Bild
Nästa artikel
Freestyle-dörrar i elektriska Mazda MX-30

Freestyle-dörrar i elektriska Mazda MX-30

Nyheter

Mazda har presenterat sin första elbil. Här är information om hur långt den kan gå, vad den kostar och när den kommer till Sverige.

Bakdörrarna på MX-30 är hängda i bakkant och Mazda väljer att kalla det för "freestyle-dörrar". Detta ska föra tankarna till sportbilen RX-8.
 

Freestyle-dörrar i elektriska Mazda MX-30

Namnet MX-30 kommer från att dimensionerna med drygt 4,40 meter i längd påminner om crossovern Mazda CX-30. Litiumjonbatteriet på 35,5 kilowattimmar kan ge en räckvidd på ungefär 20 mil, enligt körcykeln WLTP. 
 

Freestyle-dörrar i elektriska Mazda MX-30

Till Europa kommer bilen i september 2020 och redan nu går det att reservera ett exemplar av First Edition på Mazdas hemsida. Den kostar från 349.900 kronor och i köpet ingår 18-tums lättmetallfälgar, adaptiv farthållare, anpassningsbara LED-strålkastare och head-up display som projicerar information i vindrutan. 
 

Freestyle-dörrar i elektriska Mazda MX-30

På insidan har Mazda till stor del valt miljövänliga material och veganskt läder. Att mittkonsolen är inklädd i kork syftar på att Mazda från början tillverkade kork när företaget grundades 1920.  

Klicka på bildspelet för att se fler bilder.

Diskutera: Vad tycker du om Mazda MX-30?

Kommentarer

#1
2019-10-23 09:16

Trevligt med lite schysstare tyginredningar, det är en stor brist brist idag bland dom flesta tillverkare. Ska bli intressant att se hur den kommer att mottas på marknaden, konkurrensen börjar hårdna 2020 helt klart.

#2
2019-10-23 09:35

Kanske är något för hustrun när Octavian ska bytas ut...
Prisläget verkar vettigt jämfört med en del andra på marknaden.

#3
2019-10-23 09:50

Innerutrymmen som liknar det som förr hette 2+2, d.v.s. 2 vuxna och två barn, baksätet verkar vara ett nödsäte.
Det ska bli intressant att se hur bakdörrarna tas emot, i3 har ju inte precis fått beröm för den här lösningen.

#4
2019-10-23 10:07

Det där med knasdörrarna bak, sålde inget vidare på Mini eller i3, och lär inte vara nåt argument här heller.
Som min kollega sa: varför har de så konstiga dörrar på i3? Varför inte vara som en vanlig bil om de vill att folk ska köpa den?
Där är ju t.ex. Golf alldeles normal att använda.
Jag noterar också att även Mazda hakat på dumheterna med dolt fack i mittkonsollen, som på en del Volvo och Espace.

#5
2019-10-23 10:11

Synd att de inte fattat att folk vill ha en vanlig bil som drivs med el. Japanerna fortsätter att vara i otakt med tiden. Tyvärr.

Varför skulle någon välja denna framför en Ioniq, som är vettigare, lika stor och redan finns att köpa?

#6
2019-10-23 13:22

Min spontana reaktion.
Överdesignat skit från mazda.
När jag läser och ser bilderna så verkar det vara riktigt dåligt med allt i skärmen och konstig förarmiljö.
20 mil på sommaren och 12 mil på vintern??
Nä ytterst tveksamt bygge för dom som uppskattar en klok bil skulle jag säga.

#7
2019-10-23 10:31

För att snacka om detaljer så borde ladduttaget sitta på samma sida som förardörren eftersom det kan ha stor betydelse för de som vill ladda under natten i sitt garage hemmavid.
F ö verkar ju priset hyggligt kontra utrustningen - då frånsett batterikapaciteten. Bakdörrarna verkar ju tyvärr helt feltänkta som flera redan påpekat. Så detta är nog mera att anse som en 2-sitsig bil, tyvärr.

#8
2019-10-23 12:50

mso 1000: Överdesignat må va en åsikt. Men skit? Men det var du som inte kunde ha nåt annat än en miljonkronors-Merca va?

Förutom det dolda förvaringsfacket så gillar jag inredningen skarpt! Cleant och prydligt med snygga träinlägg. Har också saknat snyggt tyg så detta är en positiv överraskning. Är väl i prinip bara Volvo som satsat på det, från XC-40 och framåt.

Exteriören vetefan dock. Snygg crossover är det - men det kunde vara en Volvo eller Peugot eller vilken som helst. Inte mycket Mazda-DNA vid första anblicken. Och så är jag väl inget fan av biltypen generellt heller.

#10
2019-10-23 13:25

Roger s. När vi pratar ny teknik, elbil och framtid och mazda visar det som kommer nu inom kort.
Jag håller fast vid att så dåligt detsamma ser.

