Bild
Nästa artikel
Byton intar Europa med megaskärm

Byton intar Europa med megaskärm

Nyheter

Kinesiska bilmärkets produktionsklara elsuv, M-Byte, har visats upp i Frankfurt och börjar säljas om två år.

Byton startades i Kina för blott några år sedan med höga ambitioner för den globala fordonsmarknaden. Deras första bil är en suv vid namn M-Byte, och drivs av el. 

Något otippat, som faktiskt hängde med från att bilen visades som koncept 2018, är den gigantiska skärmen som dominerar hela förarmiljön. Den mäter 48-tum, och skulle skärmbehovet inte stillas där finns också en 7-tumskärm på ratten och en 8-tumsskärm mellan förare och passagerare. Infotainmentsystemet kan styras med gester pekningar eller rösten. 
 

Byton intar Europa med megaskärm

Grundversionen av M-Byte är bakhjulsdriven på 272 hästkrafter, kapabel att ta sig 36 mil på en laddning. Det finns också ett högre prissatt fyrhjulsdrivet alternativ på 408 hästkrafter med 43,5 mils räckvidd. Bilen kan snabbladdas i hastigheter upp till 150 kW. 
 

Byton intar Europa med megaskärm

Byton ser sin första bil som en premiumskapelse och beräknar instegspriset till 45.000 euro, innan skatt. Det skulle i så fall motsvara drygt 480.000 kronor. 

M-Byte börjar säljas nästa år på hemmamarknaden Kina, vi européer får vänta tills 2021. 

Diskutera: Vad tycker du om Byton M-Byte?
 

Byton intar Europa med megaskärm

Kommentarer

#1
2019-09-11 16:03

Sjukt. Så sjukt med skärmen.
Min är större än din.
Fast det lär väl tilltala en del.

#2
2019-09-11 16:45

Det blir nog lite svårt att vänja sig vid den interiören.
Men ännu värre blir det för de som senare gjort det, de kommer nog att känna sig väldigt borta i en annan bil!
Sedan gäller det ju för kineserna att visa att de lärt sig vilka krockprov som måste klaras i Europa!

#3
2019-09-11 16:55

Här har man jobbat hårt för föraren skall intressera så lite som möjligt på att kolla trafiken.

#4
2019-09-11 17:01

Jag trodde det var en DS...

#5
2019-09-11 18:17

Läste härom dagen att det finns 77st lokala bilmärken i Kina, som alla får statligt stöd för att etablera sig och bygga bilar av diverse slag. Undra vilka ambitioner de andra 76 bilmärken har att etablera sig i Europa nu när försäljningen stagnerar i Kina.
Utseendemässigt var det väl ingen fara på taket med denna Byton el-suv, värre utseende har man väl sett. 48 tums skärmen var väl lite överdriven, i alla fall för min smak.

#6
2019-09-11 17:37

Jag vill verkligen ha knappar och spakar när jag kör. Jag ska kunna sträcka ut en hand i mörkret och hitta ett vred eller en pinne att aktivera utan att ta blicken från trafiken. Hoppas någon biltillverkare läser detta så jag hittar någon bil att köpa den dag det blir dags att byta.

#7
2019-09-11 18:06

@Världens vackra, jag håller helt med, men tyvärr blir det alltmer kladdskärmsmanövrering i bilarna och det är enbart en kostnadsfråga, fysiska reglage är avsevärt dyrare i produktion och här får säkerheten stå tillbaka.
Det vore inte så dumt med någon sorts standard.
Byter man ofta mellan olika bilar är det besvärligt att hitta rätt bland menyer och ikoner.

#9
2019-09-11 20:15

Vem är återförsäljare Alibaba eller Minithebox. Kan man köpa reservdelar på ebay. Finns väl snart för 10 000€.

#10
2019-09-11 20:36

Med den skärmen förstår jag om man blir sneögd. Kan inte vara trafiksäkert att den lysande under hela vindrutan. Kanske med TV också. Kanske tillåtet i Kina - men tror inte den klarar typbesiktning i EU. Att man dessutom har två skärmar till - varav en i ratten gör inte saken bättre.
Ser mer ut som ”något självkörande” alternativ.

