Bild
Nästa artikel
Ariya kan bli nästa elbil från Nissan

Ariya kan bli nästa elbil från Nissan

Nyheter

Konceptet ger ett hum om biltillverkarens framtida designfilosofi och riktning.

4,6 meter långa crossovern Ariya tankas uteslutande med el och drivs framåt av två elmotorer, en på varje axel. Fordonet är en Vidareutveckling av designstudien IMx från 2017 och ska ha en fyrhjulsdrift likvärdig eller bättre än hos vissa sportbilar. 

Nissan IMx Concept från 2017.
Nissan IMx Concept från 2017.

Snabbladdning sker via Chademo-anslutning, men mer information om drivlinan än så ger inte Nissan. De berättar istället att bilen designats utifrån ledorden "slank", "sömlös" och "sexig", med smala strålkastare och en V-formad front. Förarmiljön är renstädad utan så värst många fysiska kontroller. Ariya kopplar automatiskt upp sig mot förarens smartphone, synkar med kalenderuppgifter och ställer in eventuella resmål utifrån det när man sätter sig i bilen. 
 

Ariya kan bli nästa elbil från Nissan

Den är utrustad med Nissans senaste innovation inom förarstöd, kallad ProPilot 2.0. Det betyder att bilen kan köra själv på motorväg i en och samma fil. När det är dags att byta fil, köra om eller ta en avfart ger fordonet signaler till föraren om tillstånd att utföra handlingarna.

Nissan säger att Ariya kan leta sig in i produktion i en nära framtid. 

Diskutera: Vad tycker du om Nissan Ariya?

Ariya kan bli nästa elbil från Nissan
Taggar: Nyheter, Nissan

Kommentarer

#1
2019-10-28 13:59

Med tanke på vad det kostar att ta fram sådana där system, i kombination med att jag är helt ointresserad av dem, så bär det mig emot att lägga mina bilhandlarpengar hos tillverkare som hade kunnat använda dem till vettigare saker.

Det är som när man ser en bilreklam och man tänker "jaha, det var dit min köpeskilling gick istället för till ett bättre rostskydd".

.

#2
2019-10-28 16:50

Ännu en leksaksbil från ett japanskt dagis!
De där barnen klarar inte att ge en bil harmoniska linjer, varför ska det vara en sådan grill på en batteribil?

#3
2019-10-28 17:23

Saabnisse störst grill vinner.

#4
2019-10-28 17:51

Med tanke på hur lätt det är att stjäla en modern bil med keyless så blir jag rädd av tanken med själv körande bilar. Vad blir tillverkarnas och försäkringsbolagens försvar? Ni måste köra runt er bil i en låda som inte sänder ut signaler.

#5
2019-10-28 18:31

Loke_8
Är det så ”enkelt” att stjäla? Krävs väl insikt i alla fall. Bilar för är verkligen enkelt att stjäla. Klarar ett barn. Har man rätt utrustning går allt. Tror det är mycket av en massmediaprodukt att det är så enkelt. Proffsen tar allt.
Kan inte se att försäkringsbolagen reagerat negativt med högre premie för keyless bilar. Inte i mitt fall i alla fall. Exakt samma premie på min Kia med eller utan keyless.
Jag är inte rädd. Det kommer så mycket med/mer av säkerhet och praktiskt med moderna bilar.

#6
2019-10-28 20:41

Polisen har ju gått ut i media och varnat för stöldrisken med keyless. Om polisen ser det som ett problem på grund av antalet stölder har ökat, ja då är det nog ett problem. Sedan kanske Kia, eller Nissan, inte är så väldans åtråvärda att stjäla...

#7
2019-10-29 09:37

Den här kommer nog snart i produktion misstänker jag, med smärre förändringar interiört och exteriört. En mjukare formgivning än de skarpa dragen hos Qashqai, det uppskattas. Jag tycker Nissans rundare formgivningar genom åren har varit mer lyckade än deras rakare.

#8
2019-10-29 10:42

Är ju rena skönheten jämför med Toyota LQ...:)

#9
2019-10-29 11:10

Min spontana tanke är att det är mycket av första Murano:n över den. Vilket väl fortfarande är den snyggaste bil Nissan byggt i modern tid....

#10
2019-10-29 15:40

Saabnisse, vore det bättre med en lackad front? Dom exempel vi haft i historien tycker jag visat att dom drar till sig stenskott... Så istället för att bättra stenskott föredrar jag nog en grill, även på elbilar.

#11
2019-10-30 16:31

Inget fel på detta utseende, både grill och resten av designen är mer än okey för mig. Bättre än vilken Saab som helst.....

#12
2019-10-30 18:37

Bo Håkansson #5
Viken professionell biltjuv vill stjäla en Kia?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.