Bild
Nästa artikel
Här är Lexus första elbil

Här är Lexus första elbil

Nyheter

UX 300e utgår från biltillverkarens kompaktsuv men har modifierats för att gå helt på el.

En elmotor på 150 kW, motsvarande 210 hästkrafter hämtar kraften ur ett litiumjonbatteri på 54,3 kilowattimmar. Räckvidden anges till 40 mil, men värt att notera är att det är enligt gamla, lite överoptimistiska körcykeln NEDC. 

Här är Lexus första elbil

Bilen kan snabbladdas i hastigheter upp till 50 kW och med växelströmmen är gränsen 6,6 kW. Laddstatus kan följas via mobilapp och via den kan man också förinställa kupéklimat.

Här är Lexus första elbil

Bromsåtervinningen kan ställas in i fyra olika nivåer beroende hur mycket man vill att bilen ska bromsa in när man släpper gaspedalen och på så sätt återvinna energi som laddar batteriet. Det styrs via paddlar på ratten. 

Lexus UX 300e börjar säljas under nästa år och första leveranserna till Sverige kommer i januari 2021. 

Diskutera: Vad tycker du om Lexus UX 300e?

Här är Lexus första elbil
Taggar: Nyheter, Lexus UX

Kommentarer

#1
2019-11-25 10:26

Man får nog vara glad om den tar sig 30 mil på en laddning....

#2
2019-11-25 10:35

Äger Toyota en fabrik som gör knappar till instrumentpaneler?

#3
2019-11-25 11:27

Ja det var en väldig mängd knappar, speciellt på ratten.
Jag minns när ViB protesterade mot mängden knappar på Mondeo, här är det väl minst lika många!
Men hellre det än fläckar på en kladdskärm, där man först måste stega fram rätt meny för att få önskad funktion!
Man lär sig snart var de sitter som man behöver använda.
Det här är säkert en utmärkt bil som för de flesta kanske bara behöver laddas en gång i veckan.
Sedan kan man ju förstås undra över varför en elbil behöver en så hiskelig grill?

#4
2019-11-25 11:29

Så elbilarna var alltså ändå ett alternativ - trots all propaganda om att Toyota (eller Lexus då) inte vill satsa på tekniken.

Sent skall syndarn vakna!

Nu är det bara frågan om hur mycket man har förlorat på att inte vara med på tåget när det gick? Man sitter så att säga inte i första klass - ja faktum inte ens i andra eller tredje - utan snarare längst bak i boskapsvagnen. Och det lär inte uppskattas av aktieägarna.

Kommer Toyota och Lexus kunna köra ikapp det försprång som konkurrenterna nu har (inte minst Tesla)? Ja det återstår att se.

MVH AL

MVH AL

#5
2019-11-25 11:48

Ålderdomliga prestanda, Lexus konkurrent lilla DS3 Crossback kan ta emot mer laddning (100 kW mot 50) och har en NEDC räckvidd på 43 mil, vilket innebär 32 mil WLTP. Alltså något mer än Lexus. Och så har den en ombordladdare för 7,4 kW mot 6.6 för Lexus. Lexus siffror var bra för 5 år sedan. Nu räcker de inte till.

#6
2019-11-25 12:41

Bra poäng Raphael. Man är inte bara sena med sina elbilar utan man har dessutom en ålderdomlig produkt som inte är konkurrenskraftig.

MVH AL

#7
1
2019-11-25 13:29

Fin. Avsevärt mycket mer intressant än den fula Volvon.

#8
2019-11-25 14:54

1: På vilket sätt är denna intressantare än XC40 P8? Nu vet vi inte priset än men av det vi vet så är ju Volvon vassare på exakt allting vad gäller specen. Nu har väl förhoppningsvis Lexus prissatt denna lite nyktrare än vad Volvo gjorde. Men av det som finns att veta är väl detta, som kommer 2021, nåt av det minst intressanta på marknaden....

