Bild
Nästa artikel
Lexus ger efter: Första laddhybriden på ingång?

Lexus ger efter: Första laddhybriden på ingång?

Nyheter

Nya uppgifter tyder på att en av Lexus suv-modeller snart kan komma med laddkontakt.

Som en av få biltillverkare har Lexus i flera år aktivt stretat emot när det gäller laddbara bilar. Det har varit tydligt att märket valt att satsa på hybridmodeller utan laddsladd istället, en teknik där Lexus tillsammans med koncernsyskonet Toyota legat i framkant sedan 1990-talet.

Men förra året visades den första helt eldrivna modellen upp, kompaktsuven UX. Den dröjer ända till nästa år och får en räckvidd på 40 mil enligt den gamla och optimistiska körcykeln NEDC.

Nu kommer också uppgifter om vad som kan bli Lexus första laddhybrid – ett tydligt tecken på att även märket nu börjar ta laddbara bilar på allvar.

Lexus ”mellansuv” NX finns i dag med hybriddrift och en effekt på 197 hästkrafter, en modell som kallas NX300h. Men en användare på forumet för Fords nya elbil Mach-E har grävt fram att Lexus även ansökt om patentskydd för modellnamnet ”NX350h” vilket skulle kunna innebära att en ansiktslyft version är på ingång med mer effekt.

Vid sidan av det har Lexus även sökt patentskydd för namnet ”NX450h+”. Just plustecknet är det intressanta och skulle eventuellt kunna tyda på att bilen får laddkontakt och därmed blir en laddhybrid. I så fall skulle hybridtekniken kunna hämtas från Toyota RAV4 Plug-in Hybrid som nyligen visats upp.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid har totalt 306 hästkrafter och får en elräckvidd på ungefär sex mil i WLTP-körcykeln.

Taggar: Nyheter, Lexus NX

Kommentarer

#1
2020-04-15 15:56

Wow, har de märkt att det inte är kul med förbrukning på 0,7 - 0,9 liter per mil!?

#2
2020-04-15 18:51

Vi märker att du åter igen varit ute och provkört då du med en så förbluffande exakthet kan klargöra för en bils förbrukning, och denna gång Lexus NX300h.
Bra jobbat Vargen fortsätt med denna eminenta konsumentupplysning.

#3
2020-04-15 18:19

Håller med styggavargen . Tror aldrig jag kommit under 0.75 på min 450h

#4
2020-04-15 18:58

Jag har också bekanta som vittnar om 0,75-0,9 är normalt med dessa snåla Lexus suvar.
En fullpackad fjällresa då stiger förbrukningen raskt.
Men köper man Lexus är väl inte förbrukningen det primära.

#5
2020-04-15 19:00

Men MSO då vittnar väl dom om RX450.
Så sent som förra veckan snackade jag med en ägare av en RX450 som vittnade om drygt 0,8 l/mil för den stora SUV:en
NX tar knappt två dl mindre. Såpass mycket har jag provkört den så att jag klarat att uppskatta verklig förbrukning utifrån min körning. Så jag sitter inte och gissar som vissa andra utan baserar det på genomförda provkörningar. RX450 har jag inte kört så mycket då den inte varit ett köpeobjekt.
Men när nya drivlinan som sitter i RAV4 kommer så blir det mer intressant.

#6
2020-04-15 19:14

Guran, du kan titta själv:
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/26-Lexus/1161-RX450H.html?powe...
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/26-Lexus/1462-NX300h.html?powe...
Inte så svårt....du behöver inte köra bilen, lita på andra som redan äger den och rapporterar in värden...svårare är det faktisk inte.

#7
2020-04-15 19:50

Styggavargen.

Just det det är inte svårare än att lita på ägare som kör nya Toyota Rav4 hybrid 2019 heller, eller? Genomsnittsförbrukning mätt vid pump 0,55-0,65 även färddatorn är tämligen exakt då den visar 0,54- 0,64 l/mil. Beroende på sommar eller vinter får du dessa siffror och om du håller hastighetsbegränsningarna så kan du säkerligen krypa ännu lägre ned finns andra än mig som uppger detta, och de kan vi väl också lita på eller.... Varför då köpa en låg obekväm Octavia om man inte vill ha den omodernt uppbyggda biltypen som är lågbyggd? När förbrukningssiffrorna är tämligen likvärdiga med en hybridsuv. Och jag har också bekanta precis som mso och Styggavargen......

