Bild
Nästa artikel
Volvo XC40 Recharge: Lanseringsplanen står fast – börjar byggas i höst

Volvo XC40 Recharge: Lanseringsplanen står fast – börjar byggas i höst

Nyheter

Trots krisen ska Volvos nya elsuv börja byggas enligt plan.

Volvos populära suv XC40 finns redan nu som laddhybrid i två olika varianter, men under hösten ska den också börja byggas i helt eldrivet utförande. Det är en jättesatsning från Volvos sida som annars inte legat i framkant när det gäller elbilar.

Vid lanseringen av XC40 P8 AWD Recharge, som modellen heter, gjorde Volvo klart att den helt eldrivna versionen skulle börja byggas under tredje kvartalet 2020 och att de första leveranserna skulle ske under hösten.

Coronaviruset har ställt till med stora problem i bilvärlden men enligt Volvo ligger tidplanen för XC40 Recharge fortfarande kvar.

”Vad gäller XC40 ligger den planerade produktionsstarten i slutet av september. Tidplanen har påverkats något av coronasituationen, men vi kommer sannolikt kunna kompensera för detta i produktionen”, skriver Karin Wik på Volvo Cars pressavdelning i ett mejlsvar till Vi Bilägare.

Läs också: Nu kan du bygga Volvo XC40 Recharge – så svindyr är topputrustade elbilen

Högt pris

Enligt Volvo ska de första bilarna levereras till köparna kring årsskiftet. Bilen kan konfigureras på Volvos sajt men än så länge finns bara en lanseringsversion med prislapp på 699 000 kronor före elbilspremien på 60 000 kronor.

Volvos prestandasyskon Polestar började leverera de första exemplaren av elbilen Polestar 2 till köparna tidigare under sommaren.

Taggar: Nyheter, Volvo XC40

Kommentarer

#1
2020-08-18 08:52

Alltid en suv. Är vi så lättlurade?

#2
2020-08-18 08:58

Tillverkarna bygger det marknaden vill ha, men jag håller med dig i sak John

#3
2020-08-18 10:13

Ja jag har funderat över varför det knappt finns någon SUV bland elbilarna när det är vad marknaden vill ha som det verkar.
Detta kan bli starten på en succé för Volvo, men priset är ju inte någon succé förstås.

#4
2020-08-18 10:15

2,3 ton... wow!

#5
2020-08-18 10:18

bejje, SUV och eldrift är inte så effektivt... jag menar vill du bilen skall dra 1,8 kwh/mil eller 1,2 kwh/mil?. Jag håller inte med dig, det finns SUV's (eller i vissa fall skulle jag nog säga crossover istället för SUV), Audi och Kia har sådana...men de får ingen bra räckvidd pga luftmotståndet.

#6
2020-08-18 10:48

Bra att Volvo börjar leverera. Men just denna är för dyr, för tung och har framförallt för dålig "runtom" sikt pga. den löjligt sönderdesignade överdrivna fula bakre/C-stolpen, som även gör att baksätet känns instängt som en fängelsecell.

#7
2020-08-18 10:51

Kia har ju bra räckvidder på sina bilar trots att det är små-suvar och crossovers..

#8
2020-08-18 11:03

Kommer det verkligen bli succé?
Om jag skulle välja en elbil i den prisklassen så finns det annat som är mer intressant, tex Tesla.

#9
2020-08-18 11:11

Grosser, nu är Kia inte Volvo...de väger mindre! Och SUV är kanske att ta i ...i alla fall om vi pratar om e-niro som är ca 1,55 hög. Volvon är 10 cm högre än Kian..
Så många bäckar små...blir mycket. Enligt mig är det lite småjobbigt när bilarna väger så pass mycket, testade Kia e-soul och Nissan Leaf... och Leaf var mer hanterbar, men lite dålig sikt bakåt. Kian var rätt tung, och liten inuti.. och man kände verkligen hur tung bilen faktiskt är (ca 1700 kg).

#10
2020-08-18 12:19

Betalar någon 700kkr för en fjuttbil bara för att det står Volvo på den bör det nog övervägas en undersökning av tillståndet.
Men ok, det kan ju finnas någon fantast med för gott om mynt!

#11
2020-08-18 12:48

saabnisse, har du inte läst boken "Volvos revansch - så befriades tigern" ...helt klart läsvärd. Tipset får du gratis. Deras strategi har varit att öka värdet på varumärket, kunna sälja dyrare bilar.. typ "premium". Med Volvos historia med säkra bilar kommer nog "tyvärr" många köra runt i dessa ineffektiva eldrivna SUV modeller i tron att vi räddar klimatet. Men visst, jag håller med dig.. är man frisk om man lägger ut 700 tkr på en "förhöjd Golf"? Jag tror inte Volvo kommer att göra vanliga elbilar .. det finns ingen marknad nu när alla fasats in i SUV modeller.

#12
2020-08-18 13:22

Polestar har visat att plattformen fungerar och den upplevs inte som tung. XC40 är för köpare med andra preferenser. Den blir kanske ingen mjölkkossa för Volvo men är ett steg på vägen mot framtiden.

#13
2020-08-18 13:26

Denna bil kommer kunna säljas till teknikintresserade egenföretagare som erhåller stora skattemässiga subventioner om de väljer elbil. Bilen är dock för dyr för att kunna säljas i stora volymer till löntagare som betalar bilen med skattade pengar.

Man får 2 st välutrustade XC40 T2 automat för samma pengar som en XC40 P8 awd.

#14
2020-08-18 13:48

Ja Geely är duktiga på att maximera förbrukning och minimera utrymmet. Får hoppas på en parallell till dagsländan.

#15
2020-08-18 18:14

En början men bättre kan ni Volvo

#16
2020-08-18 18:36

Bejje #3
Ingen SUV bland elbilarna, har du sovit det senaste halvåret?
Jag kan ramsa upp ett otal för dig
Norges mest sålda bil i juli och på årsbasis (inräknat även fossilbilar) är Audi e-tron och därefter Mercedes EQC
På femte plats MG ZS (en liten SUV)
Tesla X
Hyundai Kona
Polestar 2 ( en hög coupé SUV)
Kia Niro (hög och kort bil, ganska mycket SUV)
Audi lanserar snar Q4 e-tron.
Skoda lanserar snar Enyaq, nån form av crossower/SUV
Så nog har du massor att välja på
Betydligt fler än sedaner och framförallt kombimodeller

#17
2020-08-18 21:30

VolvoXC40 elbil. Pris 699 000 kronor minus el premie 60000. Räckvidd högst 40 mil.

#18
2020-08-19 09:23

Gunnar Lindberg, håller inte med dig angående Polestar.. den är tung (ca 2,3 ton)..och även om elmotor och vridmomentet maskerar mycket av vikten så blir resultatet inte så lyckat, både kortare räckvidd och inte den där "sparken" som man vill kunna känna när man kör sitt "prestanda monster"...

#19
2020-08-19 10:42

Bra Carl, du har läst på!

#20
2020-08-19 13:49

Jag läser innantill.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.