Bild
Nästa artikel
Citroën C5 återuppstår: ”Den blir fantastisk”

Citroën C5 återuppstår: ”Den blir fantastisk”

Nyheter

Glada besked för citronister: C5-modellen kommer göra comeback trots att segmentet är på kraftig nedgång.

I mellanklassen ersätts allt fler bilmodeller med suvar. Honda och Ford är två exempel på tillverkare där mellanklassmodellerna antingen redan lagts ned och ersatts av högbyggda suvar eller där mellanklassaren hänger löst och är hotad av nedläggning.

Hos Citroën uppstod en lucka 2018 när C5-modellen lades ned. Den ersattes visserligen av suven C5 Aircross, men nu bekräftar märkets produktchef Laurence Hansen att det kommer en ny generation av Citroën C5.

”Tro mig, bilen existerar och den blir fantastisk. Det är en väldigt viktig modell för oss”, sa hon i en video som publicerades under torsdagen.

Citroën C5 ger sig in i ett segment som är på nedgång. Totalt tappade mellanklassmodellerna 14 procent av sin försäljning 2019 jämfört med året innan och det är långt ifrån alla biltillverkare som vågar satsa miljardbelopp på en ny modell i ett sådant segment.

Men räddningen för Citroën kan bli att mellanklassegmentet fortfarande är ganska populärt i Kina och eftersom märket dessutom kan bygga en ny C5-modell på PSA-koncernens så kallade EMP2-arkitektur, där de flesta komponenter redan finns tillgänliga, kan kostnaden hållas nere.

Plattformen ligger till grund för Peugeot 508 och har stöd för laddhybridteknik.

Någon gashydraulisk fjädring, som fanns i förra generationen C5, blir det dock inte. Systemet har pensionerats och ersatts av ett annat fjädrginssystem som enligt Citroën ska hålla samma komfortnivå till lägre kostnad.

Taggar: Nyheter, Citroën C5

Kommentarer

#1
2020-05-08 08:38

Ekonomiskt självmord att lansera ny sedan idag.

#2
2020-05-08 09:05

Detta är ingen nyhet. Det har varit officiell information i flera år att Citroën jobbar på en ny C5 som inte är en crossover/SUV. Det sa redan Linda Jackson när hon var chef. Hon sa den blir i storlek som CXperience-konceptet men att det inte blir just den som blir i produktion. Detta är hennes projekt. Men först kommer nya C4. Och den blir en 5-dörrars crossover-coupé.

#3
2020-05-08 09:11

Sedaner är dom enda bilar som är personbilar - suvar och kombi är halvlastbilar. Kör dom till bilskroten. OK cabrioleter är också godkända som bilar. En annan åsikt än SVENSSONS.

#4
2020-05-08 09:42

Konstigt av Citroen att lägga ner C5 och vänta i flera år innan en ny kommer.
Kunderna hinner byta till andra märken, fattar de inte det ?

#5
2020-05-08 09:49

Den gamla var också fantastisk, marknadens bästa komfort, särskilt på dåliga vägar, bra utrymmen, bra dieselmotorer, och snygg, skulle vara gångbar idag med det utseendet. Men tyvärr sålde den inte som den förtjänade

#6
2020-05-08 09:49

Jan Karlsson, om du tittar på bilförsäljning utanför pyttemarknaden Sverige så ska du märka att sedaner är den överlägset största delen av alla biltyper.
På vissa marknader där det är kallt t.ex. Ryssland, men även där det är varmt t.ex. Florida, vill man inte ha kombibilar som släpper ut tempererad kupéluft när luckan öppnas.

#7
2020-05-08 09:56

Att det nya kostnadseffektiva fjädringssystemet skulle ge samma komfortnivå som det gashydrauliska med sin automatiska nivåreglering finns det nog inte många som håller med om.
Men det ger kanske tillräcklig komfort för de flesta, dock inte för finsmakarna utan protest!

#8
2020-05-09 13:55

Sedaner kommer tillbaka i Sverige också när normallängds folk med nyhetens behag i ögonen insett nackdelarna en hög suv.

#9
2020-05-08 14:03

Nästa bil blir en sedan eller hatch... kombi behöver jag allt mindre av, SUV går bort... möjligen en crossover om den är åt sedan/hatch hållet..

#10
2020-05-08 17:04

Gick ifrån ett långvarigt kombi-beroende till en sedan vid senaste bytet och inget jag hittills ångrat.

#11
2020-05-08 18:48

Säkert en bra bil men rubriken ger mig Donald Trump vibbar...;)

#12
2020-05-09 00:10

"Sedan"?

Visst är det möjligt, eftersom Citroen tycks få piffa till sin karossversion liite... mer av respektive gemensam modell, men att det verkligen blir en tekniskt klassisk sedan med separat bagage och fast hatthylla i plåt har väl inte uttryckligen sagts?
508 och kommande nya Insignia är ju sedan, var och en på sitt sätt, till utseendet men inte rent tekniskt.

DS 9 är en sedan, kommer i så fall Citroen att bygga på samma kaross?
Undrar om det inte skulle inkräkta på DS "exklusivitet"?

En fast hatthylla i plåt skulle innebära en större förändring och därmed ökad kostnad vid tillverkningen i jämförelse med de andra två, inte helt självklart att PSA kommer att acceptera en sådan kostnadsökning för en billigare version än DS.

(Och som alltid, ett beklagande av att de nya bottenplattorna från PSA har så snålt tilltaget fotutrymme i framsätet.
Jämför man 208-Corsa med den Corsa som Opel tog fram men som las ner och nu säljs som Buick Excelle så är skillnaden stor... i bredd, längd och rymlighet för fötterna.
Nästan så man tror det ligger något i den engelska propaganda myten från år 1800 att fransmän är lilleputtar.)

#13
2020-05-09 21:49

Bara den inte ser ut som första generation C5, huva vilken ful design.....brrr

#14
2020-05-10 11:24

Första generationen C5 är ju riktigt snygg.
Riktigt egen inte som nån tråkig avensis.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.