#10
2019-11-25 16:19

Samtidigt så är det nog fortfarande så att den är tillräckligt bra för att kränga det de kan producera (viss reservation för vad de sätter för pris såklart).

Elbilståget har nog inte riktigt lämnat stationen ännu med tanke på hur få modeller som finns ute och inte minst de mycket blygsamma produktionssiffrorna för dessa. Möjligen undantaget Tesla då.

#11
2019-11-25 18:54

Synd att de tar sin utgångspunkt från UX, visserligen en schysst bil(var på väg att byta till en sådan). Men bagaget är ju som ett brevinkast, mycket mindre än man kan tro. Undra vad som blir kvar av det nu, när batterier skall få plats.

#12
2019-11-25 19:13

A.L ja när det finns småbilar med modernare batteri och laddning så känns Lexus fel ute. Även Mazda ligger fel ute med bara 20 mils räckvidd. Det verkar bara vara Nissan av japanerna som lyckas göra en modern elbil.

#13
2019-11-25 19:21

Jag börjar vänja mig vid grillen. Som helhet passar den på bilen.

#14
2019-11-25 19:43

A.L, tja vad skall de göra? Redan idag är det omodernt med en förbrukning på över 0,7 liter/milen (bensin)... och värre lär det bli ju mer tiden lider och fler elbilar kommer ut på gatan. Vi kommer nog ha ett berg av överblivna vilsna SUV:ar som kommer bli ståendes hos bilförsäljare eftersom inga vill äga dem som begagnade.

#15
2019-11-25 22:11

Efter att just ha tittat på Teslas senaste monster, ser nästan denna front acceptabel ut. Men vad ska man egentligen med en jättegrill på en elbil till?
Räcker det att heta Lexus för att kunna erbjuda mindre än konkurrenterna?

#16
2019-11-26 00:08

Lexus. Riktigt seg gubb status med keps på hatthyllan.

#17
2019-11-26 10:06

Vad jag tycker om Lexus UX undrar Maria.
Tvärt emot MSO så tycker jag den är långt ifrån ”gubbstatus med keps på hyllan”
Det är en snygg bil som verkar ha träffat rätt på en bredare målgrupp som önskar nått annat än billigaste mest praktiska rövfraktare. Ingen bil för massorna och framförallt inte i Jante-Sverige där Volksvagen eller Skoda är det enda som är PK.
Jag tror även tvärtemot dom flesta tyckare här, som dömer ut den för att ha omodern specifikation, att det är helt ok specifikation som även kommer påverka priset. Kapplöpningen om störst batteri och snabbast laddning kan inte leda till annat än ökade kostnader. Dyrare elektronik, dyrare batteripacken med komplex kylning. Så jag tror det kommer bli en bil som säljer bra.

#18
2019-11-26 15:49

Gurans motstånd mot snabbladdning är välkänt i detta forum - men Lexus gör inga billiga bilar, de gör dyra bilar. Lexus ska alltså inte konkurrera med enklare eller ens mindre bilar. Att det då finns mindre elbilar från vanliga vardagsmärken som t ex Peugeot med bättre specifikationer på t ex laddning, det visar ju att Lexus har tappat greppet. Specifikationerna må vara okej för en Toyota från för ett par år sedan, men Lexus är Toyotas lyxbilsmärke. Då duger det inte att snåla in på laddning för att få ner priset, eftersom ett varumärke som Lexus säljs på egenskaper och inte lägsta möjliga pris.

Betänk sedan att den här bilen ska ut på marknaden i januari 2021. Om mer än ett år. Att år 2021 leverera en lyxbil med 50 kW laddning som inte ens klarar 30 mil i WLTP, det är dåligt. Det är redan dåligt nu och ännu sämre är det år 2021.

Nu finns det ju fortfarande chans att Lexus följer marknadens utveckling och förstår att 100 kW laddning och över 30 mils räckvidd i WLTP är minimum om man ska aspirera på lyxbilsmarknaden.