#11
2019-10-23 14:52

Intressant pris, men lite väl kort räckvidd med tanke på att bilen levereras först september 2020. Då kommer den säkert tillhöra de sämre i klassen när det gäller räckvidd.

#12
2019-10-23 16:29

Detta med bakdörrarna... jag tycker att man ska se det som en tvådörrarsbil med ett bättre insteg till baksätet. Har själv ägt en Mazda RX-8 och en Mini Clubman, tycker att det fungerade bra. Men använder man baksätet ofta väljer man lämpligen något med fyra dörrar.

Och så räckvidden. Det täcker ju det dagliga behovet med råge för de flesta. Jag skulle inte bli förvånad om vi om några år ser på tänket med att varje människa ska förflytta sig i en bil med 700 kg batterier som ett gigantiskt feltänk. Kan man producera batterier så att det skulle räcka till denna mängd för alla bilar? Jag är tveksam.

Känns som om folk tycker att bilen måste uppfylla varenda behov som kan uppstå. Det går inte att hyra/låna bil en gång om året för att man har ett större behov just då?

#13
2019-10-23 16:56

lillstefan - att "folk tycker att bilen måste uppfylla varenda behov som kan uppstå" beror nog i mycket på prisbilden för elbilarna fortfarande - hade den kostat säg 150.000--200.000 kr så tror jag inte att kraven varit så höga.

#14
2019-10-23 17:14

Pi, jag tycker ärligt talat som om folk verkar argumentera så även för fossildrivna bilar.

#15
2019-10-23 18:18

Räckvidd på "ungefär" 200 km känns väl sådär...

#16
2019-10-23 18:48

Skulle de inte komma med en variant med (wankel) range extender? Vad hände med den? Kommer senare?

#17
2019-10-23 19:40

Ja, wankeln är fortfarande med i planen.

#18
2019-10-23 20:55

Tja, 20 mils räckvidd räcker nog för väldigt många användare.
Ge det lite andra proportioner.
Kör du 1500 mil per år så blir det 4 mil per dag och du behöver ladda var femte dag, eller 73 gånger på ett år.
Hur många gånger per år kör ”normalbilisten” mer än 20 mil på en dag?
En motsvarande bensindriven, 0,55l/mil, då behöver du tanka 20 gånger på ett år, eller var 18:e dag om tanken rymmer 40 liter.

#19
2019-10-23 21:05

Med den designen på bilen kan man förstå att man bara kommer runt 20 mil.

#20
2019-10-23 22:28

Dyr. Kass räckvidd, Max 50kW laddning.
Lär nog vara rätt många som inte köper denna.

#22
2019-10-24 03:25

Skulle klara mig med denna, kör 8mil tur o retur till jobbet per dag. Vettigt pris måste jag säga, denna bilen kan Mazda sälja en heldel av framöver tror jag. Priset är ju billigare än Rav4 hybrid.

#23
2019-10-24 09:33

Guran, vilken bil i 4,40m klassen har en tank som rymmer 40l? Du jämför alltså räckvidden och laddning hos MX-30 med en liten småbil.

Men el-småbilar som e-208 och Zoë har större batteri och längre räckvidd än denna crossover i mellanklassen. Tänk även på att under vintern med minusgrader så sjunker räckvidden rejält. Och om du kör motorväg så ger formerna ett högre luftmotstånd som sänker räckvidden.

Den är billig med 349 900 kr, men frågan är om det är så klokt med batteri och räckvidd som en liten stadsbil som VW e-Up, MX-30 är ju ändå en större bil med design och utrymmen som gör att man tänker landsväg och landsbygd, inte trånga storstäder.

#24
2019-10-24 10:40

Vad är problemet Raphael, jag satte bara in räckvidden i ett annat perspektiv än att bara tjata om att räckvidden minsann är för kort och att det går aldrig. Nu jämförde jag med en tankvolym på 40 liter. Men du kan för den skull gärna få välja 140 liter om det skulle vara intressant.
Vill man finna motargument och fel på allt så går det naturligtvis bra även det.
Kontentan var att varken räckvidden eller laddhastighet vid snabbladdning tror jag inte är det avgörande för dom flesta.
Sen så finns det faktiskt en väldigt stor del av bilägarna som bor i eller i närheten av en typisk svensk småstad, dvs. varken i centrala Stockholm eller ute på bondvischan. Där kommer man långt med 20 mils räckvidd och kan ladda hemma i villan varje dag om man så vill.
Jag tror vi kommer få se än mer bilar med en mer moderat räckvidd. Finns ju faktiskt många som aldrig är utanför kommungränsen mer än någon gång per år.

#25
2019-10-24 13:32

Sätt ett franskt märke på denna Mazda, problemet löst......då är den plötsligt bra bra......men vem har förtroende för franskt? Väldigt få.......

