Bild
Nästa artikel
Första kunden i Sverige har fått sin Polestar 2

Första kunden i Sverige har fått sin Polestar 2

Nyheter

Europas första Polestar 2 levererades igår från det globala huvudkontoret i Göteborg. Bilen hämtades ut av Sture Stensson som beställde bilen redan på lanseringsdagen.

Efter mycket om och men har nu den första Polestar 2 levererats till en kund i Europa. Sture Stensson heter den lyckliga ägaren som fick hämta upp bilen från det globala huvudkontoret i Göteborg. Den 100 procent elektriska fastbacken som Sture hämtade upp var i färgen Thunder och med Charcoal WeaveTech vegan-interiör.

-Jag beställde min Polestar 2 redan på lanseringsdagen. Detta är min första elbil och jag har även satt upp solceller på taket för att kunna ladda hemma. Jag har läst de fina recessionerna både i tidningar och online och har hämtat många nya bilar genom åren, men detta känns mycket större, säger han i ett pressmeddelande som Polestar publicerat.

Första kunden i Sverige har fått sin Polestar 2

Även Polestars vd, Thomas Ingenlath är glad över att ha den första bilen levererad.

–  Jag är extremt stolt över hela teamet. Att ha lyckats övervinna produktions- och logistikutmaningar under den globala pandemin och kunna leverera den här typen av produkt till våra kunder på utsatt tid är en enorm prestation. Pressreaktionerna har varit otroliga och vi har verkligen lyckats bygga momentum bakom Polestar 2. 

14 stycken Polestar Space (showrooms) har nu öppnat i Kina, Europa och Nordamerika, och totalt planeras 50 stycken att öppna under 2020.

Leveranser till vårt grannland Norge kommer ske 31 juli, därefter kommer bilen till kunder i Tyskland, Belgien, Nederländerna och Storbritannien. Nordamerikanska kunder kommer få vänta lite ytterligare.

Diskutera: Vad tycker du om Polestar 2?

Första kunden i Sverige har fått sin Polestar 2
Taggar: Nyheter, Polestar 2

Kommentarer

#1
2020-07-30 10:31

Jo, snittåldern lär nog vara 72 år. Milkshake-killen i reklamen har inte råd.

#2
2020-07-30 10:38

Men Jarl, du kanske har råd? Jag tror du är gammal utan att veta..namnet Jarl är inte vanligt längre.. de jag känner med det namnet är döda eller 70+

#3
2020-07-30 10:39

Polestar 2 skulle faktiskt jag kunna tänka mig köpa, den är snygg! Men kanske inte så praktisk och definitivt för dyr eftersom jag aldrig kan tänka mig lägga så mycket pengar på en bil.

#4
2020-07-30 11:52

En otroligt kompetent vettig bil efter det man sett nu när den kunnat testas lite mer ingående på djupet med av fler. Lite imponerad faktiskt! :) Får se vad som sker på laddnätverkssidan, det som avgör vad jag byter till nästa gång. Men kan absolut byta Teslan mot annat märke om bara det löser sig för mitt användande.
Ska man vara lite gnällig så uselt med bara en vettigt placerad mugghållare fram och trist med färgskalan de erbjuder bilar i nu till en början.

#5
2020-07-30 12:07

Mötte en nybliven ägare vid en laddstation igår. De var helnöjda med bilen så här långt. Låter lovande!

#6
2020-07-30 18:38

Ja tack, riktigt lovande och riktigt snygg!!
Men bara en mugghållare❓
Jaja det funkar så länge det är frun som sitter bredvid och delar på kaffemuggen. ;)

#7
2020-07-30 12:25

Mso: Om jag tolkat det rätt finns det en mugghållare som alltid är framme, och en extra under mittfackets lock som även agerar armstöd, så i mitt tycke är den inte att räkna då jag mer eller mindre alltid har armen på mittarmstödet.

#8
2020-07-30 12:35

Jag tycker att vi nått en märklig nivå i bilvalet om antalet mugghållare blir avgörande!

