Bild
Nästa artikel
Premiär för BMW:s elbil iX3
Premiär för BMW:s elbil iX3
Premiär för BMW:s elbil iX3
Premiär för BMW:s elbil iX3
Premiär för BMW:s elbil iX3

Premiär för BMW:s elbil iX3

Nyheter

Den helt eldrivna suven som har en räckvidd på 459 km och kommer till i Sverige i början av nästa år.

Intresset har varit stort sedan BMW presenterade en elektrifierad konceptbil av sin SUV X3 2018. Nu är bilen som fått namnet iX3 här. BMW X3 blir således det tyska bilmärkets första SUV-modell att erbjudas med både bensin- eller dieselmotor, plug-in hybrid och som helt eldriven.

Motorn som är placerad vid bakaxeln har en effekt på 286 hk och ett vridmoment på 400 Nm. 0–100 km/h går på 6,8 sekunder. Toppfarten ligger på 180km/h.

Batteriet ligger på 80 kWh vilket ska ge en räckvidd på 459 km (WLTP).
 

Premiär för BMW:s elbil iX3

Laddningskapaciteten på 150 kW DC/11 kW AC gör att du med snabbladdning på 150 kW ska kunna fylla batteriet till 80 % på 34 minuter. Med 11 kW laddar du batteriet från 0–100 % på 7,5 timme. Laddluckan är placerad över höger bakhjul.

Som standard kommer bilen med en värmepump som klimatanpassar både kupé och batteri. Batteripacket väger 529 kilo och bilen har en totalvikt på 2185 kg.

 

Premiär för BMW:s elbil iX3

Proportionerna är sig inte särskilt mycket från den vanliga X3:an, men en stängd grill, renare linjer längs stötfångarna, ny diffuser och luftspjäll vid framhjulen är detaljer som iX3 är ensam om. Interiören liknar till stor del resten av modellerna i X3-familjen.

Bagageutrymmet uppgår till 510 liter vilket är 40 liter mindre än motsvarande bensin- och dieselmodeller.

Bilen kommer med två olika utrustningspaket: BMW iX3 Charged på 769.000 kronor och BMW iX3 Charged Plus på 840.500 kronor. För båda versionerna finns dragkrok med som tillval.
 

Lanseringen sker först i Kina. I Sverige kan de första kunderna förväntas få sin bil i början av 2021.

Diskutera: Vad tycker du om BMW iX3?
 

Taggar: Nyheter, BMW X3

Kommentarer

#1
2020-07-14 14:56

Kommer man 40 verkliga mil skall man nog vara mer än nöjd.

#2
2020-07-14 15:57

Strax norr om 400 km är inte orealistiskt sommartid i "normala" hastigheter, dock kan man åka lika långt i en Kia Niro med 64 kWh batteri för 2/3 av BMW:ns pris - men då får premiumkänslan stryka på foten .

#3
2020-07-14 16:16

Riktigt fin bil, men för högt pris, som jag ser det.

#4
2020-07-14 16:23

Det är nåt skumt med priset, borde vara hälften... -om ni inte BMW klåpat sig och menar priset på ix7:an...

#5
2020-07-14 17:29

Priset!! Oj Oj, inte för att jag förespråkar bilar från Kina, men det skall bli intressant när det blir lite bättre konkurrens bland elbilar framöver. Priser på europeiska elbilar(och amerikanska) är ju fantasipriser. Helt plötsligt kostar alla vanliga bilar från 500.000kr och uppåt. Det kan inte sluta på ett bra sätt för bilindustrin, vem ska ha råd att köpa bilar framöver?

#6
2020-07-14 18:27

Nu är det svårt att jämföra modeller rakt av men denna iX3 är ungefär 300 000 kr dyrare än en BMW X3 bensin/diesel och 150 000 dyrare än X3 laddhybrid. Frågan är om man hinner spara in prisskillnaden innan bilen skrotas?

Bilen är 100 k för dyr.

#7
2020-07-14 18:44

#5 Optimus "Vem skall ha råd att köpa bilar framöver" -precis! Bilindustrin riskerar binda ris åt egen rygg då risken att folk omprövar sitt bilägande är överhängande. Vidare kan det ju bli så att folk håller liv i sina gamla fossilbilar betydligt längre -och på ett sånt sätt att intäkterna inte hamnar hos bilmärkena, utan hos div "pirater".

#8
2020-07-14 19:19

450.000 hade varit ett okej pris för denna skapelse. Hade ändå inte köpt den.

