Bild
Nästa artikel

10 detaljer om XC40 Recharge

Nyheter

Här får du mer ingående information om Volvos elbil. Bland annat hur Volvo tänkte för att matcha Tesla i batterikapacitet.

1. Namnet

Hela modellnamnet blir XC40 P8 AWD Recharge. Alla Volvos laddbilar kommer gå under samlingsnamnet Recharge. Elbilarnas får sedan motorbeteckningen P – som står för Pure – följd av en siffra som visar var i den interna effekthierarkin motorn kvalar in. 

2. Prestanda

Det här är Volvos snabbaste bil! Med två elmotorer á 204 hk som driver var sin axel får man en fyrhjulsdriven elbil med totalt 408 hästkrafter. Det gör att den eldrivna XC40-versionen gör 0–100 km/h på 4,9 sekunder. På siktt är det aktuellt med en billigare elbil med tvåhjulsdrift och 204 hk, genom att helt enkelt ta bort en av elmotorerna.

3. Lägre

Markfrigången har minskat 3,6 cm, från 21,1 till 17,5 cm. Det beror inte på att bilen är sänkt för att minska på luftmotståndet. Det är helt enkelt batteripaketet som tar plats nedåt. För att klara den ökade vikten har hjulupphängningar och fjädring setts över. Stötdämparna har optimerats med adaptiv funktion och bättre reglerar balansen mellan små och stora gupp. 

4. Dragkrok

XC40 P8 AWD Recharge går att få med dragkrok och den maximala dragvikten är 1500 kg. Det är 100 kg mindre än bensindrivna T3.

5. Snabbladdning

Maximal snabbladdningshastighet är 150 kW. Snabbare än vad många befintliga laddstolar klarar av att leverera idag. Vid optimala förhållanden kan batteriet laddas upp till 80 % på 40 minuter. 

6. Vikt

Den eldrivna XC40-versionen är 4,40 meter lång men väger ändå mellan 2150-2250 beroende på utrustning. Det är cirka 400 kilo mer än en dieseldriven XC40 AWD automat. Batteripaketet väger cirka 300 kg. Därtill har Volvo adderat extra strukturella förstärkningar för att skydda batteriet vid en krock samt byggt om krockzonerna i fronten för att kompensera frånvaron av en förbränningsmotor.

7. Utrymmen

Kupéutrymmet är intakt jämför med vanliga XC40 och bagageutrymmet är identiskt utöver att det har förvunnit 47 liter stuvutrymme under lastgolvet – från 460 till 413 liter bagage. Men istället har ett lastutrymme under huven tillkommit på 31 liter.

8. Självkörning

Elbilen är den första från Volvo med helt ny hårdvara för förarassistanssystemen. Den har tekniken som den behöver för att klara nästa steg mot självkörning och kommer på sikt att få ”Highway Pilot” som ska ta över körningen på långfärd. Volvo kan sedan uppdatera mjukvaran i bilen och addera fler funktioner i takt med att mjukvaruutvecklingen går framåt.

9. Prata med bilen i hemmet

Genom att bilen använder Googles andriodbaserade menysystem, kan man prata med bilen från hemmet om man har Google Home. Man kan berätta för sin Google-enhet vilken tid man ska vara på en specifik plats, och systemet räknar ut vilken tid man beräknas åka och om eventuell laddning behövs. När man nästa dag ska ge sig av ser bilen till att vara uppvärmd och klar samt rutten ligger förprogrammerad i bilens navigationssystem.

10. Räckvidd

Bilen skulle egentligen få kortare räckvidd än de 40 mil som Volvo nu anger. När Tesla lanserade Model 3 insåg Volvo att de behöver ett större batteripaket än vad de var på väg att ta fram. Så man la en hel del krut på att få plats till de 78 kWh som bilen nu har.

1. Namnet

Hela modellnamnet blir XC40 P8 AWD Recharge. Alla Volvos laddbilar kommer gå under samlingsnamnet Recharge. Elbilarnas får sedan motorbeteckningen P – som står för Pure – följd av en siffra som visar var i den interna effekthierarkin motorn kvalar in. 

2. Prestanda

Det här är Volvos snabbaste bil! Med två elmotorer á 204 hk som driver var sin axel får man en fyrhjulsdriven elbil med totalt 408 hästkrafter. Det gör att den eldrivna XC40-versionen gör 0–100 km/h på 4,9 sekunder. På siktt är det aktuellt med en billigare elbil med tvåhjulsdrift och 204 hk, genom att helt enkelt ta bort en av elmotorerna.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2019-10-19 15:15

Namnet på nya Volvon låter mer som en matematikekvation som skall utföras.

#2
2019-10-19 17:48

Även om Volvo har ett premiumrykte på vissa marknader så tror jag Tesla har ett stort teknikförsprång som kan bli svårt för dem.
Det gäller för Volvo att bevisa att man har något som verkligen är konkurrensdugligt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.