Bild
Nästa artikel
Officiell: Opel Mokka-e är nya elsuven med räckvidd på 32 mil

Officiell: Opel Mokka-e är nya elsuven med räckvidd på 32 mil

Nyheter

Opel lanserar en helt ny generation av kompaktsuven Mokka som blir mindre än föregångaren. Största nyheten är att den först dyker upp med eldrift.

Många har varit nyfikna på hur Opel ska ”nystartas” efter att ha bytt ägare från General Motors till PSA-koncernen med Peugeot och Citroën.

De senaste månaderna har det dykt upp en del uppgifter om vad vi kan förvänta oss, bland annat en förhandstitt på det nya designspråket, men nu kommer det första konkreta resultatet i form av en helt ny generation av kompaktsuven Mokka.

Nya Opel Mokka visas först upp i helt eldrivet utförande och kallas då Mokka-e. Bilen är faktiskt 12,5 centimeter kortare än förra generationen Mokka men axelavståndet är två millimeter längre så innerutrymmena borde inte bli lidande.

Bagagevolymen är sex liter mindre vilket inte är så farligt med tanke på hur mycket mer kompakt bilen är.

Officiell: Opel Mokka-e är nya elsuven med räckvidd på 32 mil

Ingen prestandagalning

Opel Mokka bygger på PSA-koncernens plattform CMP och modellen blir 120 kilo lättare än förra Mokka. Den eldrivna Mokka-e är 30 procent mer vridstyv än föregångaren med bensinmotor.

Bland elbilar har det blivit vanligt med imponerande accelerationssiffror och skenande motoreffekt. Så är det inte i Opel Mokka-e. Den har en elmotor på 136 hästkrafter och 260 Nm vilket borde räcka utmärkt för de flesta. Toppfarten är begränsad till 150 km/tim.

Batteripaketet är på 50 kWh och ska ge en räckvidd på 32 mil enligt WLTP-körcykeln. Det finns snabbladdning på upp till 100 kW vilket inte hör till elbilsvärldens snabbaste, men som återigen borde vara tillräckligt för många.

Quiz: Hur bra koll har du på Opel? Upp till bevis!

Officiell: Opel Mokka-e är nya elsuven med räckvidd på 32 mil

Högre tekniknivå

När det gäller designen får nya Opel Mokka ta del av märkets nya designspråk där fronten ska hämta inspiration från klassiska Manta, och på sidan finns en kromlinje som ska ge bilen en tydlig identitet.

På insidan tar Opel ett stort steg med ett helt nytt infotainmentsystem med upp till 12 tum stor skärm och digitala instrument framför föraren. Däremot har designteamet behållit ganska många fysiska knappar för att föraren inte ska behöva ta ögonen från vägen mer än nödvändigt.

”På så sätt undviker vi farligt utforskande av olika undermenyer i infotainmentsystemet”, skriver Opel i pressmaterialet.

Opel Mokka dyker alltså först upp med eldrift men kommer med vanliga bensin- och dieselmotorer senare. Eldrivna Mokka-e börjar säljas på sensommaren 2020 och ska börja levereras till köparna tidigt 2021.

Taggar: Nyheter, Opel Mokka
Officiell: Opel Mokka-e är nya elsuven med räckvidd på 32 mil
Officiell: Opel Mokka-e är nya elsuven med räckvidd på 32 mil
Officiell: Opel Mokka-e är nya elsuven med räckvidd på 32 mil

Kommentarer

#1
2020-06-24 10:38

Skönt att nån tillverkare av elbilar inte följer med i hk-racet utan nöjer sig med tillräcklig effekt för dagens hastighetsbegränsade vägar. Sen återstår det att se var prislappen hamnar.

#2
2020-06-24 11:04

En helt klart bättre variant än Mazdas MX-30. Tror att Opel kommer att lyckas bra med nya Mokka.

#3
2020-06-24 11:23

Opel Mokka-e är väldigt lik Peugeot e-2008 som kostar 24.681 euro i Tyskland efter rabatter och stöd.
Gissar att Opel Mokka-e får nästan samma pris.

#4
2020-06-24 11:24

Riktigt snygg, avsevärt bättre än gamla Mokka som påminde mig om Ford Popular (2"4") från 50-talet.
Det var en riktigt häftig färg som presenteras här också, hoppas bara att det går att få den med en fräschare interiör än kolkällaren på bilderna.

#5
1
2020-06-24 11:38

Snygg interiör. Snygg på utsidan med, men varför SUV som är så opraktiskt.

#6
2020-06-24 11:42

Mokka har helt klart en egen design ut- och invändigt även fast den använder PSAs plattform CMP. Det blir allt tydligare att Opel strävar efter mer sportighet, det sportiga alternativet i PSA-gruppen. I stil och utförande.

Opel har redan rymliga Crossland i detta segment, och så Grandland över Mokka.

