Vi Bilägares forum

Min Volvo XC60 T6 Plus Dark Edition R-Design årsmodell 2025 Laddhybrid. - Sida 5

Min Volvo XC60 T6 Plus Dark Edition R-Design årsmodell 2025 Laddhybrid.
Uppdaterat: 2025-07-22 17:17

Kommentarer

Mr, jag kanske inte ska läsa alla problem en del tycks ha 😉 utan det behöver inte bli så besvärligt. Självklart blir det eldrivet någon gång

Uppdaterat: 2025-08-01 00:48

MC, det är en viktig skillnad mellan elbilen och fossil/laddhybrid. I Volvos/Polestars elbilar räcker det att du sätter dig i förarsätet så är bilen igång, finns ingen start/stoppknapp. Därav har de en annan programmering än fossilbilarna. De har också valmöjlighet om autohold när du stannat, bilen står still tills du gasar alternativt så rullar bilen iväg som en gammal automatbil(du måste ha foten på bromsen för att stå still).

Andra elbilar brukar larma om du öppnar förardörren och stiger ut, för att bilen fortfarande är igång(som en fossilbil).

Uppdaterat: 2025-08-01 09:21

Slänger ut en fråga ifrån en novis. Fick ett erbjudande ifrån appen Fortum charge &drive om att beställa en laddningsnyckel RFID-kort eller RFID-bricka för 69 kr som man kan använda på Vattenfall, Mer, Ionity, E.on, OKQ8, Lidl eller Qwello.

Är detta något att ha för 69 kr som underlättar laddandet av en Laddhybrid?

Uppdaterat: 2025-08-01 18:52

Du kommer ladda mest hemma. Du lär inte ladda så ofta när du är ute på längre resor.

Jag själv laddar i bland bara för att bilen är så trevlig att köra på el. Men den tar såpass lite bensin att det är billigare att köra på bensin än att betala för publik laddning.

Så nej du behöver ingen laddbricka. Förvisso kanske du sparar en halv minut de gånger du ämnar ladda annat än hemma.

Uppdaterat: 2025-08-01 18:59
Optimus skrev:

. I Volvos/Polestars elbilar räcker det att du sätter dig i förarsätet så är bilen igång, finns ingen start/stoppknapp.

Ja mycket praktiskt

Uppdaterat: 2025-08-02 07:39
Gillar kurvor och rondeller
Mr Snoid skrev:

Ett tips är att läsa instruktionen noga som brukar stå på laddstolpen, vet av egen erfarenhet att om man inte gör det så kan det ta lång tid innan man får ström till bilen 🤣

MER har laddare som är lite bakvända. Där skall man koppla in Typ2 kabeln i bilen, bara ena änden, välja laddare i appen, trycka på grön knapp på laddaren, öppna luckan till uttaget på stolpen och sist koppla in kabeln i stolpen.

Helt bakvänt, och ägnade minst en kvart på att göra som jag brukar, dvs koppla kabeln i stolpen först…….

Ett av flera exempel, inkl egen erfarenhet, som gör att vi enbart laddar på Tesla. På samma sätt tankar jag alltid på Shell (st1) allt funkar på samma sätt, butik mm i Europa

Uppdaterat: 2025-08-02 07:49
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:

Ett tips är att läsa instruktionen noga som brukar stå på laddstolpen, vet av egen erfarenhet att om man inte gör det så kan det ta lång tid innan man får ström till bilen 🤣

MER har laddare som är lite bakvända. Där skall man koppla in Typ2 kabeln i bilen, bara ena änden, välja laddare i appen, trycka på grön knapp på laddaren, öppna luckan till uttaget på stolpen och sist koppla in kabeln i stolpen.

Helt bakvänt, och ägnade minst en kvart på att göra som jag brukar, dvs koppla kabeln i stolpen först…….

Ett av flera exempel, inkl egen erfarenhet, som gör att vi enbart laddar på Tesla. På samma sätt tankar jag alltid på Shell (st1) allt funkar på samma sätt, butik mm i Europa

När jag väl läste instruktionen så funkade det ypperligt. Har efter detta laddat ett par gånger till på Mer. Har varit lätt som en plätt att ladda och har fått 7,2kW på en fas. Så inget att klaga på.

Snabbladdning är enklare, starta laddaren och plugga i kabeln. Ingen anledning att gynna den galne amerikanen bara för att man är bekväm, han erbjuder inte ens 800V i sina laddare. Uselt.

Uppdaterat: 2025-08-02 08:37
Mr Snoid skrev:

När jag väl läste instruktionen så funkade det ypperligt.

