Bild
Nästa artikel
Citroën GS oförtjänt i skuggan: ”En perfekt körmaskin”

Citroën GS oförtjänt i skuggan: ”En perfekt körmaskin”

Backspegeln

DS i all ära – men den här Citroënmodellen förtjänar minst lika mycket hyllningar.

Det finns ingen ände på hyllningsartiklarna för Citroën DS, 65 år efter debuten. Visst, bilen är intressant ur många synvinklar, men enligt denne skribent presenterade Citroën 1970 en modell som är minst lika spännande och som sällan uppmärksammas: Citroën GS.

Modellen hör till en trio vanliga folkbilar som i tekniskt och kulturellt avseende var 1970-talets mest nydanande och avancerade. De andra två är förstås Alfasud med sin boxermotor, framhjulsdrift och tillverkning som ett socialt projekt i det fattiga södra Italien, samt Volvo 343 med sin remdrift och sin härstamning i nederländska DAF.

Eftervärldens dom mot trion har ju inte varit nådig, även om säkert även ägarna själva hade del i bilarnas förtida hädanfärder. Alfasud rostade otroligt de första åren, vilket saboterade den i grunden delikata helheten. Volvo 343, finns det något bilrelaterat problem den inte drabbades av innan Volvo lyckades styra upp det hela till en acceptabel bil (som till slut sålde bra)?

Citroën GS var, som rubriken i biltestet i Vi Bilägare nummer 12/1971 löd, MAGNIFIQUE när den kom. Den blev Årets Bil i Europa, en välsignelse eller förbannelse, och parade den berömda gashydrauliska fjädringen med ett kompakt, futuristiskt yttre som fortfarande är modernt.

GS hade särpräglad instrumentering (badrumsvågen …), p-broms i form av ett draghandtag ut ur instrumentpanelen (eftersom själva bromskonstruktionen i princip var monterad på andra sidan torpedväggen) och en boxermotor som var bensinsnål och tycktes tåla hur mycket plåga som helst. Inredningen var däremot av material som självdestruerade inför ägarens ögon. 

»Inredningen var av material som självdestruerade inför ägarens ögon.«

I Jan Ulléns test inleds texten så här: 

”Att bilkörning skulle kunna vara en njutningsfull sysselsättning, som ger utövaren någon annan behållning än den att bli transporterad från punkt A till punkt B, är i dag i vida kretsar en lika hädisk tanke som den att sex kan ha ett egenvärde utöver det att alstra barn var för drottning Sofia.”

Med Sofia avses, som var och en förstår, Oskar II:s gemål.

”Citroën GS kommer som en frisk fläkt i detta medelmåttighetens tidevarv. Det är en bil som törs vara annorlunda – och bättre – än sjuttiotalets enhetsbil Kadett-Cortina-Taunus-Corolla-Marina-brigaden. Det är åratal sedan en bil gav mig denna känsla. Innan vän av ordning beskyller mig för att röka hasch till frukost bör det tilläggas att Citroën GS också gör allt det där som en samhällstillvänd familjebil ska göra. Den är rymlig, den är sagolikt komfortabel, den är inte farligt snabb, den är säkrare att köra än kanske någon annan bil. Den är kort sagt en perfekt körmaskin.”

Bättre recensioner kan en bil inte få och GS sålde också bra, totalt cirka 18 000 bilar åren 1972–79 i Sverige. Var är de nu?!

Citroën GS oförtjänt i skuggan: ”En perfekt körmaskin”

Kommentarer

#1
2020-03-28 01:17

Usch. Jag huskes vid tanken.
Riktiga rappelbilar som inte var gjorda för svenskt klimat.

#2
2020-03-28 09:16

Var i alla fall trevlig att köra på den tiden den var ny. Provkördes flera gånger men längre kom jag inte.

#3
2020-03-28 09:28

Jag skall flika in att när jag ägde en gs så var det på tiden jag köpte och ägde bilar som var 6-10 år gamla ochi lägsta prisklassen.
Och det är inga roliga minnen.

#4
2020-03-28 10:11

Vi får tänka på att 1970 var det inga under till bilar som "Svensson" köpte så denna var nog trots allt lite extra jämfört med sina klasskonkurrenter på den tiden.

#5
2020-03-28 12:12

En fantastisk bil som i de flesta avseenden var flera generationer före dåtida konkurrenter.

