Bild
Nästa artikel
Eldriven Mustang-SUV med lång räckvidd

Eldriven Mustang-SUV med lång räckvidd

Nyheter

Ford utökar Mustang-familjen med en helt eldriven suv i stora mellanklassen. Ford Mustang Mach-E ska klara upp till 60 mil på en laddning med största batteriet.

Mach-E lägger sig i klassen mellan Volkswagen ID, Kia e-Soul och Nissan Leaf på ena sidan samt premiumsuvarna Audi e-Tron, Mercedes EQC, och Jaguar I-Pace på den andra. Ford lovar prestanda som de dyrare bilarna, en räckvidd som överglänser alla utom Tesla Model S till ett pris som ligger i nivå med en Tesla 3.
 

Eldriven Mustang-SUV med lång räckvidd

Mach-E kommer med två storlekar på batteriet från start. Ett mindre på 75,7 kWh som ger upp till 450 km räckvidd enligt WLTP samt ett större på 98,8 kWh med en räckvidd på 600 km med bakhjulsdrift och 540 km med 4wd. Batterierna går att snabbladda med upp till 150 kw effekt och Ford samarbetar med supersnabbladdarnätverket Ionity.
 

Eldriven Mustang-SUV med lång räckvidd

Bilen kommer att kunna gå att få med en rad olika effektnivåer mellan 258 hk till som mest 465 hk. Acceleration från 0 – 100 ska gå på under från 8 sekunder för basmodellen till under fem sekunder för den snabbaste kallad Mach-E GT.
 

Eldriven Mustang-SUV med lång räckvidd

Även under skalet finns nyheter. Instrumenteringen består av två stora bildskärmar. En 10,2 tums rektangulär skärm framför föraren visar kritiska kördata som hastighet och räckvidd. I mitten sitter en 15,5 tums stor pekskärm i porträttformat som styr allt annat. Skärmen påminner en hel del om Teslas lösningar men Ford har inkluderat en fysisk volymkontroll i form av en ratt i botten av skärmen.
 

Eldriven Mustang-SUV med lång räckvidd

Mach-E blir första bil från Ford med det nya infotainmentsystemet Sync-4. Det är konstant uppkopplat med 4g och ska med tiden kunna lära sig sin förares vanor för att därigenom kunna förbättra sin service. Om föraren har för vana att varje tisdag efter kl 17 köra från jobbet till stallet kan Mach-E själv föreslå en rutt dit i navigatorn som är planerad utifrån den aktuella trafiksituationen för tillfället.
 

Eldriven Mustang-SUV med lång räckvidd

Men kan verkligen en eldriven familjesuv bära upp namnet från den amerikanska muskelbilen Mustang?
Henry Fords sonsonsson Bill Ford adresserade själv frågan vid premiären av Mustang Mach-E i Los Angeles.

- Jag var själv skeptisk till att börja med och sa att om ni ska kalla den här för Mustang då kan den inte bara se ut som en Mustang, den måste också kännas som en Mustang att köra. Å jag kan avslöja att det gör den!
Eldriven Mustang-SUV med lång räckvidd

Som en av de första motorjournalisterna i världen har jag fått åka med på en provtur i Mach-E och visst är accelerationen kraftfull och bilen ligger platt som en flundra även vid häftig kurvtagning. Baksidan är att man för att åstadkomma detta varit tvungna att sätta fjädringen relativt hårt vilket gör bilen stötig på sämre vägar. Här finns ingen luftfjädring eller andra finesser som i de europeiska premiumsuvarna utan det är vanliga fjädringskomponenter som får klara jobbet.
 

Eldriven Mustang-SUV med lång räckvidd

Tjänstevikten ligger mellan ca 1 900 kg för det mindre batteriet och upp till 2 100 kg för det större. Att bilen är tung känns även från passagerarplats och nog är känslan betydligt mer suv än sportbil, om inte annat så på grund av den högre sitthöjden. Fast det senare är ju också en egenskap som många av dagens bilköpare uppskattar.
 