#19
2019-11-26 17:03

Jag skulle säga att 150kW och 40 mil är vad som kommer vara norm vid tidpunkt för försäljningsstart så jag fattar inte vem som ska köpa denna utdaterade bil. Kanske som citybil för ett hushåll som har fler Lexusar.

#20
2019-11-26 17:18

Denna Lexus klarar alltså 40 mil enligt NEDC, enligt samma mätmetod klarar lilla Peugeot e-208 45 mil och den klarar dessutom 100 kW snabbladdning. Eftersom e-208:ans 45 mil i NEDC blir 34 mil i WLTP så kan vi därför misstänka att denna Lexus för lyxbilsköpare inte ens kommer nå 30 mil i WLTP.

#21
2019-11-26 17:59

Raphael, oavsett vad vi tycker och tänker här så är det kunderna som kommer avgöra.
Och vi vet att du aldrig kommer köpa något annat än en PSA elbil som kan ladda med minst 100kW och klara 40mil wltp.
Jag själv skulle nog också sätta minst dessa krav om jag skulle köpa en elbil. Helst minst 50 mils räckvidd. Men nu är inte mina behov representativa för den stora majoriteten av bilägare. Därför vill jag påstå att detta med ultrasnabb laddning och enorm räckvidd enkom är det enda saliggörande. Utan vi kommer att få se allt från bilar som inte kan snabbladdas till ultrasnabbt med enorma energimängder som överförs på kort stund. Från små batteripacken till gigantiska.
Dvs som dagens bilar, visserligen brukar det vågars var två tankvolymer som går atti välja, men ett otal olika motorer. Allt utifrån köparens behov. Handlar bara om att faktiskt ändra referenserna för vad som är avgörande för sitt eget bilval. Varför tvingas betala extra för något man aldrig kommer behöva?
Diskussion borde ju gå lika dant rörande att det i så fall är förlegat och gammalt att ha en motor i bilen som bara är på 100hk och accelererar 0-100 på 9,8s när det nu går att få en på 350hk som accelerera 0-100 på 4,5s. Det kan ju vara bra att ha den effekten då du en gång om året behöver köra om två lastbilar på raken på kort tid.
Men om man nu tycker att 50kW laddning och litet batteri är utdaterad så måste ju även iD3 med det lilla batteriet vara utdaterad innan den kommer.

#22
2019-11-26 18:36

Snart kommer Tesla med glasbaserade batterier, halva priset, 3-5 ggr högre kapacitet sett till volym, ej brandfarligt, kan laddas snabbare, otroligt cykeltåligt.
Det finns en anledning till att de lovar 80 mil räckvidd i cybertruck.

Mannen bakom batterierna är den nobelpristagare som uppfann litium-jon batteriet, still going strong vid +95 år!

#23
2019-11-26 19:07

Guran, du bortser från att Lexus är en lyxbil som vänder sig till lyxbilsköpare! Lexus är ingen folkbil, de har inte arbetarklassen och vanliga knegare som målgrupp. De konkurrerar med Mercedes, Jaguar och DS.

För en köpare av en bil i lyxbilsklassen så är de extra 10 000 kr som 100 kW laddning kostar jämfört med 50 bara priset för ett par nya handsydda skor.

Man köper inte en Lexus för att den har ett lågt pris, ingen Lexus har ett lågt pris.

Och ska man vara ett alternativ till andra lyxmärken så duger det inte med bara 50 kW som billigaste folkbilen har, särskilt inte när det finns mindre vardagsbilar än Lexus som har 100 kW.

Om du vill se VW ID.3 och Lexus som naturliga konkurrenter, så är det givetvis ditt val. Det är lika logiskt som att se Mercedes som en konkurrent till en VW Bubbla och kritisera Mercedes för att den inte har en lika liten motor som bubblan har för ”olika människor har olika behov och varför ska man betala mer än vad man behöver?”.