#8
2020-04-15 20:19

Vargen: Jo det är betydligt svårare än så eftersom de inrapporterade värdena inte är repeterbara. Än mindre kan de jämföras med andra inrapporterade värden - eftersom körförhållandena skiljer sig åt.

Men jag noterar att det finns ett inrapporterat värde om 0,05 l/milen med modell NX. Kanske något för Vargen att ta efter? Jag menar, inte ens du kan ju på allvar påstå att du når en sådan låg förbrukning med din smutsiga cancer-Octavia?

MVH AL

#9
2020-04-15 20:34

Ännu roligare här: Tänk att den enligt Vargen så förhatliga Volvo XC90 har ett inrapporterat värde om 0,1 l/milen? Betydligt mindre än Vargens egen förbrukning. https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/51-Volvo/465-XC90.html?fueltyp...

Men det finns tydligen någon Octaviaägare som gått snålkursen och lyckats pressa ner sin smutsiga bil till 0,35 l/milen. Och det är ju acceptabelt. Medelvärdet för Octavia (0,756) är f.ö högre än för Volvos bamse-SUV (0,7) och över den nivå som redovisas för hos Lexus NX (0,721-0,748 l/mil).

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/45-Skoda/399-Octavia.html?fuel...

Dags att ta en kurs i hur du skall köra snålt Vargen eller varför inte köpa dig en Lexus eller Volvo-SUV så du får ner din förbrukning till flygplatsen nästa gång du skall flyga till Kina (i första klass till råga på allt)?

;-)

MVH AL

#10
2020-04-15 20:55

Styggavargen #6
Jag brukar titta på SpritMonitorn. Jämföra med den förbrukning jag haft med mitt körmönster på de bilar jag ägt. Vet ganska väl vart min körning kommer hamna under förutsättning att det är ett hyfsat stor antal rapporterade. Det stämmer även ganska bra med mina erfarenheter av nämnda modeller. En NX300H kommer med min körning dra ca drygt 0,6 l/mil. Vilket också säljarna upplyser om om man frågar.
Spritmonitors rapportörer innehåller alldeles för många Autobhankörande Tyskar för att vara representativt för Svenska förhållanden.
Men om du bemödar sig provköra bilarna du så förhatligt tackar ner på så kan du få ett bättre hum om deras förmodade förbrukning i Svensk trafik och med din körstil.

#11
2020-04-15 21:20

Applåder till Guran, äntligen någon som förstår att det är menlöst att titta på tyska förbrukningssiffror, vi kör ju epa i jämförelse i Sverige. Visserligen har vi temperaturen i mot oss, men fart (hög) sätter såklart sina spår i siffrorna angående ett fordons förbrukning. Säkrast om det är viktigt inför ett köp är att provöra själv i så gått det går samma sträcka och förutsättning, man skaffar sig med andra ord en favorit sträcka och provkör alla intressanta fordon så likt som möjligt, väder och årstid är vad det är, men lite tankeverksamhet får väl väga in de skillnader som man råkar på.
Men fortfarande är ju det viktigaste att man köper en bil man trots med och har råd med, förbrukningen är inte det viktigaste, verkligen inte. Byter man bil ofta, ja då kan man i princip hoppa allt vad provkörning heter och bygga upp sin erfarenhet genom ägande, om man har pengarna.

#13
2020-04-16 00:32

Det finns några villkor som ett datamaterial behöver uppfylla om man ämnar använda underlaget som ett stickprov för att med hjälpa av statistisk inferens skatta egenskaper i den underliggande totalpopulationen. Dit hör att varje observation är oberoende samt att data samlats in slumpmässigt.

I fallet Spritmonitor är det inte frågan om några slumpmässigt insamlade observationer (varje person väljer ju själv att skicka in sin upplevda förbrukning). Och det är inte sannolikt att det råder ett oberoende mellan varje observation heller. Därför kan man inte - såsom Vargen - använda Spritmonitor för att uttala sig om en eventuell förbrukning - eller skillnader - i den totala populationen av olika biltyper, märken eller modeller. Grundvillkoren för att göra en sådan skattning är helt enkelt inte uppfyllda.

Varje observation som finns på Spritmonitor representerar därför en enskild bil, bilägare och det individuella kör- och mätemetodsmönstret. Det är inte generaliserbart på populationen som helhet.

