Bild
Nästa artikel
Nyheter

Lexus ger efter: Första laddhybriden på ingång?

Publicerad 15 april 2020 (uppdaterad 15 april 2020)
Nya uppgifter tyder på att en av Lexus suv-modeller snart kan komma med laddkontakt.

Som en av få biltillverkare har Lexus i flera år aktivt stretat emot när det gäller laddbara bilar. Det har varit tydligt att märket valt att satsa på hybridmodeller utan laddsladd istället, en teknik där Lexus tillsammans med koncernsyskonet Toyota legat i framkant sedan 1990-talet.

Men förra året visades den första helt eldrivna modellen upp, kompaktsuven UX. Den dröjer ända till nästa år och får en räckvidd på 40 mil enligt den gamla och optimistiska körcykeln NEDC.

Nu kommer också uppgifter om vad som kan bli Lexus första laddhybrid – ett tydligt tecken på att även märket nu börjar ta laddbara bilar på allvar.

Lexus ”mellansuv” NX finns i dag med hybriddrift och en effekt på 197 hästkrafter, en modell som kallas NX300h. Men en användare på forumet för Fords nya elbil Mach-E har grävt fram att Lexus även ansökt om patentskydd för modellnamnet ”NX350h” vilket skulle kunna innebära att en ansiktslyft version är på ingång med mer effekt.

Vid sidan av det har Lexus även sökt patentskydd för namnet ”NX450h+”. Just plustecknet är det intressanta och skulle eventuellt kunna tyda på att bilen får laddkontakt och därmed blir en laddhybrid. I så fall skulle hybridtekniken kunna hämtas från Toyota RAV4 Plug-in Hybrid som nyligen visats upp.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid har totalt 306 hästkrafter och får en elräckvidd på ungefär sex mil i WLTP-körcykeln.

Kommentarer

#l • 2020-04-16 15:31
Panopticon

Hmm.. Nu känns det ju som att allt är svart eller vitt här. Antingen är spritmonitor Sanningen eller så är det odjurets siffror. I verkligheten så är det ju såklart nånting mitt emellan.
Finns det tillräckligt många inrapporterade siffror så minskar de slumpmässiga/personliga felkällorna och då kan man använda siffrorna som jämförelse mellan två bilar. Finns det inte tillräckligt med inrapporterade siffror så får man ta en skopa salt eller två till dom.
Så en jämförelse mellan till exempel Skoda Octavia (4150 bilar) och till exempel Toyota Auris hybrid (2703 bilar) skulle jag säga är rätt så duglig. Då ser man att Octavian i snitt hamnar på 0,76 medans Aurisen hamnar på 0,53 vilket ju är ett rätt tydligt tecken på att Octavian drar klart mer.

Jämförelser med Lexus NX/RX är däremot väldigt osäker för att det är så få bilar. Speciellt när 21 av dom tydligen är plug-in-hybrider. Dom är visst väldigt snabba på att få in icke-lanserade nyheter där. :)

#m • 2020-04-16 16:41
A.L

Panopticon. Antalet inrapporterade fall spelar ingen roll i sammanhanget (Ja under förutsättning att man inte har samtliga fordon med i beskrivningen).

Det är nämligen inget slumpmässigt urval som har gjorts vilket är en grundförutsättning för att resonemang om erforderlig stickprovsstorlek (och slumpmässiga variationer) skall vara meningsfull.

Nej, Octavia generellt behöver inte dra mer än Auris, eller tvärtom och allra minst via svar på Spritmonitor. Hade du skrivit så på en tenta skulle det blivit en stor röd bock över hela tentamen!

MVH AL

#n • 2020-04-16 16:54
A.L

Men faktum kvarstår, vilket förstås är anledningen till att Vargen i sedvanlig ordning har försvunnit iväg från tråden, att Octavia drar mer bränsle än SUV:ar som Volvo XC90, Lexus NX eller Toyota RAV4.

I alla fall i Vargens eget underlag (som han uppenbarligen inte läst ordentligt). Men jag lovar dig Vargen, att jag skall påminna dig nästa gång du är igång med ditt tjat om SUV:arnas vara eller icke vara, eller att de är onödiga osv.

Utifrån ditt eget perspektiv är det väl snarare Octavia som är onödig i så fall - eller? (jag väntar mig inget svar)

;-)

MVH AL

#o • 2020-04-16 17:24
Axa

Klumpas samtliga motormodeller av Octavia ihop? Då blir det än mer missvisande.

#p • 2020-04-16 17:34
Panopticon

A.L: Då är det ju tur att jag inte skriver nån tenta just nu. :)
Eftersom siffrorna tas från samma ställe så gör det att dom icke slumpmässiga "felaktigheterna" borde vara samma felaktigheter för Octavian och Aurisen. Detta eftersom biltyperna är relativt likvärdiga och därför borde ha relativt likvärdiga körmönster. Det var anledningen till att jag jämförde med just Aurisen och inte någon annan modell. Att dom ska vara exakta har jag inte heller påstått men jag kände inte för att runda av till 0,8 respektive 0,5. :)

Och då bortser jag ju såklart från att det bara är pensionärer som kör Toyota till skillnad mot Octavia. :)

TILLÄGG: Axa: Ja, det finns inget motorval där så i så fall måste man lägga hk-intervall.

