Vi Bilägares forum

Min Volvo XC60 T6 Plus Dark Edition R-Design årsmodell 2025 Laddhybrid. - Sida 4

Min Volvo XC60 T6 Plus Dark Edition R-Design årsmodell 2025 Laddhybrid.
Uppdaterat: 2025-07-22 17:17

Kommentarer

Christer:

Vi har ju samma system i våra bilar, du en -25:a och jag en -24:a så isf är det troligen något fel i inställningarna på din bil. Handhavandet fel?

Åk till verkstadstaden och få den undersökt / inställd på rätt vis.

Jag ska gå ut och testa min bil igen och se om det är fler inställningar som kan ställa till det.

Uppdaterat: 2025-07-22 08:34

Ja något konstigt är det, kanske en bugg, för jag gör som ni säger och manualen beskriver.

Uppdaterat: 2025-07-22 08:34

Har inte gått ut ännu men kom på att du kan återstarta systemet genom att trycka och hålla in den avlånga fysiska knappen längst ned på den stora skärmen där du har / ser navigatorn mm.

Håll in resetknappen i 30 sekunder så startas systemet om.

Uppdaterat: 2025-07-22 08:49

Nu är problemet löst för mig angående automatisk iläggning av Parkeringsbroms. Lyssnade för mycket på bilförsäljaren, som sa att tryck på P-knappen innan du stänger av bilen. Det lät ju logiskt eftersom den gamla bilen hade P-läget längst fram med växelspaken. Men idag upptäckte jag att P-läget läggs i automatiskt om man stänger av bilen med start och stoppvredet. Alltså jag ger fan i att trycka på P-knappen och tjolahopp så läggs Parkeringsbromsen i automatiskt. Ytterligare ett problem löst.

Men så dök det upp ett nytt problem när jag lade mobilen på platsen för induktiv laddning. Varning dök upp att induktiva laddningen inte fungerade. Tog bort "plånboksfodralet men inte fan blev mobilen laddad på 5 mils körning. Får väl fortsätta att ladda med sladd ifrån USB-uttaget.

Uppdaterat: 2025-07-22 15:19

Körde slut på elen i batteriet idag och provade att köra med laddning av batteriet med högvoltsgeneratorn (heter det så?) Alltså bensinmotorn driver generatorn som laddar batteriet. Var inte så speciellt smart eftersom batteriet blev laddat långsamt, men bensinförbrukningen låg på 1,1-1,3 l/milen. En nödlösning som jag inte kommer att använda mera. Blir till att hoppas att elektrikern kommer snart och installerar min Zaptek Go laddstation med last ballansering.

Uppdaterat: 2025-07-22 15:27

Christer:

Vad bra att det löste sig till slut.

Vad gäller laddning av batteriet med motorn så brukar min bil också dra runt litern vid den typen av laddning men samtidigt får man ut ca 80 km ”gratis” eldrift därefter så vad nettot blir vet jag inte.

Jag tror trots allt att det är billigast att använda motorn som en vanlig hybrid när batteriet är tomt dvs att bilen laddar sig själv när man bromsar osv och att ladda fullt i bilen på hemmaladdaren.

Uppdaterat: 2025-07-22 18:53

Vill bara säga att jag saknar luftfjädringen, både för komforten och ur och instigningen. Bilen är bra vad gäller stabilitet, men är lite mera stötig.

Vad gäller in och urstigning så är det en himla skillnad eftersom bilen var lägre med luftfjädring. Jag som är 1,90 meter får verkligen kravla mig över den höga kanten på stolen, känns lite jobbigt. Och frun som är 1,75 meter tycker med sina höftproblem att det var ett nedbyte med bilen. Köp luftfjädring om ni kan för komforten.

Uppdaterat: 2025-07-25 19:07

Sänkte du bilen inför varje i och utstigning.

Jag tror mer det är R-design stolarna och de stora valkarna på dom som är största skillnaden.

Du hade väl komfortstolar på den förra bilen.

R-design stolarna passade mig inte alls. Men det är min kropp det.

Uppdaterat: 2025-07-25 20:37
Mr Snoid skrev:

Sänkte du bilen inför varje i och utstigning.

Jag tror mer det är R-design stolarna och de stora valkarna på dom som är största skillnaden.

Du hade väl komfortstolar på den förra bilen.

R-design stolarna passade mig inte alls. Men det är min kropp det.

Nej jag sänkte den inte utan det gjorde den själv om man körde i komfortläge och det blev ett bekvämt in och ursteg. Ja om stolarna hette komfortstolar har jag ingen aning om, men bra var dom, med ventilation och massage. .Stolarna på den nuvarande är väl bra om man ser historiskt på mina gamla bilar. Men som sagt mot Inscription stolarna ihop med luftfjädring så är de nuvarande ett nedbyte.