#9
2020-07-14 19:53

Måste ju säga att BMW stoppat in det mesta som standardutrustning, men de kan väl inte göra annat för att motivera det höga priset?!

#10
2020-07-14 20:09

Tung som en elefant eller två.

#11
2020-07-14 20:10

Otroligt ful med.

#12
2020-07-14 20:59

Bra BMW, men för högt pris.

#13
2020-07-14 21:00

#10. Vad menar du? Den väger som en XC60.

#14
2020-07-14 22:48

XC60 väger bara 1900 kg .. haha.. som det vore så mycket bättre? Galet mycket om du frågar mig..

#15
2020-07-14 23:49

V70Silver: Du räknar som en kråka, med motsvarande effekt och utrustning så kostar den runt 115.000 kr mer än den fossildrivna X3:an, räknar du med samma procentuella andrahandsvärde, (vilket jag tror kommer bli bättre för iX3), så kommer denna ha mer eller mindre samma TCO. Lägre till och med om du kört mycket.
Så jag tror priset är helt rätt satt, jag vågar nästan slå vad om att de kommer sälja alla de kan tillverka med den produktionstakt de satt.

#16
2020-07-14 23:51

Vargen: Och varför skulle man inte kunna komma lika långt som WLTP är satt?
Vilka elbilar har du själv verklig erfarenhet av som inte man kan köra på WLTP-siffran i snitt?

#17
2020-07-14 23:59

Sen anser jag ju med att priset är för högt sett till konkurrensen, 50.000 mer än för Model Y LR AWD som har betydligt bättre räckvidd, prestanda, laddhastighet, är rymligare, möjlighet till 7-sits och inte minst har SuC-tillgången.

#18
2020-07-15 07:32

För jättedyr, för låg dragvikt, ingen fyrhjulsdrift. Inte övertygad om räckvidden exempelvis vintertid.
Ser ju inte ut som något aerodynamiskt vidunder.

#19
2020-07-15 10:31

Henrik, jag tror denna ligger runt 2 kwh/mil eller mer. Den är för tung och inte direkt aerodynamisk. Det är en uppskattning ifrån min sida.

#20
2020-07-15 11:23

Henrik
Oavsett TCO så måste man som privatist ha kapitalet att ”investera” i en så här dyr bil.
Så allt trams om TCO i den här prisklassen blir sekundärt för många.

#21
2020-07-15 11:26

Axa: Hur stor del av bilköparna idag köper bil kontant? En väldigt liten del och de blir allt färre....så vad gör det om månadskosten för finansieringen blir 1000 kr högre om månadskosten för drivmedel kanske blir 1500 kr lägre?
Så otroligt många som bara ser på utgiften, inte kosten.....

#22
2020-07-15 11:31

Vargen: Så du bara gissar igen? Varför inte ut och testa lite elbilar i verkligheten innan du uttalar dig? Då skulle de se att det inte alls är direkt svårt att snitta på WLTP över årsbasis med de flesta om man kör som det är tänkt vad gäller hastighetsbegränsningar m.m. Sen att förbrukningen ökar om du kör mycket fortare, ja, det gör det i din Octavia med.

#23
2020-07-15 11:35

Henrik
Ehm, så ett lån är bättre? Även på en lång löptid säg 5 år så överstiger den extra månadskostnaden mer än väl eventuell besparing på drivmedel.
Även de med hyfsad bra lön behöver ju månadsvis punga ut närmare 10000 i månaden....men då kan man ju skryta om bra TCO. Vill man göra det så är det ju upp till en själv. Frågan är ifall bilen är så pass viktig för en att man vill hushålla sina pengar med den prioriteringen.
Det är bra TCO på billigare bilar oxå. Skillnaden är att man slipper investera en massa kapital.

#24
2020-07-15 11:44

Axa: Självklart skaffar man bil efter plånbok, inget konstigt med det. Har aldrig påstått annat, nu var mitt första inlägg du reagerade på i jämförelse med motsvarande fossilversion av samma bil. Och om man då ändå hamnar på samma månadskostnad, så nej, då är min åsikt att det inte spelar någon roll att en större del går till finansieringen och en mindre till drivmedlet än tvärtom. Förstår du? Kostnaden är ju densamma oavsett.
Och detta förhållande gäller såklart även lägre prissatta bilar. Sålänge månadskostnaden är densamma spelar ju inte fördelningen av den nån större roll.