#q • 2020-04-16 18:25
Axa

Hm, testade att göra en sökning på Spritmonitor på min modell och medelvärdet var väldigt nära min medelförbrukning över tid.
Så även om tyskarna inte vet vem jag är och min körmönster så kör de väldigt lika mig. :-)

#r • 2020-04-16 19:50
A.L

Panopticon. Jag är inte riktigt med på vad du menar här. Siffrorna tas från samma ställe? Menar du att det är någon specifik bilklubb eller en skara märkesentusiaster som kör bilarna enligt en snarlik och repeterbar metod? Eller hur tänker du?

Någon slump har vi inte att ta hänsyn till här eftersom det inte är möjligt att nyttja inferenstekniker när dess grundvillkor inte är uppfyllda.

Det du har är någon mikroprocent (Inte urval) av påstådda icke verfierade ägare till Skoda respektive Toyota som säger sig ha en viss förbrukning på sina fordon. Det är dessa uppgifter som finns. Förbrukningen hos övriga delar av populationen (oklart hur stor den är men jag gissar att Tpyota tillverkat några miljoner Auris) har vi fortfarande ingen uppfattning om. Det går inte att skatta så länge vi inte samlar in data på ett korrekt sätt.

MVH AL

#s • 2020-04-16 20:32
Panopticon

A.L: Du kanske skulle lämna tentasalen ett slag. Allting måste inte göras exakt för att vara användbart. Siffrorna tas från folk som rapporterar in på spritmonitor. Räknar du med att det är en väldigt stor skillnader på människor som kör Auris och rapporterar in på spritmonitor jämfört med folk som kör Octavia och rapporterar in på spritmonitor? Just dom som kör Auris och rapporterar in är dom som kör med äggskal under fötterna medans dom som rapporterar in och kör Octavia är dom som kör som biltjuvar? Och ju fler människor som rapporterar in, desto större urval får man och desto närmre det verkliga snittet hamnar man. Oavsett om man tittar på 1000 av 1001 eller 1000 av 1000000. I båda fallen hamnar man närmre det verkliga snittet ju fler som rapporterar in.
Här skulle jag dessutom säga att det verkliga snittet faktiskt inte spelar någon roll. För om man kollar på en bil som sålts i ett exemplar och den är inrapporterad på spritmonitor så får du ett perfekt snitt, men trots det så är den siffran mer inkorrekt än vad 1000 inrapporterade Octavior av 1 miljon är. För 1000 inrapporterade säger vad 1000 har kört medans 1 inrapporterad säger vad 1 har kört. Ibland är den faktiska mängden viktigare än andelen.

Axa: Jag ligger också tämligen nära på min Auris-hybrid så jag är väl inte allt för långt ifrån en tysk jag heller. Något snällare. :)

#t • 2020-04-16 21:00
A.L

Panopticon: Jag vet inte om jag behöver lämna tentasalen för att jag utgår från den metodik som är gängse inom vetenskapen? Det är väl tvärtom de som just lämnar tentasalen i förväg som just behöver återvända till densamma efter att ha läst på? Någon exakthet är det exempelvis inte frågan om ens om man kan använda inferens. Men det går att bilda sig en uppfattning om hur inexakt som skattningen är - vilket inte är fallet när man inte har kontroll på sitt urval. En skattning är alltså en skattning, medan ett exakt svar (den där enskilda bilen som enbart tillverkats i ett exemplar) är just exakt. Men inte ens om man tar en enskild bil och jämför så blir svaret exakt, det blir inte ens en skattning. Det finns för många olikheter runt som omöjliggör repeterbarhet.

Om siffrorna tas från det du kallar för vanligt folk eller inte har vi ingen som helst kännedom om. Jag tror faktiskt att det är tvärtom så, att siffrorna som tas härstammar från en liten minoritet av människor som känner till Spritmonitor och har ett intresse - eller behov - av att redovisa sina påstådda uppgifter. Men det spelar egentligen ingen roll, svaren är fortfarande fullkomligt oanvändbar information för en parameterskattning och skälen har jag redan redovisat.

Såvida man inte gör en totalpopulationsundersökning har man därför ingen nytta av informationen. Det gäller oavsett det är 1000, 2000 eller 5000 påstådda ägare som rapporterar in sitt (körmönster) förbrukning. Och även om vi skulle se detta som en totalpopulationsundersökning, d.v.s att samtliga fordon i EU är inkluderade, så har vi en mängd bias och en ytterligare mängd störande variabel som vi måste ta hänsyn till innan vi börjar vår jämförelse. Men där är vi ju inte. Vi har ingen information som möjliggör att skatta förbrukningen, och ännu mindre dra slutsatser om Auris, Skoda, Volvo eller något annat.

Andelen av totalpopulationen är sedan inte den avgörande faktorn för att beräkna stickprovstorlek. Det som avgör är vilken osäkerhet och styrka man vill ha i sin skattning.

Men åter alltså: Det finns ingen möjlighet att skatta de olika bilmodellernas förbrukning med avsikt på egenskaper ute i totalpopulationen, i alla fall inte med hjälp av Spritmonitor.

MVH AL

#u • 2020-04-16 23:35
Axa

Tur att AL inte är inom vården.
”Jag har ont i knät”
”Hm, underlaget är för litet för att jag ska gå vidare med en undersökning. Därtill uppger du inexakt information och du är subjektiv med bias. Vidare, hela du består av massa störande variabler att jag inte kan göra någon som helst bedömning överhuvudtaget....”

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.