Uppdaterat: 2025-07-25 22:28

Christer:

Jag valde just de ”valkade” sportsätena eftersom man sitter väldigt behagligt i dem då man har stöd såväl runt höfter och elektriskt justerbara lårstöd men behoven är naturligtvis olika.

För övrigt känns det väl som om du verkligen borde byta bort / tillbaka bilen eftersom du inte verkar trivas med den och all ny teknik.

Uppdaterat: Igår 15:18

Volvo har 14d bytesrätt, eller rättare sagt då vi köpte vår förra veckan. Vi utvärderar allt i bilen efterhand vi kör den på semestern och vi kör långt o länge under varje etapp. Mycket avslöjande för en bils egenskaper!

Uppdaterat: Igår 17:57
Gillar kurvor och rondeller
Swenssons skrev:

Christer:

Jag valde just de ”valkade” sportsätena eftersom man sitter väldigt behagligt i dem då man har stöd såväl runt höfter och elektriskt justerbara lårstöd men behoven är naturligtvis olika.

För övrigt känns det väl som om du verkligen borde byta bort / tillbaka bilen eftersom du inte verkar trivas med den och all ny teknik.

Nu får du väl ge dig Swenssons. Vadå inte trivas med bilen. Bara för att vissa saker är annorlunda på 2025 års modell mot 2019 års modell och man saknar vissa saker , eller bruksanvisningen är bristfällig, så vill jag väl för fan inte byta tillbaka. Lårstöden hade jag på den förra också och jag sitter väldigt bra när jag väl kommit över valken. Om du hade haft en XC60 med luftfjädring, så skulle du förstå mina synpunkter, om att komma över valken vid instigning.

Sedan har jag klagat på att den automatiska iläggningen av parkeringsbromsen inte fungerat. Går man ifrån en bil med ett P-läge längst fram mot motorn, till detta nymodiga med en knapp istället, så tar det ett tag att begripa att man kan ge fan i att trycka på P-knappen utan istället bara stänga av bilen med start/stoppvredet och P-bromsen läggs i automatiskt.

Hittade ingen information om att bilen hade fotviftning för öppning av bakluckan. Det var en slump att jag kom på att denna funktion fanns. Jag har ju trots allt bara ägt och kört bilen i 11 dagar, så jag har mycket att lära och utforska ännu, antar jag.

För övrigt har jag bara "ros" att ge till bilen. Den är verkligen tyst och välisolerad även när jag kör med bensinmotorn, trots 20"s däck. Ger 100+ till Volvo för detta . Den tystaste bilen jag någonsin ägt.

Uppdaterat: Igår 18:35

Christer:

Ok, det glädjer mig att du trots allt gillar XC60:n.

Jag uppskattar också min Volvo men visst finns det förbättringspotential på tex den bristfälliga tätningen i bakdörrarna som lätt smutsas igen och har potential att börja rosta i bakkant om man inte rengör den regelbundet, särskilt på vintern med saltslaskandet.

Har du lagt på Volvos keramiska lackskydd eller skydd av annat fabrikat? Jag valde Ditec.

Uppdaterat: Igår 21:56
Swenssons skrev:

Christer:

Ok, det glädjer mig att du trots allt gillar XC60:n.

Jag uppskattar också min Volvo men visst finns det förbättringspotential på tex den bristfälliga tätningen i bakdörrarna som lätt smutsas igen och har potential att börja rosta i bakkant om man inte rengör den regelbundet, särskilt på vintern med saltslaskandet.

Har du lagt på Volvos keramiska lackskydd eller skydd av annat fabrikat? Jag valde Ditec.

Ja det där med bakdörrarna och gummilisterna är en akilleshäl som man får se över lite extra vid varje biltvätt med dammsugare och våt trasa. Det där med lackskydd har jag inte hunnit med ännu, men skall fundera på det framöver.

Uppdaterat: Idag 4:37

För att skydda insidan av bakdörrarna hittade jag en idé på Facebook som går ut på att man helt enkelt klistrar fast helt vanlig grå ”gaffatejp” på insidan av karmen som utsätts för grussprut, väta mm.

Den håller inte för evigt utan måste bytas ca en gång per månad.

https://www.facebook.com/watch/?v=1772514613343027&surface_type=vod&referral_source=vod_deeplink_unit

Uppdaterat: Idag 8:39

Swensson, det där var väl en helt bedrövlig lösning för att råda bot på en dålig lösning på en bil för trekvarts million.

Är väl bättre du låter montera PPF film på de utsatta områdena.

Silvertejp är till för att hålla ihop gamla rostiga folkvagnar.

Uppdaterat: Idag 9:06

Mr:

Medhåll, illa att det inte finns bättre lösningar men underligt nog verkar i princip alla SUVar i detta segment där bakdörrarna är en del av bakskärmen ha samma problem, faktiskt även toyota / lexus.

Att montera en film är troligen ännu bättre. Ska kika på det, tack för tipset.

Uppdaterat: Idag 9:13