Och därför finns det Octavior som drar upp emot 1,5 liter milen hos Spiritmonitor precis som att det finns några sådana som drar under 0,5 l/milen. Enskilda observationer som speglar olika körmönster, med uppenbara inrapporteringsbias.

Som jämförelse mellan olika märken med avsikt på generella förbrukningsegenskaper är därför Spritmonitor helt ointressant information. Då får man använda andra källor (körcykel förslagsvis)

MVH AL

#14
2020-04-16 01:39

Nu är inte Spritmonitor tänkt att uppfylla högt ställda matematiska krav som t ex WLTP, utan kan fungera som en fingervisning taget med en nypa salt. För den som missat det, finns det ett presenterat medelvärde, alltså en genomsnittlig förbrukning för varje bilmodell (grundat på all aktuell inrapporterad data).

#15
2020-04-16 01:47

John. Ja det finns ett artimetriskt medelvärde. Det tror jag ingen har missat.

Men detta medelvärde är ointressant för att dra slutsatser om hela den samlade bilparkens förbrukning (eller skillnad mellan olika märken, modeller eller biltyper).

För att använda data till det måste villkoren som jag redogjorde för tidigare vara uppfyllda.

Tilläggas bör att antalet observationer också är ointressant information (Så länge vi inte har med 99% av bilparkens körda kilomter), eller rättare sagt; det ger oss inga svar på skillnader eller egenskaper i populationen som helhet.

MVH AL

#16
2020-04-16 09:47

Ehm, och vad är skillnaden mot att någon på VIB slänger ur sig att den egna bilen drar 0,78?
Även ifall Spritmonitor saknar statistik tillförlitlighet så har den ett värde. Samma värde som de otaliga diskussionerna på forumet om bränsleförbrukning, där även AL har stoltserar med att redovisa sina egna siffror.

#17
2020-04-16 10:25

Axa: Utifrån ett generellt och jämförande perspektiv så är påståenden på forum eller Spritmonitor helt ointressant. De speglar den enskilda observationen och körmönstret - därtill med ett oändligt antal felkällor.

Men visst är det lite lustig läsning att det fordon som en viss individ kletat ner trådarna - därtill med Spritmonitor som stöd - visar sig ligga högre i förbrukning än de fordon som vederbörande sågar utifrån ett förbrukningsperspektiv. Både Lexus och Volvos förhatliga SUV:ar visar sig ju ligga lägre än Skoda Octavia, både som min, medel och maxvärde.

Så om alla vederbörande lever som han lär (vilket han inte gör med tanke på flygresorna till Kina i första klass) borde han omedelbart byta till en Volvo XC90 T8 - eller varför inte en Toyota RAV4?

MVH AL

#18
2020-04-16 10:34

AL
Jag håller med dig och du verkar ha missat min sarkastiska underton i föregående kommentar.
Som jämförelsevärde är naturligtvis WLTP det enda riktiga.
Jag menar bara att Spritmonitor har inte lägre informationsvärde jämfört med när du eller någon annan redovisar egna förbrukningssiffror.

#19
2020-04-16 10:48

Nej Axa: Så är det. Mina, dina, Vargens eller någon annans påstådda eller angivna förbrukning säger inget om skillnader mellan olika fordon, eller ens vad den enskilda bilmodellen förbrukar. Siffrorna kan inte verifieras eller kontrolleras utan får betraktas som ogrundade påståenden utan relevans. Och visst är WLTP en möjlig jämförelse, men inte ens den speglar helt de eventuella skillnaderna som finns.

Att konstruera en sådan modell för jämförelser (där vi får in ett helt utfallsrum och antalet kombinationer av händelser (fordon, väglag, trafikmiljö, förare, väder, vind etc) ute i trafik- och körmiljön) är inte möjligt. Den skulle bli helt oanvändbar - ja frågan är om det ens finns datorkraft nog till något sådant. Och även om det skulle gå att få fram (militära system är ofta kraftfulla nog) så skulle resultatet bli helt oanvändbart.

MVH AL

#20
2020-04-16 12:01

F.ö ska det bli kul att höra Vargens svar på att Octavia drar mer än hans stora hatobjekt i form av SUV:ar enligt vhans egen källa. En källa som han förklarat tillförlitlig genom sina (påstådda) 20 poäng i statistik;-)

MVH AL

#21
2020-04-16 12:02

AL
Nåja, WLTP funkar för att jämföra mellan olika modeller men det innebär inte att man som ägare ska förvänta sig exakt samma resultat av egna körningar.