#11
2019-09-11 20:39

Det är ju fler kineser som snart är här, Lynk&Co och Polestar t.ex.
Och BAIC och Geely står på tur.
Men så var det ju det här med krockproven och europaanpassningen!

#12
2019-09-11 21:02

Sanslöst, det finns regelverk som i detalj styr hur bilars belysning och annat får vara beskaffat men tydligen inget som
stoppar distraktioner typ denna. Liknar mest något konceptuellt. I en helt utvecklad självkörande bil däremot helt ok.
Tycker för övrigt att mobilförbudet börjar bli lite löjligt när man samtidigt gör nya bilar till `nöjesfält´.

#13
2019-09-11 21:48

Om hederliga reglage är dyrare att tillverka än att smeta in en stor tryckskärm har jag svårt att tro. Då hade väl alla budgetbilar anammat den trenden? Eller är mekaniska vred det nya premium???

#14
2019-09-11 22:31

Den skärmen är enorm, men idag är jag fast vid röststyrning.
Det kändes löjligt i början men efter jag använt röststyrningen i bilen några gånger gillar jag det.
Ett knapptryck på ratten och allt bara funkar. :-)

#15
2019-09-12 06:39

@Hackenbush

Ja, och med autobroms och annat auto så invaggas föraren i falsk trygghet och sitter säkert och kollar på den här skärmen hyfsat mycket, precis som du säger. Istället för på vägen framför, alltså.

.

#16
2019-09-12 09:12

Nu när vårt största handelshinder (emissionslagstiftning) är borta så är det bara förbereda sig på att det kommer välla in kineser så småningom. Håller med om att tex fysiska HVAC borde vara lagstiftat, säkerheten är rejält tummad på tyvärr.

#17
2019-09-12 10:39

@Maisch

Ja, vad EU borde göra är att sätta emissionsgränser på tillverkningen: Det borde hålla den kinesiska diktaturen och deras enorma mängd kolel vid tillverkningen av bilar och batterier borta. Elbil = kolbil på många sätt och vis...

.

#18
2019-09-12 10:47

Klarsyn, har du tejpat över varvräknare, tankmätare, hastighetsmätare och kontrollampor för att inte bli distraherad?

#19
2019-09-12 11:59

Mycket förakt för kinesbilar här, men om 10 år kommer du att köpa en sådan. Jämför med attityden mot japanska bilar på 70-talet...

#20
2019-09-12 12:06

@40-talisten
Jupp. Helt rätt. Och då är vi rökta. Välstånd såsom vi känner det kommer att vara bortspolat: Bilindustrin är Europas hjärta. Så frågan är hur vi skall stoppa dem. Nu gör ju våra politiker allt för att montera ner vårt välstånd och vår bilindustri, så det är väl lönlöst.

.

#21
1
2019-09-12 16:58

Ditt gnäll mot allt nytt är ett problem.

#22
2019-09-12 17:53

@flat7, jo så är det, ikoner på en skärm är ett väsentlig billigare sätt att hantera signaler till CPUn än att använda sig av fysiska reglage som oftast kräver AD-omvandlare.
En tryckkänslig skärm behöver ju förstås inte vara 48", men man ska ju komma ihåg att en skärm i massproduktion kan bli ganska billig, den behöver knappast vara högupplöst.
Och helt riktigt, fysiska reglage kan bli det nya premium.

#23
2019-09-12 19:14

Kan man se vägen framför sig eller är skärmen i vägen?

#24
2019-09-12 19:25

Håller med "1", frågan som ska ställas är väl vad "klarsynt" faktiskt vill? Tillbaka till 1930? Vad är det du strävar efter?
Kan garantera dig att europa finns kvar om 10 år, vi kommer inte att ha det sämre än nu heller...Om man bara ser problem med allting så bör man rannsaka sig själv i första hand, problemet kan vara närmare än vad man vill erkänna.
Tips, sluta klaga och gör något bättre själv istället, har andra så fel så kommer du garanterat att bli framgångsrik.