#9
2020-07-30 12:39

Saabnisse: Eller kan man konstatera att flera bilar idag matchar ens grundkrav överlag så bra att det handlar om detaljer vad man väljer?
Sen skrev iaf jag inte avgörande......
Men jag kör 6000 mil om året, hur många timmar tror du då jag spenderar i bilen? Då blir detaljer i inredningens layout som kanske inte spelar nån roll för mataffärspendlaren nån roll väldigt mycket viktigare för mig. När jag kör på roadtrip med vackert sällskap vill jag oftast dricka te och hon nån form av kaffedryck, då är det smidigt med 2 mugghållare. När jag kör själv i jobbet så har jag min temugg alltid, och vill även ha en flaska vatten lättillgänglig. Återigen blir det då smidigare med 2 mugghållare. :) Så en liten onödig utläggning men.....

#10
2020-07-30 14:54

Jag är enig med Henrik i fråga om mugghållare.
Fast jag bara ”nöjes” kör 3000 mil per år och alltid vid långkörning så är en kopp kaffe och en vattenflaska obligatorisk.

En bil utan mugghållare i mittenpanelen och rejäla dörrfickor är inte ens med på en provkörning.

#11
2020-07-30 15:04

Jag använder nästan aldrig mugghållare så jag har ingen aning om hur många det finns eller var de sitter i de bilar jag kör.
Behöver man sitta och pimpla under körning är det nog något problem.

#12
2020-07-30 17:07

Trodde två mugghållare var standard i premium bilar? Jag har i alla fall två i min Octavia samt 220 volts uttag och kyla i handskfacket . Men det är klart, min bil är långt ifrån premium...

#13
2020-07-30 17:32

Hmm. Törs väl knappt säga det men nog tror jag det moderna folket vill ha mugg hållare och bra förvaring i en modern bil.

Att vissa enstaka som är uppvuxen med 142an Saab och 740 inte anammat det nya det får man väl köpa :) :)

Och Vargen mitt 230v utag i baksätet använder jag nästan varje vecka på vintern till att stoppa skovärmarna i pjäxorna när jag tar skidturen direkt efter jobbet.

#14
2020-07-30 17:51

Ja jäklar, inte en tråd utan dessa mugghållardiskussioner. Och Octavians eminens med tjugoåtta mugghållare, 220V uttag och hårfön.

Själv tycker jag Polestar 2 är riktigt snygg.
Dock verkar den lida av buller i kupén. Men det kanske är bilar med Performance paket som testats. Det är oavsett något jag aldrig skulle köpa.

#15
2020-07-30 19:26

I mugghållarna har vi numera handsprit. Alla butiker har inte det vid utgången.
Jag försökte boka provkörning av Polestar 2, men det lät sig inte göras just nu.

#16
2020-07-30 20:39

Till min bil kan man köpa till två mugghållare. Jag förstår nu att jag inte längre klarar mig utan. Jag börjar med att leta på skroten.

#17
2020-07-30 21:23

Bra, men dyr.

#18
2020-07-30 23:17

Sitter ni och käkar och dricker kaffe i bilen? Sjukt.

#19
2020-07-30 23:22

Mugghållare? Har aldrig funnits på min lista över saker jag behöver.
P2 verkar fin, skulle fungera i min värld, men som Henrik påpekat, det behövs fler snabba laddare (100-200) för att den skall komma till sin fulla rätt

#20
2020-07-30 23:29

Walle: Vad är sjukt med det?

#21
2020-07-30 23:51

Henrik M. Sitta och smula och mumsa och spilla i bilen. Bilen kör man, äter gör man hemma.

#22
2020-07-30 23:56

Walle: Och varför ska man spilla?
Ok, så du anser att vi som har bilen som arbetsplats inte ska kunna ta ett mellanmål eller en dricka i bilen? Du dricker aldrig nån mugg på din arbetsplats? Du har aldrig blivit törstig på jobbet efter nåt arbetsmoment? Aldrig känt blodsockret falla till lite så du tar nåt litet bara och äter på?
"Äter gör man hemma" Vilken inställning.....anar du aldrig gör roadtrips heller då?

#23
2020-07-31 00:09

Apropå snabbladdare så är det intressant att Mora som är norra Dalarnas knutpunkt (20 000 innevånare) helt saknar snabbladdare för bilar som inte heter Tesla. Södra Dalarnas knutpunkt Borlänge (drygt 52 000 innevånare) har bara en 50 KW laddare för icke Tesla.

Nu tror jag att en del överdriver hur många snabbladdare som behövs men det krävs en grundläggande infrastruktur med snabbladdare med minst 100 KW i hela landet för att elbilar ska vara ett rimligt allternativ.

