Bild
Nästa artikel
Provkörning: Volkswagen ID.3 (2020)

Provkörning: Volkswagen ID.3 (2020)

Provkörning

Volkswagens elbil är packad med ny teknik – men ger trots alla nymodigheter ett ganska svalt intryck. Utrymmet för passagerare är bra men hur i all världen ska barnfamiljerna få plats med prylarna under semesterresan?

Det här är en provkörning som ingår i vårt Premiummedlemskap. Just nu kan du provläsa den helt gratis. Du kan enkelt bli Premiummedlem här!


– Det finns en startknapp men den behöver ni inte använda, förklarade en av Volkswagens pressrepresentanter innan vi fick hoppa in i bilarna för att provköra nya ID.3. 

Som i Tesla och Polestar knäpper ID.3 automatiskt på när föraren tagit plats och nyckeln finns i bilen. Marknadsundersökningar visade emellertid att Volkswagens mer konservativa tyska kunder tyckte att detta var alldeles för omstörtande och ville absolut ha en vanlig start/stopp-knapp på panelen.  

Instrumenten är digitala med en mindre skärm för den nödvändigaste informationen så som hastighetsmätare framför föraren samt en centralt placerad pekskärm för infotainmentsystem och klimatanläggning.

Skärmens funktioner och manövrering liknar den i nya Golf och liksom där, tycker jag systemet är relativt svårt att hitta rätt i. Måhända är det en fråga om vana.

Till höger om hastighetsmätarskärmen sitter växlingsreglaget som lånat drag av BMW i3. Jag lägger i Drive och glider mjukt iväg.

Provkörning: Volkswagen ID.3 (2020)

Volkswagens nya elbil är kanske årets största bilnyhet. Den nya MEB-plattformen är den grund som en svindlande lång rad av elbilar från VW-koncernen kommer att baseras på under det närmaste decenniet.

Av innehållet i denna Meccanolåda ska man även kunna bygga suvar, sedaner och familjekombis. Även Ford har köpt rätten att använda MEB och fler tillverkare kan mycket väl komma att följa. 

Mellan hjulaxlarna ligger litiumjonbatteriet och vid bakaxeln sitter elmotorn. Batteriet kommer att gå att få i olika storlekar och har i testbilen en kapacitet på 58 kWh vilket ska ge strax över 40 mils räckvidd på en laddning.

För den som behöver längre räckvidd finns en variant av ID.3 med batteri på 77 kWh som ger upp till 55 mil och senare kommer även ett mindre och billigare batteri för den som inte har behov av att använda sin bil på längre resor.

Elmotorn kommer att erbjudas i en billigare och klenare variant på 146 hk under nästa år men i vår bil sitter den starkaste maskinen på 150 kW, 204 hk. Med elmotorns höga vridmoment borde ID.3 vara pigg och prestandasiffrorna skäms på intet sätt för sig. Men bakom ratten känns inte ID.3 särskilt sprallig. Till en del beror det på vikten. Trots användning av aluminium i dörrar och batterilåda väger bilen närmare 1,9 ton varav bara batterilådan väger nästan 500 kg. 

Läs också: Volkswagen ID 3 långt ifrån klar: ”Det är katastrof”

Provkörning: Volkswagen ID.3 (2020)

Man sitter ganska högt i den luftiga kupén och vindrutans stolpar är långt framdragna. Bakom ratten känns det lite som att man kör en minibuss vilket inte heller direkt bidrar till körglädjen. A-stolparna är breda vilket kan störa en del i stadstrafik. Det blir till att röra på kroppen och försöka ser runt stolparna.  

Fjädringen känns väl avvägd åt det mjukare hållet men bilen jag kör är extrautrustad med gigantiska 20-tums hjul med däck i 45-profil som slår hårt i kortare ojämnheter. ID.3 blir förmodligen betydligt bekvämare med däck i standarddimensionen 18-tum.  

Det är i alla fall ovanligt tyst i kupén men om det beror på snäll tysk asfalt eller väl utförd bullerdämpning får vi återkomma till när vi fått chans att köra bilen på hemmaplan.

Karosslängden motsvarar en VW Golf men elektrifieringen har möjliggjort en mycket mer effektiv packning av drivlinan. Det gör att inneutrymmen snarare motsvarar de hos den ett nummer större modellen Passat. Men en viktig notering är att detta gäller för passagerarutrymmet.