#26
2019-10-24 13:52

Ja det är väl som Guran säger att dom flesta lämnar ju knappt stadsgränsen på ett år och laddar hemma och kanske jobb pendlar 2-6 mil per dag och dom har ju oftast en familjekombi också som rymmer barnen och packet ändå.
Men krasst är ju 20 mil knappast 20 mil på vintern utan kanske 10 mil eller kanske betydligt mindre om du skall kliva in i varm bil 2-3 gånger om dan.
Och jag inbillar mig att styva långa sladden skall kopplas varje eller varannan dag för för kupe värme inte kommer att uppskattas av många kvinnor och män med ett yrke där man ser respektabel ut..
Jag har inte provat eller sett det mer än en gång för typ 2 år sedan där en slippsnisse stod och jäklades med en ovanligt grov och otymplig och styv kabel på en bmw i vinterkylan om jag inte mins fel.
Nu finns det väl dyra kablar som är ganska mjuk och flexibel i kylan men jag tror att många kommer att vara irriterad på den alltid dyngiga kabeln som skall fram.
Det är ju ändå en jättestor skillnad på dagens motorvärmare kablar på 1,5 meter mot elbilarnas dubbla grovleken och tredubbla längden som skall fram när den legat på sanden på parkeringen.
Jag ser bara denna bil som design och förmodligen opraktisk och trång och funkar för två och en matpåse eller två men det är väl vardagen i dag för många.

Men krast köper du en ny bensin bil för halva priset med 40 liters tank som du kör 70-80 mil med innan du tankar.

En vettig optimerad elbil för vanligt folk med utaget på rätt sida (centrerat fram ?) med optimerad kabellängd med automatisk upprullare/sladdvinda av sladden redan från fabrik och ett vettigt pris för vanliga knegare utan slipps det saknas på marknaden.

Så negativt skrivet men jag tycker det är relevant och mazda verkar fokuserat på 100% fel saker med denna bil.

#27
2019-10-24 18:58

Tänk att jag tycker bilen är riktigt snygg.
Perfekt bil för två personer med ett rymligt bagage. I motsättning till andra tror jag det kommer bli en succé på samma vis som Toyota C-HR som också blivit utdömd som opraktisk, ful, dålig bakåtsikt mm. Ja på alla vis inget som kommer sälja. Men vad blev det av de profetiorna? Jo en av Toyotas bäst säljande bilar.

#28
2019-10-24 21:38

Jaja, efter CX5 eller vad den heter...trodde jag aldrig att de skulle kunna bygga något fulare och mer opraktiskt... men se, det gick! Hahahaha... hur tänker man?

#29
2019-10-25 12:51

Guran snygg eller inte.
Men vilket hysteriskt vansinne med dörrarna.
Dom borde lagt dom investeringspengarna på nåt vettigt som i drivsystemet istället.

Eller är det bara att dom har kommit på det otroligt dåliga insteget i bakdörrarna på deras 2 och 3 serie som är bland det sämre på marknaden.

#30
2019-10-25 17:15

Vad är hysteriskt med dörrarna, BMWi3 har samma lösning.
Och det är väl framförallt en bil för två personer som det verkar.
Allt behöver ju inte vara så jäkla praktiskt och funktionellt, om så vare skulle ju alla bilar se ut som en gammal Octavia.
Förövrigt så verkar den ha ett alldeles lysande drivsystem med ett litet lätt batteri som räcker väl för väldigt många bilister. Alla bor inte i Norrland och behöver kunna köra 30mil för att ta sig till mataffären.
Jag vidhåller att jag tycker den är snygg och har en förnuftig räckvidd. Varför betala 100.000kr mer och öka vikten med 400kg för att få lite längre räckvidd som du ändå kanske har behov av en gång så länge du har bilen.

#31
2019-10-26 00:32

Stämmer inte detta eller?
Och då är det inte ens norrlandsvinter utan bara minus 6.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20190211/kyla-slar-ha...

#32
2019-10-26 11:47

Guran, detta är Vi Bilägare. Här måste allt vara genompraktiskt. Coupér, cabrioleter och sportbilar borde förbjudas, de talar inte till förnuftet, och det är bara det som gäller på denna sida. Snåla trecylindriga kombis däremot, det är grejer bland "entusiasterna" på denna sida.

#33
2019-10-26 11:50

Och angående batterimängd, kan man producera batterier så att varje tillverkad bil kan ha 700 kg batterier? Och släpa omkring på detta när man i regel använder en väldigt liten del dagligen? Som jag skrev tidigare, jag tror att detta kommer att framstå som ett feltänk om 10 år.

#34
2019-10-27 15:31

Varför 18 tums hjul onödigt dyrt bäst med 15 tum och hög profil på 70 till 80;

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.