För att kommentera bilen så ser den väl OK ut, rätt pris och jag skulle köpa, men prisbilden som anges och bristen på trovärdighet för märket (för mig) gör det ointressant, men med en 10 årsgaranti all inclusive, ja då kan det vara något. Vill Kina satsa (med staten eller multimiljarder i ryggen) satsa på bra garantier, det är mitt tips.

#25
2019-09-12 21:02

Utsidan är ju hyfsad för att vara en SUV men insidan.. menar dom allvar med den idiotskärmen? Snacka om att distrahera föraren. Helst skall man väl dessutom vara 2 meter för att se över den.

#26
2019-09-13 08:34

skarj, fast det troliga är ju att det kommer bli någon form av backlash när det gäller elbilar. Dels ur miljösynpunkt, men även hur vi ska få fram el i tillräckliga mängder som inte kommer från fossilt eller kärnkraft. Även de solpaneler och vindkraftsparker som producerar el har ju på senare tid uppmärksammats för att inte vara speciellt miljövänliga. Panelerna för att de är svåra att skrota och vindkraftsparkerna för att de tar upp extrema ytor för att bli ett rejält alternativ. De är även skadliga för fågel och fladdermöss etc.

#27
2019-09-13 10:15

@saabnisse Det låter som att du sitter på lösningen för kostnadseffektiv implementering av tryckskärmar i bilar! Ta patent fort som sjutton och sälj dyrt till Dacia och de andra som kör med plastvred idag. Jag tror helt enkelt att vi inte är där ännu men håller med i din argumentation om att elimpulser är billigare än mekanik fast Kapacitiv tryckskärm må ännu vara dyrare.

#28
2019-09-13 11:45

Jag tror att ni som ondgör er över att skärmen är i vägen ska kolla bilden och proportionerna igen. Jämför med dörrsidan och rutans placering, den sticker inte upp mer än de flestas instrumenthus gör idag.
Så att man ska behöva vara onaturligt lång för att se över den är nog rätt mycket bullshit.
Sen kan man tycka vad man vill om skärmen i sig. Om det blir plottrigt eller ej har ju helt med upplägget på den att göra. Jag har 17" skärm i min och den stör inte ett dugg, man väljer själv helt och hållet vad man vill se och vart på skärmen. Går även släcka ner den vid mörkerkörning om man vill det och bara se det nödvändigaste framför föraren. De kanske/bör ha nåt liknande upplägg i denna.
Ut och provkör, sen kan ni gnälla :) Tills dess tycker jag det är kul att det händer saker, att det finns de som vågar omvärdera hur vi använder saker. Vilket har bidragit till vår utveckling i hela generationer......ibland har någon kommit med en uppfinning/utveckling som vart sämre, och då har den oftast självdött......så var inte oroliga, bland alla idéer kommer det som är bra överleva och ses som en självklarhet framöver, precis som mycket annat under flera 100 års utveckling....

#29
2019-09-13 16:29

flat7, tyvärr är den i vissa bitar redan patenterad och sedan länge under tillverkning, det här är inga nyheter.
Att inte Dacia och några andra inte har den beror på att de har gamla konstruktioner som det inte lönar sig att ändra, men var säker på att i en helt ny Dacia sitter det en stor tryckskärm som ersätter de flesta, kanske alla, plastvred!
Och jag är absolut inte emot skärmar, tvärtom, en skärm som som går att ställ in för varje förare när det gäller önskvärd visning och med den utformning föraren trivs med, måste vara väldigt bra.
Och när det gäller sekundära funktioner tycker jag ikoner fungerar utmärkt, men primära funktioner som styrning av t.ex. belysning, blinkers (tyvärr borttaget på vissa nyare bilar), signalhorn, radio (volym och ljudkälla) och fönsterhissar vill jag sköta med lättåtkomliga fysiska knappar eller vred.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.