Bild
Nästa artikel
Fler detaljer om Citroën ë-C4 – så lång blir räckvidden

Fler detaljer om Citroën ë-C4 – så lång blir räckvidden

Nyheter

Citroën har släppt fler uppgifter om nya generationen C4, inklusive den helt eldrivna modellen.

I mitten av juni visades nya Citroën C4 upp. Den nya generationen är numera en crossover med lite högre kaross och den kommer även med eldrift.

Nu släpper Citroën fler detaljer om nykomlingen som ska locka köpare som värderar komfort och bekvämlighet. Den får märkets så kallade Progressive Hydraulic Cushion-fjädring som ska höja komfortnivån.

Målet med crossoverkarossen är att erbjuda ett mellanting mellan suv och vanlig halvkombi.

Designen är helt ny men mycket under skalet hämtas från andra modeller som bygger på den så kallade CMP-plattformen från Peugeot/Citroën. På insidan märks en 10-tums pekskärm för infotainmentsystemet och head up-display.

Fler detaljer om Citroën ë-C4 – så lång blir räckvidden

Massivt motorutbud

Citroën C4 kommer med både bensin- och dieselmotorer men även som helt eldriven i form av Citroën ë-C4. Den har en elmotor på 136 hästkrafter och 260 Nm som driver framhjulen. Batteripaketet på 50 kWh ger en räckvidd på 35 mil enligt WLTP-körcykeln.

Den eldrivna modellen har en ombordladdare på 11 kW och snabbladdning på upp till 100 kW. Det finns även en mobilapp för att till exempel kunna styra laddningen på distans.

Förutom elversionen kommer Citroën C4 med en trecylindrig bensinmotor på 1,2 liter med 100, 130 eller 155 hästkrafter, samt två fyrcylindriga dieslar på 110 eller 130 hästkrafter. Vissa motorer finns med en åttastegad automatlåda som tillval.

Det finns inga uppgifter om någon laddhybridversion. De svenska priserna släpps närmare försäljningsstarten.

Fler detaljer om Citroën ë-C4 – så lång blir räckvidden
Fler detaljer om Citroën ë-C4 – så lång blir räckvidden
Taggar: Nyheter, Citroën C4

Kommentarer

#1
2020-06-30 17:15

En modell som vill vara en konkurrent till Toyota CHR och flera andra crossovers i klassen. Nu får Styggavargen ytterligare en modell att välja på. Biltillverkarna tillverkar det vi vill ha.

#2
2020-06-30 17:30

Det kan tilläggas att större batterier är på gång, men de lär inte bli tillgängliga förrän efter andra halvåret 2021. Dvs hösten om ett år.

#3
2020-06-30 23:22

Tekniskt sett lyxbilen i serien av de som byggts på "bottenplattan", om utseendet signalerar just "lyxbil" är däremot ett stort frågetecken, troligen inte.
(Blinkersen fram i form av en liten vanlig lampa i inre hörnet kommer som en överraskning när det finns så mycket LED linjer som kunde ha gjort jobbet.)
Ännu ett frågetecken är vikten, stor bil är nog bra för utrymmen men i elbilsversion kommer det till ett pris - på flera sätt, långsammast av de fyra och i kuperad terräng och farter under 90, spelar vikten lika stor eller mer roll än luftmotståndet.

Om man blundar för utsidan så finns det väl en del för entusiaster att ogilla också genom att detta är den klart minst konstiga, originella och oförnuftiga av alla PSA bilar, tvärt om är det både funktionellt och normalt och en hel del faktiskt genomtänkta finesser.

Det är så upp och ner att Opel nu är betydligt mer udda och originell än Citroen och inte fullt lika förnuftig eller funktionell vid först anblicken.
(Såg för övrigt en bild på en del av en framstol i Mokka med delvis helt vit klädsel.)
Hur de olika modellerna kommer att lägga sig i försäljning nästa år lär bli intressant.

#4
2020-06-30 22:47

Ser rätt lovande ut tycker jag, och då är jag verkligen ingen frankofil.

#5
2020-07-01 12:42

Opels tekniska utvecklingschef har utnämnts till chef för utveckling av drivlinor och chassin för hela PSA, väcker ju vissa funderingar om åt vilket håll PSA tänker förflytta sig.

#6
2020-07-01 18:26

Märklig skapelse.

#7
2020-07-02 17:35

Varför "märklig" skapelse? Ser väl ut som det mesta i det segmentet idag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.