Bild
Nästa artikel
Lexus elbil har batterigaranti som gäller i 100 000 mil

Lexus elbil har batterigaranti som gäller i 100 000 mil

Nyheter

Den nya elsuven från Lexus får en ovanligt generös batterigaranti.

Lexus har visat upp märkets första elbil som ska börja levereras till köparna i januari 2021. Det handlar om Lexus UX 300e, en kompaktsuv som får en räckvidd på 40 mil enligt den gamla och tillåtande NEDC-körcykeln.

Lexus siktar på en räckvidd enligt den hårdare WLTP-körcykeln på 30 mil och UX 300e blir en direkt konkurrent till bland andra Volvos elbil XC40 P8 Recharge.

De flesta elbilar har någon form av batterigaranti som brukar gälla i åtta år eller 16 000 mil (men den siffran kan variera beroende på tillverkare). Nu står det klart att Lexus batterigaranti blir betydligt mer generös än så: den gäller i 100 000 mil eller tio år.

Garantin träder i kraft om batteriets kapacitet sjunker under 70 procent.

Lexus elbil får ett batteripaket som är luftkylt vilket brukar vara sämre ur ett livslängdsperspektiv än att använda vätskekylning av batterierna. Men Lexus försvarar sitt beslut i ett pressmeddelande:

”Vi har utvecklat ett luftkylningssystem för battericeller som är säkrare och lättare än vattenkylda system. Systemet som arbetar hand i hand med kupéns luftkonditionering förbättrar bilens prestanda, batterilivslängd och laddkapacitet”, skriver Lexus.

Det finns också särskilda värmeelement under varje batterimodul för att batteriet bättre ska hantera låga temperaturer på vintern.

Enligt flera undersökningar som gjorts påverkas batteriets livslängd mer av tid än körsträcka. Därmed lär siffran tio år vara viktigare än 100 000 mil för Lexusköparna.

Taggar: Nyheter, Lexus UX

Kommentarer

#1
2020-05-11 10:21

Bra gjort av Lexus att ge denna garanti. Men det gäller nog alla elbilar att deras andrahandsvärde bör ligga på noll efter 10 år, för att då kostar ett batteribyte mer än vad bilen vid den tidpunkten är värd. Men de som kör mycket, t.ex. taxi så kan det här passa bra för dem, för efter 10 år är nog bilen klar för skroten ändå. Men för oss som köper 10 år gamla bilar och kör med dem 10-15 år till är ju detta ointressant. Har själv en Saab 95 årsmodell 1999, som har gått 13-tusen mil och går som ny.

#2
2020-05-11 10:22

Nu är det faktiskt 8 år och 16000 mil som gäller även för den här om man inte låser sig till Lexus verkstäder.
Det finns en tråd på forumet där det kommer fram mer:
https://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/lexus...

#3
2020-05-11 10:49

En Lexus ska inte servas hos kalle i backen, den ska servas hos Lexus verkstäder. Det är därför de ger de långa garantierna för man har koll på bilen på många områden. Hur lång garanti ger kalle i backen på sitt jobb? Du har råd att serva din bil på Lexus.

#4
2020-05-11 10:53

Hur lång garantitid ger andra märken på sina batterier som jämförelse?

#5
2020-05-11 10:56

Shogun, det står att läsa i artikeltexten.
Läs den!

#6
2020-05-11 11:22

Bra att Lexus går i bräschen när det kommer till batterigarantier, det kommer nog fler att ta efter.

Kan också vara ett smart försäljningsknep, fungerade för KIA med långa garantier, dock inte lika bra för Mazda.

#8
2020-05-11 12:08

Har en V90 Refuel nu, funderar på en XC40 Recharge...

#9
2020-05-11 15:55

Som alltid, det är bara att dra i trådarna... jag hade kunnat ge batteriet 1000 års garanti... minst 10% kapacitet kvar... justera parametrarna tills du inte har någon "garanti i praktiken" så att kunden kan känna sig säker.

#10
2020-05-11 17:04

Batterigaranti på 100 000 mil eller 10 år, det var väldigt generöst.

#11
2020-05-11 20:11

Saabnisse.

Jag vill ha en tabell med märke för märke uppspaltat vilka garantier de verkligen ger. På min hybrid tror jag det är 10år 20000mil garanti om jag inte minns helt fel om det inte skiljer då mellan hybrid och elbilsbatteri, så att säga att alla har 8år eller 16000mil är nog att göra det enkelt för sig som VIB gjort.

#13
2020-05-11 21:52

Förresten är en garanti som gäller 100 000 mil eller 10 år tämligen värdelös eftersom snittbilen körs ca 13000 mil på 10 år dvs 1300 mil per år och då gäller bilens maskinskadeförsäkring ändå, UTAN en begränsning på 70% återstående batterikapacitet dvs lexus garanti är i princip värdelös eller iaf inte bättre / sämre än alla bilars maskinskadeförsäkring.

#14
2020-05-11 23:00

Volvos garanti på batteriet är att 55 % av kapaciteten finns kvar efter 8 år eller 16 000 mil.
Maskinskadeförsäkringen täcker inte kapacitetsförluster hos bilars batterier.
Om bilars batteri skadas byts delar av batteriet eller ett likvärdigt batteri ersätter.
Elbilar körs längre i snitt än medelbilen vilket gör att garantin kan ha betydelse för bilägaren.

#17
2020-05-11 23:01

Så försäkringskollektivet ska betala istället för tillverkaren som har sämre garantier, ja, det var ju smart tänkt......ett halmstrå/bortförklaring återigen, det finns risk för höjda försäkringspremier på kina Volvo framöver...gäller ens maskinskadeförsäkringen för batterier? Nog värt att kolla upp.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.