signaturen Peugo är lika insatt i VW.s produktion som signaturen N-iklas är i analyser av krocksäkerhet...

Uppdaterat: 2018-02-25 15:42

Audi, du menar att om man höjer kvaliteten så beror det på att man haft kvalitetsproblem? Du utgår där från att bra kvalitet aldrig kan bli bättre och att antingen är det usel kvalitet eller toppenkvalitet. Och sen tillskriver du mig yttranden som jag inte gjort.

Peugeot har haft bra kvalitet på sina bilar, de har länge hamnat bättre än flera modeller från VW-koncernen i Warranty Direct t ex. Men bra betyder inte att de inte kan bli ännu bättre. Sen kan man absolut säga att bilarna har hållit bättre än gett exklusiv och dyr känsla i inredningen.

Nya Peugeot 508 ska kännas som högsta kvalitet också.

Vi vet från både Mercedes och Audi, som hamnar långt ner hos Warranty Direct, att upplevd kvalitet inte är samma som verklig kvalitet. Både Mercedes och Audi har kvalitetsproblem, det är bilar som strular för sina ägare. Men de *känns* ju bra.

Peugeot 508 ska inte bara erbjuda premiumkänsla, utan även högsta driftsäkerhet. Peugeot siktar högt.

Uppdaterat: 2018-02-25 17:04

Peugeo, japp och Peugeot nöjer sig inte med jämsides kvalitet. Med 508 vill de vara bäst.

Uppdaterat: 2018-02-25 17:06

Med tanke på Audis problem med kvalitet och reparationskostnader så tycker jag att Audi inte ska slå sig för bröstet och tro att de inte kan göra något bättre. Nu hårdnar konkurrensen så Audi borde börja bli nervösa och kavla upp ärmarna och börja jobba istället för att ägna sin dyrbara tid åt att lägga ord i min mun som jag inte sagt.

Uppdaterat: 2018-02-25 17:11

Peugo. Jag har nog haft tur med mins vag bilar sedan kring 00.
Jag har iofs bara haft begangnade diesel bilar i tredje led förutom den sista bilen med bensin men jag har nog knappt ett enda fel på motor och drivning örutom 2 kopplingsbyten och vi pratar bilar som gått 25-35 tusen mil utom 00an som såldes vid 52tusen mil.

Uppdaterat: 2018-02-25 17:18
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Raphael säger min familj och släkt har flera Peugeot sedan mitten på 80-talet och de har fungerat väldigt bra.

Min släckt har sedan 50 talet också haft franskt i omgångar och jag säger nog rappel bilar.
Mina första var nog 404 break och sedan 504an och vad men kan säga var väl att dom var billiga att renovera med våta foder men det ställde nog till mer helvete.
Det fortsatte med många Renault och cittror men min erfarenhet och släckten är rost och rappel.
Xantian var nog den bästa och sista tror jag.
Nu pratar jag bara historia på tal om släkt.
Jag har inget emot franskt och hyrde sist en 308 2015 och 100 mil tyst och komfortabel resa.
Ser fram emot nya 508an.

Uppdaterat: 2018-02-25 17:30
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Raphael skrev:

Med tanke på Audis problem med kvalitet och reparationskostnader så tycker jag att Audi inte ska slå sig för bröstet och tro att de inte kan göra något bättre. Nu hårdnar konkurrensen så Audi borde börja bli nervösa och kavla upp ärmarna och börja jobba istället för att ägna sin dyrbara tid åt att lägga ord i min mun som jag inte sagt.

Nähä, så detta du skriver är inte din text? "De senaste 5 åren så har Peugeot sänkt sina garantianmärkningar och reklameringar med över 50 procent - enligt Peugeots kvalitetsansvarige. Målsättningen är att sänka dem ytterligare 20 procent, då är de "i hamn" så att säga."

Jag tolkar det som att man reducerat "garantianmärkningar" och "reklameringar" med 50% de senaste åren - och att man behöver minska dem med ytterligare 20% för att vara "i hamn". Men visst kan jag ha missuppfattat det hela.

Men vi kan vara överens om att Audi bör kavla upp ärmarna;-)

Uppdaterat: 2018-02-25 18:08
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi, det är min text och som du ser så skriver jag ingenstans att Peugeot har haft kvalitetsproblem. Utan det har du hittat på att jag skulle ha skrivit.

Däremot är det helt korrekt att de sänkt reklamationer/anmärkningar med 50 procent de senaste 5 åren och de vill ha ner det ytterligare 20 procent för att de ska vara nöjda. Detta betyder inte, som jag redan förklarat, att de hade problem eller dålig kvalitet. Utan det betyder att bra vill bli bättre och hög kvalitet vill bli ännu högre.

Som sagt, sluta påstå sånt jag inte sagt.

Uppdaterat: 2018-02-25 18:20

Du lever i den fantasin att kvalitet inte kostar pengar och att människors arbetsvillkor saknar betydelse för kvaliten på deras arbete.
Din blinda entusiasm gör dig oemottaglig för allt sunt förnuft.

Och att vägra erkänna att det någonsin funnits ett fel på en PSA bil...

