Bild
Nästa artikel
Provkörning: Polestar 2 (2020)

Provkörning: Polestar 2 (2020)

Provkörning

Polestar har lyckats göra en körglad och praktisk elbil i premiumklassen som kommer att göra livet surt för många konkurrenter. Sett till vad man får för pengarna är priset nästan överkomligt!

Det krävs inte lång stund bakom ratten förrän det står klart att Polestar 2 är en rasande trevlig bil att köra. De starka elmotorerna, en på vardera hjulaxeln, gör den pigg. Inte sådär ryggsparkssnabb som Porsche Taycan utan mer likt en obändig kraft som i Audi e-tron.

När man släpper gasen återvinner motorerna en del av rörelseenergin och motorbromsar bilen som i de flesta andra elbilar. Beroende på inställning kan man få regenereringen så kraftfull att det allra mesta av körningen sker utan att man behöver använda bromspedalen.

Övergången mellan regenerering och de hydrauliska bromsarna är dock inte helt smidig och känslan i bromspedalen är en smula artificiell och annorlunda. Men jag tänker att man kanske vänjer sig.

Känns påfallande ”normal”

Polestar 2 känns annars som en påfallande ”normal” bil, särskilt i jämförelse med Teslas teknokratiska minimalism. Här ser det mesta ut och fungerar så som man förväntar sig.

Det är dock tydligt att det amerikanska elbilsföretaget stått för en hel del inspiration. Liksom i Tesla finns här ingen startknapp. Dörren låses upp när man tar i dörrhandtaget och bilen rullar iväg när man sätter sig bakom ratten, lägger växelväljaren i Drive och trampar på gasen.

Liksom i Tesla finns ett stort panoramaglastak över de som färdas i bilen och liksom i Tesla finns ett extra bagageutrymme under huven där laddkablar och lite småkrafs kan förvaras.

Provkörning: Polestar 2 (2020)

Samma plattform som Volvo XC40

Polestar är Geelykoncernens spjutspetsbolag när det kommer till att bygga elektrifierade prestandabilar.

Kopplingen till Volvo är nära. Polestars vd Thomas Ingenlath var tidigare designchef på Volvo och styrelsens ordförande är ingen mindre än Volvochefen Håkan Samuelsson.

Polestar 2 är företagets första helt elektriska bil som bygger på plattformen CMA och som utvecklats av CEVT i Göteborg. På samma plattform byggs Volvo XC40 samt flera modeller under de kinesiska varumärkena Lync & Co samt Geely.

Polestar har dock själva fått finjustera inställningar samt även i viss mån välja komponenter för att anpassa CMA-basen till vad som krävs för att bygga en högpresterande elbil i premiumsegmentet.

Tesla Model 3 är den självklara konkurrenten men Thomas Ingenlath menar att Polestar 2 även tar matchen mot prestandaversionerna av prestigetyskarnas mellanmodeller.   

Chassichefen: ”Körglad och solid”

Innan jag lämnade Hisingen och den vita kub på Assar Gabrielssons väg som inrymmer Polestars huvudkontor, pratade jag med Joakim Rydholm, en av de tekniker som arbetat med att utveckla Polestar 2:s köregenskaper.

– Vår målsättning var att skapa en bil som var körglad med en solid känsla. Alla komponenter i chassit ska lira ihop så man får balans i bilen. Man ska känna att den här bilen är skapad av människor som har en passion för bilkörning!

Du kan höra hela vår intervju med Joakim Rydholm i senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast.

Joakim har ett förflutet på Saab och tipsar om spännande provkörningsvägar i trakerna av Trollhättan.

Dessa slingrande asfaltsträckor visar sig passa Polestar 2 alldeles utmärkt. Trots en tjänstevikt på över 2,1 ton känns bilen lätt och följsam. Styrningen kanske inte avslöjar allt om underlaget men den är snabb och dess motstånd går att justera till den tröghet du själv tycker är lagom.

Provkörning: Polestar 2 (2020)

Låg tyngdpunkt

Det stora batteriet ligger centralt placerat under bilen och bidrar till de fina köregenskaperna genom att det ger bilen en låg tyngdpunkt. Polestar uppger batteriets kapacitet till 78 kWh. Förbrukningen är deklarerad till 19,3 kWh/100 km.

När jag efter min provkörning kollar färddatorn så landar jag på 23,0 kWh/100 km vilket i mitt fall skulle ge en på räckvidd strax över 30 mil. Tung gasfot och mer entusiastisk körstil straffar sig snabbt när man kör elbil.

Polestar 2 går att snabbladda med upp till 150 kW effekt om man hittar en station som kan leverera så mycket kraft.

