Nästa artikel
Nya elbilar 2020: Här är årets viktigaste modeller
Lista

Nya elbilar 2020: Här är årets viktigaste modeller

Publicerad 19 augusti 2020
Det är eldrift som gäller – biltillverkarna har just nu flera intressanta nyheter på gång. Här är sex nya modeller som dyker upp redan i år och ytterligare tio som börjar levereras nästa år.

Så här efter sommaren laddar biltillverkarna för att lansera flera viktiga modeller. För dig som är på gång att byta bil kan det alltså vara läge att titta närmare på nyheterna nedan innan du skriver under köpavtalet.

Även för dig som ska köpa begagnat är det intressant att titta på listan över årets nya bilmodeller. När en ny generation lanseras kan nämligen priset på den utgående modellen sjunka.

I den här listan koncentrerar vi oss på de nya elbilar och laddhybrider som ska lanseras 2020 och en bit in på nästa år. I vissa fall handlar det om helt nyutvecklade bilar och i andra fall om elektrifierade versioner av befintliga modeller.

Nya elbilar 2020

Audi e-tron S och e-tron Sportback S

Audi har visat upp nya sportversioner av de eldrivna suvarna e-tron och e-tron Sportback med tilläggsnamnet ”S”. Under hösten beräknas de första exemplaren levereras.

Den största nyheten är att S-versionerna får tre elmotorer – en fram och två bak. Därmed stiger effekten från 435 till 503 hästkrafter och vridmomentet från 808 till 973 Nm i bilens så kallade ”boostläge”. S-versionerna har även en ny generation av Audis fyrhjulsdriftssystem Quattro med aktiv momentstyrning.

”Vanliga” Audi e-tron accelererar till 100 km/h på 5,7 sekunder som snabbast i boostläge. Med S-modellerna kapas den tiden till 4,5 sekunder.

Fiat 500e

13 år efter premiären är det äntligen dags för en ny generation av Fiat 500. Den blir helt eldriven. Insidan tar kanske det största skuttet jämfört med dagens Fiat 500. Instrumentpanelen ser betydligt modernare ut

Nya Fiat 500e har en elmotor på 120 hästkrafter. Batteripaketet är på 42 kWh och ger en räckvidd på 32 mil enligt WLTP-körcykeln. I nuläget finns bara topputrustade lanseringsversioner men under hösten kommer billigare alternativ.

Mazda MX-30

Det här är en udda fågel i elbilsvärlden: Mazda MX-30 har bakhängda bakdörrar, förhållandevis kort räckvidd och en design som minst sagt sticker ut. Men visst är det roligt att alla elbilar inte är skapta i samma form!

De första exemplaren av Mazda MX-30 ska dyka upp i Europa i september. Litiumjonbatteriet på 35,5 kilowattimmar kan ge en räckvidd på ungefär 20 mil, enligt körcykeln WLTP. Priset ligger på 349 900 kronor.

Mercedes EQV

Mercedes har utökat den så kallade EQ-familjen med helt eldrivna modeller. Det senaste tillskottet heter Mercedes EQV och är en batterieldriven version av stora familjebussen V-klass.

Batteripaketet är på 100 kWh vilket ska ge en räckvidd på 38 mil enligt WLTP-körcykeln. Prislappen för Mercedes EQV 300, som modellen heter, ligger på 855 000 kronor inklusive MBUX-systemet och sex separata fåtöljer.

Mercedes EQV beräknas komma till Sverige någon gång under hösten.

Volkswagen ID 3

Den här nykomlingen går förstås inte att bortse från. Volkswagens jättesatsning på eldrift inleds med halvkombimodellen ID.3. Du kan läsa vår första provkörning av Volkswagen ID.3 här.

Utvecklingen av Volkswagens nya ”folkelbil” har varit kantad av problem. Tidigare i år rapporterades om allvarliga mjukvaruproblem och de allra första kunderna får bilar som inte är helt kompletta mjukvarumässigt – de ska kompletteras senare med vissa funktioner. Rent tekniskt håller dock Volkswagen sitt löfte om att ID.3 ska börja levereras efter sommaren.

ID.3 First Edition har ett batteripaket på 58 kilowattimmar som beräknas ge en räckvidd på 42 mil. Bilen drivs av en 204 hästars elmotor på bakaxeln.