Uppdaterat: 2018-02-25 19:08

Stora ord - Peugeot har alltså halverat sina garantikostnader på 5 år. Eftersom det inte finns (mig veterligen) någon annan tillverkare som ens kommer i närheten av en halvering, så måste ju Peugeot nu ha en leveranskvalitet som slår alla andra med hästlängder - om man nu var i par med alla andra för 5 år sedan. Ska jag tolka det så, Raphael? Och att man ska bli 20% bättre än bara dubbelt så bra?

Uppdaterat: 2018-02-25 19:14
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

French & Italian Auto OEMs
Warranty Claims Rates, 2002-2015
(as a % of product sales)

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-02-25 19:22
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

N-iklas, du lever i fantasin att arbetsvillkoren i fabriken i Mulhouse skulle vara dålig. Exakt på vilket sätt tycker du att fabrikschefen Corinne Spilios gör ett dåligt jobb och bidrar till en dålig arbetsmiljö för sina anställda?

Men vi förstår att du inte ens har en susning om vem Corinne Spilios är, för du har ingen susning om hur fabriken i Mulhouse fungerar. Jag tror inte ens att du visste att det är den som tillverkar Peugeot 508 och att det är just Corinne i egenskap av fabrikschef är ansvarig för tillverkning och för sina anställdas arbetsmiljö.

Vi vet båda att din kritik inte handlar om Peugeot, för du vet inte hur Peugeot eller fabrikerna fungerar. Detta handlar om att PSA ställt krav på Opel att de ska sänka sina produktionskostnader, för Opel har en inneffektiv och dyr produktion. GM förstod detta, men orkade inte göra något åt det - därför sålde de till PSA.

Betänk följande: om Opel hade fixat sina problem så hade GM inte sålt Opel till PSA. Opels oförmåga att se sina problem och deras oförmåga att fixa dem är skälet till att GM ville bli av med Opel.

Men Opels problem har inget med Peugeot 508 att göra, för det är inte de som tillverkar den. Det är fabriken i Mulhouse som gör den.

Så dina klagomål på PSAs krav på Opel är inte ämnet för den här tråden. Opel är inte involverad i Peugeot 508. Opel har inte med den att göra. De skulle samarbeta om storbilar, det samarbetet blev inte av. Peugeot 508 är helt och hållet en PSA konstruktion, en Peugeot.

Uppdaterat: 2018-02-25 19:56

Audi, uppgifterna kommer från Peugeots kvalitetsansvarige som har uttalat sig i fransk media i samband med premiärvisningen av Peugeot 508. Peugeot har minskat garantireparationer och upptäckta fel i fabrikerna med 50 procent under de senaste fem åren, och de ska ner 20 procent ytterligare innan de är nöjda. Tidsplanen är att nå målet senast 2020. Observera att detta är ett genomsnitt för alla modeller. Peugeot befinner sig i en stark modelloffensiv och 2020 har de flesta modeller bytts ut mot nya. 2020 så kommer alla Peugeot baseras på EMP2 eller CMP/EMP1, och de äldre plattformarna är utfasade ur sortimentet. Peugeot 508 bygger på EMP2.

Kvar med äldre plattformar är idag Peugeot 208, 2008, 301 och 106. Dessa kommer bytas ut mot nya modeller under 2019-2020. Så då har man genomfört hela bytet.

Uppdaterat: 2018-02-25 20:08

N-iklas, jag kallar det inte för kvalitetsproblem när Peugeot har legat i nivå med sina konkurrenter. Naturligtvis har det kunnat uppstå det udda fallet av fel, men inte värre än konkurrenterna. Inte alls som olyckskorparna i forumet som i flera år hävdat att jag ljuger när jag berättar om mina positiva etfarenheter för enligt dem är det en absolut omöjligt med en Peugeot som fungerar för alla har problem och är fel på. Jag har alltid hävdat att felen är få och att de flesta ägare är nöjda. Det är endast i undantagsfall som det uppstår fel.

Det kan inte vara fel att gå från bra till ännu bättre, vilket Peugeot gjort de senaste 5 åren. Men det räcker inte för dem, de vill ligga i topp oavsett konkurrenterna. Med Peugeot 508 siktar de mot andra konkurrenter än de traditionellt haft. Som jag skrev - upplevd kvalitet som Audi/Mercedes, verklig kvalitet som Honda. De har köpt in bilar från dessa märken och kört jämförelsetester under hela utvecklingsarbetet. Peugeot nämner Audi A5 som konkurrent i sitt pressmaterial.

Uppdaterat: 2018-02-25 20:20

Peugeot kan nog säkert hoppas och drömma om att 508 skall vara en direkt konkurrent till Audi A5 men detta är helt irrelevant om inte de presumtiva Audi A5-kunderna tycker likadant - vilken jag har svårt att tro att speciellt många av dessa kommer att göra.

Uppdaterat: 2018-02-25 22:17

Pi, vi lär bli varse efter sommaren när 508:an finns ute hos handlarna. Jag tror Peugeot har en god chans hos framförallt de yngre och inte lika konservativa som kan uppskatta både den inre och den yttre stilen. Utan tvekan har 508 en mer avant-gardistisk inredning än Audi som är mer konservativt hållen.