Har man någorlunda regelbundet körmönster, tex pendlare, då kan man iallafall jämföra med sig själv och de olika bilar man ägt.

#22
2020-04-16 12:20

Axa. WLTP har en acceptabel repeterbarhet ja. Det möjliggör jämförelser.

Egna observationer har inte det. Resultatet varierar betydligt mer kopplat till alla de slumpmässiga händelser som förekommer i den praktiska trafikmiljön, ja vid sidan av rent produktionstekniska faktorer då (Det finns en avvikelse i motorprestanda likaså)

MVH AL

#23
2020-04-16 15:31

Hmm.. Nu känns det ju som att allt är svart eller vitt här. Antingen är spritmonitor Sanningen eller så är det odjurets siffror. I verkligheten så är det ju såklart nånting mitt emellan.
Finns det tillräckligt många inrapporterade siffror så minskar de slumpmässiga/personliga felkällorna och då kan man använda siffrorna som jämförelse mellan två bilar. Finns det inte tillräckligt med inrapporterade siffror så får man ta en skopa salt eller två till dom.
Så en jämförelse mellan till exempel Skoda Octavia (4150 bilar) och till exempel Toyota Auris hybrid (2703 bilar) skulle jag säga är rätt så duglig. Då ser man att Octavian i snitt hamnar på 0,76 medans Aurisen hamnar på 0,53 vilket ju är ett rätt tydligt tecken på att Octavian drar klart mer.

Jämförelser med Lexus NX/RX är däremot väldigt osäker för att det är så få bilar. Speciellt när 21 av dom tydligen är plug-in-hybrider. Dom är visst väldigt snabba på att få in icke-lanserade nyheter där. :)

#24
2020-04-16 16:41

Panopticon. Antalet inrapporterade fall spelar ingen roll i sammanhanget (Ja under förutsättning att man inte har samtliga fordon med i beskrivningen).

Det är nämligen inget slumpmässigt urval som har gjorts vilket är en grundförutsättning för att resonemang om erforderlig stickprovsstorlek (och slumpmässiga variationer) skall vara meningsfull.

Nej, Octavia generellt behöver inte dra mer än Auris, eller tvärtom och allra minst via svar på Spritmonitor. Hade du skrivit så på en tenta skulle det blivit en stor röd bock över hela tentamen!

MVH AL

#25
2020-04-16 16:54

Men faktum kvarstår, vilket förstås är anledningen till att Vargen i sedvanlig ordning har försvunnit iväg från tråden, att Octavia drar mer bränsle än SUV:ar som Volvo XC90, Lexus NX eller Toyota RAV4.

I alla fall i Vargens eget underlag (som han uppenbarligen inte läst ordentligt). Men jag lovar dig Vargen, att jag skall påminna dig nästa gång du är igång med ditt tjat om SUV:arnas vara eller icke vara, eller att de är onödiga osv.

Utifrån ditt eget perspektiv är det väl snarare Octavia som är onödig i så fall - eller? (jag väntar mig inget svar)

;-)

MVH AL

#26
2020-04-16 17:24

Klumpas samtliga motormodeller av Octavia ihop? Då blir det än mer missvisande.

#27
2020-04-16 17:34

A.L: Då är det ju tur att jag inte skriver nån tenta just nu. :)
Eftersom siffrorna tas från samma ställe så gör det att dom icke slumpmässiga "felaktigheterna" borde vara samma felaktigheter för Octavian och Aurisen. Detta eftersom biltyperna är relativt likvärdiga och därför borde ha relativt likvärdiga körmönster. Det var anledningen till att jag jämförde med just Aurisen och inte någon annan modell. Att dom ska vara exakta har jag inte heller påstått men jag kände inte för att runda av till 0,8 respektive 0,5. :)

Och då bortser jag ju såklart från att det bara är pensionärer som kör Toyota till skillnad mot Octavia. :)

TILLÄGG: Axa: Ja, det finns inget motorval där så i så fall måste man lägga hk-intervall.

#28
2020-04-16 18:25

Hm, testade att göra en sökning på Spritmonitor på min modell och medelvärdet var väldigt nära min medelförbrukning över tid.
Så även om tyskarna inte vet vem jag är och min körmönster så kör de väldigt lika mig. :-)

#29
2020-04-16 19:50

Panopticon. Jag är inte riktigt med på vad du menar här. Siffrorna tas från samma ställe? Menar du att det är någon specifik bilklubb eller en skara märkesentusiaster som kör bilarna enligt en snarlik och repeterbar metod? Eller hur tänker du?