Volvo XC40 Recharge

Volvos första nya elbilsmodell blir kompaktsuven XC40. Trots coronakrisen ska den enligt Volvo lanseras enligt plan, vilket innebär att produktionen startar i september och att de första kunderna får sina bilar kring årsskiftet.

Volvo XC40 P8 Recharge finns än så länge bara i topputrustade versioner med prislapp från 699 000 kronor. Bilen klarar 40 mil på en laddning enligt WLTP-körcykeln.


Nya elbilar 2021

BMW iX3

BMW har i flera års tid retats genom att visa upp en eldriven version av suven X3. Nu är det äntligen dags för modellen att dyka upp på vägarna. De första exemplaren dyker upp mot slutet av året eller början på 2021.

Intressant nog har BMW iX3 bara en elmotor, placerad baktill, och den blir därmed bakhjulsdriven. Motorn är på 286 hk och 400 Nm. Batteriet är på 80 kWh vilket ska ge en räckvidd på 459 km (WLTP).

Bilen kommer med två olika utrustningspaket: BMW iX3 Charged på 769 000 kronor och BMW iX3 Charged Plus på 840 500 kronor. För båda versionerna finns dragkrok med som tillval.

Byton M-Byte

Om allt går enligt plan ska kinesiska bilmärket Byton börja sälja elsuven M-Byte i Europa någon gång under 2021. Största ”shownumret” är den 48 tum stora infotainmentskärmen på insidan.

Grundversionen av M-Byte är bakhjulsdriven på 272 hästkrafter, kapabel att ta sig 36 mil på en laddning. Det finns också ett högre prissatt fyrhjulsdrivet alternativ på 408 hästkrafter med 43,5 mils räckvidd. Bilen kan snabbladdas i hastigheter upp till 150 kW. 

Citroën ë-C4

Citroën C4 kommer i en ny generation och största nyheten är att den även blir helt eldriven (vid sidan av ett antal bensin- och dieselversioner samt förmodligen även en laddhybrid).

Citroën ë-C4 har en elmotor på 136 hästkrafter och 260 Nm som driver framhjulen. Batteripaketet på 50 kWh ger en räckvidd på 35 mil enligt WLTP-körcykeln.

Ford Mustang Mach-E

Ford utökar Mustang-familjen med en helt eldriven suv i stora mellanklassen. Ford Mustang Mach-E ska klara upp till 60 mil på en laddning med största batteriet.

Du som väntar på Fords nya elbil verkar dock få vänta lite till, enligt nya uppgifter. De första leveranserna av Ford Mustang Mach-E skjuts upp på flera marknader, bland annat i Europa. 

Exakt vad det innebär för svenska köpare är än så länge oklart men norska köpare som förhandsbokat ett exemplar har nu fått veta att leveranserna skjuts upp till november 2020. Andra europeiska länder, som Frankrike, Nederländerna och Storbritannien, får vänta till tidigt 2021.

Lexus UX 300e

Lexus har visat upp märkets första elbil som ska börja levereras till köparna i januari 2021. Det handlar om Lexus UX 300e, en kompaktsuv som får en räckvidd på 40 mil enligt den gamla och tillåtande NEDC-körcykeln.

En intressant detalj med Lexus elbil är att den får ovanligt lång batterigaranti.

Lucid Air

Uppstickaren Lucid Motors börjar snart leverera en ny elbil. Lucid Air får förmodligen ett batteripaket på 130 kWh, alltså 30 procent större än i Tesla Model S. Räckvidden blir drygt 28 procent längre – över 80 mil på en laddning. Bilen har ett 900-voltssystem som innebär att strömkablarna kan göras tunnare vilket sänker vikten.

Bilen går att förhandsboka för drygt 10 000 kronor men någon officiell prislapp är ännu inte klar. Officiell premiär blir i september 2020 och leveranserna startar nästa år.

Opel Mokka-e

Opel lanserar en helt ny generation av kompaktsuven Mokka som blir mindre än föregångaren. Största nyheten är att den först dyker upp med eldrift i form av Opel Mokka-e.

Batteripaketet är på 50 kWh och ska ge en räckvidd på 32 mil enligt WLTP-körcykeln. Det finns snabbladdning på upp till 100 kW.

Eldrivna Mokka-e börjar säljas på sensommaren 2020 och ska börja levereras till köparna tidigt 2021.

Nissan Ariya

Nissan visade upp konceptbilen Ariya under sommaren och den ger en försmak av hur märkets nya elsuv kommer se ut. 