Uppdaterat: 2018-02-25 23:07

Visst är det möjligt att minska garantikostnaderna per fordon per år med 50 %, även om det är svårt. För PSA och VAG såg det mellan 2012 och 2015 (2016) ut som nedan (avrundade kostnader i US $):

2012 - PSA 925; VAG 1 100
2015 - PSA 725; VAG 2 100
2016 - PSA ?; VAG 1 300

VAG minskade alltså sina kostnader rejält mellan 2015 och 2016.

2016 sammanfattade Eric Arnum på Warranty Week:
"Here's the shock: when denominated in euro, and when we look at accruals per unit sold rather than accruals as a percentage of revenue, PSA had the lowest accrual rate among these five manufacturers last year [2015]. Yes, that's right, at €658 per vehicle, PSA was the lowest in 2015, despite an almost 10% increase from 2014 levels."

Figure 7
Five European Auto OEMs
Warranty Accruals per Vehicle, 2002-2015
(in euro per vehicle per year)

Bild borttagen.

Signaturen Audi A5 SB tillhandahöll Warranty Weeks diagram för Fiat och PSA och här är motsvarande för tre tyska märken.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-02-26 03:19

Vi ser alltså att PSA ligger lägre än Volkswagen. Men observera - igen - att kvalitetschefens siffror om sänkning 50 procent för Peugeot inkluderade antal fel, även upptäckta fel i produktionen. Det finns ingen officiell jämförelse mellan märkena om detta, då det inte är något som direkt syns i bokföringen.

Uppdaterat: 2018-02-26 08:27

Ja, se där. Där kom VAG in i bilden - hur det nu gick till. Att halvera garantikostnaden över ett år kräver att man flagrant fuskar med t.ex. programvaran i dieselmotorer, tar hela kostnaden ett år och sedan slutar fuska. Precis som VAG gjort. (Slutat fuska är väl inte helt klarlagt ännu....)

Noterar f.ö. att någon halvering av PSA:s garantikostnader de senaste 5 åren inte har ägt rum.

Uppdaterat: 2018-02-26 08:28
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi, då skriver jag igen samma sak för fjärde gången:

1. Siffrorna jag gett var för Peugeot. Det är Peugeots kvalitetsansvarige som jag hänvisat till, inte PSA’s.

2. Hans siffror inkluderar antal fel, även upptäckta i produktionen. Alltså inte bara garantikostnaden. Ingen av dina siffror tar upp antal fel eller upptäckta fel i produktionen utan bara handlar om garantikostnad. Jag har aldrig bara pratat garantikostnad.

Det vore mycket enklare att föra en diskussion här om vissa personer kunde läsa det jag skrev istället för att kommentera sådant jag inte skrivit. Känns tråkigt att behöva ge samma info fyra gånger bara för att ni läser slarvigt.

Uppdaterat: 2018-02-26 10:22

Citroën och DS har varit långsammare än Peugeot att byta till nyaste bottenplattor.

Uppdaterat: 2018-02-26 10:26

Sen räknar ju inte Audi på de fem senaste för det är 2018 nu inte 2016. Både 2016 och 2017 saknas i Audis framställning. Med tanke på den kunskap som Audi besitter genom sin egen verksamhet så förstår jag inte att Audi bortsåg från den infon som jag skrev redan från början.

Uppdaterat: 2018-02-26 10:35

Min C5 HDI Automat 2010 köpt beg privat 2016 14800 mil nu har den gått 17200 har gått bra med endast service och byte slitdelar min verkstadserfarenhet, ca 45 år jobbat med GM Saab BMC Citroen Peugeot MB,enligt min erfarenhet är inte Peugeot och Citroen nå rackligare än dom andra märkena jag jobbat med . Flera taxiägare som hade både C5 och MB hade dyrare verkstadskostnader på MB

Uppdaterat: 2018-02-26 10:35
hans.antnas

Mycket spekulationer om hur bra/dålig nya 508 är som ännu inte kommit ut.
Mina erfarenheter av Peugeot har hittills varit mest positiva jämfört med andra märken, men handlar väl mest om en smaksak.
Oavsett vilket är det mycket som lockar med nya 508 och högst troligt det blir köp till hösten om inte nåt speciellt inträffar.
Kom aldrig till skott på 3008 vilket var meningen eftersom jag mer och mer insåg att SUV har mer nackdelar än de få fördelar dom har, även om jag tyckt just 3008 är en av de bättre trevligaste SUV jag testat.

Uppdaterat: 2018-02-26 12:12

Att en som gillar Opel, en som gillar Audi (och VW), och en som gillar Peugeot (Citroen) ska kunna komma överens är lika omöjligt som att solen kommer gå upp i väst.
Jag tror att det är lika bra att avsluta den diskussionen och istället fundera på om 508 kan tänkas vara en bil som man kan tycka om.

Spontant tycker jag den är snygg, hur den sedan är i verkligheten säger jag när jag sett och kört den.

Uppdaterat: 2018-02-26 13:18
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Nja R. du har nog inte riktigt förstått det här.

Jag tycker om den nya 508.
Den finns ju t.ex. med de träpaneler jag efterlyste för några veckor sedan...
Av den orsaken är jag angelägen om att PSA ska bedriva en verksamhet som jag kan känna förtroende för, det ser jag inte att man gör och därför är jag kritisk mot företaget PSA och dess metoder.