Ärligt talat, den som ”inte vill betala mer än man behöver”, den köper varken en Mercedes eller Lexus. Den köper en Dacia! Lexus köper man för att visa upp för andra att man har råd att köpa mer än man behöver, även om en Dacia också fungerar för att transportera sig från A till B.

#24
2019-11-26 19:14

Och nej, jag har inte kravet 40 mil WLTP. Jag har kravet minst 30 mil WLTP och 20-25 mil som laddas på max 30 minuter.

Jag har flera gånger tidigare förklarat logiken bakom detta och kan förklara det igen:

Kroppen blir trött och uppmärksamheten sjunker efter 20-25 mil på långfärd. Så då behöver man ta en paus, sträcka på benen, gå på toa, äta en bit. Och då kan man även passa på att ladda bilen.

Ett stopp på över 30 min kommer många gnälla över, men upp till 30 min ser jag som hanterbart för flertalet. Då hinner man gå på toa och äta en bit. Och så kan man köra nya 20-25 mil.

Detta är logiken bakom de kriterier jag räknar upp som grundkrav för att vanliga människor ska uppleva elbilar som ett alternativ och lämna fossildrift.

#25
2019-11-26 19:19

Raphael: Så hur ställer du dig om laddkurvan för PSA elbil inte fixar 20-25 mil på 30 minuter laddning?

#26
2019-11-26 19:29

Men Raphael, även om nu Lexus är en Lyxbil så är det en annan positionering än t.ex du nämner. Se bara på de mediokra drivlinorna som är i de mest sålda modellerna. Dvs det är inte prestanda och acceleration som köparna suktar efter. Det är komforten och material och byggkvalitet som säljer. På samma vis påstår jag att köparna kommer lägga lika liten vikt till om snabbladdningen sker lite ”omodernt” sakta. Varför köpa något man inte behöver eller uppskattar. Man pluggar in bilen hemma, eller på hotellet efter en lagom semesterdagstur.
Har man andra behov så köper man en annan bil, i så fall en Tesla om man vill ligga i elbilsutvecklingens framkant.

#27
2019-11-26 19:38

Raphael, jag kör närmare 4000 mil per år.
I fjol körde jag en enda längre resa då jag i jobbet åkte drygt 70 mil på en dag. 40 mil, möte 2 tim, 30 mil.
Hade fungerat ypperligt även med en lägre laddhastighet.
Frun har inget intresse av att åka på bilsemester så trotts att jag kör mycket så finns inte behovet av att kunna ladda extremt snabbt.
Rannsakar man sig själv och verkligen ser till det reella behovet så tror jag det är nått helt annat än det upplevda/önskade behovet som baseras på den där extremresan som kanske man skall genomföra nån gång.

#28
2019-11-26 19:47

Guran:
För mig är Lexus absolut ingen lyxbil på något enda plan utan en överprisad Toyota med en ovanligt ful grill / design. Skulle jag köpa nått i den prisklassen blev det Tesla, Audi eller Mercedes E klass med 300 de - dieselhybridmitorn men ICKE en Lexus(skott)kärra.

#29
2019-11-26 20:01

Låg
Lexus har absolut lyxbilar i sitt sortiment och på samma vis som dom du nämner även mindre ”Lyxiga” bilar. Nu var det Raphael som sa det var lyxbil. Varken MB, Audi eller Tesla är nån lyxbil. Även om i alla fall MB har sina Maybach versioner så är det väl mer det som kallas Preniumbil. Där skulle vilja påstå att den överprisade Toyotan platsar in då skillnaden i hur dom upplevs komfortmässigt och i materialkvalitet lyfter dom långt över nån Toyota.

#30
2019-11-26 22:24

Nja, om vi menar äkta lyxbilar är det snarare Bentley, Jaguar och RR man / jag i första hand tänker på men ICKE något japanskt / asiatiskt bilmärke.

#31
2019-11-26 22:41

Exakt Låg dom du ramsar upp är lyxbilar och i den jämförelsen tas oftast MB Maybach med.
Sen är faktiskt Lexus LS 500h med och aspirerar på att få vara med i samma liga. Så långt ifrån en dekaltrimmad Toyota du kan komma, även LC är nått helt annat.