#25
2020-07-15 11:55

Henrik
Det är klart. Jämför man bilar i samma prisklass är TCO viktigare och mer användbart.
Jag missade nog din poäng.

Ifråga om X3 så skulle jag personligen välja en fullt utrustad lättare begagnad för under 400 kkr. Tror det skulle blir bättre TCO på sådan. :-)

#26
2020-07-15 12:05

#15

Henrik M jag räknar inte fel men man kan se det på olika sätt. Man kan jämföra billigaste BMW X3-X-drive med billigaste iX3 och då är iX3 drygt 300k dyrare. Eller också gör man som du gör och betalar dyrt för en massa kosmetika och annat lull-lull som man kanske inte värdesätter eller använder. Köper man en X3 kan man välja själv vilken extrautrustning man behöver. Med nödvändig extrautrustning är prisskillnaden runt 300 k för mig.

iX3 sprintar något snabbare till 100 men den saknar 4wd och den har lägre dragvikt.

#27
2020-07-15 12:16

Axa: Såklart en lätt begagnad bil oftast får en lägre totalkost, inget konstigt med det. Sen är det lite roligt hur en del måste få allt om elbilen att handla om pengarna, att det inte får kosta en krona mer. Men man kan lägga 100.000 kr på extrautrustning till sin bil, men att den har en betydligt behagligare drivlina, det får absolut inte kosta extra.

#28
2020-07-15 12:18

V70Silver: Jo, om du använder ordet dyrt räknar du fel. Hade du skrivit att iX3 kostar 300.000 mer än den X3 du tycker du klarat dig på är en annan sak. Men dyrare, då måste du jämföra med motsvarande utrustning m.m.

#29
2020-07-15 14:07

* Ofantligt ful med blåa ränder (Subjektivt). Måste ju gå att plocka bort.
* Ingen 4wd. Lol? Det är ju en SUV.
* Ingen frunk? De har bara en plastkåpa där motorn skulle suttit, trots att de inte har en främre motor?
* Bagageutrymmet är _mindre_ trots att det är en förhöjd SUV. Hur lyckas man?
* Dragkrok? Kass dragvikt, bara 750kg.
* Inredningen ser ut som 2010, fortfarande. Så sjukt osexig (Subjektivt).
* Tomvikt 2260kg (Vet inte var ViB fått 2185kg ifrån?)
* Batteripacket har bara 74kWh som man kan använda. 80kWh går inte.
* Man kan ju verkligen diskutera priset...

Hittar en positiv grej!
Ingen kardantunnel! Men det är också det enda jag hittar...

#30
2020-07-15 17:01

Förstår ärligt talat inte vem som kommer köpa denna istället för en Tesla Model Y. Hade den kostat 100 kkr mindre så kanske. För samma pris som grundmodellen av iX3, får man en Tesla Model Y performance, som har mycket större bagageutrymme, är fyrhjulsdriven, gör 0-100 på 3,7 sek och toppar 240 km/h. Man måste nog vara en BMW-fanboy uti fingerspetsarna för att välja denna. Känns inte som BMW leder utvecklingen när det gäller elbilar just nu...

#31
2020-07-15 18:30

Känns inte speciellt genomtänkt av BMW, dåligt. Hade valt en Polestar 2 framför denna alla dagar i veckan. Tesla Model Y är alldeles för ful(subjektivt)

#32
2020-07-15 20:32

milkylainen, mitt i prick på den beskrivningen. Kunde inte sagt det bättre själv.

#33
2020-07-15 21:47

Har också lite svårt för designen på Model Y. Men man kanske vänjer sig. I början tyckte jag Model 3 så jätteskum ut också, men nu börjar jag tycka den är riktigt snygg.

#34
2020-07-16 11:16

På Blocket ligger ett antal fyrhjulsdrivna, automatväxlade X3:or utrustade med drag(med användbar dragvikt) för under 450000. Så för 300000 vinner man 1 sekund till 100, förlorar fyrhulsdrift, inskränker bagaget och måste planera sina resvägar. Svårt att känna köpsuget...

#35
2020-07-16 13:44

Linus
Passa dig. Har de inte exakt samma utrustning är de inte jämförbara. Det måste finnas mugghållare, klädkrok och lastnät i båda för kunna jämföras...

#36
2020-07-16 15:41

Axa
Sant! Allt måste vara på pricken lika, annars totalt ointressant. Snart får vi höra att de inte har jämförbar utrustning för det ingår i ingen laddkabel till dieselbilen;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.