Jag tror inte på att man blint skall vara lojal mot någon eller något in i döden, om man ser att någon gör fel så ska man tala om det och kritisera det mer så när man bryr sig om det man kritiserar än om man bara ogillar det man kritiserar.

Om man av oförståndig lojalitet blundar för dumma handlingar som den man älskar utför så är man inte till någon hjälp utan då är man tvärt om en belastning.

Jag kan avslöja att jag internt och i direkt personlig kommunikation kritiserade Opel så häftigt de senaste åren för den värdelösa försäljarorganisation, marknadsföringen och kommunikationen med marknaden att de stängde av min möjlighet att vidare kunna kontakta dem och jag har en misstanke om att jag bidrog en del till att PR chefen Tina Muller sa upp sig och lämnade företaget, vilket inte var min avsikt, men.

Så det här med kritik det kan man se olika på, jag ser det som något positivt när syftet är en god och konstruktiv avsikt, de flesta betraktar kritik endast som en form av hat och aggressivt ogillande och kan inte inse att det kan finnas något gott i kritik.

Eller något dåligt i blind lojalitet.

Jag hoppas och önskar att PSA skall bli något de inte varit, 508 är ett löfte om en möjlig ny framtid som ser mycket lovande ut.

Jag anser att det är farligt att hålla tyst med negativa saker, det straffar sig på lång sikt, all kritik jag någonsin framför mot någonting har alltid ett konstruktivt och positivt syfte för att skapa en bättre framtid - eller förhindra en försämrad sådan.

Människor utför ofta handlingar utan att inse de långsiktiga konsekvenserna av dessa handlingar, jag är mycket medveten om att handlingar alltid får följder och jag ogillar att man har fel fokus när man agerar, det leder sällan till något gott.

Uppdaterat: 2018-02-26 14:27

Nja R. du har nog inte riktigt förstått det här.

Jag tycker om den nya 508.
Den finns ju t.ex. med de träpaneler jag efterlyste för några veckor sedan...

Av den orsaken är jag angelägen om att PSA ska bedriva en verksamhet som jag kan känna förtroende för, det ser jag inte att man gör i tillräckligt hög grad (även om det återstår att se hur det utvecklar sig) och därför är jag kritisk mot företaget PSA och dess - nuvarande - metoder.

Jag tror inte på att man blint skall vara lojal mot någon eller något in i döden, om man ser att någon gör fel så ska man tala om det och kritisera det mer så när man bryr sig om det man kritiserar än om man bara ogillar det man kritiserar.

Om man av oförståndig lojalitet blundar för dumma handlingar som den man älskar utför så är man inte till någon hjälp utan då är man tvärt om en belastning.

Jag kan avslöja att jag internt och i direkt personlig kommunikation kritiserade Opel så häftigt de senaste åren för den värdelösa försäljarorganisation, marknadsföringen och kommunikationen med marknaden att de stängde av min möjlighet att vidare kunna kontakta dem och jag har en misstanke om att jag bidrog en del till att PR chefen Tina Muller sa upp sig och lämnade företaget, vilket inte var min avsikt, men.

Så det här med kritik det kan man se olika på, jag ser det som något positivt när syftet är en god och konstruktiv avsikt, de flesta betraktar kritik endast som en form av hat och aggressivt ogillande och kan inte inse att det kan finnas något gott i kritik.

Eller något dåligt i blind lojalitet.

Jag hoppas och önskar att PSA skall bli något de inte varit, 508 är ett löfte om en möjlig ny framtid som ser mycket lovande ut.

Jag anser att det är farligt att hålla tyst med negativa saker, det straffar sig på lång sikt, all kritik jag någonsin framför mot någonting har alltid ett konstruktivt och positivt syfte för att skapa en bättre framtid - eller förhindra en försämrad sådan.

Människor utför ofta handlingar utan att inse de långsiktiga konsekvenserna av dessa handlingar, jag är mycket medveten om att handlingar alltid får följder och jag ogillar att man har fel fokus när man agerar, det leder sällan till något gott.

Uppdaterat: 2018-02-26 14:32

N-iklas, din kritik mot PSA baserar sig på okunskap och Opel-lojalitet. Du hävdar att det inte går att höja kvaliteten och samtidigt göra produktionen mer kostnadseffektiv, därför att Opel inte har lyckats med det. Men Peugeot har faktiskt lyckats göra precis det. Samtidigt som produktionskostnaderna har sänkts så har antal fel i bilarna halverats med 50 procent under de senaste 5 åren dvs under 2012-2017. Och de ska ner 20 procent till innan Tavares är nöjd. Siffrorna kommer från Peugeots kvalitetschef som berättade om Peugeots kvalitetsarbete under pressvisningen av nya 508:an för några dagar sedan.

Opels produktionskostnader ligger 50 procent högre för fabrikerna i Tyskland jämfört med PSAs fabriker i Frankrike. En del av detta beror på att Opel använder för många plattformar, men det handlar också om att Opel har för många anställda som kostar för mycket. Opel har nu gått med på att införa en 35 timmarsvecka och kortare arbetsdagar, det betyder stopp för övertid. När de anställda går ner i arbetstid så går de också ner i lön givetvis. Men Opels möjligheter att reducera personalstyrkan är kraftigt refucerad, med tanke på tyska fack och den tyska regeringen.

