Bild
Nästa artikel

Volvo XC40 Recharge – fakta och bilder

Nyheter

Volvo har presenterat sin första elbil för serieproduktion. Här är all information om den.

Tidigare har Volvo i sina motornamn använt bokstaven D för diesel, T för bensin och B för mildhybrider. Den nya bokstaven att lägga på minnet för de helelektriska modellerna är P. Den elektriska småsuv som presenterades i Los Angeles nyligen texten P8 AWD Recharge skrivet på bakluckan.

Bilen är fyrhjulsdriven på 408 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 660 Newtonmeter. Toppfarten är satt till 180 kilometer i timmen och att accelerera 0-100 km/tim tar 4,9 sekunder. 

Batteriet är placerat under golvet och har en kapacitet på 78 kilowattimmar, varav 75 kilowattimmar är användbara. Räckvidden är 40 mil enligt körcykeln WLTP och Volvo beräknar att det tar 40 minuter att fylla batteriet till 80 procent via snabbladdare som kan leverera energi med en hastighet av 150 kW. 

Infotainmentsystemet drivs av Googles operativsystem Android Automotive. Förutom appar som Google Maps och möjlighet att ladda ner appar via butiken Google Play kan man via Google Assistant med hjälp av röstkommandon styra klimatanläggningen, söka på nätet eller få hjälp att hitta till resmål. Android Automotive är kopplat till mobilappen OnCall övervaka bilstatus på distans.

Mjukvaruuppdateringar sker enligt principen Over-The-Air (OTA), utan att bilen behöver besöka verkstaden. 

Vikten varierar beroende på utrustning på mellan 2150 kilo och 2250 kilo. Dragvikt är satt till 1500 kilo och på taket får det lastas max 75 kilo. 

När det gäller priser så kostar R Design 699.000 kronor. Billigare versioner är på gång, men Volvo kan i nuläget inte säga vad de kommer att kosta. Produktionsstart sker under tredje kvartalet 2020 med första leveranserna under hösten samma år. 

Efter XC40 så ska Volvo lansera en elbil per år och senast 2025 ska hälften av den globala försäljningen utgöras av just elbilar. 

Se fler bilder i bildspelet.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo XC40 Recharge?

Kommentarer

#1
2019-10-16 19:07

Har de samma garanti som Volvo laddhybrid? Med tanke på att Volvo laddhybrid garanterar endast 55% efter åtta år och dessutom kan man då få ett begagnat i utbyte. Om ditt batteri har en kapacitet på under 55% så kan du alltså få ett begagnat batteri med 60% kapacitet istället.

.

#2
2019-10-16 20:28

Skulle inte denna bli billigare än Polestar 2? Recharge, nästan lika fantasilöst som Porsches modellbeteckningar på Taycan.

#3
2019-10-16 20:28

Huga! Det var ett saftigt pris för en liten knubbig bil.
Ska bli intressant att se hur den klarar konkurrenterna.

#4
2019-10-16 20:30

Kia garanterar batteri 70% efter 7 år på e-niron Tesla är minst i samma härad Det är acceptabelt

I övrigt ser man nu med av informationen vid lanseringen av lyxmodellen XC40 Recharge att Volvo halkat rejält efter på elbilar för traditionella bilägare.
xc40 recharge premium börjar levereras V35 nästa år därefter en ny bil om året och varianter av de som lanserats kan förväntas Framåt 2023-24 når de kanske de asiatiska uppstickarna där de befinner sig 2019 Enkel matematik visar minst 4 år efter.
Det blir nog en KIA som plockar rejält med andelar i det folkliga segmentet e-niron är mycket prisvärdig och dessutom en bra bil Just nu 6-9 månaders leveranstid https://wp.me/p1IAXy-7pK
Innan Volvo fått ändan ur snackegondolen och börjar "LEVERERA" (för det vänta vi fortfarande ) på kommer tyskarna efter DIESELGATE att lansera många prisvärda elbilar i 40 milssegmentet är mitt tips .

#5
2019-10-16 20:30

Apex: Polestar kostar väl 719.000 kr med performance pack? Borde väl motsvara R-design till viss del....
Men ja, jag hoppades med på lägre pris. 549000 för en momentum var min gissning.

#6
2019-10-16 20:34

Henrik M

Nja, med performance pack får man utöver det kosmetiska:
Öhlins Dual Flow Valves
Uppgraderat bromssystem, fram / bak (Brembo fram)

Det får man inte på R-design. Ser detta paketet som totalt onödigt och utan så får man en Polestar 2 som har massor med utrustning för 659000.

#7
2019-10-16 20:40

Vi har inte sett utrustningslistan för denna än så ska nog låta det vara osagt om priserna vad gäller denna kontra Polestar, anar de med samma utrustning kommer vara väldigt nära varann så det inte blir nåt krigande utan mer smaksak vilken man köper.
Jag hade nog dock valt Polestar av dessa 2.

