Bild
Nästa artikel
Officiell: Här är nya Fiat 500e – så står den sig mot konkurrenterna

Officiell: Här är nya Fiat 500e – så står den sig mot konkurrenterna

Nyheter

13 år efter premiären är det äntligen dags för en ny generation av Fiat 500. Den blir helt eldriven.

Efter hela 13 år i produktion är det äntligen på väg att hända något för Fiats populära retromodell. Fiat 500 har fått några mindre uppdateringar sedan den lanserades 2007 – nu senast i form av mildhybridteknik – och modellen har sålt bättre än Fiat någonsin hade hoppats, men nu presenteras en helt ny modellgeneration med eldrift.

Det mest intressanta är att ”nya nya” Fiat 500e är utvecklad från grunden för att vara en elbil och den ska byggas i Turin. Den nuvarande Fiat 500-modellen ska dock fortsätta tillverkas med bensin- och hybriddrift i en fabrik i Polen.

Grunddesignen är förstås sig lik – där vågar inte Fiat ändra alltför mycket – men det finns ändå gott om nya designdetaljer. Fronten får en ny uppsyn med tvådelade LED-ljusringar runt strålkastarna och luftintag enbart nedtill, under registreringsskylten. Och i det som tidigare var ”grillen” står det inte längre ”Fiat” utan bara ”500”.

Bakpartiet är ännu lite rundare än i dagens modell och får så kallade tredimensionella baklampor med E-formade LED-ljus vilket ska stå för att bilen är elektrisk. Modellen växer en aning på alla ledder och får även längre axelavstånd för bättre innerutrymmen.

Betydligt modernare inredning

Insidan tar kanske det största skuttet jämfört med dagens Fiat 500. Instrumentpanelen ser betydligt modernare ut med plats för en stor infotainmentskärm på 10,25 tum och framför föraren finns digitala instrument på en 7-tumsskärm. Ratten är tvådelad.

Till skillnad från dagens Fiat 500 får den nya modellen ett betydligt mer uppdaterat infotainmentsystem från Fiat/Chrysler-koncernen samt autobroms, dödavinkelnvarning, filhållningsassistans och adaptiv farthållare. Det finns också en app för att hålla koll på laddningen och klimatanläggningen.

Officiell: Här är nya Fiat 500e – så står den sig mot konkurrenterna
Officiell: Här är nya Fiat 500e – så står den sig mot konkurrenterna

Räckvidd på 32 mil

Eldriften då? Nya Fiat 500e har en elmotor på 120 hästkrafter, men det är ingen accelerationsraket vi pratar om: det tar hela nio sekunder att komma upp till 100 km/h medan konkurrenten Mini Cooper SE fixar samma sprint på 7,3 sekunder. I stadstrafik är dock 0–50 km/h viktigare och det klarar Fiat 500e på bara 3,1 sekunder.

Batteripaketet är på 42 kWh och ger en räckvidd på 32 mil enligt WLTP-körcykeln, vilket inte är bäst i klassen – särskilt inte med hänsyn till prislappen – men ändå inte alls lika kort som exempelvis Honda e som har tio mil kortare räckvidd.

Apropå priserna finns i nuläget bara en topputrustad lanseringsversion med cabrioletkaross och laddbox för 409 900 kronor (349 900 kronor efter elbilspremien), men fler versioner ska följa senare. Leveranserna börjar i juni.

Fiat 500e klarar snabbladdning på 85 kW vilket innebär att batteriet kan laddas till 80 procent på 35 minuter.

Officiell: Här är nya Fiat 500e – så står den sig mot konkurrenterna
Officiell: Här är nya Fiat 500e – så står den sig mot konkurrenterna
Officiell: Här är nya Fiat 500e – så står den sig mot konkurrenterna
Officiell: Här är nya Fiat 500e – så står den sig mot konkurrenterna
Taggar: Nyheter, Fiat 500

Kommentarer

#1
2020-03-04 19:21

Riktigt läcker faktiskt! :) Och fortfarande anser jag Fiat ha lyckats bäst med att modernisera sin retrodesign och hålla i den varsamt. Den med halvcabben hade jag lätt kunnat tänka mig som andrabil om jag hade behövt nån! :) Charmigt och härligt glida fram halvöppet genom bokskogarna och rapsfälten utan motorljud!

#2
2020-03-04 19:36

Nämen alltså, jag tror allt att jag är lite kär! :-D
Synd på priset bara, Fiat skär guld...

#3
2020-03-04 19:42

Det är smart av Fiat att lansera cabben först, även om man kan tycka att den borde ha varit en Abarth. :) En Abarth kan komma senare.

Batteriet och räckvidden är ovanligt stort för minsta småbilsklassen (A-segmentet). Trist att den inte klarar 100 kW men 80 är iaf mer än 50. Den bör vara helt okej för en tur ner till Skåne om sommaren i soligt väder. :)
Finns ju inte så många elbilar som är cabbar...

Helt klart mer aptitlig än Honda E.
Och det borde kännas pinsamt för Mazda att småbilar som 500 tar sig längre på en laddning än deras MX-30 i kompakt-segmentet.

Nu väntar vi på en 500X electric och den nya kombin Giardiniera.

Men, låt den bära Fiat-namnet stolt i fronten! Vi går mot en framtid där Fiat bara kommer att ha 500-serien och så Pandan i sortimentet. Detta är en Fiat 500, inte en 500 by Fiat.

