Bild
Nästa artikel
Här är nya Citroën C4 – nu som crossover med eldrift

Här är nya Citroën C4 – nu som crossover med eldrift

Nyheter

Citroën har förnyat Golfutmanaren C4 som nu kommer i helt ny upplaga. Största nyheten är den suv-liknande designen och att den kommer som elbil.

Förra generationen av Citroën C4 fyller tio år i år och finns inte längre med på Citroëns svenska hemsida. Det är alltså hög tid för en ersättare – och nu är den officiell.

Nya Citroën C4 flyttar upp en trappa jämfört med gamla modellen och blir en upphöjd crossover med sluttande bakparti och uppseendeväckande design. Om den är snygg eller inte låter vi er läsare avgöra.

Det är i alla fall inte så konstigt att Citroën ”gör en suv” av C4-modellen med tanke på hur populära suvarna är i försäljningsstatistiken. Citroën C4 ska även ersätta C4 Cactus som snart utgår ur modellprogrammet.

– C-segmentet har varit en ganska traditionell klass och det är dags för förändring. En idé är att hitta den rätta balansen mellan pris, mångsidighet, komfort, enklare insteg och bättre sikt. Det finns även ett behov av mer krydda i stilen, säger Citroënchefen Vincent Cobée om nya C4 i en intervju med Auto Express.

Läs också: Fler detaljer om ersättaren till Citroën C5 och C6

Här är nya Citroën C4 – nu som crossover med eldrift

Bensin, diesel eller eldrift

Vid sidan av crossoverdesignen är drivlinan den största nyheten. Citroën vill ännu inte avslöja några tekniska detaljer men det står klart att de vanliga bensin- och dieselmotorerna kompletteras av en helt eldriven version kallad Citroën ë-C4. 

De enda visuella skillnaderna för ë-C4 jämfört med vanliga C4 blir blå designdetaljer. Inte heller för den eldrivna varianten finns några tekniska detaljer men enligt obekräftade uppgifter får Citroën ë-C4 ett 50 kWh-batteri och en elmotor på 136 hästkrafter som driver framhjulen. Räckvidden lär hamna på strax över 30 mil.

På insidan lockar Citroën C4 med digitala instrument, en head up-display framför föraren samt en bred infotainmentskärm ovanpå en nydesignad mittkonsol.

Läs också: Citroën GS oförtjänt i skuggan: ”En perfekt körmaskin”

Här är nya Citroën C4 – nu som crossover med eldrift

Komfort före sport

Till skillnad från många andra tillverkare fokuserar Citroëns pressmeddelande om nya C4 inte så mycket på sportighet och prestanda utan mer på komfort – märkets kännetecken nummer ett. Bilen får ett stort panoramatak (”för passagerarnas välbefinnande”), gott om utrymme och stolar med så kallad Adcanced Comfort-teknik.

Citroën C4 får även fjädringssystemet Progressive Hydraulic Cushions som visserligen inte är samma klassiska gashydrauliska fjädring som i de äldre modellerna, men som ändå ska ge mjuk gång och följsam fjädring på alla underlag.

Fler detaljer om Citroën C4 följer den 30 juni och orderböckerna öppnas senare under året.

Här är nya Citroën C4 – nu som crossover med eldrift
Taggar: Nyheter, Citroën C4
Här är nya Citroën C4 – nu som crossover med eldrift
Här är nya Citroën C4 – nu som crossover med eldrift

Kommentarer

#1
2020-06-16 18:32

Trevligt med en tillverkare som sätter focus på komfort och slutar med dumheter som sport!
Jag avskyr varje form av sport i en bruksbil.
Antingen en komfortabel bruksbil eller en sportbil, men kombinationen av dessa blir oftast en obekväm kompromiss.

#2
2020-06-16 19:46

En pefekt bil för Styggavargen om han nöjer sig med fransk kvalitet....

#3
2020-06-16 20:04

Tja, med tanke på Toyotas samarbete med PSA så verkar även japanerna nöja sig med fransk kvalitet.

För övrigt så var väl denna inte så dum, har sett värre former från andra.

#4
2020-06-16 20:38

saabnisse: Instämmer helt! Jag kan inte heller förstå varför man skall sitta med njurbälte och hörselskydd i en standardbil. Den trenden hade jag gärna varit utan.

Hoppas nu denna modell håller vad den lovar också.

