Bild
Nästa artikel
Nyheter

Här är nya Citroën C4 – nu som crossover med eldrift

Publicerad 16 juni 2020
Citroën har förnyat Golfutmanaren C4 som nu kommer i helt ny upplaga. Största nyheten är den suv-liknande designen och att den kommer som elbil.

Förra generationen av Citroën C4 fyller tio år i år och finns inte längre med på Citroëns svenska hemsida. Det är alltså hög tid för en ersättare – och nu är den officiell.

Nya Citroën C4 flyttar upp en trappa jämfört med gamla modellen och blir en upphöjd crossover med sluttande bakparti och uppseendeväckande design. Om den är snygg eller inte låter vi er läsare avgöra.

Det är i alla fall inte så konstigt att Citroën ”gör en suv” av C4-modellen med tanke på hur populära suvarna är i försäljningsstatistiken. Citroën C4 ska även ersätta C4 Cactus som snart utgår ur modellprogrammet.

– C-segmentet har varit en ganska traditionell klass och det är dags för förändring. En idé är att hitta den rätta balansen mellan pris, mångsidighet, komfort, enklare insteg och bättre sikt. Det finns även ett behov av mer krydda i stilen, säger Citroënchefen Vincent Cobée om nya C4 i en intervju med Auto Express.

Läs också: Fler detaljer om ersättaren till Citroën C5 och C6

Bensin, diesel eller eldrift

Vid sidan av crossoverdesignen är drivlinan den största nyheten. Citroën vill ännu inte avslöja några tekniska detaljer men det står klart att de vanliga bensin- och dieselmotorerna kompletteras av en helt eldriven version kallad Citroën ë-C4. 

De enda visuella skillnaderna för ë-C4 jämfört med vanliga C4 blir blå designdetaljer. Inte heller för den eldrivna varianten finns några tekniska detaljer men enligt obekräftade uppgifter får Citroën ë-C4 ett 50 kWh-batteri och en elmotor på 136 hästkrafter som driver framhjulen. Räckvidden lär hamna på strax över 30 mil.

På insidan lockar Citroën C4 med digitala instrument, en head up-display framför föraren samt en bred infotainmentskärm ovanpå en nydesignad mittkonsol.

Läs också: Citroën GS oförtjänt i skuggan: ”En perfekt körmaskin”

Komfort före sport

Till skillnad från många andra tillverkare fokuserar Citroëns pressmeddelande om nya C4 inte så mycket på sportighet och prestanda utan mer på komfort – märkets kännetecken nummer ett. Bilen får ett stort panoramatak (”för passagerarnas välbefinnande”), gott om utrymme och stolar med så kallad Adcanced Comfort-teknik.

Citroën C4 får även fjädringssystemet Progressive Hydraulic Cushions som visserligen inte är samma klassiska gashydrauliska fjädring som i de äldre modellerna, men som ändå ska ge mjuk gång och följsam fjädring på alla underlag.

Fler detaljer om Citroën C4 följer den 30 juni och orderböckerna öppnas senare under året.

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.