När det kommer till bagage är det en annan femma. Till skillnad från en del andra elbilar saknar ID.3 ett främre bagageutrymme, ibland kallat ”Frunk”, som ofta används för att frakta laddkablar och småplock. Dessa attiraljer ska nu rymmas i det vanliga lastutrymmet som storleksmässigt motsvarar det i en Golf.

För den sistnämnda kan dock även semesterbagaget komma med på resan genom att man sätter på lastbågar och en takbox. Den möjligheten saknas på ID.3 som inte får ha något på taket. Inte heller släpvagn är tillåtet vilket säkert kommer att skrämma bort en del kunder, men det finns åtminstone möjlighet att koppla på exempelvis en cykelhållare bakom bilen med en maximal vikt på 75 kilo.

Läs också: Här är de svenska priserna för VW ID.3 – instegsmodellen dröjer

Provkörning: Volkswagen ID.3 (2020)

Hela den digitala strukturen är ny i och med MEB. De nya bilarna kommer att automatiskt kunna ta emot trådlösa uppdateringar från tillverkaren för att korrigera felaktigheter eller införa nya funktioner framöver. Nyttan av den finessen kan komma att visa sig snabbt då coronaepidemin ställt till förseningar för utvecklingsarbetet av mjukvaran till ID.3.

Vissa funktioner i möjligheten att koppla ihop sig med bilen via en app och 3D-navigation med förstärkt verklighet (AR) är exempel på funktioner som kommer att levereras en tid efter att de första bilarna levereras.   

Bilarna i lanseringsversionerna är väl utrustade och priset speglar detta. När Volkswagen började tala om ID.3 sa man att den skulle kosta ungefär lika mycket som en väl utrustad dieseldriven Golf. Det är möjligt att man når detta med kommande budgetversioner men i dagsläget är ID betydligt dyrare i inköp. Driftskostnaderna blir dock väsentligt lägre för elbilen.

För att förenkla och göra det billigare att ladda på resan lanserar Volkswagen ett eget betalningssystem kallat We Charge som kan användas vid snabbladdning. Bland annat ger We Charge rabatt när man laddar på Ionitys snabba men dyra snabbladdare. 

Sammantaget är ID.3 lovande på många sätt. Begränsningarna i utrymme och lastmöjligheter kommer dock att diskvalificera den hos vissa konsumenter. Måhända kan den inom kort kommande Volkswagensuven på MEB-bas, ID.4, råda bot på detta. 

Läs också: Privatleasing av Volkswagen ID 3: Så hög blir månadskostnaden


Den här provkörningen och hundratals fler ingår för alla våra prenumeranter och digitala Premiummedlemmar. Det gör även alla våra reportage, granskningar och tester. Bli Premiummedlem här för att inte missa några exklusiva artiklar!

Provkörning: Volkswagen ID.3 (2020)

Plus: Luftig kupé, tyst drivlina, teknik i framkant, mycket utrustning. 

Minus: Begränsat lastutrymme, grova vindrutestolpar, ej taklast eller drag.

Vad nytt? Ny elbil som utgör grund för en lång rad kommande modeller från VW-koncernen.

För vem? Elbilister som prioriterar utrymme för passagerare högre än bagage. 

Provkörning: Volkswagen ID.3 (2020)
Provkörning: Volkswagen ID.3 (2020)
Provkörning: Volkswagen ID.3 (2020)
Provkörning: Volkswagen ID.3 (2020)
Provkörning: Volkswagen ID.3 (2020)
Provkörning: Volkswagen ID.3 (2020)

Det här är en provkörning som ingår i vårt Premiummedlemskap. Just nu kan du provläsa den helt gratis. Du kan enkelt bli Premiummedlem här!


– Det finns en startknapp men den behöver ni inte använda, förklarade en av Volkswagens pressrepresentanter innan vi fick hoppa in i bilarna för att provköra nya ID.3. 

Som i Tesla och Polestar knäpper ID.3 automatiskt på när föraren tagit plats och nyckeln finns i bilen. Marknadsundersökningar visade emellertid att Volkswagens mer konservativa tyska kunder tyckte att detta var alldeles för omstörtande och ville absolut ha en vanlig start/st

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Volkswagen ID.3 1.st Max

Pris, kr: 527 900.

Svensk lansering: 1 oktober.