Någon slump har vi inte att ta hänsyn till här eftersom det inte är möjligt att nyttja inferenstekniker när dess grundvillkor inte är uppfyllda.

Det du har är någon mikroprocent (Inte urval) av påstådda icke verfierade ägare till Skoda respektive Toyota som säger sig ha en viss förbrukning på sina fordon. Det är dessa uppgifter som finns. Förbrukningen hos övriga delar av populationen (oklart hur stor den är men jag gissar att Tpyota tillverkat några miljoner Auris) har vi fortfarande ingen uppfattning om. Det går inte att skatta så länge vi inte samlar in data på ett korrekt sätt.

MVH AL

#30
2020-04-16 20:32

A.L: Du kanske skulle lämna tentasalen ett slag. Allting måste inte göras exakt för att vara användbart. Siffrorna tas från folk som rapporterar in på spritmonitor. Räknar du med att det är en väldigt stor skillnader på människor som kör Auris och rapporterar in på spritmonitor jämfört med folk som kör Octavia och rapporterar in på spritmonitor? Just dom som kör Auris och rapporterar in är dom som kör med äggskal under fötterna medans dom som rapporterar in och kör Octavia är dom som kör som biltjuvar? Och ju fler människor som rapporterar in, desto större urval får man och desto närmre det verkliga snittet hamnar man. Oavsett om man tittar på 1000 av 1001 eller 1000 av 1000000. I båda fallen hamnar man närmre det verkliga snittet ju fler som rapporterar in.
Här skulle jag dessutom säga att det verkliga snittet faktiskt inte spelar någon roll. För om man kollar på en bil som sålts i ett exemplar och den är inrapporterad på spritmonitor så får du ett perfekt snitt, men trots det så är den siffran mer inkorrekt än vad 1000 inrapporterade Octavior av 1 miljon är. För 1000 inrapporterade säger vad 1000 har kört medans 1 inrapporterad säger vad 1 har kört. Ibland är den faktiska mängden viktigare än andelen.

Axa: Jag ligger också tämligen nära på min Auris-hybrid så jag är väl inte allt för långt ifrån en tysk jag heller. Något snällare. :)

#31
2020-04-16 21:00

Panopticon: Jag vet inte om jag behöver lämna tentasalen för att jag utgår från den metodik som är gängse inom vetenskapen? Det är väl tvärtom de som just lämnar tentasalen i förväg som just behöver återvända till densamma efter att ha läst på? Någon exakthet är det exempelvis inte frågan om ens om man kan använda inferens. Men det går att bilda sig en uppfattning om hur inexakt som skattningen är - vilket inte är fallet när man inte har kontroll på sitt urval. En skattning är alltså en skattning, medan ett exakt svar (den där enskilda bilen som enbart tillverkats i ett exemplar) är just exakt. Men inte ens om man tar en enskild bil och jämför så blir svaret exakt, det blir inte ens en skattning. Det finns för många olikheter runt som omöjliggör repeterbarhet.

Om siffrorna tas från det du kallar för vanligt folk eller inte har vi ingen som helst kännedom om. Jag tror faktiskt att det är tvärtom så, att siffrorna som tas härstammar från en liten minoritet av människor som känner till Spritmonitor och har ett intresse - eller behov - av att redovisa sina påstådda uppgifter. Men det spelar egentligen ingen roll, svaren är fortfarande fullkomligt oanvändbar information för en parameterskattning och skälen har jag redan redovisat.

Såvida man inte gör en totalpopulationsundersökning har man därför ingen nytta av informationen. Det gäller oavsett det är 1000, 2000 eller 5000 påstådda ägare som rapporterar in sitt (körmönster) förbrukning. Och även om vi skulle se detta som en totalpopulationsundersökning, d.v.s att samtliga fordon i EU är inkluderade, så har vi en mängd bias och en ytterligare mängd störande variabel som vi måste ta hänsyn till innan vi börjar vår jämförelse. Men där är vi ju inte. Vi har ingen information som möjliggör att skatta förbrukningen, och ännu mindre dra slutsatser om Auris, Skoda, Volvo eller något annat.