#32
2019-11-27 09:35

Guran:
Lexus kanhända aspirera som lyxbil men kommer aldrig att nå ända fram. Bara Toyotafans kommer att acceptera den i lyxbilsklassen! Landcruser är väl inget annat än en klumpig traktor... Ska man ha terrängbil är det tex Land / Range Rover, Ford F150 etc som regerar på den marknaden.

#33
2019-11-27 09:52

Guran, det stämmer att Lexus crossovers och SUV handlar mer om komfort än om snabbast acceleration, och jag nämnde inte heller någon önskan om snabbast acceleration i något av det jag skrivit. Men om det tar en halvtimme eller en timme att ladda för en anständig räckvidd är också en fråga om komfort. Lexus crossovers är inte ovanliga på landsbygden t ex, de är inte små stadsbilar utan har en målgrupp som åker lite längre än bara innerstaden.

Sedan så är det inte en priskänslig målgrupp, om man vill ha billigast möjligast elbil och då där man snålat in på laddning etc - då kollar man inte på en Lexus. Så att spara några tusen på en Lexus genom en billigare hårdvara, det ser jag inte som ett argument för Lexus kundkrets. Det är ett argument för Dacia och andra lågprismärken. Lexus är inte lågpris.

Sen gällande premium eller lyx och var gränsen går, den kan diskuteras i det oändliga, men Lexus är iaf ingen folkbil som riktar sig till priskänsliga köpare.

#34
2019-11-27 09:56

Låg
Du verkar inte speciellt mycket på medias bevakning från diverse krigshärdar.
Hur många Land/Range Rover, Ford F150 etc har du sett framföras genom oländig terräng av argsinta män viftandes med automatkarbiner?
Mig veterligen är det i stort sett ett märke som är dominerande som pålitlig outslitlig terränggående bil...... tänk efter en gång till, men du kanske saknar en TV-apparat, för någon av dom du nämner som pålitliga robusta farkoster har mig veterligen inte varit eftertraktade bland de som söker extraordinärt hållbara fordon. Men det kanske står föreskrivet i Koranen vilket bilfabrikant som är halal :)

#35
2019-11-27 10:01

Jag tycker inte det är något extremt med +30 mil på en dag. En storstadsbo som ska till sommarstugan eller den hyrda stugan i fjällen över sportlovet t ex... Köerna ringlar långa från Stockholm och norröver på sportlovet, tänk dig med bilen full av en familj med kinkiga barn som bara vill komma fram så snabbt som möjligt och om stoppet tar 30 min eller en timme för laddning så kan det påverka stämningsläget under färden. Eller landsbygdsbor med långa avstånd.

Lexus är ett märke för långkörning, det har en kundkrets som värdesätter långfärdskomfort, en kundkrets som gärna betalar extra för det. Att då snåla in på laddning för långfärden är som att skjuta sig själv i foten.

#36
2019-11-27 10:22

Raphael: Du tar upp exemplet med en familj med kinkiga barn och att om laddstoppet tar en timme istället för en halvtimme kan det påverka stämningen........Hur många små barn som är kinkiga har du stannat utmed vägen och ätit med? Det tar minst en timma för en familj med mindre barn med ytterkläder och allt att äta, go på toa m.m........så det var nog ett ganska dåligt exempel.
Men som sagt, kul du hänger upp dig på att en timma är för länge att ladda för att få 20-25 nya mil som du skrivit innan. Se vad du säger när det visar sig att PSA:s laddkurva gör att det tar en timma med.......det vägrar du svara på hur du ställer dig då? För gör inte misstaget många gör att tro man laddar lika hela tiden....har du förresten kollat hur många IckeTesla-laddare det finns du kan ladda 100 kW på utmed de vägarna du skriver om?