PSA har i Frankrike gjort stora personalnedskärningar och i samarbete med franska kommuner sökt hitta nya jobb åt de fd anställda. Det är lag på det i Frankrike - Code de Travail - att den tidigare arbetsgivaren måste engagera sig i att friställda arbetare hittar nya jobb. Detta är klart sedan flera år tillbaks.

Denna resa har alltså PSA redan gjort. Utan att försämra några arbetsförhållanden på fabrikerna.

PSAs franska fabriker har alltså lägre kostnader än Opels tyska. Produktionen är trimmad och kostnadseffektiv. Och enligt Peugeots kvalitetschef har samtidigt kvaliteten höjts.

Jag säger igen - Opels problem är inte relaterade till nya 508. Det är Opels utmaning att hantera kraven och sänka sina kostnader. Det arbetet påverkar inte 508:an.

Uppdaterat: 2018-02-26 14:40

Det som jag tycker förvånar mest, det är att 508 är en halvkombi. Det är ett brott mot tidigare tradition. Föregångarna var alla sedaner och kombis.

Det är även ett insteg på Citroëns område eftersom det är Citroën som producerat halvkombi i storleksklasser ovanför småbil. Detta väcker förståss frågor om hur kommande C5 berline blir.

Peugeot lär inte släppa en bil större än 508, finns inte vad jag vet i planerna nu. Helt klart är 508 Peugeots prestigeprojekt.

Uppdaterat: 2018-02-27 00:49

Kul tråd. Synd att jag missade den.

Men först och främst. Peugeot har alltså tidigare haft ineffektiv produktion, med fler fel och problem än idag. Det har ju också kommit till uttryck i olika nyckeltal. Har man nu förbättrat sig är det positivt - även om man tydligen har en bit kvar.

Garantikostnaderna är sedan ett intressant mått. Dock skall man akta sig för att jämföra mot andra tillverkare hej vilt, då det oftast blir missvisande. Vad garantikostnaderna visar är utvecklingen för en och samma koncern (och egentligen modellprogram).

Och där ligger ju PSA inte så bra till. Det är ju ingen rymdforskning utan ganska enkla bilar man bygger. Och då bör man kunna pressa sina nivåer lägre än till 2% av omsättningen.

MVH AL

Uppdaterat: 2018-02-28 08:18
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Vad som är noterbart med bakluckan är också att det ser ut att var rätt begränsad bakåtsikt mellan taket och baksätet, jag kritiserar inte detta eftersom jag kan acceptera att man får betala pris för designen, man såg något liknande på förra Insignia, men andra kan ju ha ett och annat att säga om den saken.

Jo, allt det där är möjligt, men åter igen, det var inte det jag avsåg eller menade, eftersom jag tänker annorlunda är det av självklara orsaker inte helt uppenbart vad jag menar om man själv aldrig tänker på liknande sätt.

Jag bryr mig inte om vad PSA gjort och vad man är klara med när det avser insparande och "effektiviserande", inte heller huruvida man har si eller så många fel.

Vad jag söker är förtroende för företagets filosofi, värderingar, prioriteringar, arbetsmetoder, traditioner, hur man långsiktigt vårdar och tar hand om kompetensen hos sina anställda och hur man värderar betydelsen av att företagsledning och arbetare befinner sig på samma sida med samma mål och avsikter och inte är motståndare.

Vad jag vill se är att man gör mer än nödvändigt, "går över ån efter vatten" satsar på saker som man inte av konkurrensskäl och krav från marknaden är mer eller mindre tvingade att satsa på.

Att man inte ligger på marginalen utan går över den med marginal.

Jag ser inget som tyder på detta på ett tydligt och klart sätt.

Jag har inget förtroende för någon som gör sitt jobb, jag vill se någon som gör mycket mer än sitt jobb, jag hittar för lite sådant hos PSA, vilket inte är det samma som att det inte finns.

508 är mer påkostad än alldeles nödvändigt, men samtidigt mest på ytan och egentligen inte mer än nödvändigt eftersom man måste ha något extra att erbjuda i den här klassen om man ska ha någon chans, så trots att 508 är extra på många vis, kunde man ha satsat ännu mycket mer under ytan där det inte syns, det har man inte gjort.
Ett lager "klister" mellan plåtskarvarna är verkligen inte tillräckligt.

Man visar tydligt att låga produktionskostnader genom enklare produkt och enklare teknik i kombination med mesta möjliga påkostade ytliga intryck som lätt och snabbt kan uppfattas och imponera på kunder, är det som är den absoluta prioriteten och det sänder inte bra signaler om företagets filosofi, värderingar och prioriteringar.

PSA är inte ensamma om detta, och det är väl dessa specifika konkurrenter man siktar in sig på att konkurrera med.

PSA är större än en enda fabrik där 508 tillverkas, så vad som händer just där är av mindre betydelse för helheten.

Uppdaterat: 2018-02-28 11:54

Här är ett exempel på den fina stämningen och aretsmoralen som Carlos Tavares och PSA trivs med att skapa i sina fabriker, detta är fabriken där 508 tillverkas, dessa arbetare är säkert mycket motiverade att anstänga sig för att bygga med omsorg och nogggranhet för det företag som de så tydligt uttrycker sin beundran och kärlek för.