MVH AL

#5
2020-06-16 21:13

Jag väntar på C4 Aircross, för jag behöver högre bagageutrymme än en halvkombiform ger.

#6
2020-06-16 22:29

Shogun, kan tänka mig köpa denna.. trist att ditt försök att "göra" bort mig misslyckades. Jag inser att jag nog aldrig kommer att få uppleva en helt vanlig elbil ..utan får stå ut med kortare räckvidd för att bilen skall vara 5-10 cm högre...
Modell 3 är tyvärr faktisk för låg.. jag kunde inte sitt rak i baksätet...modell Y lär blir för dyr, stor och klumpig för min smak. Så en kompromiss blir säkerligen en 100% eldriven "crossover"...antar jag..

#7
2020-06-16 23:53

"Antingen en komfortabel bruksbil eller en sportbil, men kombinationen av dessa blir oftast en obekväm kompromiss."

Inte alltid...
En komfortabel bil med utmärkta kör och vägegenskaper är naturligtvis bättre än en som enbart prioriterar "fjädrings" komfort och inte duger till mycket annat.
En komfortabel bil ska ha en bra kaross med utrymmen i både framsäte och baksätet, bara fjädring kommer man inte långt med.

Utrymmen inuti karossen har ju PSA nonchalerat hittills, på de nya bottenplattorna, finns väl ingen anledning att tro att det kommer att ändra sig eftersom större utrymmen fördyrar tillverkningen.
Att man snålar in på detaljerna och lägger på lite extra på ytan för första intryckets skull, syns tyvärr också här.

#8
2020-06-16 23:53

Stygga: Hur lång är du? Model 3 har ju bra takhöjd bak pga. avsaknaden av "tak" som stjäl höjd. Jag som är hyfsat normal har massa luft över huvudet, så vore intressant att höra hur lång du är så man vet vart gränsen går.... En vän till mig med långa tonårsbarn valde Model 3 före Polestar 2 nu för Polestar hade sämre takhöjd bak med sitt konventionella tak.

#9
2020-06-17 06:37

Faktiskt riktigt bra och snygg design vad man kan se på bilderna.
Man får väl anta att dom sneglar lite på dom andras lösningar och sätter dit dubbla mugghållare och några vettiga fack och genomtänkta lösningar.

#10
2020-06-17 07:05

Jag är inte förvånad över att Opel-Nicklas redan har sett nya C4 på riktigt och t o m hunnit skärskådat alla detaljer och den tekniska uppbyggnaden innan bilen ens har visats upp publikt.

Det är intressant att N-icklas tror man kan bedöma en bils utrymme för bagage och passagerare och utrymme i talhöjd genom bottenplattan.

208/Corsa och 2008/Mokka är småbilar, i B-segmentet. Småbilar har alltid begränsade utrymmen. De flesta anser att nya Corsa är snyggare än den gamla. Bilar måste gå att sälja!

2008 har fullt anständiga utrymmen för en nini-SUV. Klart rymligare än flera konkurrenter, t ex Nissan Juke. Men det måste finnas ett avstånd till den större 3008. Om 2008 vore en 3008 så vore den poänglös på marknaden.

Nu bygger nya C4 på en förlängd och expanderad version av CMP plattformen. CMP är nämligen modulär och flexibel. C4 ligger i C-segmentet, inte B. Och nya C4 är större än den gamla som på sin tid hade ett av klassens största bagageutrymmen.

#11
2020-06-17 08:55

Det finns inget exempel på att någon av de nya "plattorna" skulle ha någon skillnad i utrymme i framsätet, det enda som skiljer är benutrymme i baksätet och i vissa fall, bagage, men övriga mått är mer eller mindre nästan identiska.
Ingen speciellt revolutionerande flexibilitet.

Det är också nonsens att en liten bil måste vara trång, VW Polo är inte trång, gamla Opel Corsa som las ner var rymligare på flera enskilda punkter än nya 208/Corsa och den Corsa som Opel ursprungligen tog fram men som las ner som Opel men trots det nu finns som Buick, är väsentligt rymligare, i "Opel" 2019 Corsa (Buick) kan man nästan dansa ringdans i fotutrymmet fram i jämförelse med PSA 208/Corsa och den stackare som väljer 208 får dessutom en lyxig mittkonsol som tar bort ännu mer benutrymme i sidled och leder till benskador i en krock.