#7
2020-06-24 14:27

Den är inte baserad på den variant på plattan som är 2008 utan på den som är DS, alltså kortare än 2008, eftersom denna är mer lyxig än förväntat är prisskillnaden förmodligen baserad på storleken så den borde vara något billigare än 2008 men förmodligen inte så mycket, och i elbilsversion ha runt 10 km längre räckvidd i verkligheten genom lägre vikt och möjligen aningen lägre luftmotstånd om man ska utgå från några detaljer.

Inredningen är egentligen inte svart utan i grå nyanser, bara panelerna med knappar är svarta, högerdelen av instrumentpanelen är klädd med ett mönster som påminner lite om kolfiber (fast snyggare) och skimrar diskret i silver i ljus.

Personligen ser jag kopplingar till 60 och 70-talet, svarta taket, kromlisterna som påminner mycket om dropplister, (de är lätt profilerade, inte helt släta) bakljusen "avlånga", Mantafronten, fälgarna, svarta 5-ekrade fälgar med silverkant kom på Senator hösten 1977.
Extra luftslits under grillen, Kadett B 60-talet.
Och den gröna färgen från Rekord 1967.

Resultatet är ganska avvikande, antalet bilar som uppvisar antydningar till likheter är starkt begränsat utan att utseendet ser "tokigt"... ut och det är ju en bedrift i dagens läge.

Det där med karossfärg i skyddspanelen vid tröskeln bryter upp den känsla av "tyngd" sådana paneler ofta förmedlar.

#8
2020-06-24 15:05

CMP är ju en flexibel och modulär plattform med justerbart axelavstånd, så man kan göra många olika bilar från samma grund. Den är ju plattform för nya Citroën C4 också, som är en större bil med längre axelavstånd.

#9
2020-06-24 16:02

Mokka ser ut som det fått en smockka.

#10
2020-06-24 17:12

Räcker 32 mil?

#11
2020-06-24 17:16

Carl, det beror på vart man ska!
Ska du 33 räcker det inte.

#12
2020-06-24 17:18

Riktig snygg och tuff, kommer den med en rejäl bensinmotor blir jag nästan sugen på att köpa Opel igen. :)

#13
2020-06-24 17:38

Jag väntade och väntade på denna Mokka, men tyvärr gick mitt privatleasingkontrakt ut och kör nu en Grandland X i stället.
Absolut en intressant elbil, får väl se när priset blir officiellt. Tycker att de flesta bilmärken försöker ta ut höga priser på elbilar, så det är väl bara att förvänta sig här också.

#14
2020-06-24 19:07

Kommer väl med bensinmotorn på 155 hk, med då får man stå ut med automat och ett pris på nära 300 000.
Med manuella växellådan och 130 hk kombinerat med låg vikt är det kanske en tillfredsställande kombination.

#15
2020-06-24 20:40

Det är 2020 N-iklas, vem fasiken väljer manuell....
Ännu en fördel med elektrifieringen, automat eller ingen låda alls.
Lånade en manuell bil för några ärenden härom dagen, hade glömt hur otroligt omodernt det känns sitta där och röra runt.

#16
2020-06-24 22:45

Den som är klok, lägre vikt - viket ger många fördelar, enklare teknik vilket innebär mindre risk för krångel, snabbare acceleration, bara fördelar.
Vad hjälper hk när alla försvinner i växellådan.
Men det stämmer att klokheten 2020 är ganska obefintlig så det är inget märkligt att automater är poppis - vilket också förklaras av att större delen av befolkningen flyttar till städer, om man bara kör i stan 4 gånger per år ser man ingen vits med en automat.

#17
2020-06-24 22:53

N-iklas: Märks att du inte är med i samtiden riktigt, nyaste modernaste automaterna är både snålare och snabbare än manuella versionen av samma bil. Och som sagt, med intåget av mer laddhybrider och elbilar så är snart den manuella lådan ett minne blott. Säljs redan fler automater än manuella sen flera år tillbaks. Och vissa bilar är helt iskalla på begagnatmarknaden som manuella.

#18
2020-06-24 23:37

Automat är livet, jag lämnade manuella lådor bakom mig för 10 år sedan nu. Nästa bil blir en elbil.. ännu bättre, ingen "låda" alls... fullt ös direkt..

#19
2020-06-25 00:46

Att det finns någon enstaka automat som inte är långsam innebär inte att det gälla för alla andra, den nya 8 växlade i Peugeot 208/Corsa med 130 hk är en riktig drög, den på 100 hk med manuell är så när som på en eller två tiondelar lika snabb i hastigheter upp till 100.
Snålare är en annan sak, redan 1986 var Opels nya Aisin automat snålare än manuell.
Dessutom handlar det inte bara om funktion det handlar om vikt, även i en liten bil väger det minst ca 27-35 kg extra.
Dubbelkopplingslådor är snabba men de väger mycket, inte bra.

#20
2020-06-25 10:06

Min DSG låda är allt annat än slö.. 0-100 på 9 sekunder med 140 Hk, man kan inte klaga..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.