Andemeningen är att man klagar på alla som fått sparken och att man tvingas hanka sig fram på svältlöner och att politikerna håller cheferna och företagsledningen om ryggen, en ledning man avskyr.
https://www.youtube.com/watch?v=UU5yG6xxvUc&t=442s

Det är något annat är den familjära stämning av sammanhållen gemenskap Opel byggt upp i sina fabriker de senaste 8 åren där VD går runt på fabriken och hjälper till att bygga bilarna och sitter och pratar med arbetarna vid deras bord vid fikapauser.
Allt det kommer nu PSA smula sönder och skapa konflikter och dålig anda, varför ska man tvingas tycka att detta är bra.

Självklart är PSAs fabriker billigare att bygga bilar i när man är beredda att bära sig åt hur illa som helst.

Uppdaterat: 2018-03-16 15:21
Raphael skrev:

N-iklas, din kritik mot PSA baserar sig på okunskap och Opel-lojalitet. Du hävdar att det inte går att höja kvaliteten och samtidigt göra produktionen mer kostnadseffektiv, därför att Opel inte har lyckats med det. Men Peugeot har faktiskt lyckats göra precis det. Samtidigt som produktionskostnaderna har sänkts så har antal fel i bilarna halverats med 50 procent under de senaste 5 åren dvs under 2012-2017. Och de ska ner 20 procent till innan Tavares är nöjd. Siffrorna kommer från Peugeots kvalitetschef som berättade om Peugeots kvalitetsarbete under pressvisningen av nya 508:an för några dagar sedan.
Opels produktionskostnader ligger 50 procent högre för fabrikerna i Tyskland jämfört med PSAs fabriker i Frankrike. En del av detta beror på att Opel använder för många plattformar, men det handlar också om att Opel har för många anställda som kostar för mycket. Opel har nu gått med på att införa en 35 timmarsvecka och kortare arbetsdagar, det betyder stopp för övertid. När de anställda går ner i arbetstid så går de också ner i lön givetvis. Men Opels möjligheter att reducera personalstyrkan är kraftigt refucerad, med tanke på tyska fack och den tyska regeringen.
PSA har i Frankrike gjort stora personalnedskärningar och i samarbete med franska kommuner sökt hitta nya jobb åt de fd anställda. Det är lag på det i Frankrike - Code de Travail - att den tidigare arbetsgivaren måste engagera sig i att friställda arbetare hittar nya jobb. Detta är klart sedan flera år tillbaks.
Denna resa har alltså PSA redan gjort. Utan att försämra några arbetsförhållanden på fabrikerna.
PSAs franska fabriker har alltså lägre kostnader än Opels tyska. Produktionen är trimmad och kostnadseffektiv. Och enligt Peugeots kvalitetschef har samtidigt kvaliteten höjts.
Jag säger igen - Opels problem är inte relaterade till nya 508. Det är Opels utmaning att hantera kraven och sänka sina kostnader. Det arbetet påverkar inte 508:an.

Inte behöver lönen givetvis sänkas för att arbetstiden minskas till sextimmarsdag som bilverkstäder gjort i Sverige. Alla blir nöjdare med mindre väntetid och längre öppettider för sevice, personal som orkar hela arbetstiden och får mer tid till familjen eller fritiden om man inte har barn, och den dyra verkstaden utnyttjas bättre med treskift vilket spar pengar åt företaget.

Uppdaterat: 2018-03-16 15:53
Elbil2

Intressanta lekmanna observationer
Är väl bara om man sitter i företagsledningen eller styrelsen som man kan ha full insyn i detta.
Så rödvins pimplande fransmän skulle alltså vara sämre på att montera fast delar i en bil ölfryntliga tyskar.
Är väl mest robotar som gör merparten av jobbet, men kanske är skillnad på Kuka och ABB robotars hantverksskicklighet

Uppdaterat: 2018-03-16 18:10

Så även för Toyota: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Toyota_manufacturing_facilities

Småler försiktigt....

Uppdaterat: 2018-03-16 21:15
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Nu är långt från alla bilar som tillverkas i det landet som har bilmärkets huvudkontor numera så den Tyska bilen som VW alla modeller kan vara tillverkad av Mexikaner eller Ungerska bilarbetare som ett exempel.

Uppdaterat: 2018-03-16 22:29
Elbil2

Men nu refererade jag till uppgifterna om bilar som tillverkas i Tyskland eller bilar som tillverkas i Frankrike görs bäst när bilarna oftast är tillverkade någon annat land.
Toyota har biltillverkning i sju europeiska länder och tillverkning av bilar i sextiofyra länder totalt, bilar som sedan säljs i etthundrasjuttio länder så då kan man inte heller prata om hur Japanska bilarbetare är som bilarbetare annat än till en del bilmodeller som görs i Japan.

Uppdaterat: 2018-03-16 22:44
Elbil2

Det är ett val mellan två världar, en cynisk, hård, känslokall och omänsklig feodal där människor är förbrukningsmaterial och en där man gemensamt arbetar tillsammans för att skapa en bättre framtid.