Eldriven Mustang-SUV med lång räckvidd

Produktionen av Mach-E ska starta i Mexico efter sommaren 2020 och de första bilarna kan dyka upp i Sverige fram på senhösten. Svenska priser är inte klara men i Norge kostar den billigaste Mach-E med lilla batteriet och bakhjulsdrift från 412 000 nkr. Inklusive vår moms skulle det motsvara ca 550 000 kr i Sverige.
 

Eldriven Mustang-SUV med lång räckvidd

Kommentarer

#1
2019-11-18 16:49

Intressant med alla nya elbilar som kommer, den här blir ju en direkt konkurrent till M3 och Polestar 2.
F.ö. finns en tråd på forumet om den här.
Men jag väntar på lite normala batteribilar, ok. det finns ju några, men fler behövs och till lägre pris!

#2
2019-11-18 19:39

Det stinker Edsel skulle jag säga......................

#3
2019-11-18 19:53

Bra att de gamla fabrikanterna börjar komma med elbilar. Det borde minska vandalisering av elbilar av fossilkramare.

#4
2019-11-18 20:32

Skoj att övriga märken äntligen fattat galoppen! Nu blir det skoj även för märkestrogna - men Tesla ligger fortfarande först..

#5
2019-11-18 20:48

2 ton... är det framtiden det?

#6
2019-11-18 21:15

Varför dessa fruktansvärt stora skärmar vid mittkonsolen? Samma sak i Tesla. Hemskt. Och återigen vikten. Jag säger det igen: Snart behövs körkort för lätt lastbil.

#7
2019-11-18 22:18

Ingen bil som speciellt svenska köpare faller för pga priset, men det gäller ju mer eller mindre alla elbilar. Att kalla denna SUV coupe för Mustang är att slakta Mustang som märke, men den säljer säkert inte sämre för det, vilket var meningen

#8
2019-11-19 09:03

@Styggavargen

Nej, så länge våra galna politiker fortsätter att framhäva att vi skall förmås köpa bilar med enorma kolbatterier i dem, så är 2 ton inte framtiden utan den nya standarden. Och ju längre räckvidd de skall ha desto tyngre blir batteripacket så denna siffra lär fortsätta att öka för det där Jesusbatteriet som blivit lovat i många år nu har ännu inte materialiserats.

.

#9
2019-11-19 10:14

Mustang-suv? Nästan samma varumärkesmisshandel som att kalla en rambyggd jeep för saab (9-7) Amerikanarna kan verkligen få till det...

#10
2019-11-19 11:29

Bilen i sig är det nog inget fel på, utöver att det är en Ford med allt vad det innebär då. Men maken till varumärkesmisshandel får man leta efter. Verkar vara en amerikansk grej det. Vattna ur och felprioritera. Som när man knoppade av Corvetten från Chevrolet. Sportbilarna finns ju ofta där för att skänka ett vanlig märke lite guldkant. Nog för att de har Camaron kvar men tvivlar på att den har samma pondus historiemässigt som Corvette. Och som lök på laxen - Chevrolet Matiz!

Detta känns ungefär lika fjantigt som när Mitsubishi döpte sin crossover till Eclipse. Tror de verkligen att någon kommer se på den med blidare ögon för att den har Mustang i namnet - när den har så lite med en Mustang att göra som en bil kan ha typ? Det enda som andas Mustang är grillen - som dock blir en Teslakopia då den saknar "Aston Martin"-vinklarna i övre ytterhörnen.

#11
2019-11-19 12:24

Skall en Mustang inte låta som en utombordare? Min granne backar ut sin ifrån garaget varje vår och jag undrar vem som dragit igång en båtmotor....

#12
2019-11-19 13:14

Som ganska vanligt är det nog originalet som är bäst. d.v.s. Tesla. Om redovisade data för Mustangen är korrekta så är det en bra bit till vad en Tesla Model 3 erbjuder till samma pris.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.