Bild
Nästa artikel
Skoda Enyaq – fler detaljer om nya elsuven avslöjade

Skoda Enyaq – fler detaljer om nya elsuven avslöjade

Nyheter

Skoda har släppt fler uppgifter om den nya elsuven Enyaq. Den kommer med två batteristorlekar och fyra effektvarianter.

Det dyker upp flera intressanta elbilsnyheter framöver. En av dem är nya Skoda Enyaq, en helt eldriven suv-modell som bygger på samma plattform som Volkswagen ID 3.

Skoda Enyaq iV kommer med två olika batteristorlekar som ger upp till 50 mils räckvidd enligt WLTP-körcykeln. Utrymmena ska också vara bättre utnyttjade än i en bil med förbränningsmotor, enligt Skoda.

”Resultatet är en ännu rymligare kupé, både för passagerarna och deras bagage, trots bilens kompakta yttermått”, skriver märket i ett pressmeddelande.

Skoda Enyaq blir 4,65 meter lång vilket är några centimeter kortare än Volvo XC60 och Skodan är även fyra centimeter lägre än Volvosuven. Bagageutrymmet ska ha plats för 585 liter vilket är 80 liter mer än i XC60, och enligt Skoda ska Enyaq ha en lägre lasttröskel än andra suvar vilket ska förenkla lastningen.

Den billigaste versionen av Skoda Enyaq blir bakhjulsdriven och har en elmotor placerad baktill. Starkare versioner får även en elmotor framtill vilket gör Enyaq fyrhjulsdriven.

Läs också vår första provkörning av Skoda Enyaq här.

Skoda Enyaq – fler detaljer om nya elsuven avslöjade

Fyra varianter plus snikversion

Totalt kommer Skoda Enyaq i fyra effektvarianter och med två batteristorlekar. Du kan se fler tekniska detaljer för de olika versionerna i tabellen här intill. Det finns även en snikversion med 55 kWh-batteri och 34 mils räckvidd som inte ska säljas i Sverige.

Det är bakhjulsdrivna Skoda Enyaq iV 80 som får längst räckvidd. Den som väljer fyrhjulsdrivna Enyaq iV 80X får fyra mil kortare uppgiven räckvidd. Snabbast blir Enyaq iV RS som klarar 0–100 km/h på 6,2 sekunder och toppar 180 km/h.

När det gäller laddningen kan Enyaq ta emot upp till 11 kW från en laddbox eller 2,3 kW från ett (fackmässigt installerat) hushållsuttag. Med en laddeffekt på 11 kW tar laddningen mellan sex och åtta timmar. Skoda Enyaq klarar snabbladdning på upp till 125 kW beroende på version.

På insidan får Skoda Enyaq en 13-tumsskärm placerad i mitten och en head up-display som tillval. Skoda Enyaq kommer med dragkrok och den starkaste versionen får dra 1 200 kilo.

Priserna är ännu inte officiella och de första leveranserna av Skoda Enyaq ska ske i början av 2021.

Skoda Enyaq – fler detaljer om nya elsuven avslöjade
Taggar: Nyheter, Skoda Enyaq

Kommentarer

#1
2020-05-07 13:16

Får bara Skoda ner priserna på elbilarna så tror jag de kommer att sälja massor. Får man en elbil för under 300 loppor med hyfsat bagageutrymme (minst 500 liter) och räckvidd på 30 verkliga mil så kommer jag köpa direkt. Väldigt många (över 90%) behöver nog inte mer än så... för att täcka 99% av resorna under 1 år.

#2
2020-05-07 16:58

Under 300, glöm det ;) Det här är en stor bil, en `vanlig´bil i denna storlek kostar 300.

#3
2020-05-07 17:50

Läcker färg!
Den skulle jag välja om den hörde till standardsortimentet.

#4
2020-05-07 20:14

En hyfsat utrustad ny Golf eller Octavia ligger ju på 300.000 kr så Vargen lär nog få fortsätta att önska...

#5
2020-05-07 20:44

Vargen, vad pekar på att Skoda skall få ner priset. Snarare har strategin senaste åren varit att höja upplevd kvalitet och därtill priset.
Vill du ha en billig får du köpa en sydkoreansk eller kinesisk.