Andelen av totalpopulationen är sedan inte den avgörande faktorn för att beräkna stickprovstorlek. Det som avgör är vilken osäkerhet och styrka man vill ha i sin skattning.

Men åter alltså: Det finns ingen möjlighet att skatta de olika bilmodellernas förbrukning med avsikt på egenskaper ute i totalpopulationen, i alla fall inte med hjälp av Spritmonitor.

MVH AL

#32
2020-04-16 23:35

Tur att AL inte är inom vården.
”Jag har ont i knät”
”Hm, underlaget är för litet för att jag ska gå vidare med en undersökning. Därtill uppger du inexakt information och du är subjektiv med bias. Vidare, hela du består av massa störande variabler att jag inte kan göra någon som helst bedömning överhuvudtaget....”

#33
2020-04-17 09:29

Axa: Just vården var nog en ganska dålig jämförelse, även utifrån ett ironiskt perspektiv. I vården är kravet på evidens uttalat och av precis samma skäl skulle aldrig behandling som inte är vetenskapligt väl prövad tillåtas. Då kallas det för kvacksalveri. Så om Axa vill framhäva vård eller medicin som ett ideal är det helt ok med mig eftersom Spritmonitor aldrig skulle förekomma där.

MVH AL

#34
2020-04-17 12:02

AL
Poängen är väl snarare att det finns ett visst värde i information, oavsett om det kommer från en patient eller från Spritmonitor.

#35
2020-04-17 12:28

Axa: I vården är som sagt kvacksalveri förbjudet. Annars skulle den där knäskadan behandlats med allt från örter, homeopati till solljus.

Patientens information tas däremot på fullaste allvar ("ont i knät") men behöver kompletteras med medicinska data för att kunna diagnosticeras. Och när diagnosen är färdig sätter man in åtgärder, givetvis beprövade sådana.

Axa, jag kanske skall upplysa dig om att min fru just är inom vården (specialist inom endokrinologi ) så lite har jag fått lära mig hemma vid köksbordet - även om jag inte på något sätt behärskar området annat än på hobbynivå.;-)

MVH AL

#36
2020-04-17 13:35

En bättre parallell är Covid. Om vi skulle inrätta en hemsida där varje person själv skulle gå in och fylla i att de varit sjuka, att de är sjuka och att de kommer att bli sjuka. Tror Axa att informationen därifrån skulle ha något som helst värde för att bekämpa smittan då?

Svaret är i princip nej. För att ta reda på hur smittan har rört sig och vilka som haft och inte haft den behöver man samla in data i enlighet med statistisk teori. Och detta gör man nu också i och med de planerade antikroppstesterna. De samlar man inte in genom att varje person som upplevt sig sjuk kan anmäla sig på en hemsida för att sedan få göra ett test. Tvärtom, de tas in slumpmässigt. Annars får vi inte ett urval som kan användas för att skatta andelen antikroppar i hela populationen.

Och precis som att ingen kan uttala sig om bensinförbrukningen i populationen genom att låta några utvalda själv skicka in sina svar, lika lite kan man skatta andelen som har varit sjuka utan att använda ett slumpmässigt urval.

MVH AL

#37
2020-04-17 13:42

AL
Jag tror du fortfarande missar poängen. Jag har inte påstått något om kvacksalveri.
Värdet i en del information kan fortfarande ha ett visst värde och göra viss nytta även om inte datan är statistiskt säkerställd.
En läkare kan föreslå behandling även utan en mer fördjupad undersökning och utan att det ska behöva kallas kvacksalveri. Informationen som patienten lämnar kan vara tillräcklig.
På samma sätt går det att förhålla sig till Spritmonitor. Informationen har ett visst värde.

#38
2020-04-17 14:11

Ja informationen kan ha ett visst värde på individnivå (beroende på hur man värderar information). Jag stor aldrig jag har påstått något annat.

Vad jag skrivit och som det föreföll som vi var överens om tidigare är att den "information" som man får via Spritmonitor eller för den delen ett forum inte duger för att uttala sig om (skatta) förbrukningen ute i den totala populationen. Data kan inte användas för ett sådant ändamål.

Om man sedan sätter ett värde i allehanda påståenden om både körprestanda eller förbrukning redovisade på nätet är förstås sedan upp till var och en.

MVH AL

#39
2020-04-17 19:47

"Lexus ger efter". Ja, det var ju också en rubrik i kvällstidningsklass......;o)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.