Vi Bilägares forum

VIBs nya bullertest

VIBs nya bullertest

I senaste numret (nr 16) har man en intressant artikel och lista med uppmätt buller.

Jag tar mig friheten att lista dom här för att möjliggöra en diskussion men tar bara med siffran för buller i 110 km/h men rekommenderar att alla skaffar tidningen för att få en djupare förståelse för innehållet. Listan är alltså bäst till sämst och dom sämsta är verkligen bullerburkar då detta ju är DB-skalan.

VAG överraskade mig som mycket positiv, även konstigt nog Skoda och Seat (måste ha varit en stor uppryckning där då på senare år).
Volvo är också mycket bra överlag.
För Toyota är det bara Avensis som utmärker sig positivt (Prius inte med).

En brist med listan kan man tycka är att man mätt med "standarddäck", som kan variera mycket. En del har ju sportigare däck standard, alltså större fälgar, lägre profil, som bullrar mer. Men man får nog ändå en hygglig bild.

1. Mercedes S-klass 72,4
2. Volvo V60 CC 73,2
3. Audi A6 Avant 73,5
4. Volvo V70 73,6
5. Volvo XC60 73,8
6. Volvo V90, 73,8
7. Skoda Superb 73,9
8. VW Passat Sportcombi 74,2
9. Volvo 240 GLT -91 74,2
10. VW Golf 74,5
11. Toyota Avensis TS 74,6
12. Skoda Octavia Combi 74,7
13. Nissan Leaf 74,7
14. BMW 520 Touring 74,8
15. Volvo XC90 74,8
16. Mercedes E-klass 75,0
17. Audi A4 Avant 75,2
18. Skoda Superb Combi 75,4
19. Peugeot 308 SW 75,5
20. Jaguar XJ6-85 75,6
21. VW Tiguan 75,6
22. Volvo V40 75,8
23. Subaru Levorg 75,8
24. Kia Sportage 76,0
25. Mercedes C-klass kombi 76,2
26. BMW 320 Touring 76,4
27. Seat Leon ST 76,5
28. Ford Focus Kombi 76,8
29. Peugeot 2008 76,8
30. Renault Kadjar 76,9
31. Toyota Auris TS 76,9
32. Seat Ibiza 77,0
33. Renault Captur 77,2
34. VW Polo 77,2
35. Opel Astra 77,4
36. Mercedes 200 T -86 77,4
37. Toyota RAV4 77,5
38. VW High Up 77,8
39. Nissan Qashqai 77,8
40. Peugeot 208 78,0
41. Audi A3 Sportback 78,0
42. Hyundai i20 Active 78,2
43. Renault Clio 78,4
44. Skoda Fabia 78,6
45. Opel Corsa 78,8
46. Dacia Duster 79,0
47. Toyota Yaris 79,4
48. Kia Ceed SW 79,6
49. Kia Picanto 80,2
50. Mazda MX-5 82,4

Uppdaterat: 2016-11-13 11:52

Kommentarer

Att Kia Ceed och Duster är bullriga det visste vi men att Mazda MX-5 var så bullrig trodde jag inte.

Uppdaterat: 2016-11-13 12:19
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Mazda MX-5 är bland det bullrigaste som finns, framkommer i varenda test den är med.
Den körs väl dock mest på sommaren nedcabbad så det gör väl kanske inte lika mycket på den.

Uppdaterat: 2016-11-13 12:33

Hade varit intressant att se vilka årsmodeller som värdena är uppmätta på.

Uppdaterat: 2016-11-13 12:43

Swemba, fattar det som att det är senaste årsmodellen om inget annat står.

Uppdaterat: 2016-11-13 13:19

Det jag funderar över är hur den ekvivalenta nivån ser ut.

Noterar också att Volvo 240 GLT från år 1991 placerar sig högt upp i listan. Det känns bakvänt i mina öron;).

