Bild
Nästa artikel
Nyheter

Lexus ger efter: Första laddhybriden på ingång?

Publicerad 15 april 2020 (uppdaterad 15 april 2020)
Nya uppgifter tyder på att en av Lexus suv-modeller snart kan komma med laddkontakt.

Som en av få biltillverkare har Lexus i flera år aktivt stretat emot när det gäller laddbara bilar. Det har varit tydligt att märket valt att satsa på hybridmodeller utan laddsladd istället, en teknik där Lexus tillsammans med koncernsyskonet Toyota legat i framkant sedan 1990-talet.

Men förra året visades den första helt eldrivna modellen upp, kompaktsuven UX. Den dröjer ända till nästa år och får en räckvidd på 40 mil enligt den gamla och optimistiska körcykeln NEDC.

Nu kommer också uppgifter om vad som kan bli Lexus första laddhybrid – ett tydligt tecken på att även märket nu börjar ta laddbara bilar på allvar.

Lexus ”mellansuv” NX finns i dag med hybriddrift och en effekt på 197 hästkrafter, en modell som kallas NX300h. Men en användare på forumet för Fords nya elbil Mach-E har grävt fram att Lexus även ansökt om patentskydd för modellnamnet ”NX350h” vilket skulle kunna innebära att en ansiktslyft version är på ingång med mer effekt.

Vid sidan av det har Lexus även sökt patentskydd för namnet ”NX450h+”. Just plustecknet är det intressanta och skulle eventuellt kunna tyda på att bilen får laddkontakt och därmed blir en laddhybrid. I så fall skulle hybridtekniken kunna hämtas från Toyota RAV4 Plug-in Hybrid som nyligen visats upp.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid har totalt 306 hästkrafter och får en elräckvidd på ungefär sex mil i WLTP-körcykeln.

Kommentarer

#1 • 2020-04-15 15:56
Styggavargen

Wow, har de märkt att det inte är kul med förbrukning på 0,7 - 0,9 liter per mil!?

#2 • 2020-04-15 18:19
Cableguy

Håller med styggavargen . Tror aldrig jag kommit under 0.75 på min 450h

#3 • Uppdaterat: 2020-04-15 18:51
Guran

Vi märker att du åter igen varit ute och provkört då du med en så förbluffande exakthet kan klargöra för en bils förbrukning, och denna gång Lexus NX300h.
Bra jobbat Vargen fortsätt med denna eminenta konsumentupplysning.

#4 • 2020-04-15 18:58
mso 1000

Jag har också bekanta som vittnar om 0,75-0,9 är normalt med dessa snåla Lexus suvar.
En fullpackad fjällresa då stiger förbrukningen raskt.
Men köper man Lexus är väl inte förbrukningen det primära.

#5 • 2020-04-15 19:00
Guran

Men MSO då vittnar väl dom om RX450.
Så sent som förra veckan snackade jag med en ägare av en RX450 som vittnade om drygt 0,8 l/mil för den stora SUV:en
NX tar knappt två dl mindre. Såpass mycket har jag provkört den så att jag klarat att uppskatta verklig förbrukning utifrån min körning. Så jag sitter inte och gissar som vissa andra utan baserar det på genomförda provkörningar. RX450 har jag inte kört så mycket då den inte varit ett köpeobjekt.
Men när nya drivlinan som sitter i RAV4 kommer så blir det mer intressant.

#6 • 2020-04-15 19:14
Styggavargen

Guran, du kan titta själv:
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/26-Lexus/1161-RX450H.html?powerunit=2
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/26-Lexus/1462-NX300h.html?powerunit=2
Inte så svårt....du behöver inte köra bilen, lita på andra som redan äger den och rapporterar in värden...svårare är det faktisk inte.

#7 • 2020-04-15 20:19
A.L

Vargen: Jo det är betydligt svårare än så eftersom de inrapporterade värdena inte är repeterbara. Än mindre kan de jämföras med andra inrapporterade värden - eftersom körförhållandena skiljer sig åt.

Men jag noterar att det finns ett inrapporterat värde om 0,05 l/milen med modell NX. Kanske något för Vargen att ta efter? Jag menar, inte ens du kan ju på allvar påstå att du når en sådan låg förbrukning med din smutsiga cancer-Octavia?

MVH AL

#8 • 2020-04-15 20:34
A.L

Ännu roligare här: Tänk att den enligt Vargen så förhatliga Volvo XC90 har ett inrapporterat värde om 0,1 l/milen? Betydligt mindre än Vargens egen förbrukning. https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/51-Volvo/465-XC90.html?fueltype=6&powerunit=2

Men det finns tydligen någon Octaviaägare som gått snålkursen och lyckats pressa ner sin smutsiga bil till 0,35 l/milen. Och det är ju acceptabelt. Medelvärdet för Octavia (0,756) är f.ö högre än för Volvos bamse-SUV (0,7) och över den nivå som redovisas för hos Lexus NX (0,721-0,748 l/mil).

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/45-Skoda/399-Octavia.html?fueltype=2

Dags att ta en kurs i hur du skall köra snålt Vargen eller varför inte köpa dig en Lexus eller Volvo-SUV så du får ner din förbrukning till flygplatsen nästa gång du skall flyga till Kina (i första klass till råga på allt)?

;-)

MVH AL

#9 • 2020-04-15 20:55
Guran

Styggavargen #6
Jag brukar titta på SpritMonitorn. Jämföra med den förbrukning jag haft med mitt körmönster på de bilar jag ägt. Vet ganska väl vart min körning kommer hamna under förutsättning att det är ett hyfsat stor antal rapporterade. Det stämmer även ganska bra med mina erfarenheter av nämnda modeller. En NX300H kommer med min körning dra ca drygt 0,6 l/mil. Vilket också säljarna upplyser om om man frågar.
Spritmonitors rapportörer innehåller alldeles för många Autobhankörande Tyskar för att vara representativt för Svenska förhållanden.
Men om du bemödar sig provköra bilarna du så förhatligt tackar ner på så kan du få ett bättre hum om deras förmodade förbrukning i Svensk trafik och med din körstil.

#a • 2020-04-15 21:20
skarj

Applåder till Guran, äntligen någon som förstår att det är menlöst att titta på tyska förbrukningssiffror, vi kör ju epa i jämförelse i Sverige. Visserligen har vi temperaturen i mot oss, men fart (hög) sätter såklart sina spår i siffrorna angående ett fordons förbrukning. Säkrast om det är viktigt inför ett köp är att provöra själv i så gått det går samma sträcka och förutsättning, man skaffar sig med andra ord en favorit sträcka och provkör alla intressanta fordon så likt som möjligt, väder och årstid är vad det är, men lite tankeverksamhet får väl väga in de skillnader som man råkar på.
Men fortfarande är ju det viktigaste att man köper en bil man trots med och har råd med, förbrukningen är inte det viktigaste, verkligen inte. Byter man bil ofta, ja då kan man i princip hoppa allt vad provkörning heter och bygga upp sin erfarenhet genom ägande, om man har pengarna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.