Historien har visat att samhällen som inte ser något problem med klyftor mellan människor, som inte bryr sig om vanliga människors livsvillkor, som rycker på axlarna åt missnöjen och konflikter, som måste hota och tvinga, som struntar i livskvalitet, som är en skoningslös kommersiell kapitalistisk maskin som föraktfullt trampar på alla ädla värden i det känslodöda konsumtionssamhällets namn.
Det samhället kommer att kollapsa även om det tar längre tid än önskvärt.

Den dystopi PSA predikar och hyllar som den eftersträvansvärda är en sjukdom som förtär mänskligheten inifrån.

Opel är ett helt annat företag, det finns personer vars släkt arbetat hos Opel i över 100 år, många har arbetat där i flera generationer, delar av fabriken i Rüsselsheim har byggnader och lokaler som är de äldsta i världen i en bilfabrik som ännu används, traditioner, historia och högre världen än att cyniskt pumpa ut billiga konsumtionsprylar för att tjäna pengar är det Opel har stått för i 100 år.

Det är av denna orsak man inte kunnat fungera i ett samhälle där man föraktfullt hånar och spottar på sådana värden och traditioner.
Önskan att göra ett bra jobb istället för att tjäna pengar har inte belönats utan straffats.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Och detta har i allra högsta grad med 508 att göra eftersom den pekar ut framtiden och vad PSA är, står för och prioriterar, det är mer än bara en bil, det är en framtid.

Uppdaterat: 2018-03-16 23:20

Nu handlar ju inte biltillverkning, eller för övrigt något företag, om att man bara ska ha det mysigt och fint.
För att företaget ska överleva behövs ju också ekonomi. Det gäller alla företag och länder.
Tyskland är ett dyrt land, med ett starkt fack som bygger kostnader.
Gamla fabriker är dyra att värma, underhålla och ofta opraktiska. Att behålla dem av tradition innebär ingen konkurrensfördel.
Jag håller med om att de var vackra, inte alls som dagens "lådor", men som sagt: inte ekonomiska.

Men, nu hamnade vi långt från tråden: Peugeot 508.

Uppdaterat: 2018-03-17 09:37
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag tycker nya 508 är väldigt intressant och är inne på att köpa en till hösten så jag läser gärna nyheter kommentarer runt den.

Blir dock lite illamående av att bara behöva sitta och läsa en massa skitpolitik som inte har ett dugg med bilen att göra.
Har man en önskan om att förändra världen till vad man personligen tycker är detta inte rätt plats att använda bilmärken som verktyg för sin agenda, eller för att lyfta fram sitt eget favoritmärke i nån bättre dager.

Bara ett påpekande för dem som känner sig träffade.

Uppdaterat: 2018-03-17 10:37

Jag vet massor om 508, men olyckligtvis är hälften av det jag funnit om den sådant som kan uppfattas som mindre bra varför det är tveksamt om det är speciellt välkommet.

Det jag upplever som intressant är det som man inte genast kan se, att upprepa vad alla redan vet är knappast meningsfullt.

Den har en rätt udda detalj med strålkastarna där det bildas ett tak ovanför.
Man kan undra hur det fungerar på vintern när det snöar och man kör långsammare, risk att det packs snö under kanten?
Och spolare har inte synts på någon bil ännu.
Bild borttagen.

Det sitter en hatthylla i bakluckan som kanske är permanent monterad med tanke på de kraftiga fästena.

Bild borttagen.

Det finns ett uttag i B-stolpen för att ge bättre utrymme för fötterna in och ut ur baksätet, som tydligen inte ger plats för längre personer än 178, i varje fall satt det en som var 178 i baksätet och han sa att han hade huvudet mot taket.

Synd att man kan se den nakna plåten i dörrspringorna, ser inte så påkostat ut.

Bild borttagen.

Detta är bakåtsikten.

Bild borttagen.

Kurvhandtag saknas helt fram och bak.

Bild borttagen.

Riktigt reservhjul finns och plåten är klädd med matta, vilket ju är mindre vanligt numera.

Bild borttagen.

Fjärrfällning av baksätet saknas och elvärme saknas också trots att 3008 har det.

Skärmens funktion och visning kan ställas in efter egen smak till viss del, om man vill kan en hög signal höras varje gång man trycker på skärmen och en vit ring markerar varje tryck, det är visserligen ingen nyhet, men det fungerar väldigt bra, dock har man av någon orsak en ifylld vit cirkel på skärmen i Opels version av PSA skärmen och det syns ännu bättre, det kunde man ha haft här också, den tunna vita ringen syns lite sämre.

Backljus dimljus sitter lågt placerade, i bakljusen finns endast bakljus, broms och blinkers.
Förmodligen brinner bakljusen permanent också här vilket är en bra sak med Peugeot.

Bild borttagen.

Avgasrören är imiterade på alla utom på denna GT.

Framstolarna har inte ventilation i någon version eller möjlighet att ändra sidostöd.
Men flera olika massagelägen och är AGR godkända.

En stark LED belyser det stora facket under armstödet som ser ut att vara rätt stort och djupt.
Bild borttagen.

IR kameran markerar detekterade objekt.
Några adaptiva matrixsstrålkastare finns inte men istället denna funktion.
Bild borttagen.

Stort öppningsbart glastak som glider utanpå taket, men då blir takhöjden påtagligt lidande.
Bild borttagen.