Bullriga 20-tumshjul

Asfalten är tidvis lite grövre vilket avslöjar att däcken bullrar en hel del. Utan förbränningsmotor finns inte mycket annat att lyssna på än däckens malande mot underlaget. Polestars elmotorer är tysta, vindbruset är väl dämpat och kaross, inredning samt hjulställ helt utan gnek, knirk och knak.

Provkörningsbilen är extrautrustad med 20-tumshjul. Förhoppningsvis blir Polestar 2 tystare med de 19-tumshjul som sitter på i originalutförandet men man ska inte förvänta sig att den blir knäpptyst. Även systerbilen Volvo XC40 är känslig för grov asfalt.

Bitvis är vägbanan rejält bucklig efter mer eller mindre väl utförda lappningsarbeten. Fjädringskomforten visar sig vara utmärkt och inte ens rejäla potthål ger särskilt elaka slag in i kupén, trots de tunna däcken.

Provkörning: Polestar 2 (2020)
Provkörning: Polestar 2 (2020)

Snygg och välbyggd interiör

Interiören är snygg och den upplevda kvalitetskänslan är hög. Det känns att man lagt möda på att få till rätt textur på det mesta man kan se och känna på.

Det finns dock ett väsentligt undantag. Växelväljaren omges av en pianolackad plastyta som redan blivit repig trots att min provkörningsbil enbart rullat 90 mil! Hur kommer den att se ut efter 40 000 km?

Mittkonsolen är bred och skrymmande för att rymma batteri och diverse elektronik. I framsätet får man lite känslan av sittbrunnen i en trång sportbil. Det hela fungerar ändå bra till dess att jag försöker ställa min vattenflaska i mugghållaren på mittkonsolen. Då får jag plötsligt inte längre plats med högerarmen och vattenflaskan får flytta till facket i dörrsidan istället.

Framstolarna är elmanövrerade som standard och känns bekväma även efter fyra timmar bakom ratten. I baksätet sitter man ganska högt till följd av batteriets placering. Baksätets ryggstöd är en smula mer upprätt än man är van vid men utrymmet för huvudet räcker även för vuxna.

Den högre sittpositionen ger bra sikt ut för baksätespassagerarna och det stora glastaket ger förstås extra ljus och rymd.    

Fäller man fram baksätets delbara ryggstöd får man en nästan helt plan lastyta som rymmer drygt 1 000 liter. Den stora elmanövrerade bakluckan gör det enkelt att nå bagaget och här finns också rejält med utrymme under lastgolvet samt en uppfällbar hållare för matkassar som vi känner igen från många Volvomodeller.   

Provkörning: Polestar 2 (2020)

”Hej Google”

Förarmiljön är nästan helt digital. Rattknappar och reglage är direkt hämtade från Volvo och fungerar lika bra som vanligt.

Visningen i det 12,3 tum stora instrumentklustret framför föraren går att variera efter smak. Grafiken är tydlig och uppbyggnaden logisk. Via den 11,2 tum stora centrumdisplayen på mittkonsolen styrs infotainmentsystem och klimatanläggning. Det finns dock kvar fysiska knappar för elbakruta och defroster.

En stor nyhet i Polestar 2 är att här behöver man inte in och trycka, svajpa eller dutta på pekskärmen för att styra systemet. Istället yttrar man de magiska orden: ”Hej Google!”, och säger vad man vill ha gjort. ”Navigera till Borås!”

Polestar 2 är den första bilen att levereras med ett Androidbaserat infotainmentsystem med Google Assistant. Därmed följer också den bästa röststyrning jag hittills upplevt i en bil.

Förutom navigation, underhållning och telefoni kan systemet även sköta klimatanläggningen. Även om det fortfarande händer att systemet misstolkar mina kommandon går det enklare att göra sig förstådd i Polestar 2 än i någon annan bil jag tidigare kört.

Skillnaden mot röststyrningen i Volvos gamla Sensus-system är milsvid men även pekskärmen känns snabbare och mer lättanvänd än Sensus. Googlesystemet kommer inom några år att införas i hela Volvos modellprogram.

Provkörning: Polestar 2 (2020)
Provkörning: Polestar 2 (2020)

Uppdateringar via nätet

Polestar 2 kan ta emot uppdateringar trådlöst från tillverkaren. Det innebär att man inte behöver åka till verkstaden för att få framtida förbättringar eller nya funktioner installerade. Dessa tankas istället automatiskt ned till bilen och installeras utan att bilens ägare behöver engagera sig.

En av de kommande funktioner som redan aviserats är att bilen ska få integration med Apple Carplay under nästa år. Det är dock svagt att den funktionen saknas från start.