Men att Kia Ceed kombi (plats 48) är en bullerburk stämmer väldigt väl med mina erfarenheter. Och ingen Citroen med i mätningen? Hade varit spännande att se resultatet där.

MVH AL

Uppdaterat: 2016-11-13 13:24
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det finns antaganden och förklaringar till det i testet, men det är ändå roligt att en 25 år gammal 240 hamnar på plats 9.Swemba, det är test/demobilar av senaste årsmodeller tillhandahållna av generalagenterna.

Uppdaterat: 2016-11-13 13:25

Det kanske är läge för de 10 sämsta bilarna i testet att komplettera tillbehörslistan med designade hörselskydd.....

Uppdaterat: 2016-11-13 13:30

Decibel [dB] är ett logaritmiskt mått - Där 10 dB betyder en tiodubbling.

Alltså är 1:a platsen (Mercedes S-klass 72,4) VS 50:e plats (Mazda MX-5 82,4) ett perfekt exempel att ta då det skiljer EXAKT 10dB. En tiodubbling av ljudstyrkan är rätt mycket.

Uppdaterat: 2016-11-13 13:35

För mig ytterligare en anledning att inte betala ca 50000kr mer i valet mellan A3 och Golf. " A3:an bullrar mer än många småbilar. De skavande oljuden i kupén slår hårt mot trumhinnorna och pratbarheten är dålig" 78 db " Tidigare gen Golf var riktiga bullerlådor, men de problemen är nu åtgärdade. Golfen är tystast i klassen. 74,5 db" Konstigt att det är sådan skillnad inom samma nära släktskap.

Uppdaterat: 2016-11-13 13:41

Stefan Eriksson, ja det där med Golf kontra A3 är ett mysterium då bilarna ska vara rätt lika och A3 mer premium. Men kanske lågprofildäck och sportchassi på A3?

Uppdaterat: 2016-11-13 13:47

A3 är väl inte byggd på MQB ännu vill jag minnas att man skrev...

Uppdaterat: 2016-11-13 13:58

Jag trodde Mercedes C-klass kombi hade bra ljudisolering, men den kommer här på 25e plats med 76,2dB. Som jämförelse har Volvo V60 CC 73,2dB, dvs 3dB mindre. Om jag förstått Henrik-Andersson rätt så bullrar alltså C-klass tredubbelt mer än V60!?! Det var förvånande. Skoda Octavia kombi, som tidigare varit känd för att vara bullrig, placerar sig exakt mitt emellan dessa med 74,7dB och är alltså tystare än C-klass, om man ska lita på detta... Det tycker jag i så fall är än mer förvånande. Men sen beror det ju på vid vilken frekvens, eftersom man upplever dessa olika.

Uppdaterat: 2016-11-13 14:32

3 dB är en fördubbling
6 dB är 4 ggr högre
9 dB är 8 ggr högre

Men örat funkar inte riktigt så utan skillnaden uppfattas som mindre.

Uppdaterat: 2016-11-13 14:56

I artikeln står det vilka däck bilarna hade vid mätningen. Jag har alltid tyckt att min egen bil Auris touring sport är irriterande bullrig och den hamnade på plats 31 vilket jag tycker den förtjänar. Den har också de däck 225/45/17 Dunlop SP sport som sitter som standard på Executive utförandet, men om man skall tala om standard så är Auris i standardutförande försedd med 15 tums däck som jag provkört bara som jämförelse och då är bilen betydligt tystare. Det är den gamla sanningen ”vill man vara fin får man lida pin”.

Uppdaterat: 2016-11-13 15:12

Re 107Carlsson

Själv har jag noterat en sak som är annorlunda nuförtiden mot "förr" - Bilen är nuförtiden TYSTARE med vinterdäcken (med dubbdäck) än med sommardäck. Mina sommarsulor är på 17" och vinterdäcken på 15"

Förr var det tvärs om - När sommardäcken kom på så blev det tyst och lugnt i kupén

Men jag är väl som de flesta andra (tyvärr). Komfort och ljud är bättre med 15"..............men så är det den där lilla,lilla "petitessen" att 17-tummarna är mycket snyggare !