En titt under, svart avgasrör.
Bild borttagen.

Det finns en hel del till men det börjar bli mycket så det får väl räcka som smakprov.

Uppdaterat: 2018-03-17 12:40

Strålkastare med skärm i överkant och ingen spolning.
Katastrof för svenska slask vintern med salt slask.
Kan det vara möjligt.

Uppdaterat: 2018-03-17 13:01
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Strålkastare med skärm i överkant och ingen spolning.
Katastrof för svenska slask vintern med salt slask.
Kan det vara möjligt.

Det är sånt som visar sig, men generellt kan LED vara ett problem då de inte blir varma och smälter snö.
De som har LED kan kanske berätta om det är ofta problem.
Jag har Xenon på min ena bil, halogen på den andra, och den senare smälter av snö och is.

Uppdaterat: 2018-03-17 13:33
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

mso 1000 wrote:Strålkastare med skärm i överkant och ingen spolning.
Katastrof för svenska slask vintern med salt slask.
Kan det vara möjligt.

.
Det är sånt som visar sig, men generellt kan LED vara ett problem då de inte blir varma och smälter snö.
De som har LED kan kanske berätta om det är ofta problem.
Jag har Xenon på min ena bil, halogen på den andra, och den senare smälter av snö och is.

Jag har LED men faktiskt aldrig reagerat på att det blir ett is skikt.
Jag har kört 50-70 mil många gånger i vinter i skit slask väder och kyla men alltid haft bra ljus utan is.
Ska det vara högtrycks spolningen som gör att det inte blir is.
Jag är förvånad när man läst en del om det.
Förövrigt så var jag lika böjd med förra bilens xenon strålkastare.

Uppdaterat: 2018-03-17 13:52
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tack för denna intressanta information N-iklas.

Tycker det mesta ser ganska hyfsat ut hittills för min smak även om man så klart inte kan få allt som man önskar.

Hyllan ovanför strålkastarna tror jag inte är nån direkt nackdel eftersom dom går så snett bakåt så snö och dyl. tar lika lätt den vägen som över. Kan å andra sidan också vara ett litet plus när bilen stått still i snöväder.
Har full led strålkastare nu och har aldrig haft problem med snö och is mer än på andra.

Har kollat ett otal videor om platsen i baksäte som då sett ganska rymligt ut i takhöjd och benplats, men svårt att få riktig uppfattning om. Detta är dock en sak som jag prioriterar som viktig framförallt i framstolar eftersom jag är 190 lång, även min sambo är lång. Nästan alla bilar är alldeles för trånga i baksätet så jag hoppas på lite bättre i denna.
Har som sagt svårt att hitta riktigt bra sittkomfort i framstolar i de flesta men nya 3008 med elinst. framstolar och utdragbara lårbensstöd sitter jag bra i och hoppas på samma i denna.

Uttag i B-stolpe för underlättande av i och urstigning har jag inte fått grepp om, om det kan underlätta, ser bra ut i d videor jag kollat på iaf.

Sämre bakåtsikt genom rutan får man nog ta om man vill ha denna typen av modell och man har väl bra backkamera med 180 grader.

Kurvhandtag saknas vilket är en stor miss tycker jag.
Kan inte förstå varför fjärrfällning av baksäte saknas vilket de andra modellerna har.

Glastak gillar jag men inte öppningsbart, det vill jag inte ha om det går att välja bort.

Mörkerseende med IR kamera hoppas jag är ett stort plus, med tanke på att vi råkat ut för ett par kraftiga viltolyckor de senaste åren.
Att hatthyllan sitter fast i bakluckan ser jag som ett praktiskt.

Vad jag framför allt är ute efter är bästa möjliga komfort med allt vad det innebär, tyst, bra sittkomfort, väghållning, praktisk utan att vara ren kombi osv. Från vad jag hört från en som haft möjlighet att provköra denna och från mina egna erfarenheter av Peugeot finns möjligheten att mycket av mina krav kan uppfyllas, givet att det återstår att se i verkligheten när man får möjlighet att testa allt detta. Den nya 1,5 liters dieseln tror jag passar mig bäst, som även bör vara den tystaste och tillräcklig kraft för mig. 2-liters dieseln är mer högljudd än min nuvarande 1,6 som jag upplever tyst även om det aldrig kan bli tyst nog.

Har länge varit på väg att slå till på en 3008 som är helt ok för att vara SUV, men där är en del jag inte kommer riktigt överens med i SUV, inte i någon av märken el. modeller, så nu får jag hoppas på denna halvkombin.

Uppdaterat: 2018-03-17 14:07

När jag köpte min första med full LED strålkastare hade jag föreställningen om att det skulle vara problem med isbildning och snö so logiskt eftersom dom inte blir så varma. Det visade sig dock att så är inte fallet och jag kan bara spekulera i om det beror på den intensiva ljusstrålningen som effektivt tar bort sådant, eller i vart fall lika bra, om inte bättre än på traditionella strålkastare. Det är i alla fall vad jag upplever.

Vad gäller strålkastarspolare på nya 508 är det väl ingen som sagt att det saknas, eller? Kan nog tänka mig att det finns även om det inte syns direkt.

Uppdaterat: 2018-03-17 14:29