Och att Citroën inte var eller är gjorda för svenskt klimat, (jag antar att MSO menar svensk vinter?), är kvalificerat svammel. Forsgrens i Aborrträsk och Jakobssons i Kiruna har under många decennier tillhört de återförsäljare i Sverige som sålt mest av märket procentuellt till den lokala marknaden häruppe. Hade de inte klarat svenskt vinter hade de naturligtvis inte sålt nåt alls. Så det påståendet är rent hittepå...

#6
2020-03-28 14:34

Jo jag minns citroen fantasterna hävdade det Rolle men jag ägde ett antal cittror under 70, 80 talet och mager värme med konstant isskrapa på rutorna är det bestående minnet för att inte tala om alla kluriga eller halv dumma lösningar.

#7
2020-03-28 14:40

Volvo och Saab var ju järnsängar jämfört med denna hästens säng ifråga om komfort på den tiden.

#8
2020-03-28 15:10

Som flera andra bilar på 70-talet så hade GS kylarskydd på vintern. Hade man glömt montera detta på vintern så blev det så klart risig värme.

#9
2020-03-28 15:14

Återigen, Citroen var oproportionerligt stora i Norrbotten på 70, 80 och 90-talet. Hade de varit så usla vinterbilar som du påstår mso så skulle jag gärna se att du förklarar varför de trots det sålde så pass bra som de gjorde här.

Säljer ett märke bra i Kiruna klarar det naturligtvis svensk vinter minst lika, eller mer troligt, ännu bättre än många konkurrenter.

#10
2020-03-28 17:04

Jag tror att anledningen till att den eventuellt sålde bra i Norrland var att den var luftkyld - således frös inte kylaren ihop som på andra märken. Att den skulle ha bra värme, det är "kvalificerat svammel".

#11
2020-03-28 20:09

Jag har haft två såna-där. Sköna, bekväma, trevliga men helt värdelösa. Allt gick sönder. Så fort jag lagat något pajade något annat. Mellan reparationerna fick jag svetsa rost.

#12
2020-03-28 20:24

Knepiga att byta startmotor på om man inte ville lyfta ur motor. Men viste man knepet, slå bort några kylflänsar med en hammare gick det med mycket svordomar att få bort den.

#13
2020-03-28 20:45

Jag hade ett par st GS. Den var suverän att ta sig fram vintertid, värmen var inget att skryta med såvida man inte hade satt i en Ebersprecher för då blev det så det räckte och mer till. Komforten fanns det inga konkurrenter till. Dess svaghet var rost och kvalitén invändigt. Styrning utan servo och nollpunktsstyrning gav suverän vägkänsla men som gjorde den trögstyrd vid parkering, den var kul att köra. Bromssträckan 100 till noll var bland det bästa som fanns på 70-talet trots sina 145 däck.ABS fanns inte då.

#14
2020-03-29 14:59

Bra sammanfattning av Lasse L-on, jag jobbade på Citroens verkstad i Luleå när GS-en kom 72 vi körde isracing med standarddäck och tävlade med andra företag trots den klena motorn 59 hk, var det ingen som hade någon chans tack vare det fina fästet på is det fanns inga 4 hjulsdrivna då, konkurenternas enda chans var knuffa våran bil av banan

#15
2020-03-30 08:38

Jag hade en GS, min första av 25 cittror, på 70-talet. Jag bodde då i Östersund där det då var vanligt med -25-30 grader. Min bil var en av få på områdets parkering som inte hade motorvärmare men den startade alltid till skillnad från många andra bilar. Värmen var inte den bästa men köregenskaper, framkomlighet och KOMFORT på vinterväg var oslagbar!

#16
2020-03-30 14:48

Har GS gasfjädring?

#17
2020-03-31 13:12

Trevligt att du lyfter fram en alltför bortglömd bil, Calle! För oavsett kvalitetsmässiga för- och nackdelar så var den tillsammans med Alfasud en milstolpe i bilhistorien. Båda var tekniskt- och designmässigt högintressanta och innovativa, och båda var körglada och vägsäkra som få andra bilar vid den tiden.
Och båda hade varit skitkul som hobbybil idag...

#18
2020-04-09 16:44

@carl trefalt
Ja, de hade gasfjädring!

"Vart tog de vägen?"
Min andra CS blev genomrostad på 4 år! Fick 1000 kr för den och 6000kr av försäkringsbolaget. Kan det vara en del av svaret?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.