Bild
Nästa artikel
Provkörning: Skoda Enyaq (2020)

Provkörning: Skoda Enyaq (2020)

Provkörning

Skoda Enyaq, det tjeckiska märkets första renodlade elbil, rullar ut på vägarna först 2021. Men Vi Bilägare har redan provkört en av prototyperna. Så här känns den nya elsuven.

En maskerad prototyp är sällan estetiskt tilltalande. Den grönvitspräckliga Skoda Enyaq är inget undantag.

Det hysteriska mönstret är förbluffande bra på att lura ögat, helt övertygad om att bilen med sina 465 centimeter är nästan lika lång som Skoda Kodiaq tror jag först när jag ser den produktionsklara bilen, mer om det senare.

Leveranserna av Enyaq ska dra igång under första kvartalet 2021 vilket gör den till andra bil ut på VW:s dedikerade elbilsplattform MEB. Konstruktionen följer det som börjar bli gängse elbilsnorm. Lågt placerade batterier och elmotorer vid fram- och bakaxel.

Att kika in under bilen fascinerar. Underredet är slätare än ett nymanglat lakan. För att luften ska passera så ostört som möjligt har till och med hjulupphängningarna täckts av plast med styrande luftkanaler. Det ger resultat, luftmotståndet är lågt med ett cd-värdet 0,27.

Tre batteristorlekar – två till Sverige

Tjänstevikten på runt 2,2 ton är inte lika imponerande, men i elektrifieringens tidevarv kommer höga tjänstevikter bli allt mer normaliserat.

Batteripaketet står för en försvarlig del av bilens vikt. Det är moduluppbyggt och serveras i tre storlekar, 55, 62 och 82 kWh. Varje batterimodul består av 24 battericeller.

Till det minsta batteriet används åtta moduler (192 celler). Modulerna väger cirka 32 kilo vilket ger 82 kWh-batteriet en vikt på 384 kilo men då utan kringutrustning som vätskekylning och bottenplattans ”batteritråg”.

Batteritråget är för övrigt en del av bilens krockstruktur. På den svenska marknaden kommer alla bilar kunna snabbladdas med upp till 100 kW, som tillval kommer 125 kW laddning. Bilens inbyggda trefasladdare ger 11 kW, då tar en fulladdning av 82 kWh batteriet cirka åtta timmar.

Det minsta batteripaketet på 55 kWh kommer inte till Sverige.

Provkörning: Skoda Enyaq (2020)

Bakhjulsdrift som standard

Prototyperna på plats var bakhjulsdrivna, hade en motor på 204 hästkrafter och var utrustade med det större batteripaketet. Enligt Skoda ger den kombinationen av batteri och motor en räckvidd på runt 50 mil.

För svenskt vidkommande blir instegsversionen den bakhjulsdrivna 180 hästkraftersversionen i kombination med mellanbatteriet på 62 kWh, räckvidden anges till cirka 38 mil.

De två fyrhjulsdrivna versionerna använder större batteripaketet och får effektuttag på 265 respektive 306 hästkrafter där den senare kommer tituleras ”RS”.

Med fyrhjulsdrift får Enyaq en max dragvikt på 1200 kilo. Som referens kan nämnas att Tesla Model 3 får dra knappt 1 000 kilo medan Volvo XC40 Recharge mäktar med 1 500 kilo.

Provkörning: Skoda Enyaq (2020)

Känns inte så kvick som siffrorna lovar

Vi åker i kolonn. De tre maskerade bilarna guidas av en föråkare och följebil. Tempot mellan de irländska stengärdsgårdarna är respektfullt måttligt. Min medpassagerare från Skodas ingenjörsteam har en hand nära den signalröda nödstoppsknapp som finns i alla prototypbilar. Förmodligen mer för ”show” än något annat.

Trots att det är fråga om en prototyp rullar bilen gnek- och gnisselfritt, chassit under den spräckelgröna munderingen är mer av karaktären förseriebil än utvecklingsprototyp.

Instrumentpanelen döljs av ett bylsigt textilsjok som inte avslöjar mycket form. Under året med vår långtest-Karoq (2018) anmärkte jag på körställningen, i Enyaq är fossilsyskonets lätta pinnstolskänsla som bortblåst.

Det spontana körintrycket är att det mesta känns välbekant och invant. Styrningen är välavvägd på typiskt Skoda/VW-manér. Bakhjulsdriften möjliggör en snäv vändcirkel och det gör att Enyaq känns avsevärt smidigare än Kodiaq.

På elbilsvis är accelerationen mjuk och initialrask men den iver som finns i exempelvis jämnstarka Hyundai Kona Electric saknas. Accelerationen till 100 km/tim ska avverkas på 8,8 sekunder, så snabb känns inte någon av de tre prototypbilarna.

