Bild
Nästa artikel
Åtta MEB-fabriker i Europa, Kina och USA kommer att ingå i Volkswagens produktionsnät 2022. Fabriken i tyska Zwickau kommer ensam att tillverka 330 000 elbilar per år när den sista utbyggnadsfasen avslutas 2021.
Åtta MEB-fabriker i Europa, Kina och USA kommer att ingå i Volkswagens produktionsnät 2022. Fabriken i tyska Zwickau kommer ensam att tillverka 330 000 elbilar per år när den sista utbyggnadsfasen avslutas 2021.

Volkswagen visar: Så ska batteribilarna rostskyddas

Reportage

Minst tio miljoner elbilar ska byggas på VW:s nya MEB-plattform där batteriet skyddas av kraftiga tröskelbalkar av aluminium. Nya ID 3 byggs därför med ett trippelskydd som ska förhindra att mixen av stål och aluminium aldrig riskerar kontakt.

MEB-plattformen är fundamentet i Volkswagens storsatsning på elektrifiering. Först ut är Volkswagens ID 3 som har producerats sedan november förra året. Modellens lansering sker samtidigt i Europa och förväntas inträffa i slutet av augusti om inget försenar utrullningen. Näst på tur därefter är plattformskompisarna Seat el-Born och Skoda Enyaq. 

Att MEB-plattformen är viktig för Volkswagenkoncernen råder det ingen tvekan om. 

På mindre än två år förvandlades fabriken i tyska Zwickau till elbilsanläggning – ett jätteprojekt som genomfördes på rekordtid. För att klara av den enorma efterfrågan på elbilar i världen ska ytterligare sju elbilsanläggningar stå klara till 2022. Tre i Tyskland, två i Kina, en i Tjeckien samt en i USA. MEB-plattformen har även sålts till Ford som har utlovat en elbilsmodell på plattformen under 2023. 

Med så mycket prestige på spel har Volkswagen stött och blött vartenda möjligt problemscenario innan plattformen gick i produktion. En stor del av detta arbete handlar om rostskyddet som under sex månader ska simulera tolv års bilkörning under värsta tänkbara väderförhållanden.

Christian Achmus är högst ansvarig på Volkswagens avdelning för materialteknik i Wolfsburg. 

– Med MEB-plattformen har vi fått gå igenom alla riskfaktorer på nytt. Redan under utvecklingsfasen av plattformen bildades en expertgrupp som analyserade riskerna för korrosion och som har löst de problem som fanns, säger Christian Achmus som stod inför en utmaning där han var väl medveten om förutsättningarna.

– Batteriet är en väldigt dyrbar komponent på en elbil och vi utvärderade noggrant den bästa lösningen för rostskyddet.

MEB-plattformen har fått tröskelbalkar i aluminium för att kunna skydda batteriet vid en sidokrock och kompensera för batteriets höga vikt. Lösningen, som Volkswagen kallar för hybridtrösklar, består av strängpressad aluminium omgärdat av höghållfast stål med en yta av aluminiumsilikon. Karossen är därefter doppad i elektrolytbad med efterföljande vaxbehandling. Foto: Stefan Nilsson
MEB-plattformen har fått tröskelbalkar i aluminium för att kunna skydda batteriet vid en sidokrock och kompensera för batteriets höga vikt. Lösningen, som Volkswagen kallar för hybridtrösklar, består av strängpressad aluminium omgärdat av höghållfast stål med en yta av aluminiumsilikon. Karossen är därefter doppad i elektrolytbad med efterföljande vaxbehandling. Foto: Stefan Nilsson

Batteriets undersida skyddas av aluminium och vi studerade hur materialet reagerar på salt och stenskott. Det fanns utmaningar och till slut valde Volkswagen en dyrare aluminiumkvalitet med en speciell ytbehandling som ger ett adderat rostskydd, förklarar han. 

Ett litiumjonbatteri som skadas och orsakar termisk rusning vid en kraftig sidokrock är varje biltillverkares mardröm. För att förhindra detta är MEB-plattformens sidobalkar gjorda av kraftig strängpressad aluminium. En lätt och oerhört kraftig lösning, men också en vågad materialmix – stål blandat med aluminium.

– Kontakt mellan aluminium och stål för absolut inte förekomma vilket vi har löst med ett trippelskydd. Förutom att isolera stålplåten genom elektrolytbad och vaxbehandling adderar vi ett isolerande lim för att aldrig riskera galvanisk korrosion, säger Christian Achmus och förtydligar hur extremt viktigt det är att allt blir rätt från ruta ett. 