#37
2019-11-27 11:03

Henrik tror alltså att jag menar bäbisar eller förskolebarn när jag säger barn, men i Sverige räknas man som barn upp till man är 18 år. Henrik har uppenbart ingen vana av kinkiga tonåringar som bara vill komma fram, och jag är övertygad om att tonåringar både kan klä på sig själv och gå på toa själv. Det behöver inte ta så lång tid om det är ett rastställe med flera toaletter, men i vanlig ordning så tänkte inte Henrik M så långt.

Har man småbarn så åker man dessutom knappast till fjällen med dem, just för att resan är jobbig för dem. Så Henriks idé är orealistisk. Det är mellanstadie och högskoleelever som tycker det är roligt att åka till fjällen och lära sig störtlopp och utförsåkning. Der är absolut inget jag skulle ta med småbarn på, iaf inte för att sitta i en bil flera timmar till fjällen. Nej, då åker man i sin närmiljö istället.

Så mitt exempel var lysande, alla mina exempel är fantastiska och varje gång Henrik klagar på mina exempel så känner jag mig bekräftad i genialiteten i mina exempel. Tack Henrik för ditt beröm och alla dina vänliga ord,

#38
2019-11-27 11:14

När det gäller frågan om laddningsmöjligheter så har Henrik inte uppdaterat sig när han inte vet om att flera leverantörer nu satsar på en utbyggnad av nya laddstationer med minst 100 kW. Detta är den nya standardnivå.

Trafikverket gjorde för över ett år sedan på uppdrag av regeringen en analys av infrastrukturen för elbilar och vad som behövs för framtiden, i den analysen så rekommenderar de 100 kW laddare som de menar inte har någon negativ inverkan på laddnätets kapacitet nationellt. Det är den nivån på laddning som Trafikverket rekommenderar för en bra infrastruktur som är på en sådan nivå att resor med elbil och övergång till elbil blir attraktivt för konsumenterna.

För den som är intresserad så finns rapporten här.

https://trafikverket.ineko.se/Files/en-US/48899/Ineko.Product.RelatedFil...

Med stöd av Trafikverket så kommer jag fortsätta rekommendera 100 kW som en bra nivå både i laddare och bilar.

#39
2019-11-27 11:16

Henrik, Slalom är kul för mellan- och högstadieelever att lära sig! Man kan även åka längdskidor i fjällen. Rekommenderas!

#40
2019-11-27 11:18

Men Raphael
Jag skulle tro att det inte finns någon som köper en elektrisk Lexus UX för att frakta familjen till fjällen eller andra långa transportbehov. Det finns väldigt många människor som aldrig knappt är utanför sin kommun eller lämnar staden. Har man dom frekventa transportbehoven du beskriver köper man sig helt sonika en dieselbil eller en elektrisk som för det första rymmer det man tänkt frakta och för det andra både har räckvidd och kan laddas med den hastighet man avser som lämplig.
Dvs. Jag påstår att det finns olika kundgrupper med olika behov av både batterikapacitet och laddhastighet. UX:en tar man när man skall in till stan och shoppa, för lite längre turer med familjen lastar man in dom i sin Tesla X. Alternativet är familjen utan barn, pensionärer eller singlar som vill ha en liten praktisk bil för sitt resebehov till Gym, affär mm. Skall man nån längre tur tar man en taxi till Arlanda.

#41
2019-11-27 11:38

Raphael: Du visar verkligen klart och tydligt hur du ser på dig själv och andra, faktiskt ganska skrämmande....
Men du fortsätter ducka för frågorna. Hur ställer du dig om det visar sig att PSA:s elbilars laddkurva i praktiken kräver en timma för att ge 20-25 mils räckvidd som du sa ska ta en halvtimma för att vara acceptabelt? Ska du då kritisera dem? eller vänder du då kappan efter vinden? För du tillhör väl inte dem som tror att en elbil laddar likadant hela tiden över kurvan och oavsett hur batteriet är tempererat? På tal om det, förvärmer PSA automatiskt batteriet inför laddning när du navigerar till en laddare?
Jag frågade inte heller hur det pratas om att byggas laddare. Utan vad har du för möjligheter idag att ladda med 100 kW i en ickeTeslabil? Utöver Ionitys fåtal stationer är det väl inte direkt tätt med såna laddmöjligheter? Så i praktiken kanske det ändå är 60-70 procent snabbladdning vid halvsnabbladdare.....och det skrev ju du inte är acceptabelt?
Sen så är det otroligt många som åker till fjälls med småbarn med, och du skrev kinkiga barn, ett uttryck man använder om små barn, inte tonåringar. Så inte så konstigt att jag tog exemplet med småbarnsfamiljer.