#8
2019-10-16 20:45

Jag gissade detsamma...med utgångspunkt från Tesla 3 41 mil som kostar 549 det vågar man inte gå över.Efter Bonusen måste den kosta mindre en en halv mille annars är loppet kört de närmaste åren på attbörja bygga volymer Just nu mest ett "snackerace" av vad Volvo ska bli bra på om 5 år för att skyla över att man halkat efter i utvecklingen pga av helt fel strategi för några år sen,.

#9
2019-10-16 20:45

Såg att Wish sålde täcklock för grillen och Recharge-märke till bakluckan, för de som vill få sin fossila XC40 att se ut som en 700.000 kr elbil.

#10
2019-10-16 20:51

Jag hade definitivt valt en Polestar 2. Känns på förhand som en bättre bil på alla sätt och vis. Mycket snyggare också

#11
2019-10-16 20:51

Bengt: Lite så jag tänkte med, nu kostar den 150.000 kr mer än en motsvarande Tesla Model 3 om man ser till räckvidden, kanske lite mer utrustad, men det vet vi inte än. och 50.000 mer än en Model 3 med 56 mils WLTP och AWD.

#12
2019-10-16 20:53

Apex: Nyfiken där, varför skulle Polestar 2 vara en bättre bil? Om de nu har samma drivlina och samma infotainment m.m.? Tror tvärtom det är 2 nästan exakt lika bra bilar, bara att det handlar om tycke och smak om man vill ha en SUV eller Crossover halvkombi....

#13
2019-10-16 21:04

Henrik

Polestar 2 är väl framtagen som enbart en elbil från första början? Det ger ju bättre förutsättningar än att anpassa en fossilbil. Lär vara bättre paketerad, få bättre köregenskaper och bättre komfort iom att det är en lägre bil. Ser i alla fall på bild ut att få en mer påkostad interiör. Som sagt bara en känsla. Blir Polestar 2 inte en bättre bil än xc40 så ser jag det som ett misslyckande.

#14
2019-10-16 21:13

Mycket pengar.. Men så är det också toppversion. Hoppas de gör en motorsvagare med samma räckvidd utan r-design etc. för 100k mindre. Men gissar att de kommer sälja alla de kan tillverka även om den kostar 700k.

#15
2019-10-16 21:15

Apex: Polestar 2 och XC40 bygger på samma plattform, har samma upplägg på hur batteri m.m. är paketerat i karossen m.m. XC40 utvecklades med tanke på eldriften redan från början med. Men ja, den ser ut att ha en mer påkostad interiör, men svårt säga enbart av bilder. Att den har bättre komfort eller iaf vägegenskaper är ju naturligt då den är lägre "satt" men det har ju med biltypen att göra och inte märkesskillnaden att göra.
Det enda jag är besviken på här är priset......

#16
2019-10-16 21:21

Henrik

Ja, Tesla M3 känns som ett kap jämfört med båda dessa. Egentligen jämfört med alla elbilar som kommer i närheten av prestandan och räckvidden som den har.

#17
2019-10-16 21:24

Apex: Jag tror dock de har en begränsad produktionskapacitet, och vet att de ändå kommer sälja det som de kan få fram, då kan de lika gärna ta bra betalt och sälja till de som absolut inte vill ha nån Tesla utan alltid åkt Volvo och ska fortsätta åka Volvo!
Men trist som sagt, hade de lagt sig 15-20.000 kr under motsvarande Model 3 hade de sålt som bara den och skapat en rejäl kö tror jag....

#18
2019-10-16 21:32

Alltid toppversionen först.. suck, Volvo förnekar sig inte. Den man egentligen vill ha är en P4 eller P5 med lagom kraft. Men ett viktigt steg på vägen trots allt!

#19
2019-10-16 21:46

Löjligt mycket pengar för en xc40!
- Köp en xc40 bensin och en Kia e-Niro för samma peng.....

#20
2019-10-16 22:38

Volvo bjuder ju på gratis el det första året och bra rabatter på el det andra året. Gäller alla ordrar fr.o.m idag på både elbilar och laddhybrider.

#21
2019-10-16 23:24

Vilket skämt. 180km/h??

#22
2019-10-16 23:27

GRP: När behöver du ha en bil som går fortare än 180 km/h? På vilket sätt är det ett skämt? Menar du att därmed är bilen oanvändbar för dig?

#23
2019-10-17 00:28

Gratis el? Man kommer långt, väldigt långt, på mellanskillnaden en fossil XC40 och elvarianten.

#24
2019-10-17 00:39

@mariadahlin och @Vib
När kommer svaren på alla frågorna ni bad om och fick??

#25
2019-10-17 06:04

Samma drivlina och batteri som polstjärna?

#26
2019-10-17 06:43

699.000 kronor ... vad blir leasingkostnaden, 10.000 kr/mån?

#27
2019-10-17 06:49

En jämförbar xc40 bensin kostar väl kanske 550k(?), så egentligen är nog inte denna dyrare att köra jämfört med fossilvarianten.

