Bild
Nästa artikel
Chassichefen om nya Polestar 2: ”Den ska kännas rolig – och solid”

Chassichefen om nya Polestar 2: ”Den ska kännas rolig – och solid”

Nyheter

Tommy Wahlström har provkört nya elbilen Polestar 2 och fått en pratstund med chefen för chassiutveckling. Han berättar om hur utvecklingen gått till – och blir helt mållös inför en av frågorna han ställs inför.

Det är många som ser fram emot att titta närmare på Polestars första helt eldrivna modell. Polestar 2 börjar levereras efter sommaren och kostar en bra bit över 600 000 kronor att köpa.

Du kan snart läsa en första provkörning här på Vi Bilägares sajt, men i väntan på den har vi fått en pratstund med Joakim Rydholm som är ansvarig för chassiutveckling på Polestar.

Han berättar att Polestar 2 framför allt ska kännas som en riktigt rolig bil att köra. Du kan höra hela intervjun i poddspelaren här i artikeln.

– Det ska vara en bil som är riktigt körglad, som är kul att köra. Och den ska kännas solid – alla komponenter i chassit ska lira ihop så man har balansen i bilen.

Första provkörningen av Polestar 2 kan du läsa här!

Måste man välja mellan skarpa köregenskaper och komfort?

– Nej, det måste man inte. Du kommer märka när du kör den på motorväg hur snabbt den flyter fram. När du tar in den på en kurvig väg kommer du bara skratta för bilen gör precis som du vill och den följer minsta indikation på styrningen. Konsekvent och förutsägbar.

Polestar 2 bygger på CMA-plattformen som Volvo XC40. Hur lika är de här modellerna?

– De är absolut släkt i och med att de har samma plattform. Men när man lägger på batterier i en bil, som här är placerade under golvet, får vi en helt annan styvhet i plattformen som gör den agil. Vikten går också upp, så vi har gjort om bussningarna och styvat upp en del bärarmar. Vi har andra fjädrar, andra dämpare, andra däck, och så kallade staggered rims.

Vad innebär det?

– Vi har olika bredd på fram- och bakfälgen för att få den goa balansen i bilen. Så när du vrider på ratten följer bilen. Det finns ingen svikt eller liknande utan en direkt känsla. Det är viktigt att ha bra kommunikation i bilen så föraren vet vad som händer.

Vad är du mest nöjd med?

– Bilen som helhet. Det är en svår fråga, det finns jättemånga detaljer som är roliga och fiffiga. När man kört bilen går den inte obemärkt förbi utan man tänker ”wow, vilken rolig bil!”. Designen är vacker och sticker ut. När vi varit ute och kört tester vrider sig folk om, tittar, kommer fram och pratar och frågar var man kan köpa bilen. Det är helheten och paketet som känns riktigt rätt.

Jag tycker den ser ut som en efterföljare till Saab 99 Combi Coupé. Tänk en 99:a som utvecklats 30 år till. Ser du inte det?!

– Haha, okej? Tja… Jag vet inte vad jag ska säga. Saab 99:a, jo… Jag har jobbat på Saab men ser inga större likheter med den här..., skrattar Joakim Rydholm.

Första provkörningen av Polestar 2 kan du läsa här!

Taggar: Nyheter, Polestar 2

Kommentarer

#1
1
2020-07-04 14:04

Töntigt. Inte det minsta likt.

#2
2020-07-04 14:49

Som att säga att en bil är lik en bil. Däremot förstår man ett önsketänkande om man hade med Saab att göra.

#3
2020-07-04 17:10

SAAB hade nån reklam typ "om du tittar noga så ser du att den ler". Trevligt i dessa tider när alla bilar ska se så arga ut som möjligt och stämmer på 2:an som faktiskt ler lite.

#4
2020-07-04 17:49

En vanlig combi-coupé. Men nu heter det "fastback" för det låter snofsigare.

#5
2020-07-04 20:24

Inte mycket som är billigare i Norge, men elbilar är det. Priset i Sverige blir 659 000 kronor (med miljöbilspremien strax under 600 000 kronor). Lägre pris än vad jag väntat mig då de första bilarna är välutrustade, Tesla kommer att få konkurrens.

I Norge kommer den dock att kosta 469 000 norska kronor. Prisvärt !

https://www.elbilen.org/sa-blir-priset-pa-polestar-2/

#6
2020-07-04 23:51

Jag tänker mer på Volvo 340 än Saab 99 när jag ser Polestar 2.

#7
2020-07-05 09:48

Snygg bil och om den kan levereras i större antal borde den bli en allvarlig konkurrent till Tesla M3. Visst - man går miste om deras Super Chargers men kan man stå ut med det så skulle jag nog välja denna - i alla fall innan jag provkört.

#8
2020-07-05 23:37

Det här med superchargers bör vara en övergående konkurrensfördel för bilen på T.

Ionity har redan ett hyfsat stort nätverk i södra Sverige även om priserna är höga och fler laddare kommer garanterat byggas av både dem och konkurrenterna. Sedan är frågan hur ofta man behöver snabbladda en bil med en verklig räckvidd på 30-40 mil om man kan ladda bilen hemma.

Sannolikt väldigt sällan som normalbilist.

#9
2020-07-06 09:23

V70Silver; helt riktigt. Kör själv Tesla och även om deras SuC-nätverk är grymt så är det för många sällan man använder det. Min bil går också 30-40 mil på en laddning så brukar roa mig med att efter varje år räkna på hur många av årets dagar som jag under en och samma dag körde mer än 35 mil (och alltså var beroende av att ladda längs vägen). Det brukar röra sig om 4-6 dagar.
Så med andra ord; över 98% av årets dagar klarar jag mig helt utan laddnätverk.

#10
2020-07-06 18:47

Bra om det fanns kombi, till familjer.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.