#42
2019-11-27 11:45

Guran, som jag skrev så är Lexus ett varumärke för långfärdskomfort. Om man inte har behov av långfärdskomfort så väljer man inte en Lexus! Just långfärdskomforten är ju det som Lexus sedan starten marknadsfört och sökt göra till sin främsta faktor!

Jag är fullt medveten om att det finns människor med olika behov, och det finns också varumärken med olika kunder. Kunderna till Lexus uppskattar långfärdskomfort, det är därför de köper en. Man köper inte en Lexus för att bara köra i stan.

Och jag ser inte heller Lexus automatiskt som andrabil i en Tesla-familj.

#43
2019-11-27 11:47

Sedan så är Lexus kunder prisokänsliga, man köper inte en Lexus för lägsta möjliga pris. Man köper för man har pengarna och snabbladdning tillhör låmgfärdskomfort.

#44
2019-11-27 11:47

Intressant utredning Raphael länkade.
Den bekräftar bara min tes om att laddhastigheten vid snabbladdning är en underordnad funktion i en elbil för den stora majoriteten av brukare.

”Användning av laddbara fordon, och särskilt elbilar, skiljer sig jämfört med konventionella fordon. Exempelvis stannar man som regel inte för att ladda utan man laddar när man stannar. Laddning pågår medan man ägnar sig åt något annat, som exempelvis sover eller arbetar, det vill säga beroende på syfte att uppehålla sig på destinationen. Den absolut största delen av laddningen sker när bilen står parkerad vilket gör att efterfrågan på snabbladdning inte kan likställas med efterfrågan på tankning av bränsle till konventionella fordon. För de längre resorna med elbil, och för lokala flottor som kör långa sträckor, exempelvis taxi och distributionsfordon, finns ett större behov av snabbladdning. Men även denna snabbladdning behöver ske under längre pauser, exempelvis lunch.”

#45
2019-11-27 11:53

Raphael
Vem köper en Lexus UX, som artikeln handlar om, för att få en komfortabel långfärdsbil?
Den är inte det minsta komfortabel som långfärdsbil i högre hastigheter då den både är liten och bullrig i högre farter. Det vi diskuterar är en liten livsstilsbil som konverterats för eldrift. Dvs ingen större komfortkryssare som är utvecklad för att vara en elbil. Snarare en eftergift för den snabba svängningen som skett efter Teslas intåg. Alla stora tillverkare är på efterkälken och det är först nu som elbilar börja dyka upp som är utvecklade för att vara just det.

#46
2019-11-27 11:54

Oavsett om det är en mindre familj med tonåringar till fjällen eller pensionärsparet ute på en roadtrip genom Sverige så kan de dra nytta av snabbladdning. Detta är ingen prisfråga, det är inte det för bilar som Lexus för kunderna köper inte en Lexus för den har ett lågt pris för ingen Lexus är billig. Lexus gör dyra bilar och då är det unket att inte kunna snabbladda 100 kW som är den laddning som Trafikverket rekommenderar som standard i Sverige.

#47
2019-11-27 12:00

Guran, Lexus UX är inte en småbil! Den är 4,44 m lång och det räknades som mellanklass på 80-talet. En Peugeot 405 var också så lång. Definitivt ingen liten småbil! UX är i samma storlek som Peugeot 3008 och 3008 är en alldeles utmärkt långfärdsbil. UX är inte ett dugg sämre på långfärd. UX är definitivt en komfortabel långfärdsbil, det är ingen liten citybil!