Modellen kommer i fyra olika versioner varav den första dyker upp i Sverige någon gång under nästa år. Bilen kommer med både fram- och fyrhjulsdrift och upp till 50 mils räckvidd.

Skoda Enyaq

Skodas nya elsuv Enyaq bygger på samma plattform som Volkswagen ID.3 och kommer med två olika batteristorlekar som ger upp till 50 mils räckvidd enligt WLTP-körcykeln. Utrymmena ska också vara bättre utnyttjade än i en bil med förbränningsmotor, enligt Skoda.

Skoda Enyaq blir 4,65 meter lång vilket är några centimeter kortare än Volvo XC60 och Skodan är även fyra centimeter lägre än Volvosuven. Bagageutrymmet ska ha plats för 585 liter vilket är 80 liter mer än i XC60.

Den billigaste versionen av Skoda Enyaq blir bakhjulsdriven och har en elmotor placerad baktill. Starkare versioner får även en elmotor framtill vilket gör Enyaq fyrhjulsdriven.

Läs vår provkörning av Skoda Enyaq här.

Tesla Model Y

Teslas crossoverversion av Model 3 har redan börjat säljas i två olika utföranden: Long Range och Performance, med prislapp från 719 900 kronor före elbilspremien. De båda modellerna ska börja levereras i början av 2021.

Tesla Model Y har en räckvidd på upp till 505 kilometer enligt WLTP-körcykeln.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-08-19 08:24
saabnisse

Varför har ViB glömt Honda-e?

#2 • Uppdaterat: 2020-08-19 08:39
Raphael

Honda-e är ju redan lanserad. Samma med Peugeot e-208 och e-2008 samt Opel Corsa E. De är redan släppta. Listan tar upp nya på marknaden.

#3 • Uppdaterat: 2020-08-19 08:54
Jos van der Bruggen

Vet ni när Citroen e C4 kommer. Den var redan 30 juni presenterat, men vidare ingen information.

#4 • Uppdaterat: 2020-08-19 09:06
Styggavargen

Det slår mig, bara högbyggen eller en väldigt låg bil... går det inte att bygga en normal bil med normala utrymmen? Måste vi ha "styltor" på 20 tums hjul? Jag är inte imponerad... och räckvidden är kass för att bilarna drar för mycket energi. Lucid är åt andra hållet...säkert snål men lite väl låg.

Önskar mig en hatchback/sedan som är 4,6-4,7 meter lång och ca 1,5 - 1,55 meter hög med bra lastutrymme och bra räckvidd (minst 30 verkliga mil vinter som sommar)....går det att ordna?

#5 • Uppdaterat: 2020-08-19 10:10
StefL

Styggavargen - låter som att Tesla Model 3 är rätt bil för dig ;-)

#6 • Uppdaterat: 2020-08-19 10:27
L. Mäkinen

Styggavargen,
ID3 är väl inte speciellt högbyggd? 1568 mm? Visserligen kortare än dina önskemål, men på en gammaldags bil måste man ha plats för drivlinan så en elbil kan vara kortare.

#7 • Uppdaterat: 2020-08-19 12:18
N-iklas

C4 är 152,5 hög, 4,3 cm lägre än ID3.
Men den har samtidigt längst axelavstånd och störst kaross av de modeller baserade på "plattan" och därmed högst vikt, så räckvidden på 35 mil förutsätter hög hastighet och inga uppförsbackar, där man har störst nytta av det lägre luftmotståndet.

#8 • Uppdaterat: 2020-08-19 14:18
Styggavargen

ID3 funkar...modell 3 går bort (för låg och jag kan inte sitta i baksätet utan att behöva bocka huvudet). C4-e kanske kan vara något? Men vid närmare eftertanke...franska bilar? Brukar det inte sluta med stora hål i plånboken... dålig kvalitet och ständiga bekymmer?

#9 • Uppdaterat: 2020-08-19 14:27
Thommys

Inte mycket till dragkrok på BMW iX3. Den får dra ett EU-släp på 750 kg, det är allt.

#a • Uppdaterat: 2020-08-19 15:06
Vorwärts

Fula SUVar till förbannelse, jag håller i slantarna tills det att MB EQS kommit ut och funnits på marknaden tillräckligt länge för att tillfriskna från de värsta barnsjukdomarna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.