Staten får hosta upp lite mer pengar eller också lagstiftar man om att alla stora bensinmackar måste erbjuda snabbladdning.

#24
2020-07-31 07:19

Ja dessa mugghållare, hur kan dom missa en sån viktig detalj. Man tar sig för pannan.

#25
2020-07-31 07:30

Nu vet jag inte vad som menas med överdrift om antalet snabbladdare som krävs för befintliga trafiksituationer, men för att fylla behovet kritiska dagar under sportlovsveckor och påsk krävs flera hundra på sträckan mellan Borlänge och Sveg för resenärer till Jämtland/Härjedalen när merparten av fordonen blir eldrivna!

#26
2020-07-31 07:59

V70, även om Mora och Borlänge inte har 100-laddare så har du det i Säter, Djurås, Insjön, Leksand, Rättvik och Noppikoski utöver 50-laddarna i Hedemora, Borlänge och Orsa.
Att Mora helt saknar snabbladdare för "alla" är knepigt...
Det är väldigt tätt med bra laddare efter R70

#27
2020-07-31 08:59

Blir oerhört rädd för hur kinesiskt statligt kontrollerade företag får folk att tro det rör sig om en svensk bil. Det kineserna gjort är att man tekniköverfört (stulit) ingenjörskonst från Sverige och tillverkar/säljer från ett kinesiskt statligt kontrollerat bolag. Hoppas att konsumentmakten väljer bort denna oetiska produkt.

#28
2020-07-31 09:52

@ J.L. även om man kan ha och ska ha kritiska synpunkter på det kinesiska systemet så ska man inte vara så blåögd att man tror att de måste sno all teknik för att få fram sina produkter.
Naturligtvis utnyttjar de den teknik som finns hos Volvo, de äger ju stora delar av företaget, men de har också stora egna teknikresurser att sätta in.
Och det gäller att komma ihåg att trots en statlig styrning så förekommer konkurrens bland de kinesiska tillverkarna och det göller att komma ihåg att Polestar är långt från den enda kinesiska elbilstillverkaren.
Men jag håller med om att man framhåller Volvo lite väl mycket i lanseringen och därigenom får någon att tro att bilen är svensk!

#29
2020-07-31 10:08

Guran, varför blir du så stött varje gång man säger något om Octavia? MSO hade till och med sina pjäxvärmare igång..jag är inte så vågad eftersom uttaget inte får belastas för mycket, men barn i baksätet kan ladda sin platta/mobil med vanliga mobil laddaren i uttaget tycker jag är rätt bra. Men det är lugnt, nästa gång jag köper bil finns enbart premium SUV modeller utan några praktiska saker med skyhög förbrukning. Skoda börjar med SUV nu också, och de kommer garanterat att skeppa med en stege jag kan använda när jag skall tvätta taket på bilen. Guran, har du isskrapa i tanklocket på din premium bil?

#30
2020-07-31 10:27

Vargen: Köper man bilen färdigutrustad behövs ingen isskrapa. ;)

#31
2020-07-31 10:30

Det största problemet med denna är den undermåliga laddkurvan, snabbladdningen är allt annat än snabb. Det förvånar mig mycket för jag trodde att de skulle försöka konkurrera med Tesla med den här bilen, men det är ju kört redan från start.

#32
2020-07-31 10:39

Roadkill: Har du nån länk eller nåt dit du sett laddkurvan?

#33
2020-07-31 10:47

"Blir oerhört rädd för hur kinesiskt statligt kontrollerade företag får folk att tro det rör sig om en svensk bil. Det kineserna gjort är att man tekniköverfört (stulit) ingenjörskonst från Sverige och tillverkar/säljer från ett kinesiskt statligt kontrollerat bolag. Hoppas att konsumentmakten väljer bort denna oetiska produkt."

Fast utvecklingen sker ju fortfarande i Sverige och görs av svenska ingenjörer. Och Geely äger ju Volvo och Polestar så då handlar det väl knappast om någon stöld. Och vad är det som är oetiskt med att ett kinesiskt företag köpt upp Volvo? Som jag ser det är uppköpet en win-win. Geely, som tidigare bara gjort skitbilar rent ut sagt, får tillgång till Volvos ingenjörskonst och Volvo får tillgång till kapital och en ägare som i stort sett ger ingenjörerna fria händer att utveckla produkter. Så här intressanta bilar som Volvo gör nu, fick man aldrig fram under Ford-tiden.

