Bild
Nästa artikel
Toyota gör laddhybrid av RAV4

Toyota gör laddhybrid av RAV4

Nyheter

Suven får sladd i Sverige under nästa år med 6 mils räckvidd på el.

Någon gång under andra halvan av 2020 lanseras Toyota RAV4 Plug-in Hybrid i Sverige. Det finns inga uppgifter om priser än, men det ges information om drivlinan.

Hybridens nickelmetallhydridbatteri är utbytt mot ett litiumjonbatteri. Kapaciteten i det kommuniceras inte, men kraften skickas till en elmotor, som jobbar tillsammans med en 2,5-liters bensinmotor. Totalt står 306 hästkrafter till förfogande.

Toyotas preliminära beräkningar visar att utsläppen enligt mätmetoden WLTP understiger 30 gram per kilometer, vilket den japanska biltillverkaren menar är lägre än någon annan fyrhjulsdriven suv i D-segmentet.

Kör man enbart på el ska det räcka i upp till 6 mil, mer än de genomsnittliga 5 milen som européer pendlar dagligen, enligt Toyota. 

Diskutera: Vad tycker du om Toyota RAV4 Plug-in Hybrid?
 
Toyota gör laddhybrid av RAV4

Kommentarer

#1
2019-11-20 11:11

Då väntar vi bara på att de ska göra riktiga elbilar och seriösa bilmodeller som är laddbara också. Traktorer är inget för mig.

#2
2019-11-20 12:02

Hade ju vart intressant med denna drivlinan i Corolla-kombin istället. Då hade nog räckvidden varit ännu mer imponerande.
Känns sådär 2020 att på en elhybrid stoltsera med 2 avgasrör lika tattigt placerade som på en gammal 240 helt frihängande under....

#3
2019-11-20 14:42

Upp till 60 km på el, då borde batteriet vara på 15 kWh netto ungefär...

#4
2019-11-20 15:26

Toyota är en mycket klok biltillverkare. Såhär skriver de på den svenska hemsidan:
"Resurserna som krävs för att skapa ett batteri stort nog för att driva en elbil långt är mycket stora, och skulle det fortsätta i samma takt och skala skulle det inte räcka särskilt länge. Dessutom är det väldigt dyrt. För att sätta det i perspektiv så krävs det lika mycket resurser att tillverka 20 000 batterier för batterielbilar som till 1,5 miljoner elhybrider. 75 gånger fler bilar alltså. Varför? För att i en elhybrid behöver det elektriska batteriet inte vara så stort som möjligt. Bara så stort så att det blir effektivt. "

.

#5
2019-11-20 16:20

Ja Toyota er kloge ,det ses også på deres bundlinie ,og de kører med alle de andre nu , er langt foran ,kommer med 14 nye modeller i nær fremtid . De gør det fantastisk og deres biler er meget stærke og holdbare ...

#6
2019-11-20 20:47

Såklart Toyota vill framhäva detta "klarsynt".
Rav4:an släpper ut 128g CO2 per km, på 10.000mil bli det 12,8ton. En elbil släpper på den sträckan ut 2,4ton på svensk elmix (2kw/mil). Det är då inte tagit någon hänsyn till vad oljan "kostar" att ta upp ur backen och transporter osv. Det är med för elbilen.
Vad jag vill komma fram till är att det finns en brytgräns där elbilen blir bättre än fossilbilen (som toyotan är). Den ligger någonstans mellan 8 och 10 tusen mil ungefär (en hel del kortare om man tar med kedjan med oljeframställningen)

#7
2019-11-21 09:15

@McTar
Exakt så!

#8
2019-11-21 09:48

@McTar
De beräkningarna grundar sig dessvärre på falska och förskönande premisser. Räkna på att batterierna tillverkas i Kina av 100% kolel och du skall se vart du landar.

.

#9
2019-11-21 10:23

Toyota har tre batterifabriker, alla tre ligger i Japan (Omori, Sakaijuku och Miyagi), och är joint-venture där Toyota äger 80.5% och Panasonic resterande 19.5%.

#10
2019-11-21 10:39

@Tobo

Så kan det vara. Läste just i DI att BMW beställer en drös från Kina: "Bolaget hade tidigare en beställning som var värd 4 miljarder euro, men ökar nu ordern med 7,3 miljarder till den kinesiska batteritillverkaren Contemporary Amperex Technology. " Kolel rakt igenom!

.

#11
2019-11-21 15:41

2016 var 25% av producerad elenergi i Kina från förnyelsebara energikällor inkl. kärnkraft.
Kol stod förvisso för 68% av producerad elenergi, men att trumma ut att det är "kolel rakt igenom" är ett rent falsarium.
https://en.wikipedia.org/wiki/Renewable_energy_in_Chin

#12
2019-11-21 16:01

@Grosser
All tillkommande förbrukning, utöver basförbrukningen, täcks upp av kolkraft. Det blåser inte mer bara för att BMW lägger en order på batterier: Den extra (och gigantiska) strömförbrukningen måste tas någonstans ifrån och det blir kol det.
"China plans 226 GW of new coal power projects"

https://www.reuters.com/article/us-climate-change-china-coal/china-plans...

.

#13
2019-11-21 16:14

Nej, det blåser inte mer pga BMW eller någon annan biltillverkare. Men...:

China's renewable energy sector is growing faster than its fossil fuels and nuclear power capacity. ... In 2017, renewable energy comprised 36.6% of China's total installed electric power capacity, and 26.4% of total power generation, the vast majority from hydroelectric sources.

Det intressanta är att kinesiska staten har en delegation som reser runt och läxar upp lokala myndigheter för att de missar möjligheten till att bygga ut förnyelsebar produktion.
https://www.reuters.com/article/us-china-renewables/china-pushes-regions...

#14
2019-11-21 17:10

"China is also helping to finance a quarter of all the new coal projects in the rest of the world, including in South Africa, Pakistan and Bangladesh."

Din delegation är nog mest för att slå blå dunster i ögonen på folk och de verkar ju ha lyckats.

https://www.theguardian.com/world/2019/nov/20/china-appetite-for-coal-po...

.

#15
2019-11-22 11:12

"Klarsynt": Det finns många beräkningar på detta. En av de mest intressanta är vad VW Golf "kostar" att tillverka. Bensin/Diesel 12ton, e-Golf 23ton, GTE 24ton.
Räkna själv och upptäck att du har fel.

#16
2019-11-22 15:27

Fantastisk nyhed lækker lækker Rav 4. Fra Toyota tak .

#17
2019-11-26 10:02

Man får hoppas att bilen får samma batterigarantier som i USA med tio år och 24 000 mil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.