#28
2019-10-17 08:13

Vi får nog vänta länge på folkliga elbilar innan den verkliga omställningen kommer för "vanligt folk". Vi får nog hoppas på de riktiga asiatiska tillverkarna kan leverera detta framöver. 700000kr....

#29
2019-10-17 08:17

Mitt inre barn kan inte låta bli att undra om P8 är en skitbil...eller om den kommer i pissgult...

Förlåt...jag har sovit dåligt.

#30
2019-10-17 09:54

Prissättningen skickar rätt tydliga signaler om Volvos elbils-strategi. Med nya XC40 Recharge vill Volvo visa marknaden att de har en elbil och är med på banan, men samtidigt vill de att bilköparna ska fortsätta köpa deras fossildrivna modeller som de investerat mycket pengar i.

Skulle XC40 släppts direkt som ”folkelbil” med ett pris på 400.000 kr skulle försäljningen av fossil-Volvos dö direkt. Nu har de ett par år till på sig att kränga iväg fossilbilar innan de kommer med något mer ekonomiskt el-alternativ.

#31
2019-10-17 11:06

Klabbe
Man hamnar som mest 500 000 med stor bensinmotor och bra utrustning.

#32
2019-10-17 11:18

Priset är i paritet för bilar i premiumklassen.

Denna Volvo ska inte prismässigt blandas ihop med elbilar från Renault, Toyota eller Nissan utan jämföras med motsvarande från Jaguar, Audi eller BMW.

Volvo är ju som bekant inte någon folkhemsvagn längre...

#33
2019-10-17 12:55

Prestigelös
Priset jämföres närmast med en fossil XC40...

#34
2019-10-17 13:05

Mattse, tror inte Volvo bryr sig om ifall de säljer el eller fossilbilar så länge de tjänar pengar. De har ju redan investerat i elbilen också.

Problemet är nog snarare att de inte kan producera tillräckligt med elbilar, det finns ingen produktionskapacitet för batterier för att göra "folkelbilar" ännu. Tom tesla har detta problem, trots att de tog saken i egna händer och byggde världens största (?) batterifabrik. Då kan man kosta på sig att sätta höga priser och tjäna så mycket som möjligt på de man kan tillverka.

#35
2019-10-17 21:41

Att folk köper en XC40 kan jag inte alls förstå, en bil som nästan är mindre än en Golf och drar nästan mer än en V90.. man måste ju vara smått korkad, eller sinnesslö om man lägger så mycket pengar på en i princip värdelös bil. Men det är det nya, i världen... att vara "smått rubbad" verkar vara inne nu, speciellt när man köper sin bil. Skall börja sälja en hög cykel, som de såg ut förr i tiden, man sitter 2 meter ovanför marken.. och cykeln skall vara TUNG, och inte ha någon pakethållare. Bild 4 på denna länken.. precis som skall det vara! https://sv.wikipedia.org/wiki/Cykelns_historia#/media/Fil:Bicycle_evolut...
Ungefär så likställer jag dagens utveckling inom bilindustrin, man kör bakåt istället för framåt till framtiden.. effektivt är ute, den nya skall vara maximalt ineffektivt.

#36
2019-10-18 04:13

Vargen, glöm inte att om man har en onödigt törstig bil, så kan det också ge ett mer genuint engagemang i sådant som Bensinskatteupproret. Inget ont som inte har något gott med sig, heter det ju. = )

#37
2019-10-18 17:16

MEN?! Ännu en anledning att fortsätta sponsra tesla. Vem köper den där när tesla finns? Fy!

#39
2019-10-21 08:59

I går kväll försökte vi, i avsaknad av datorstöd, med manuella kalkyler simulera antalet laddplatser som krävs på de mest kritiska platserna vid de mest kritiska tidpunkterna.
Allt beräknat på att alla passerande personbilar var batteridrivna och med en genomsnittlig maxräckvidd vintertid i kyla på 30 mil.
Max kritiskt område var Dalarna under Vasaloppsveckan, behovet av laddplatser blev så stort att siffran blev absurd!
Mest kritisk plats under något längre tidperiod blev Sveg och mest kritisk tidpunkt blev boendebyten i fjällen vid högsäsong. Även här blev antalet så stort att vi bara kan hoppas att någon kan kosta på en datorsimulering för att ge en trovärdigare siffra än den vi fick fram, vi avstår tills vidare från att visa vårt kalkylresultat.

#40
2019-10-21 13:26

Loppet är kört när det kommer till miljön och klimatet. Vi är som grodor i en kastrull med vatten som sakta värmts upp. Tåget har kört... och vi missade detta redan för typ 40 år sedan. Att människor skulle tvingas till åtstramningar för att rädda oss ur situationen finner jag otroligt osannolikt. Detta gäller i både stort och smått. Tror inte elbilar kommer göra någon större skillnad. Vi förbrukar bara ännu mer energi än tidigare.

#41
2019-10-21 14:39

Javisst Vargen. Huvudet på spiken. Här är vi helt överens.

Människan är inte kapabel att ändra på sin inneboende drift att förbättra för sig själv.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.