Mått, cm: L 426/B 181/H 155.

Bagagevolym, L: 385. 

Tjänstevikt, kg: 1 805.

Motor: Permanentmagnitiserad synkron elmotor. Effekt/vridmoment: Max effekt 204 hk (150 kW). Max vridmoment 310 Nm.

Batteri: Litiumjon i 9 moduler med totalt 216 celler. 58 kWh kapacitet. Snabbladdning med upp till 100 kW. 

Kraftöverföring: Motor bak, bakhjulsdrift. Reduktionsväxel. 

Prestanda: Toppfart 160 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,3 s.

Deklarerad förbrukning: 15,4–16,9 kW/100 km (WLTP). 

Räckvidd, km: 426.

Konkurrenter: Kia e-Niro, Nissan Leaf, VW e-Golf. 

Kommentarer

#1
2020-08-09 19:11

Barnfamiljens favorit kommer nog i skodas modell.
Pricis som i dag.

#2
2020-08-09 19:22

Mso: Så du menar att barnfamiljer idag hellre väljer Skoda än VW? Varför syns inte det i försäljningssiffrorna då?
Nja, tror mer att det är storleken som gör att detta inte blir barnfamiljens favorit, den är helt enkelt för liten mot vad vi ser som en barnfamiljsbil här i Norden. Hur många barnfamiljer väljer Golf idag som annat än andrabil? Inte så många....
Nej självklart blir det ID.4 som blir barnfamiljsbilen, och de som inte kan/får lägga lika mycket väljer Skodas variant, precis som det fungerar på fossilsidan idag. Sen sitter de som kör Skoda intensivt på varje middag med vänner och försvarar att de valde den istället för VW av några påhittade anledningar för att de inte vill berätta att de inte kunde ta en VW istället....;)

#3
2020-08-09 19:24

Självklart kommer ID.3 blir en stor försäljningssuccé där de lätt säljer allt de tillverkar. Anledningen till den succén kommer dock inte vara för det är den bästa elbilen utan för att det just är en VW.

#4
2020-08-09 19:28

Nåja - det är nog många Golf SC (kombin) och andra C-klass-kombibilar som rullar som familjebilar och utrymmesmässigt är skillnaden till t ex en Passat inte speciellt stor. Om man gör sig besväret att kolla och inte bara tro när man står i en köpsituation.

#5
2020-08-09 19:32

Pi: Men denna kommer inte som kombi. Och som jag skrev så är bilar i denna storleken, alltså C-klass i ickekombiformat, inte speciellt vanliga som familjebilar här i norr.

#6
2020-08-09 20:30

Om Volkswagen erbjöd ID3 i kombiutförande till samma pris och tillät dragkrok och taklast så skulle detta bli en av Sveriges mest sålda bilar, kanske den mest sålda bilen förutom Volvo V60.

#7
2020-08-09 20:55

Tycker bagaget såg skapligt ut, sämre har man sett i storleksklassen.
Varför har man reklambilder på inredningen, och inte bilder från testbilen ??
Varför kostar bilen 170.000:- mer än vad den skulle ?? Max 350.000 sas det ju från början.
Vilket stolpskott sätter 20" hjul på en elbil för den stora massan ??
På Forumet Flashback finns en tråd "När kommer en vanlig elbil" och många svar är att detta är den riktiga vanliga elbilen som ska komma.
Och jag håller med, det är ju bara en vanlig bil som drivs på el, inga utsvängningar alls, hur tråkig som helst.

#8
2020-08-09 21:00

Rikard: Kolla utrustningslistan samt motoriseringen så har du svaret på varför denna kostar 170 kkr mer, detta är den fullutrustade versionen som släpps först. Om du läser texten så kan du se att det kommer en svagare modell sen och med lägre utrustningsgrad kommer den landa runt det ursprungligen kommunicerade priset.
Tror du lika väl som jag vet att pressbilarna alltid utrustas till tänderna och med större hjul än standard m.m.
Håller dock med dig om att den är ganska tråkig, inget direkt som sticker ut.

#9
2020-08-09 21:17

Sedan så är det ju ganska logiskt, så länge man inte kan tillverka efterfrågan så vinner man mer på att tillverka modeller med hög utrustningsgrad, i pengar räknat.