– MEB-plattformen kommer att hänga med under många år. Även andra och tredje generationen ID 3 kommer att baseras på samma plattform så det är extremt viktigt med ett genomtänkt rostskydd. 

Har ni funderat på att förlänga dagens treåriga lackgaranti? 

– I de flesta fall klarar bilen en längre tid men tre år är en viktig tidsgräns för våra bilhandlare som vill ha en bil i nyskick att kunna sälja till bilägare nummer två. Hur väl bilen klarar sig mot rostangrepp beror mycket på hur kunden väljer att ta hand om bilen. Tar man hand om sin bil så håller den längre.

Volkswagen visar: Så ska batteribilarna rostskyddas

Undertill skapar en drivlina utan värmekällor och bränsletank stora möjligheter att klä in elbilen med plastsköldar för mindre luftmotstånd och bättre skydd mot stenskott. Röster har höjts för att rutinmässigt demontera bilens plastsköldar vid service för rengöring och kontroll. En lösning som Christian Achmus inte vill lägga på kunden. 

– Vi försöker alltid minimera kostnaden för bilägaren och i nuläget ser jag inte någon anledning till att montera ner plastbeklädnaden för kontroll av underredet. Skulle vi se att det innebär stora problem på MEB-plattformen så kommer vi ta fram en rutin för våra verkstäder. Hittills har vi inte sett att det skulle innebära några problem.

Lacklager på Volkswagen ID 3

1. Zink/galvskikt – plåten är galvaniserad när den köps in från tillverkaren.

2. Fosfatering – fosfatbad som rengör karossen och gör det möjligt att lacka galvad plåt.

3. Elektrolytbad – ED-lack ger maximal vidhäftning och korrosionsskydd då karossen sänks ner i ett strömsatt färgbad innan karossen ugnstorkas  i 180 grader. Här slutar behandlingen av underredet. 

4. Slipgrund.

5. Grundfärg.

6. Klarlack.

»Framtidens bilar kommer tvingas väga mindre.«

Hur ser framtidens rostskydd ut?

– För att maximera räckvidden kommer framtidens bilar att tvingas väga mindre vilket innebär en större mix av aluminium och stål. När vi använder denna hybridlösning måste vi isolera betydligt mer för att undvika kontakt. Nya tvättekniker, med aggressiva tvättmedel, kan också ställa till det för oss. I Indien har vi märkt att vissa bilägare tvättar bilen med diesel vilket är minst sagt förödande för bilens limfogar. Kallavfettning är inte heller något vi rekommenderar. 

Vad anser du om att underredsbehandla ett nytillverkat fordon? 

– Att vaxbehandla bilar ser jag inte som något negativt, men det gäller att konfirmera så att produkten är kompatibel med de plastmaterial som biltillverkaren använder. Om man skyddar känsliga områden och enbart behandlar metallytor så ser jag ingen fara med det.

En Touran sänks ner på munstycken som fyller tröskellådorna med vax. Foto: Volkswagen
En Touran sänks ner på munstycken som fyller tröskellådorna med vax. Foto: Volkswagen

MEB-plattformen är fundamentet i Volkswagens storsatsning på elektrifiering. Först ut är Volkswagens ID 3 som har producerats sedan november förra året. Modellens lansering sker samtidigt i Europa och förväntas inträffa i slutet av augusti om inget försenar utrullningen. Näst på tur därefter är plattformskompisarna Seat el-Born och Skoda Enyaq. 

Att MEB-plattformen är viktig för Volkswagenkoncernen råder det ingen tvekan om. 

På mindre än två år förvandlades fabriken i tyska Zwickau till elbilsanläggning – ett jätteprojekt som genomfördes på rekordtid. För att klara av den enorma efterfrågan på elbilar i världen ska ytterli

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-03-31 20:47

Beskrivningen av lacklagren är ju vad som använts på de flesta bilar sedan länge.
Den ger absolut inget så länge man inte talar om tjockleken på varje skikt!
T.ex. är en normal tjocklek på zinkskiktet, som ju är det anodiska skyddet, 4-7 mym och om det lämnas oskyddat försvinner det på 4-6 månader i en aggressiv miljö.
Det primära skyddet är ED och den måste ha tillräcklig tjocklek för att stå mot slitage och skydda zinken.
Det här kommer förmodligen direkt från en försäljningsbroschyr och kunde gälla vilken bil som helst!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.