#48
2019-11-27 12:03

Jag kan absolut se att den som vill ha en crossover i mellanklassen som fungerar bra på långfärd köper en Lexus UX om hen har pengarna, men som kommer bli besviken över laddningen.

#49
2019-11-27 12:50

Jag lägger ner Raphael. Inte lönt att fortsätta då du är klar över att allt annat som är lägre än specifikationen på den ännu ej testade e208 är för dåligt och man kommer bli besviken trotts att man är fullt medveten om vilken specifikation man köper på bilen. Lika dumt som att bli besviken över accelerationen i en VW med 1,0tsi motorn som man fullt medvetet valt att köpa.

#50
2019-11-27 15:36

Rapahel.

UX är ingen stor bil som 3008, har du ens suttit i bilarna och jämfört? Vi valde bort UX just på grund hur liten den var i tex baksäte och bagageutrymme. Annars en utmärkt bil med överlägsen kvalitet, något som Peugeot eller DS har svårt att konkurrera mot. ;o)

#51
2019-11-27 15:55

Sedan vad som är lyx och inte vad gäller Toyota behöver några lite bildning i ämnet. Stoor har blivit Låg helt plötsligt, bra att ha reserv nick om man blir utslängd när man provocerar och tjafsar om Toyota som Låg när man inte längre kan/vågar göra det som Stoor...återkommer i ämnet lyx Toyota.....

#52
2019-11-27 16:59

Toyota Lyx. Toyota Premium....vad är vad? Om man vill lära lite mer än vad man kan nu ( oftast väldigt lite om märket och många modeller, vilket märks på innehållet i kommentarer) Så slipper man att skriva skit enbart och framstå som väldigt okunnig i ämnet framöver.

https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Century

https://www.youtube.com/results?search_query=toyota+century+history

https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Crown

https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Crown_Majesta

https://www.youtube.com/results?search_query=toyota+crown+

https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Chaser

https://www.youtube.com/results?search_query=Toyota+Chaser

#53
2019-11-27 19:31

Guran, jag tror vi har olika referensramar. En liten bil är för mig som min första bil - en Citroen AX som var hela 3,55 lång. Jag hade den på en roadtrip genom Gotland på höstlovet och vi var två vuxna och två barn i lågstadieåldern plus en hund. Det gick alldeles utmärkt! Och det är vad jag kallar en liten bil, det är min referensram för en liten bil.

En Lexus UX är som ett stort överjäst slagskepp i jämförelse!

Och lilla AX var alldeles utmärkt komfortabel. Idag är en C3 ett utmärkt exempel på en komfortabel liten bil som fungerar utmärkt på en långresa. Men jag förstår de som upplever att utrymmena inte räcker till. Och jag får inte in min hundbur i den, det är därför som jag har en Picasso.

En Lexus UX är klart större! Den är inte min favorit eller exteriört, men jag kan absolut förstå att man kan vilja välja den istället för en liten bil som en C3.

Tyvärr finns inte Peugeot 3008 som elbil än, bara laddhybrid. Men 2008 kommer snart, den är dock mindre än både 3008 och Lexus UX. Men större än tidigare generation.

#54
2019-11-27 20:26

Raphael
Jag har åkt flera gånger i 2008, den är inte påtagligt mindre än vad UX är invändigt. Och ja jag baserat det på min egen provsittning av UX. Skall nästa gång även ta en provtur. Blev inget då jag provsatt då jag snabbt konstaterade att bilen var mindre bra anpassad för min kroppslängd. Och Peugeot 3008 är väsentligt rymligare invändigt, både för förare passagerare och bagage, en riktigt trevlig bil som egentligen föll bort pga avsaknaden av fyrhjulsdrift. Men det kommer det ju snart intressanta lösningar på med laddhybriden.

#55
2019-11-27 20:26

.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.