#10
2020-08-09 21:25

Ser lika tråkig ut som en Tesla då, där heller inget sticker ut utan är utslätad intill självutplåning typ model3. Men jag valde nog en ID3 före i en lägre utrustningsnivå/prisklass, den har en egen stil som ingen kan missta för något annat. Denna kommer att sälja bra i lägre utrustningsnivå/prisklass. Kvaliten ska bli intressant att följa dock.

#11
2020-08-09 21:45

Den är visserligen 7 cm lägre men nog påminner den om MPV bilen Opel Meriva från 2003.
Ingen köper MPV bilar längre sägs det?
Men här tycks man inte ha problem med karosstypen så många som fundera på köp helt plötsligt.

Ska det tolkas så att en eldriven MPV möter inga hinder?
Eller är det så att en ny VW alltid är "het" oavsett vad det är eller hur den ser ut?

Lite märkligt är det dock med tanke på trenden bort från MPV bilar.

#12
2020-08-09 22:53

Håller med mso. Ska man ha elbil från VAG väntar man helst på Skodas eller möjligt Seat.

För övrigt. En Octavia och Golf kombi ligger nära prismässigt men Octavian är rymligare. Golfen må kanske vara något tystare men i övrigt är det same same...

#13
2020-08-10 06:33

Nja Henrik du vet inte riktigt vad du pratar om.
Skodas nya modeller kommer alltid ett år eller två efter wv och är som regel alltid lite större, lite smartare, lite klokare, lite bättre utrustade, lite bättre i sin utformning men kanske lite sämre designmässigt.
Dessutom oftast utan barnsjukdomsfel som ibland kan vara på första utgåvan av en ny typ.
Det är ju ingen hemlighet sedan länge och märks utan större kunskap och kontroll.

Se bara på en standard golf där standard octavia Hartzback har typ nästan dubbla lastytan och alltid mycket bättre utrustad för priset.
Octavia hartzback har samma golvyta som en octavia kombi.
Så jo jag säger att oftast är en Skoda lämpligare och klokare och mer ekonomisk för en familj.

Inget konstigt och det lär bli så med elbilen också.
Och ändå kommer folk att välja wv framför Skoda för att det inte känns bra i munnen och på garageuppfarten. Hihi.

#14
2020-08-10 05:54

Trevlig bil men kvalitén blir en rysare speciellt beg:(

#15
2020-08-10 07:27

För dyr och jag gillar inte inredningen.

#16
2020-08-10 08:20

Mso#13
Nu svamlar du väl ändå.
Du kan väl ändå inte mena allvar då du jämför en Golf hatschback med Octavia kombikupé som du själv skriver har samma golvyta som kombin, dvs samma bil fast annan baklucka.
Förövrigt så har du även fel rörande när bilarna presenteras. Om jag inte misstar mig så finns nya Octavia kombi rullandes på vägarna redan, vart är Golf SC??
Även Enyaq lär du få så i trafik långt innan VW har något motsvarande. Den verkar på alla vis också vara en bättre bil än iD3. Är väl priset som kommer avgöra.
Även det du skriver om design gäller heller inte längre.
Så du berättar en historia om hur det var förr.

#17
2020-08-10 10:46

Meddelande från språkpolisen till mso 1000 och Guran: jag förmodar att ordet ni far efter i era inlägg är det engelska "hatchback" (så stavas det) vilket enkelt översätts till det svenska halvkombi.
För övrigt håller jag med mso 1000 om Octavians förtjänster enär jag själv äger en. Valet gjordes för att slippa välja en "fullstor" bil typ Passat, V70 eller 9-5 då vi är två personer men för regelbunden transport av föräldrar behövde ett lite rymligare baksäte än Golf, V50 eller 9-3 kunde erbjuda.

#18
2020-08-10 11:08

Varför inte använda det utmärkta svenska ordet "halvkombi"

#19
2020-08-10 11:12

En shoppingbil för 527000 kr, för vem?

#20
2020-08-10 11:43

Pluttig interiördisplay (med dåligt solskydd) samt avsaknad av riktig dragkrok (för minst 1500 kg) gör detta går bort för mig.

#21
2020-08-10 12:21

Härregud. En blick på inredningen så förstår man att Tesla kommer fortsätta äga elbilsmarknaden...

#22
2020-08-10 12:29

Tesla kan väl inte skryta med sin inredning till det priset heller......

