Bild
Nästa artikel
Nu kan du bygga Volvo XC40 Recharge – så svindyr är topputrustade elbilen

Nu kan du bygga Volvo XC40 Recharge – så svindyr är topputrustade elbilen

Nyheter

Bygg-din-bil-funktionen öppen och Volvo skryter redan om "tusentals" beställningar.

Volvo har öppnat bygg-din-bil-funktionen för den nya elbilen XC40 P8 Recharge. Instegspriset för Volvos nya elsuv ligger i nuläget på mastiga 699 000 kronor, men billigare versioner med mindre batteri ska följa senare.

Enligt Volvo har "tusentals" beställningar redan lagts men leveranserna börjar först senare i år.

För den som kryssar flitigt i tillvalslistan är det absolut ingen omöjlighet att trissa upp prislappen ordentligt för Volvos lilla elsuv. När Vi Bilägare gick loss i konfiguratorn kom vi snabbt upp i 860 000 kronor, men det är säkert möjligt att skruva upp prislappen ytterligare. Vi noterar också att värmepump kostar extra – det är alltså inte standard.

Volvo XC40 P8 Recharge finns än så länge bara i R-Design-utförande med mycket utrustning. Men redan "instegspriset" på 699 000 kronor innebär att Volvon är över 200 000 kronor dyrare än Kia e-Niro, och inte heller priset per räckviddskilometer är något att skryta med. Kiaköparen får betala 1 100 kronor per räckviddskilometer medan Volvoköparen får betala hela 1 747 kronor (räknat på att Volvon klarar 40 mil enligt WLTP-körctykeln).

Så här försvarade Volvochefen Håkan Samuelsson prislappen i en intervju med Vi Bilägare:

– Det är en premiumbil och bilen är prissatt i paritet med sitt värde. Elbilar kommer under flera år att kosta mer, men ägarkostnaderna är lägre och den är tystare.

Taggar: Nyheter, Volvo XC40

Kommentarer

#1
2020-01-23 14:57

Hutlöst prissatt!!!

#2
2020-01-23 15:14

Väck mig när en S/V60 P4 Recharge finns att köpa.

#3
2020-01-23 15:35

"Bara" 200.000 dyrare än en e-Niro. Ett kap.

#4
2020-01-23 15:48

Ha ha ha! Tesla Model Y som är en större bil och i princip färdigutrustad från start kostar 634000 med bakhjulsdrift och 679000 med fyrhjulsdrift. Leveranser väntas påbörjas i USA i mars och här i början av 2021. Bättre laddnätverk än Volvo har tillgång till dessutom. Jag tror jag vet vad jag skulle välja...

#5
2020-01-23 16:07

Såg en Polestar 2 IRL i Torslanda idag, den är så mycket snyggare än XC40.

#6
2020-01-23 16:10

ooof, de är ju inte kloka nånstans! För En XC40?! Totalt hybris. Så har vi vettlösa politiker som tror att de kan tvinga på folk elbilen som en organisk bilrevolution. Hah, stolpskott

#7
2020-01-23 17:16

En Polestar 2 blir ca 80 kSEK billigare än denna XC40. Mer bil för pengarna helt klart, P2 alltså.

#8
2020-01-23 17:39

Det blir nog som med Platt- TV. De som var först fick slanta av rejält. Många hade kvar större skuld än vad nya såldes för efter ett par år.

#10
2020-01-23 17:44

Jag själv att köpa en ny elbil i framtid för räckvidd mellan 50 - 100 mil, 400.000 kr för SUV mellanbil eller 350.000 kr för SUV småbil eller 300.000 kr för kombi småbil.
Det går inte för mig att Volvo är svindyr och KIA e-Niro är 100.000 kr dyrare som är 500.000 kr och hoppas sänkt till 400.000 kr i framtid.

#11
2020-01-23 17:49

Bättre att bo i Norge om man ska köpa elbil. Betalade för min Tesla Model 3 med dragkrok och kompletta vinterhjul NOK 485000:-, ungefär 515000 svenska kronor.