Och Fiat 500X borde omdöpas till 600.
Och 500L till 600 Multipla.

#4
2020-03-04 19:43

Låter lite för dyrt för en tvådörrars micro-bil med förmodad tvivelaktig kvalitet, i alla fall för nordiska klimat, det blir nog mest för 500-fans'en som har den som sommar- och andrabil. Den ser ut att passa bäst i överfulla storstäder i södra Europa.

#5
2020-03-04 19:52

Miksand: Varför förmodad tvivelaktig kvalitet? Känner många som har eller har haft nuvarande och föregående retro-500:an och vart supernöjda och verkligen inte haft några problem mer än vanlig service.

#6
2020-03-04 20:39

Riktigt charmig. Kanske lite för dyr jämfört med övriga i klassen.

#7
2020-03-04 20:47

Fiat 500 med förbränningsmotor fungerar utmärkt i nordiskt klimat, det är verkligen en myt att en 500 inte skulle fungera på vintern. Den har både värmestolar och ett nordiskt värmepaket. Och som cabb fungerar den ännu bättre eftersom cabben isolerar. I Stockholm finns en 500 i varje gathörn, den är väldigt vanlig där. Utanför storstäderna i Sverige ser man dem knappt.

#8
2020-03-04 21:08

Här har vi en presentation gjord av världens bäste säljare, nämligen Olivier Francois (CEO Fiat). Jag har alltid gillat honom, och förutom att vara chef på Fiat så är han författare, poet och innan han började jobba inom bilindustrin så hade han ett skivbolag. Med den bakgrunden är det passande att han är gift med en italiensk popstjärna. Han har dessutom universitetsexamen i statsvetenskap.

Olivier Francois är unik i bilvärlden, genom att han har klass och kultur. Han är inte en teknisk doktor eller ingenjör som tyskarna, eller har en bakgrund inom motorsport och bilnörderi som fransmännen.

Nej, Olivier Francois är en konstnär, en artist som en gång halkade in i bilindustrin genom att anställas av Citroën på marknadsavdelningen. Ja han är en fransmän. Men sedan många år jobbar han i Italien för Fiat.

Det är onekligen lite speciellt att han som fransman säljer in Fiat som en italiensk kulturbil, en representant för Italien. Han hyllar Italien, inte minst italiensk musik.

Och 500 är enda bilen i världen med en motor som låter som ett stycke från en klassisk italiensk tonsättare. Han säger det inte i filmen, men jag är övertygad om att det var hans egen idé även fast han hänvisar till ”italiensk kreativitet”. Och gillar man inte musiken som motorn spelar i fabriksutförande så kan man ladda ner andra melodier via 500-app:en i sin telefon.

Där Jaguar valde Sci-fi ljud och där Tesla valde att man kan låta bilen låta som en brakfis. Så väljer Fiat att göra ett statement om Italiens stolta tradition som musikland. Det är klass!
Det där som Tesla och Elon Musk inte förstår sig på.

Det är ingen slump att bilen premiärvisas utanför operahuset.

Här är presentationen:
https://youtu.be/pVBAzeu-HZg

#9
2020-03-04 21:21

Här är Fiats nya reklam för 500 electric, med klimataktivisten och miljökämpen Leonardo di Caprio.
https://youtu.be/j9_upuvzDIY

Filmen är gjord på uppdrag och idé av Olivier Francois. Han ger alltid personlig kreativ input när Fiat gör en reklamfilm.

#10
2020-03-04 22:15

Nya 500 är en premiumprodukt som vänder sig till premiumkunder. Den tillverkas i Italien i en kraftigt ombyggd fabrik. Gamla 500 tillverkas i Polen.

Nya 500e banar väg för nya Panda e som blir folkbilen. Men Panda e kommer inte i år.

#11
2020-03-04 22:24

För de i det här forumet som inte känner igen det orkestrala ”motorljudet” så är det hämtat från musiken till Fellinis berömda film ”Amarcord”. ”Motorljudet” är komponerat av den italienske tonsättaren Nino Rota.

Ni kanske inte vet vem han är, men om jag säger ”Gudfadern”-filmerna av Francis Ford Coppola så har ni iaf hört hans musik. :)

#12
2020-03-04 22:27

Där Tesla åker omkring med pruttljud så låter Fiat 500 som en symfoniorkester. Där har vi en skillnad på klass och vad som verkligen gör en premiumprodukt. :)

#13
2020-03-05 05:56

Perfekt för stadsfolk istället för stora klumpiga Teslan.

#14
2020-03-06 09:08

Ja denna lyxutrustade cab är en ”Urban Tesla”. Den första serien om 500 exemplar levereras även med en laddbox för villan. Den ingår i priset.

Jag tror helt klart att den vanliga 500 Elettrica med helt tak kommer att ligga på 30 000 euro. Det är fortfarande ett premiumpris på en premiumprodukt, men något lägre.

Och helt klart en konkurrent till Mini electric, där har 500:an längre räckvidd.

#15
2020-03-06 09:58

Ola: Hur mycket erfarenhet har du av Model 3 i stan? Kan lova dig att den inte känns ett dugg klumpig! Underbart med folks som slänger ur sig tramskommentarer de inte har en aning om. Om du anser att alla bilar runt 4.60 m är stora och klumpiga så sågar du med andra ord alla d-klassare och uppåt?

#16
2020-03-06 17:50

Fiat brukar rosta.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.