#23
2020-08-10 12:36

Det här var ju en "provkörning", så när kommer testet? Rostar bilen, vad har den för verklig prestanda? Klarar den undermanövrar osv osv osv...

Hur fungerar digitaltekniken? (låna folk från någon IT-tidning, som kan bedöma och jämföra med t ex iPad/Android -appar, användbarhet, säkerhet, integritet, uppgraderingsgarantier etc)

#24
2020-08-10 16:57

Den skulle varit längre så bagaget fick plats. Och större batterier. Hur är det med datakrånglet? Volkswagen ID 3 Das Auto! Oder nicht?

#25
2020-08-10 17:10

Jag tror att den passar mig perfekt!
Men jag väntar tills kusinerna från Skoda och Seat blir ordentligt presenterade.

#26
2020-08-10 17:31

Skoda kusinen lär bli större!

#27
2020-08-10 17:49

Kommer ett tjugotal olika modeller från VW-gruppen på denna plattform. Så det kommer finnas att välja på. Om man vill.

#28
2020-08-10 17:54

För min del väntar jag in fler varianter av denna modell innan jag säger bu eller bä.
Är inte överens med VW angående möjligheterna att utrusta sin bil lite som man vill.
Alldeles för låst till de förspecade bilarna.

#29
2020-08-10 18:26

Drygt 500.000:- för en elektrifierad Golf! Nä tack jag behåller min gamla 940, rymligare och mycket mycket billigare per mil!

#30
2020-08-10 18:41

Peter E, där har du fel, man behöver inte låsa sig till paketen som erbjuds, du kan utrusta den precis som du vill med den utrustning som finns.
Ett par problem uppstår dock, ett är att det kan bli ohyggligt dyrt, ett annat att leveranstiden blir lång.
Men det gäller för de flesta fabrikat.

#31
2020-08-10 19:15

saabnisse: Problemet är just att alternativen är alldeles för få(just nu)
Vill jag tex ha variabelt bagagerumsgolv är jag hänvisad till familyvarianten. Då får jag med/betalar för ett glastak jag inte vill ha.
Så det jag kan välja på är exteriört stylepaket med några fåniga klisterlappar här o var. Jag kan även få ett fäste till cykelhållare och andra fälgar. Tygmattor. Förlängd garanti och välja mellan fem trista färger, alla med svart tak...
Dåligt med alternativ liksom.
Så jag är kritisk, trots min uppenbara förkärlek för VW. :-)

#32
2020-08-10 19:48

När 150 hk varianten kommer och med lilla batteriet då kan jag bli intresserad.
Räknar med ett pris runt 370000 för den. Innan avdragen miljöbonus.

#33
2020-08-10 20:36

Håller med Peter E till fullo.
VW har ofta sanslösa och ibland ologiska paket.
När vi köpte T-crossen så gick den inte att utrusta på ett vettigt sätt utan att det blev svindyrt.
Nu blev det iofs en T-cross lager bil till bra pris men inte med riktigt vettig utrustning.

#34
2020-08-10 20:55

Volkswagen ID.4 blir en SUV, som verkar rymligare.

#35
2020-08-10 20:55

En fullutrustad e-Niro med lite större batteri och något längre räckvidd är i princip identisk i pris med denna. Nån som har koll på hur mycket utrustning och storlek skiljer sig? Inredningen i e-Niron är i alla fall oändligt mycket snyggare än denna. :)

#36
2020-08-11 09:28

Så det kommer alltså finnas en start/stop knapp som bara är en "dummyknapp" :)

#37
2020-08-11 09:30

Tycker att skärmen ser väldigt liten ut för att vara en ny modern elbil. Är den så liten som den ser ut?

#38
2020-08-12 22:04

Av varianterna på denna plattform verkar denna vara den mest futuristiska, Audi den lyxigaste och Skoda den mer normala Och rymligare) utan att alls vara tråkig. Seat vet jag inget om.
Varför nämns inget om den rekordstora head up-displayen?
Jag skulle satsa på Skoda Enyaq, men framförallt vänta och kolla in Nissan Ariya.

#39
2020-08-17 15:10

Varför kan de inte bara bygga en vanlig kombi/sedan/hatchback modell... som blir praktisk och vettig, utan en massa "sitta högt" och slösa med utrymme...typ "SUV". Sedan vill man inte ha bullriga stora hjul... max 17 tum, där går gränsen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.