När det går att göra en liten bil rymligare finns det ingen ursäkt att göra den trång.
- annat än ren snålhet, en liten bil är billigare att tillverka eftersom den innehåller mindre material, låg vikt är förvisso positivt för en elbil, men om det kommer till priset av att bilen inte kan användas av vuxna människor är det ren idioti och ingen förnuftig konstruktion.

Att 2008 har bra benutrymme i baksätet, är till ingen nytta för framsätespassagerare och att bakrutan är högre med bättre sikt har man inte utnyttjat genom att placera inre backspegeln högre utan den sitter på samma låga plats och skymmer sikten som i 208, därför att det skulle bli för dyrt att ändra placeringen, då skulle man behöva tillverka två olika spegelkonsoler, nu behövs bara en enda, att man offrar lite sikt för föraren anser man vara utan betydelse när man kan spara ett korvöre per tillverkat exemplar.

Extremt utslag av snålhet, viket också syns i att 2008 har identiskt samma instrumentpanel som 208, när man öppnar dörren i 2008 är det ju en stor besvikelse, på utsidan en ny bil, på insidan inte... en ny panel hade ju varit roligare, men tänk så mycket pengar man spar på att inte behöva tillverka två olika paneler.

Baksätet i 208/Corsa är i princip oanvändbart, det är en 2+2 bil med nöd baksäte, bakdörrarna är för små och öppnar dåligt, vilket inte alls är nödvändigt, bara usel konstruktion och taket är så lågt att en vuxen passagerare tvingas använda taket som nackstöd oavsett sittposition och det leder mycket troligt till nacke och huvudskador vid en påkörning bakifrån.

En bil måste först och främst ha plats för passagerare, därefter får man försöka få till övriga krav och önskemål, att göra tvärt om och optimera bilen utifrån övriga krav och önskemål och klämma in passagerarna på det utrymme som blir över, är fel prioritering och samma metod som när man byggde U-båtar i börja av 1900-talet.

Men för en fransk konstruktör är det uppenbarligen en självklar prioritering.

#12
2020-06-17 09:32

Det finns några intressanta detaljlösningar på utsidan, och vissa tecken på snålhet på insidan men det är för tidigt att säga så mycket, det är ju onödigt att säga något som är fel, alltså är det bäst att vänta ett tag.

(Förövrigt kanske det inte skadar att påpeka att jag inte kritiserar PSA av ideologiska skäl utan av intelligenta skäl.

En blind entusiast sväljer vad sjutton som helst och hittar på alla möjliga krumbukter för att få det dåliga att bli världsbäst, men det är helt kontraproduktivt.

Vill man att något ska vara bra så får man också se till att det verkligen blir bra i verkligheten och inte bara i retoriken.
Det innebär att kritisera det som är dåligt och berömma det som är bra för att sända rätt information och signaler till konstruktören.

En orsak till alla bristerna i PSA och franska bilar i allmänhet, skulle kunna vara, att de som gillar dessa bilar aldrig kritiserar någonting och sväljer allt och hyllar allt, därmed får konstruktörerna värdelös information och vet inte vad de ska göra och gör därmed lite hipp som happ utan styrning.

För egen del kritiserade jag Opel så hårt i kommentarer på facebooksidan de senaste åren efter 2012 att jag blev utestängd och inte mer kan skriva något där ens i dag, jag anser inte att välmenad kritik är den samma som hatfull kritik, men de som bara kan tänka i hat förstår nog inte skillnaden.)

#13
2020-06-17 16:49

Tycker inte det var något särskilt med designen och nu ser den ut som vilken random design som helst från Asien.

#14
2020-06-17 17:53

Skönheten och odjuret.

#15
2020-06-17 19:32

Förstår inte varför N-iklas alltid måste dra in Opel i alla PSAs skapelser, det här är en Citroën och jag hoppas den får behålla komforten och absolut inte blir smittad av struttigheten hos t.ex. den forna Mokkan.
Opels modeller må vara bra på autobahn, men på skrynkliga vägar passar de dåligt, där är de franska bättre även om Peugeot har blivit lit för hårda för mig.
Vi får hoppas att det här är ett komfortabelt undantag.

#16
2020-06-17 22:46

Nja Axa inte är det Asien design.
Rav 4 ser ut som huggen med yxa och snetrampad.
Nä cittran ser bra ut jämförelsevis.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.