Uppdaterat: 2016-11-13 15:30

107Carlsson, är nog så att ju bullrigare bilen är pga brist på ljudisolering etc, desto större betydelse har däckvalet. Just Auris är ju ett bra exempel där man definitivt bör undvika 17" om man vill slippa det värsta bullret. Dessutom blir Auris onödigt stötig med 17". Sen kan man ju även prova olika däckmärken och försöka hitta nåt som bullrar lite mindre även där, exempelvis tror jag Goodyear Efficentgrip är ett bra sommardäck för att få ner förbrukning och buller.

Uppdaterat: 2016-11-13 15:44
junkers skrev:

3 dB är en fördubbling
6 dB är 4 ggr högre
9 dB är 8 ggr högre
Men örat funkar inte riktigt så utan skillnaden uppfattas som mindre.

Tack junkers. Då har jag lärt mig något nytt igen. ;-)

Uppdaterat: 2016-11-13 15:54

Ingen vet om vilken är bensin, diesel och däckmärken efter inlägg #1.

Uppdaterat: 2016-11-13 16:19
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF, köp tidningen!

Uppdaterat: 2016-11-13 16:26
Vidstige skrev:

GF, köp tidningen!

Tack :-)

Uppdaterat: 2016-11-13 16:28
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Ja, eller prenumerera-många tidningar har det tufft ekonomiskt och en del kommer att läggas ner framöver. Jag gillar Vib för deras intressanta artiklar t ex detta bullertest och vill att tidningen finns kvar-självklart är jag prenumerant.

Uppdaterat: 2016-11-13 18:06

Även om det mätbara ljudtrycket är det dubbla vid 3db så är det den nivåskillnad som ofta uppges som knappt hörbar för de flesta av oss. De med känslig hörsel kan uppfatta mindre skillnader.

Mao är det inte säkert att du på riktigt hör någon skillnad mellan S-klass och Superb.

Uppdaterat: 2016-11-13 18:18

Stämmer därför borde man delat in det i 4-5 grupper istället med ca 2 dB intervall.
Men jag avvaktar innan jg läst i tidningen, det finns ju mycket mer info där.

Uppdaterat: 2016-11-13 18:23

Ja det här bullertestet kommer definitivt att påverka mitt nästa bilköp. Själv bytte jag ifrån Good Year Efficent Grip sommardäck till Michelin Primacy 3, mitt gamla hatmärke p.g.a. buller, och häpp bilen blev mycket tystare. Så bullermärkningen på däcken stämde trots att jag var tveksam. Så köp VIB sista numret och läs och begrunda. Själv har jag prenumererat på tidningen sedan 1970-talet.

Uppdaterat: 2016-11-13 18:55
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Buller är ju (tyvärr) inte så enkelt som att mäta dB...
Frekvenser m.m spelar också in, en svårare nöt att knäcka. en bil kan vara tyst i dBA, men hålla höga infra, och/eller ultraljud som kan orsaka obehag fast vi inte hör dom...

Uppdaterat: 2016-11-13 19:59
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Lason1, har du tidningen? Lågfrekvent buller finns med också som en mätning.

Uppdaterat: 2016-11-13 20:11
christer_1 skrev:

Ja det här bullertestet kommer definitivt att påverka mitt nästa bilköp. Själv bytte jag ifrån Good Year Efficent Grip sommardäck till Michelin Primacy 3, mitt gamla hatmärke p.g.a. buller, och häpp bilen blev mycket tystare. Så bullermärkningen på däcken stämde trots att jag var tveksam. Så köp VIB sista numret och läs och begrunda. Själv har jag prenumererat på tidningen sedan 1970-talet.

Jag gjorde precis tvärtom, det blev mycket tystare.
Anledningen är säkert att det är betydligt mer gummi i slitbanan på de nya däcken.

