Bild
Nästa artikel
Nyheter

Officiell: Opel Mokka-e är nya elsuven med räckvidd på 32 mil

Publicerad 24 juni 2020 (uppdaterad 24 juni 2020)
Opel lanserar en helt ny generation av kompaktsuven Mokka som blir mindre än föregångaren. Största nyheten är att den först dyker upp med eldrift.

Många har varit nyfikna på hur Opel ska ”nystartas” efter att ha bytt ägare från General Motors till PSA-koncernen med Peugeot och Citroën.

De senaste månaderna har det dykt upp en del uppgifter om vad vi kan förvänta oss, bland annat en förhandstitt på det nya designspråket, men nu kommer det första konkreta resultatet i form av en helt ny generation av kompaktsuven Mokka.

Nya Opel Mokka visas först upp i helt eldrivet utförande och kallas då Mokka-e. Bilen är faktiskt 12,5 centimeter kortare än förra generationen Mokka men axelavståndet är två millimeter längre så innerutrymmena borde inte bli lidande.

Bagagevolymen är sex liter mindre vilket inte är så farligt med tanke på hur mycket mer kompakt bilen är.

Ingen prestandagalning

Opel Mokka bygger på PSA-koncernens plattform CMP och modellen blir 120 kilo lättare än förra Mokka. Den eldrivna Mokka-e är 30 procent mer vridstyv än föregångaren med bensinmotor.

Bland elbilar har det blivit vanligt med imponerande accelerationssiffror och skenande motoreffekt. Så är det inte i Opel Mokka-e. Den har en elmotor på 136 hästkrafter och 260 Nm vilket borde räcka utmärkt för de flesta. Toppfarten är begränsad till 150 km/tim.

Batteripaketet är på 50 kWh och ska ge en räckvidd på 32 mil enligt WLTP-körcykeln. Det finns snabbladdning på upp till 100 kW vilket inte hör till elbilsvärldens snabbaste, men som återigen borde vara tillräckligt för många.

Quiz: Hur bra koll har du på Opel? Upp till bevis!

Högre tekniknivå

När det gäller designen får nya Opel Mokka ta del av märkets nya designspråk där fronten ska hämta inspiration från klassiska Manta, och på sidan finns en kromlinje som ska ge bilen en tydlig identitet.

På insidan tar Opel ett stort steg med ett helt nytt infotainmentsystem med upp till 12 tum stor skärm och digitala instrument framför föraren. Däremot har designteamet behållit ganska många fysiska knappar för att föraren inte ska behöva ta ögonen från vägen mer än nödvändigt.

”På så sätt undviker vi farligt utforskande av olika undermenyer i infotainmentsystemet”, skriver Opel i pressmaterialet.

Opel Mokka dyker alltså först upp med eldrift men kommer med vanliga bensin- och dieselmotorer senare. Eldrivna Mokka-e börjar säljas på sensommaren 2020 och ska börja levereras till köparna tidigt 2021.

Spartanskt men hyggligt med plats. Nödhjul under golvet.

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.