#12
2020-01-23 19:09

Mindre batteri??? räckvidd 20 mil?? Hahaha.. vem kommer köpa en sådan dyr bil med så kort räckvidd? Volvo har kört i diket med sina tunga ineffektiva SUV modeller.. nu när de skall elektrifieras får man betala priset...

#13
2020-01-23 20:22

Haha, ännu tydligare anledning till att köpa en Tesla. När konkurrenterna lägger priset på en fantasinivå. Man måste vara Volvo-fanatiker för att köpa detta åbäke till detta pris.

#14
2020-01-23 20:32

Bli först i kvarteret med en XC 40 Recharge på garageuppfarten! Det är tillräckligt för att en prisokänslig övre medelklass ska beställa bilen. Dyr, äh det är ju en Volvo...

#15
2020-01-23 21:17

man måste verkligen tycka den är fantastisk för köpen sådan vagn..

#16
2020-01-23 23:04

Tycker fronten blir ful halvmesyr med den igensatta grillen. Man borde gjort om fronten snyggare än så här...

#17
2020-01-23 23:23

Och för det priset ingår inte ens annan laddkabel än för 220V.....riktigt illa faktiskt! Jag har länge tyckt bra om Volvos nyare modeller sen SPA och framåt men hur de tänkte med denna prissättningen kan man undra.......

#18
2020-01-23 23:36

Laddar 100 mils räckvidd på 2 min. Överallt. Fortsätter så.

#19
2020-01-23 23:43

GRP: Överrallt? Anar du måste till en mack.... Tycker det är smidigare att bilen står och tankar 50-60 mils räckvidd här utanför huset medans jag ligger under en filt i soffan.....

#20
2020-01-24 06:13

Premium pris inte bil:)

#21
2020-01-24 09:56

Klart att elbilar som denna är för den lilla riktigt köpstarka delen av befolkningen, vanligt folk köper begagnade bensinbilar för 50-150 tusen. Sedan skryter de penningstarka om att de är politiskt korrekta och miljövänliga, ja det är ju lätt när man har råd. Men kan Volvo sälja denna så är det bra för dem.

#22
2020-01-24 10:52

700 000 kronor för en mellanstor Volvo, det är hutlöst! Dessutom är räckvidden högst 40 mil, inte särskilt lång!

#23
2020-01-24 15:09

Kejsarens nya kläder? Misstänker att den är oerhört dyr att bygga i och med att den baseras på en fossilbil i grunden. Är övertygad om att det är förklaringen. Finns säkert folk med för mycket pengar o för litet förnuft som köper denna blytunga klump.

#24
2020-01-25 12:24

Mellanstor...hahaha, den är som en V40.... liten, mycket liten. Jag får nog på fingrarna, om jag nästan påstår att det är en bil avsedd för 2 personer...

#25
2020-01-25 14:43

Henrik
Jag tror inte det anses som den största nackdelen, ifall man tankar sin bil hemma eller på mack.

#26
2020-01-25 15:22

Axa: Det skrev jag inte heller, men om du hade förstått så skrev jag som ett svar på GRP:s inlägg om att han kunde tanka sin fossilbil "överallt". Då menade jag dels att det går ju inte alls, utan han måste uppsöka en mack, medans jag kan tanka hemma medans jag gör annat. Så, förstod du nu vad du läste?

#27
2020-01-25 17:52

Henrik
Jo, jag förstod vad du menade och utifrån ditt uttalande om filtmyset så uppfattade jag som att det på något sätt skulle vara avgörande för vid val av elbil, att man kan ladda hemma och slipper åka till en mack för att tanka.

#28
2020-01-25 18:21

Axa: Fast uppfattade du det så förstod du ju inte......

#29
2020-01-25 21:31

Henrik
Vad var själva grejen att påpeka att du kan svennemysa under en filt medan din elbil laddas?

#30
2020-01-25 22:00

Man åker inte till en mack, man svänger in där när man passerar....till eller från jobbet svårare än så är det inte för mig.......

#32
2020-01-26 00:24

Axa: Återigen uppenbart att du inte förstod innebörden av det jag skrev. Vi avslutar här då du antingen inte förstår eller bara är ute efter att trolla. Tänker inte sänka mig till din nivå.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.