Vidare är bromskraftsåtervinningen inte lika kraftig som i många konkurrenter. Enyaq använder samma typ av elektroniskt kontrollerade stötdämpare som Skoda och rör sig bekvämt väldämpat även över asfaltens mindre knöligheter. Trots våta vägbanor och tämligen grov asfalt är ljudnivån föredömligt låg.

Provkörning: Skoda Enyaq (2020)

Baksäte nästan som i Superb

Karavanen svänger in på en undanskymd parkering för chaufförsbyte. Jag passar på att öppna bagageluckan. Ståhöjd – bra – men var är de smarta krokarna för att hänga skaljackan efter löprundan?

Bagageutrymmet ska mäkta med 585 liter last. Räcker inte genomlastningsluckan för att få med pinalerna kan baksätet fällas i 60/40-proportion. Lastytan blir tillräckligt plan för att inte orsaka sju års olycka när fullkroppsspegeln ska fraktas hem från den loppisen.

Baksätet är inte skjutbart i längsled men benutrymmet är ändå i stort sett i nivå med Superb. Då golvet är helt slätt skulle mittplatsen kunna vara duglig även för vuxna men av någon outgrundlig anledning har Skoda valt att inte ge nackstödet full höjd.

Efter knappt åtta mil i Enyaq är det så dags. Efter ett halvtdussin underskrifter, frånlämning av mobiltelefon och bedyrande på heder och samvete att inte diskutera dagens intryck offentligt för tidigt leds vår lilla grupp av provsmakare in i den fönsterlösa visningslokalen.

Täcket rycks av och produktionsklara Enyaq avtecknar sig. Den som hade bespetsat sig på slanka kupélinjer i stil med Vision iV riskerar att bli besviken. Linjeföringen är mer traditionell, kantig, suv. Familjedragen är tydliga men den transparanta och belysta ”Crystal Blade”-grillen är spektakulär och ställer – bokstavligt talat – alla andra försök till belysta grillar och kylarprydnader i skuggan.

Det låter vulgärt, men personligen tycker jag det funkar. Crystal Blade är inledningsvis förbehållet de första 1 895 bilarna i ”Founder’s Edition”, men blir tillval till övriga versioner under andra halvan av 2021. 

Instrumentpanelen lånar många drag från Vision iV och är i stort fri från fysiska knappar, exempelvis sköts klimatanläggningen med samma typ av pekkontroller som Octavia och Golf. Mediaskärmen är liggande och mäter 13 tum. Det är två tum mindre än Tesla Model 3 och Y men hastighetsmätare och annan information rörande bilens funktioner finns i ett separat mindre instrumentkluster framför föraren.

Provkörning: Skoda Enyaq (2020)

Premiär nästa år

Den tillgängliga skärmytan under körning är alltså väl så stor som i Tesla Model 3. Skodas mjukvara är uppbyggd runt en Linuxkärna och – om någon intresseklubb önskar anteckna – den är inte skalbar utan behöver anpassas till varje skärmstorlek.

Bilen kommer med en rad uppkopplade funktioner och är förberedd för trådlös användning av Apple Carplay och Android Auto.

Att klimatanläggningen saknar fysiska vred kan störa traditionalister men fungerar över förväntan. Skodas röststyrningsassistent Laura kan kontrollera bland annat klimatanläggning, radio, navigation med mera. 

Det första och trots allt korta mötet med Enyaq ger verkligen mersmak. Något pris finns i dagsläget inte men en kvalificerad gissning är att basversionen kommer att landa på runt 500 000 kronor när bilen lanseras vårvintern 2021.

En maskerad prototyp är sällan estetiskt tilltalande. Den grönvitspräckliga Skoda Enyaq är inget undantag.

Det hysteriska mönstret är förbluffande bra på att lura ögat, helt övertygad om att bilen med sina 465 centimeter är nästan lika lång som Skoda Kodiaq tror jag först när jag ser den produktionsklara bilen, mer om det senare.

Leveranserna av Enyaq ska dra igång under första kvartalet 2021 vilket gör den till andra bil ut på VW:s dedikerade elbilsplattform MEB. Konstruktionen följer det som börjar bli gängse elbilsnorm. Lågt placerade batterier och elmotorer vid fram- och bakaxel.

Att kika in under bilen fascinera

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-05-08 16:52

Är det en militärbil ?

#2
2020-05-08 19:44

Inget för slipsnissarna.
Väljer hellre en likadan Audi för dubbla priset.

#3
2020-05-09 13:13

500000 för en skåda?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.