Bild
Nästa artikel

Mercedes EQV – elskjuts i elbuss

Nyheter

Plats för åtta och beräknas ha 40 mils räckvidd.

Efter presentationen av elsuven EQC breddar Mercedes sin elektriska portfolio med familjebussen V-klass, som med laddsladd får namnet EQV. Beroende på sätesval kan sex, sju eller åtta personer färdas utsläppsfritt.
 

EQV är framhjulsdriven med en 150 kW-motor, motsvarande 204 hästkrafter. Ett litiumjonbatteri på 90 kWh är inbyggt under golvet och enligt biltillverkarens preliminära siffror är räckvidden 40 mil. 
 

Laddluckan hittar vi i fronten laddning sker via wallbox eller snabbladdare. Om energipåfyllnaden görs i en snabbladdare med kapacitet på 100 kW tar det enligt Mercedes "mindre än en timme" att tanka från 10 procent till 80 procent.

EQV följer med till Mercedes monter på bilsalongen i Frankfurt i september. Det sägs inte när den ska börja säljas, men tidigare har Mercedes kommunicerat att det blir 2021. 

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes EQV?

Kommentarer

#1
2019-08-22 17:30

90 kWh blodsbatteri. I en tidigare artikel om Mercedes A&B så vägde 15 kwh batteri 150 kilo. Är det samma batteri här så väger det alltså 900 kg. Man tar sig för pannan. Tydligen väger den här bilen 3500 kg. 

.

#2
2019-08-22 17:40

Tur att den inte går på blodsbensin eller blodsdiesel. Att man kan använda mindre energi för framdriften mha el.

#3
2019-08-22 20:51

Varför i all sin dar bygger man allt utom helt vanliga bilar först? Kan de ta fram något enkelt, praktiskt och inom budget för oss köpare? Om bilen väger 3,5 ton som Klarsynt säger, då tycker jag det är riktigt dåligt... tänk på allt vägslitage, och vad som händer när en sådan bil måste göra en undanmanöver...

#4
2019-08-22 21:44

Det finns ingen officiell vikt angiven ännu. Ta det med en nypa salt Vargen.

#5
2019-08-22 22:14

OK, men det klagas i Norge om att elbilarna är för tunga, och vägslitaget ökar. Skall vi nu ha SUV och större bilar likt denna modellen så blir det inte jättebra. Sedan tror jag vajrarna inte klarar dessa högre vikter heller.

#6
2019-08-22 23:49

@Styggavargen

3500 kg säger i vart fall TV och de nämner inget om att det skulle vara inofficiellt.

Varför de inte gör "vanliga bilar" först? Jo, för att blodsbatterier är så sjukt dyra och så sjukt tunga att ingen vill ha dem. Inte ens om staten kastar våra skattepengar efter dem. Därför bakar man in dem i dyrare bilar (där kostnaden och tyngden kan spädas ut på andra dyra och tunga saker) och så hoppas man på det viset få ner genomsnittsutsläppssiffrorna på sin fordonsflotta och då undvika böter från EU. Att 3500 kg blodsbatterbil redan har släppt ut mer koldioxid i luften, innan den ens kört en meter, än två vanliga dieselbilar gör under hela sin livstid det struntar de galna EU-politikerna i.

Och det är därför vi ser sådan här idioti. Idioti föder idioti.

.

#7
2019-08-23 07:16

Gissar att det har lite med produktionskapacitet att göra. Det finns helt enkelt inte batterier för massmarknaden ännu.

#8
2019-08-23 07:48

Totalvikten är 3500 kg enligt TV, alltså bil, passagerare och gods.
Tjänstevikten för en vanlig V-klass ligger omkring 2400 kg, och då är tillåten totalvikt 3200 kg.
Så ska vi drista oss till att batteripacket INTE väger 900 kg och lastkapaciteten fortfarande tillåter 9 fullvuxna personer.

Klabbe, du är nog helt rätt ute. Lättare att börja med nischade högmarginal-produkter.

#9
2019-08-23 08:00

Jag tror du har rätt Grosser, ca 300kg för ett batteripack känns mer rätt.
Vikten på batteripacket följer inte med prestandan, snarare då priset ;)

Sedan kan man ju alltid leka med tanken att slå ut miljövinsten/utsläpp per resenär.
Då är det ju faktiskt bättre o stoppa in batterier i en 8 sitsig minibuss än ex. en Tesla

#10
2019-08-23 08:01

Troligen samma skitbil även med eldrift. Kanske att batteripacket bättrar på den katastrofalt dåliga vridstyvheten något.

#11
2019-08-23 09:33

Väntar fortfarande på att Klarsyn ska sluta slösa med sitt favoritord och bara skriva * istället, vi vet ju vad han menar...

#12
2019-08-23 10:00

Det bästa vore om Klarsynt stängdes av då han ju tydligen enbart trollar genom sitt upprepande av sitt mantra och lögner.

Jag hoppas verkligen Mercedes nästa steg är att göra en transportbilsversion av den som med den vanliga V-klass/Vito. Jag känner många hantverkare som sitter och väntar på en lätt transportbil med 25-30 mils verklig räckvidd i sämsta förhållande. De som finns idag räcker inte till tyvärr.
Trevligt Tesla inte längre är den enda med en ren elbil för folk med behov av mer än 5 sittplatser. Konkurrens är nyttigt!

#13
2019-08-23 11:09

Henrik. Jag var på väg att skriva att det redan var på gång, jag har nämligen läst om nya e-Vito redan. Men nu när jag kollade upp den så ser jag att den har ett batteri på 41 kWh. Känns som det är en bil för dom som aldrig lämnar stadskärnorna..
https://teknikensvarld.se/provkorning-av-mercedes-evito/

#14
2019-08-23 11:38

Panoptocon: Jag vet att det finns, som jag skrev har eltransportbilsversionerna av de olika märkena för liten räckvidd. Som jag skrev, jag hoppas att Mercedes gör en transportbilsversion av denna. Detta är en mer rimlig räckvidd för de flesta hantverkare med. Min bror har egen elfirma med 3 anställda. Han säger att på 20 mils verklig räckvidd på ett arbetspass även i sämsta förhållande klarar de 95% av dagarna på ett år. Några enskilda dagar är de längre iväg på specialjobb och då finns det snabb/semisnabbladdare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.