Uppdaterat: 2016-11-13 21:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Jag gjorde precis tvärtom, det blev mycket tystare.
Anledningen är säkert att det är betydligt mer gummi i slitbanan på de nya däcken.

OBS det var Michelin Primacy (2?) ifrån 2009 som bilen levererades med som var mitt hatdäck. Primacy 3 verkar vara bättre, men det kan ju också vara som du skriver att nya däck har mera gummi i slitbanan. Det här med ljud är ju så subjektivt med mycket tyckande. Det enda vi konsumenter kan göra själva är ju att jämföra bullermärkningen på däcken. När däcken är köpta är det försent att ångra sig.

Uppdaterat: 2016-11-13 22:39
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Jo - nya däck är nästan alltid tystare än de något mera slicks-betonade som dom ersätter - det är också min erfarenhet,

Uppdaterat: 2016-11-13 23:41

Christer, bullermärkningen på däcken anger endast bullernivån till omgivningen, inte hur mycket oljud som märks i bilen.
Tyvärr, det är väl det som de flesta vore intresserade av, men man kanske kan anta att ett däck som inte väsnas så mycket omkring sig också upplevs tystare i bilen.

Uppdaterat: 2016-11-14 08:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Christer, bullermärkningen på däcken anger endast bullernivån till omgivningen, inte hur mycket oljud som märks i bilen.
Tyvärr, det är väl det som de flesta vore intresserade av, men man kanske kan anta att ett däck som inte väsnas så mycket omkring sig också upplevs tystare i bilen.

Ja man kan inte få allt saabnisse. Men det ger ju i alla fall en hint om bullret ifrån däcket.

Uppdaterat: 2016-11-14 09:40
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Fick inga Lexus bilar vara med i den här ljudtesten? Här är några av bilarna vid VB förra ljudtest.
http://www.vibilagare.se/reportage/tystnadens-pris-en-miljon-eller-150-000-kr-3900

Uppdaterat: 2016-11-14 10:26
Elbil2

Det gäller ju verkligen att bilarna körs i vindstilla och på samma vägbeläggning. Är det verkligen samma beläggning 1986 som idag de är körda på? Testet ger i varje fall en hint om hur det är med bilarnas ljudisolering. Nya Mercedes C-klass kombi (som jag kör) imponerar inte på mig. Så en 25:e placering är rätt träffad placering tycker jag. Ett hiskligt resonansljud från däcken (ej att förknippa med buller). Ju högre lufttryck desto mer väsnas det. Ett lågt lufttryck i däcken ger behagligare ljud i kupén men däcken saboteras av det. Slits väldigt snabbt ut i kanterna.

Uppdaterat: 2016-11-14 11:26
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Det var ju ändå intressant att se att en 25 år gammal Volvo 240 klarade sig så bra, det är ingen bil jag minns att jag imponerades av.
Men jag håller med PREVIA, varför fanns ingen Lexus med? De Lexus jag kört har jag tyckt varit tysta.
Och jag skulle också gärna sett resultat från Mazda 6 och CX-5, två bilar som jag upplever som extremt bullriga och som andra tydligen inte alls störs av.

Uppdaterat: 2016-11-14 11:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fast nånstans måste man ju dra gränsen för hur många olika bilmodeller som kan vara med på en sån här test och 50 st är väl inte illa.

Uppdaterat: 2016-11-14 14:36

Riktigt Pi, men här saknades ju fabrikaten och t.ex. Lexus har ju några modeller i överkomligt prisläge och Mazda 6 är ju en rätt vanlig bil.

Uppdaterat: 2016-11-14 15:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja - nån ytterligare Mazda-modell hade väl varit intressant att få med men Lexus är ju inte speciellt stora i Sverige och nånstans måste man ju dra gränsen.