Inte bara bilen är ny. Polestar bygger även upp en ny digital säljorganisation. Tanken är att de flesta kunder ska upptäcka, konfigurera och beställa sin nya bil via nätet. För den som vill klämma, känna och provköra före köp, blir det till att besöka någon av de visningslokaler kallade ”Polestar Spaces”, där bilen ska finnas tillgänglig rent fysiskt.   

Service och reservdelar ska skötas via den vanliga Volvohandeln.

Välutrustad

Grundpriset ligger på strax under 600 000 kr efter miljöbilspremien för den generöst utrustade introduktionsmodellen. Här ingår Volvos stora system för aktiv säkerhet med adaptiv farthållare, filhållningsassistent och dödavinkelvarnare.

Biffig ljudanläggning på 600W, panoramaglastak, elmanövrerade framstolar, navigation, parkeringshjälp med 360 graders kamera, elbaklucka och larm är sådant som konkurrenterna ofta tar extra betalt för men som ingår i Polestar 2.

Som tillval finns en dragkrok och ett Performance-paket. För 60 000 kronor extra ger det sistnämnda bland annat 20-tumshjul, manuellt justerbara stötdämpare från Öhlins, biffigare bromsar från Brembo samt guldfärgade ventilhattar.    

Billigare än tyska förbränningsbilar

Visst finns det många elbilar som är billigare än Polestar 2 men väger man in utrustningsnivå och prestanda kostar konkurrenterna lika mycket eller mer.

Extra intressant är att om man väljer en fossilt driven Audi, BMW, Mercedes eller Volvo som är lika snabb som Polestar 2 blir dessa dyrare i inköp. Polestar 2 blir dessutom väsentligt mycket billigare att äga och köra vilket gör den till en solklar vinnare i ekonomimatchen.

Polestar har ambitionen att sälja 1 800 exemplar av 2:an i år. Det torde bli en enkel match.

Plus: Kul att köra, bekväm att åka i. lättanvänd. praktisk, väl fungerande röststyrning, hög kvalitetskänsla, omfattande standardutrustning.   

Minus: Däckbuller, död känsla i bromspedalen, lättrepad pianolack i inredningen, Apple Carplay saknas för närvarande.

Vad nytt? Ny elbil med Volvorötter.

För vem? Elbilister som gillar körglädje och teknikinnehåll.

Det krävs inte lång stund bakom ratten förrän det står klart att Polestar 2 är en rasande trevlig bil att köra. De starka elmotorerna, en på vardera hjulaxeln, gör den pigg. Inte sådär ryggsparkssnabb som Porsche Taycan utan mer likt en obändig kraft som i Audi e-tron.

När man släpper gasen återvinner motorerna en del av rörelseenergin och motorbromsar bilen som i de flesta andra elbilar. Beroende på inställning kan man få regenereringen så kraftfull att det allra mesta av körningen sker utan att man behöver använda bromspedalen.

Övergången mellan regenerering och de hydrauliska bromsarna är dock inte helt smidig och känsla

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Polestar 2

Pris, från kr: 659 000.

Svensk lansering: Säljs nu.

Mått, cm: L 461/B 198/H 148.

Markfrigång, cm: 15,1.

Bagagevolym, L: 405/1 095 bak + 35 fram.

Tjänstevikt, kg: 2 123.

Max släpvikt, kg: 1 500.

Motor: Främre elmotor: Permanent magnet synkronmotor. Max effekt 150 kW. Bakre elmotor: Permanent magnet synkronmotor. Max effekt 150 kW. Max systemeffekt 408 hk. Max vridmoment 660 Nm.

Batteri: 400 V Litiumjonbatteri med 324 battericeller i 27 moduler. 78 kWh kapacitet. Snabbladdning med upp till 150 kW. Laddtid 0 – 80 procent på 40 min. Ombordladdare upp till 11 kW.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift via en elmotor på vardera axeln.

Prestanda: Toppfart 205 km/tim. Acceleration 0 – 100 km/tim på 4,7 s.

Deklarerad förbrukning: 19,3 kW/100 km WLTP.

Räckvidd, km: 470.

Konkurrenter: Tesla Model 3, Jaguar I-Pace, BMW 3-serie, Mercedes C-klass, Audi S5 Sportback, Volvo S60 T8.

Provkörning: Polestar 2 (2020)
Provkörning: Polestar 2 (2020)
Provkörning: Polestar 2 (2020)

Kommentarer

#1
2020-07-07 17:37

Tesla 3 kanske är bättre än Polyester 2.

#2
2020-07-08 09:14

Utan vettigt laddnätverk blir den inget annat än en bil i koppel. Tesla ligger ljusår framför denna kines.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.