#6
2020-05-07 20:58

Ja, närmare 500 loppor får man nog räkna med innan bonus. Kanske, kanske att basmodellen (60) går in för 7,5 pbb efter bonus, men jag skulle inte hålla andan.

#7
2020-05-08 01:46

13 tums skärm, bara där signalerar man kostnad!
300tkr för en snok Octavia, utrustad närmare 400tkr i dagsläget.
Så jag tror också på en 450tkr och uppåt.
Ingen tillverkare läger sig extremt lågt för att sälja mer. Alla lägger sig i samma prisklasser för att få ut mer av denna heta potatis.

#8
2020-05-08 07:43

Och Vargen, du vet väl att denna Skoda väger 2,2 ton?
Men du kanske har missat det, men det kanske inte spelar någon roll då det är en Skoda. Den är förövrigt även hög och väldigt lik en SUV, men även det verkar vara ok då det är av detta Tjeckiska fabrikat.

#9
2020-05-08 13:31

På bilderna ser det mest ut som en kombi, inte någon suv? Men den är ju maskerad så kanske inte ska dra några slutsatser från dessa bilder.

#10
2020-05-08 14:24

K_klabbe. Jag har läst testen av den och både höjd och körställning är SUV-lik. Förövrigt väldigt positiva omdömen. Jag har för mig att allt över 150cm höjd är en SUV enligt Vargens definition. Enyaq är 162 cm hög så den är absolut att klassa som en SUV endast 2 cm lägre än Volvo XC60 och Peugeot 3008.

#11
2020-05-08 14:31

Verkar vara en vettig bil, men ganska stor som redan sagts. Jag saknar bilar i mellanklassen; antingen litet lägre och storlek typ Passat, eller litet högre som här men då kortare. Elbilar som är små eller stora (och i det senare fallet ofta dyra) finns det en del av nu. För övrigt tycker jag att det var trevligt att provkörningen var på Irland, med tanke på sångerskan Enya (om nu någon kommer ihåg henne?)!

#12
2020-05-08 16:44

Ja ok, men tycker ändå att dessa bilder ser ut som en "bullig" kombi. Men skillnaden på dessa CUV:ar och "vanliga" bilar är ju ibland hårfin.

#13
2020-05-08 21:08

Vill ha billig bil som sydkoreansk eller kinesisk för då tror jag att komfortfjädring är inte säker som vanligt utan fast blir lite hårdare.
Tjeck bil är lägre priser och har bra komfortfjädring därför Tjeck vägar är för dåliga.
Jag tänker på Tjeck för bekvämt komfortfjädring och låga inköpsbil, VW gör densamma bekvämt komfortfjädring men hög inköpsbil.

#14
2020-05-08 21:38

GF har du läst om VAG:s urusla resultat i älgtesten? Senaste TV visar än en gång hur dåliga dom är och nu får dom även ett rejält avdrag så att Peugeot och Kia vinner testen av laddhybrider.
Skoda är så gungig som en gammal amerikanare från 70-talet.

#15
2020-05-08 22:32

Guran
Jag har inte sett och ge till mig webbsajt då kan jag se?

#16
2020-05-09 08:54

GF
https://teknikensvarld.se/test-laddhybrider-2020/
”Båda Volkswagen-produkterna straffar tyvärr bort sig själva i älgtestet genom att sladda brett och till synes okontrollerat. Tills Skoda och Volkswagen har fått ordning på antisladdsystemen kan vi inte utse någon av bilarna till testvinnare.”

#17
2020-05-09 11:56

Guran
Ja, det var senaste den 7 Maj kom och jag kollar redan onsdag 6 Maj är gamla. Just nu idag, jag har läst att storbil med både Superb och Passat fick underkänd undanmanöver. Totalbetyg 74 för Ceed, 76 för 508 an, 75 för Superb och Passat.
Vet att storbil blivit sämre än småbil och golfklassen godkänd med samma VAG.
Gillar inte däckmärken NEXEN som bygger med VAG men går att byta annan däckmärken med bästa undanmanöver.

#18
2020-05-09 13:26

Nyss såg jag TV, Nr: 11 2020 och sidan 74.
Skoda Enyaq om pris: Räkna med strax under priset på ID.4.
ID.4 är priset cirka 450 000 kronor.
Nu vet jag att den är stor och dyrt då får vänta till några år med el för småbil kombi med nya namnet modell efterträdare Fabia.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.