Uppdaterat: 2016-11-14 16:13

Många bilar har som standardutrustning akustikrutor och det dämpar vindbruset lite. Har det i min bil och lite skillnad märker man jämfört med vanliga vindrutor. Backspeglarnas utformning kan även påverka vindbruset negativt. Många Tillverkare har jobbat med att få så strömlinjeformade backspeglar som möjligt.

Uppdaterat: 2016-11-14 16:59

Fast personligen tror jag inte att vindbruset är den största boven i dramat när det gäller oljud inne i bilen utan det är säkert allt oljud som kommer från däckens kontakt med underlaget och som sen går vidare in i karossen. Så hur man löst "isoleringen" mellan hjulupphängning och karossen är antagligen det mest centrala.

Uppdaterat: 2016-11-14 17:25

Många skulle jag inte säga att det är som har akustikrutor som standard, jag vet bara en och det är Passat GTE.
Att det är tillval hos många stämmer dock.

Uppdaterat: 2016-11-14 18:25

Nåt som kan förvåna är Audi A4 som bullrar mer än både VW Golf och Toyota Avensis. I alla tester har ju nya A4 hyllats som ovanligt tyst, undrar varför journalisterna fick det intrycket.

Uppdaterat: 2016-11-14 18:37

Faktiskt en gåta och den största överraskningen.

Uppdaterat: 2016-11-14 18:46

Min Peugeot 508 går så tyst att jag nu istället sitter och retar mig på att jag hör skorna knarra när jag rör på fötterna
Synd att den inte var med i undersökningen. En bilmodell som är känd för att vara tyst.

Uppdaterat: 2016-11-14 18:54

Nu kanske minnet är dåligt men har inte ViB kritiserat A4 redan tidigare för att inte vara riktigt så tyst som den borde kunna vara ?
Beträffande 508 vill jag minnas att det är nån här på forumet som bytt in sin tidigare 508 till en 308 och bestämt hävdade att 308:an var tystare...

Uppdaterat: 2016-11-14 19:03

Junkers akustikrutor är standardutrustning i de lägre utrustningsnivåerna i Passat-programmet.

Uppdaterat: 2016-11-14 19:09
brut 33 skrev:

Lexus LS6OO hL skulle nog petat ner Sklass till god 2a.

Hur vet du det?

Uppdaterat: 2016-11-14 20:05
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Jo brut, det skulle den kanske göra, men det säljs väl inte många sådana.
Då skulle man ju kunna gå vidare till Bentley/Phaeton, RR m. fl.
Men Lexus CT och IS som ligger i överkomligt prisläge vore intressant att ha med.

Uppdaterat: 2016-11-14 20:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Toyota Prius var med i förra testet, det var då gen2 som testades.
Den var topp 10 vilket förvånar mig lite då många tycker den är rätt bullrig.
Gen3 har dessutom lite bättre isolering.
Gen4 ännu lite bättre, har dessutom bra fjädring bak numera.
Har testat gen4 med 17" och den är fortfarande inte tyst med den dimensionen så max 16" gäller.

Hoppas Toyota dragit lärdom av ansiktslyfta Avensis nu när nästa generations modeller kommer till Europa, som C-HR.
Det är uppenbart att bra ljuddämpning är nåt man värdesätter högt på den svenska asfalten och även svenska vintervägar med tvättbrädor av is.

Uppdaterat: 2016-11-14 20:25
Diesel skrev:

Junkers akustikrutor är standardutrustning i de lägre utrustningsnivåerna i Passat-programmet.

Njaej, det är tillval från grundmodell så standard nej men nästan alla kommer att ha det.
Däremot är det inte alls vanligt som påstods utan enstaka modeller har det som standard.
Tillval, ja det finns till många märken däremot.

Uppdaterat: 2016-11-14 20:49

Vad gäller akustikrutor i dörrarna så kan man köpa dessa som reservdel och byta själv. Det har jag gjort. Två för 1200 kr och tittade på en film från Youtube om hur man går tillväga . Men jag måste säga att det inte blev sååå stor skillnad.

Uppdaterat: 2016-11-15 09:11
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!