Bild
Nästa artikel
Nyheter

Nu kan du bygga Volvo XC40 Recharge – så svindyr är topputrustade elbilen

Publicerad 23 januari 2020 (uppdaterad 23 januari 2020)
Bygg-din-bil-funktionen öppen och Volvo skryter redan om "tusentals" beställningar.

Volvo har öppnat bygg-din-bil-funktionen för den nya elbilen XC40 P8 Recharge. Instegspriset för Volvos nya elsuv ligger i nuläget på mastiga 699 000 kronor, men billigare versioner med mindre batteri ska följa senare.

Enligt Volvo har "tusentals" beställningar redan lagts men leveranserna börjar först senare i år.

För den som kryssar flitigt i tillvalslistan är det absolut ingen omöjlighet att trissa upp prislappen ordentligt för Volvos lilla elsuv. När Vi Bilägare gick loss i konfiguratorn kom vi snabbt upp i 860 000 kronor, men det är säkert möjligt att skruva upp prislappen ytterligare. Vi noterar också att värmepump kostar extra – det är alltså inte standard.

Volvo XC40 P8 Recharge finns än så länge bara i R-Design-utförande med mycket utrustning. Men redan "instegspriset" på 699 000 kronor innebär att Volvon är över 200 000 kronor dyrare än Kia e-Niro, och inte heller priset per räckviddskilometer är något att skryta med. Kiaköparen får betala 1 100 kronor per räckviddskilometer medan Volvoköparen får betala hela 1 747 kronor (räknat på att Volvon klarar 40 mil enligt WLTP-körctykeln).

Så här försvarade Volvochefen Håkan Samuelsson prislappen i en intervju med Vi Bilägare:

– Det är en premiumbil och bilen är prissatt i paritet med sitt värde. Elbilar kommer under flera år att kosta mer, men ägarkostnaderna är lägre och den är tystare.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-01-23 15:14
Grosser

Väck mig när en S/V60 P4 Recharge finns att köpa.

#2 • 2020-01-23 15:35
pinjong

"Bara" 200.000 dyrare än en e-Niro. Ett kap.

#3 • 2020-01-23 15:48
StefL

Ha ha ha! Tesla Model Y som är en större bil och i princip färdigutrustad från start kostar 634000 med bakhjulsdrift och 679000 med fyrhjulsdrift. Leveranser väntas påbörjas i USA i mars och här i början av 2021. Bättre laddnätverk än Volvo har tillgång till dessutom. Jag tror jag vet vad jag skulle välja...

#4 • 2020-01-23 16:07
Apex

Såg en Polestar 2 IRL i Torslanda idag, den är så mycket snyggare än XC40.

#5 • 2020-01-23 16:10
puttis

ooof, de är ju inte kloka nånstans! För En XC40?! Totalt hybris. Så har vi vettlösa politiker som tror att de kan tvinga på folk elbilen som en organisk bilrevolution. Hah, stolpskott

#6 • 2020-01-23 17:16
Grosser

En Polestar 2 blir ca 80 kSEK billigare än denna XC40. Mer bil för pengarna helt klart, P2 alltså.

#7 • 2020-01-23 17:39
Lawett

Det blir nog som med Platt- TV. De som var först fick slanta av rejält. Många hade kvar större skuld än vad nya såldes för efter ett par år.

#8 • 2020-01-23 17:44
GF

Jag själv att köpa en ny elbil i framtid för räckvidd mellan 50 - 100 mil, 400.000 kr för SUV mellanbil eller 350.000 kr för SUV småbil eller 300.000 kr för kombi småbil.
Det går inte för mig att Volvo är svindyr och KIA e-Niro är 100.000 kr dyrare som är 500.000 kr och hoppas sänkt till 400.000 kr i framtid.

#9 • 2020-01-23 17:49
Boxer

Bättre att bo i Norge om man ska köpa elbil. Betalade för min Tesla Model 3 med dragkrok och kompletta vinterhjul NOK 485000:-, ungefär 515000 svenska kronor.

#a • 2020-01-23 19:09
Styggavargen

Mindre batteri??? räckvidd 20 mil?? Hahaha.. vem kommer köpa en sådan dyr bil med så kort räckvidd? Volvo har kört i diket med sina tunga ineffektiva SUV modeller.. nu när de skall elektrifieras får man betala priset...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.