#34
2020-07-31 10:44

Har provsuttit bilen, men för mig är mittkonsolen lite väl skrymmande och hög. Tyckte även armstödet i dörren var lite väl hårt för min smak. Men bortsett från det är det en mycket intressant bil och jag hoppas det går bra för Polestar. Väntar med spänning på Polestar 3.

#35
2020-07-31 12:34

Har det undgått någon om staten Kinas aggression mot omvärlden med ett mycket omfattande spionage, åsidosättande av ingångna avtal (Hongkong), utpressning av stater som fått "hjälp" med infrastrukturinvesteringar ? Volvo personvagnar är ett sådant exempel där staten Kina bjuder på lite för att som motprestation eliminera kritiska röster, för att vi ska bli rädda att jobben försvinner, när de bryter mot en rad FN konventioner. Mycket fiffigt av kommunistpartiet i Kina att flytta fram positionerna. Men så länge "Svenssons" världen över kan köpa sina prylar och känna lycka mot att det fria ordet kvävs så är det väl så vi vill ha det antar jag.

#36
2020-07-31 12:37

Vargen #29
Jag kan väl ramsa upp praktikaliteterna med min bil då, då du ber om det. Men detta blir enda gången då varenda tråd inte behöver lusas ned med detta.
Mugghållare 4 ( två fram och två bak )
Flaskhållare i framdörrarna som jag fack för 2l flaskor, likväl som sådana avsedda för 0,5l
Isskrapa har jag aldrig använt då den dieseldrivna värmaren snabbt tinar all is.
12V uttag lite över allt i bilen inklusive bagage.
Taket kan jag fint tvätta utan att använda stege, skulle jag behöva nå ännu bättre så är det bara att kliva upp på sidestepsen.
Tyst i kupén, chassi som aldrig skramlar och sväljer hålor fint. Och som grädde på moset 0,62 i förbrukning.

Så nu har du fått reda på det och jag tänker inte nämna det i någon mer tråd.
Då det är irrelevant då t.ex denna tråd handlar om Polestar 2 och inte MB GLC.

#37
2020-07-31 16:37

Jag håller med om att politiken Kina för närvarande för inte är något vidare trevlig. Men faktum är att Geely är ett privat företag. Hur mycket det stöds av den kinesiska staten vet jag inte, men officiellt sett är det i alla fall privat. Och i fallet Geely så har man ju faktiskt köpt Volvo från Ford enligt konstens alla regler. Så något spionage kan man ju inte prata om i detta fall. Om man nu tycker att detta är ett problem så får väl några rika svenskar gå ihop och köpa tillbaka Volvo. När det var till salu så verkade inte intresset från svenskt håll vara speciellt stort.

#38
2020-08-01 10:54

@ Skodaägare, det är riktigt att Geely är ett privat företag, men som jag skrev i #28 är inte privat i Kina det samma som vi normalt förknippar med privat här, de är hårt statligt styrda.
Men naturligtvis använder man sig av all tillgänglig teknik från Volvo.
Med all rätt.
Och när det gäller industrispionage så förekommer det i de flesta länder oavsett statsskick!

#39
2020-08-01 20:22

Henrik M: Här har du en tråd om det. Förhoppningsvis kommer vi att få se fler tester framöver...
https://www.reddit.com/r/Polestar/comments/hxmrym/polestar_2_charging_cu...

#40
2020-08-02 19:16

Hur är komforten i den?
Läste någonstans att den var bullrig vilket isåfall är tråkigt :(

#41
2020-08-03 07:56

Jovisst har kontrollen av företagen ökat under Xi Jinping och varje företag ska nu ha en partikommité. Samtidigt så tror jag inte att Geely kommer flytta all utveckling av Volvo och Polestar till Kina. Det är viktigt för dem att uppehålla "illusionen" av att det är en svensk bil. För kineserna själva är generellt sett ganska negativt inställda till kinesiska bilar och "made in china". Höjden av status är fortfarande Mercedes. Dessutom behöver Geely de svenska ingenjörerna, för innan de köpte Volvo så tillverkade de rena skräpbilar rent ut sagt.

#42
2020-08-03 10:51

@Skodaägare, vi har tydligen samma uppfattning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.