Bild
Nästa artikel
Nyheter

Toyota gör laddhybrid av RAV4

Publicerad 20 november 2019 (uppdaterad 20 november 2019)
Suven får sladd i Sverige under nästa år med 6 mils räckvidd på el.
Någon gång under andra halvan av 2020 lanseras Toyota RAV4 Plug-in Hybrid i Sverige. Det finns inga uppgifter om priser än, men det ges information om drivlinan.

Hybridens nickelmetallhydridbatteri är utbytt mot ett litiumjonbatteri. Kapaciteten i det kommuniceras inte, men kraften skickas till en elmotor, som jobbar tillsammans med en 2,5-liters bensinmotor. Totalt står 306 hästkrafter till förfogande.

Toyotas preliminära beräkningar visar att utsläppen enligt mätmetoden WLTP understiger 30 gram per kilometer, vilket den japanska biltillverkaren menar är lägre än någon annan fyrhjulsdriven suv i D-segmentet.

Kör man enbart på el ska det räcka i upp till 6 mil, mer än de genomsnittliga 5 milen som européer pendlar dagligen, enligt Toyota. 

Diskutera: Vad tycker du om Toyota RAV4 Plug-in Hybrid?
 

Kommentarer

#1 • 2019-11-20 11:11
L. Mäkinen

Då väntar vi bara på att de ska göra riktiga elbilar och seriösa bilmodeller som är laddbara också. Traktorer är inget för mig.

#2 • 2019-11-20 12:02
Henrik M

Hade ju vart intressant med denna drivlinan i Corolla-kombin istället. Då hade nog räckvidden varit ännu mer imponerande.
Känns sådär 2020 att på en elhybrid stoltsera med 2 avgasrör lika tattigt placerade som på en gammal 240 helt frihängande under....

#3 • 2019-11-20 14:42
Grosser

Upp till 60 km på el, då borde batteriet vara på 15 kWh netto ungefär...

#4 • 2019-11-20 15:26
Klarsynt

Toyota är en mycket klok biltillverkare. Såhär skriver de på den svenska hemsidan:
"Resurserna som krävs för att skapa ett batteri stort nog för att driva en elbil långt är mycket stora, och skulle det fortsätta i samma takt och skala skulle det inte räcka särskilt länge. Dessutom är det väldigt dyrt. För att sätta det i perspektiv så krävs det lika mycket resurser att tillverka 20 000 batterier för batterielbilar som till 1,5 miljoner elhybrider. 75 gånger fler bilar alltså. Varför? För att i en elhybrid behöver det elektriska batteriet inte vara så stort som möjligt. Bara så stort så att det blir effektivt. "

.

#5 • 2019-11-20 16:20
jørgenn

Ja Toyota er kloge ,det ses også på deres bundlinie ,og de kører med alle de andre nu , er langt foran ,kommer med 14 nye modeller i nær fremtid . De gør det fantastisk og deres biler er meget stærke og holdbare ...

#6 • 2019-11-20 20:47
McTar

Såklart Toyota vill framhäva detta "klarsynt".
Rav4:an släpper ut 128g CO2 per km, på 10.000mil bli det 12,8ton. En elbil släpper på den sträckan ut 2,4ton på svensk elmix (2kw/mil). Det är då inte tagit någon hänsyn till vad oljan "kostar" att ta upp ur backen och transporter osv. Det är med för elbilen.
Vad jag vill komma fram till är att det finns en brytgräns där elbilen blir bättre än fossilbilen (som toyotan är). Den ligger någonstans mellan 8 och 10 tusen mil ungefär (en hel del kortare om man tar med kedjan med oljeframställningen)

#7 • 2019-11-21 09:15
Grosser

@McTar
Exakt så!

#8 • 2019-11-21 09:48
Klarsynt

@McTar
De beräkningarna grundar sig dessvärre på falska och förskönande premisser. Räkna på att batterierna tillverkas i Kina av 100% kolel och du skall se vart du landar.

.

#9 • 2019-11-21 10:23
Tobo

Toyota har tre batterifabriker, alla tre ligger i Japan (Omori, Sakaijuku och Miyagi), och är joint-venture där Toyota äger 80.5% och Panasonic resterande 19.5%.

#a • 2019-11-21 10:39
Klarsynt

@Tobo

Så kan det vara. Läste just i DI att BMW beställer en drös från Kina: "Bolaget hade tidigare en beställning som var värd 4 miljarder euro, men ökar nu ordern med 7,3 miljarder till den kinesiska batteritillverkaren Contemporary Amperex Technology. " Kolel rakt igenom!

.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.