Exakt det är problemet. Varför lära sig flera olika sätt att ladda och betala?

Uppdaterat: 2025-08-02 10:33
Mr Snoid skrev:

Det där låter som att Mer (i Norge?) använt sig av Schneiders laddstolpar.. de är som nämnt osedvanligt krångliga att använda.. överdesignade av ingenjörerna. ;-)

(https://download.schneider-electric.com/files?p_Doc_Ref=PB115035&p_File_Type=rendition_369_jpg&default_image=DefaultProductImage.png)

Uppdaterat: 2025-08-02 10:52
Power to the people
Grosser skrev:

Mr Snoid skrev:

Det där låter som att Mer (i Norge?) använt sig av Schneiders laddstolpar.. de är som nämnt osedvanligt krångliga att använda.. överdesignade av ingenjörerna. ;-)

(https://download.schneider-electric.com/files?p_Doc_Ref=PB115035&p_File_Type=rendition_369_jpg&default_image=DefaultProductImage.png)

Ja det är sådana, men det är i Sverige. Nya stolpar. Kolla t.ex Töcksfors i ChargeFinder.

Uppdaterat: 2025-08-02 12:18

Idag har jag varit i Jönköping och firat ett av mina barnbarn som fyllt 15 år och klarat sitt EPA-körkort. Då använde jag Googlesystemet för att navigera till piren i Jönköping som ligger i södra Vättern. Jag som var van med VolvosSence system fick direkt problem eftersom fröken Hallo Google var mycket trög och tjatade om det ena med det andra men till sist fattade vad jag ville. Sedan kom jag in i Jönköping och fick ingen muntlig assistans och fick gå efter pekskärmen och det blev ju kaos i alla rondeller i den stan. Till slut kom vi ganska nära piren med restauranger och med telefonkontakt med sonen så löste det sig till sist.

Bruksanvisningen till Google Assistant är bedrövligt dåligt för en novis. Ta t.ex. om man vill ha muntlig redogörelse för hur man skall köra. Så ser man en högtalarsymbol med ett sträck över och trycker på den. Svaret blir endast typ varningar. Men då fick jag senare veta att man skall trycka en gång till så får man muntlig vägledning. Det går inte att läsa sig till . Alltså inga förklaringar till symbolerna i kartbilden. Tycker jag är skitdåligt till ett system som är upphaussat till att vara sååå bra. Det är tydligen "learn by doing" som gäller.

Uppdaterat: 2025-08-06 21:48

Vad konstigt,

jag har ju samma system och säger bara vart jag ska åka så optimerar bilen sträckan med rätt mix av el / bensinkörning så att förbrukningen är så låg som möjligt utöver att kartan samtidigt visas i displayen och i instrumenthuset.

Jag tycker definitivt att Googlesystemer är betydligt bättre än det gamla sensyssystemet dels för att den är snabbare / mer respondent dels för att den automatiskt beräknar / optimerar förbrukningen.

Uppdaterat: 2025-08-07 02:58
Swenssons skrev:

Vad konstigt,

jag har ju samma system och säger bara vart jag ska åka så optimerar bilen sträckan med rätt mix av el / bensinkörning så att förbrukningen är så låg som möjligt utöver att kartan samtidigt visas i displayen och i instrumenthuset.

Jag tycker definitivt att Googlesystemer är betydligt bättre än det gamla sensyssystemet dels för att den är snabbare / mer respondent dels för att den automatiskt beräknar / optimerar förbrukningen.

Jag kommer troligen tycka Googlesystemet är bra om något år, när jag lärt mig handhavandet genom "learn by doing", också. Det jag irriteras av, är att det inte finns några förklaringar om symbolerna och handhavandet av dom. Det borde man också kunna läsa sig till och inte bara sitta och chansa under tiden man kör till målet.

Uppdaterat: 2025-08-07 09:10

Googla på youtube, där brukar det finnas instruktionsvideos. Hustruns C40 har 4 ikoner uppe till vänster i kartan. Enkelt att trycka på dessa för att se funktionen de har.

Uppdaterat: 2025-08-07 17:09

Googla på youtube, där brukar det finnas instruktionsvideos. Hustruns C40 har 4 ikoner uppe till vänster i kartan. Enkelt att trycka på dessa för att se funktionen de har.

Jag har inte kollat på Youtube, men du kan inte ana vad jag tryckt och testat och alltså lär jag mig sakta men säkert. "Learn by doing". Sedan har jag ju alltid sonen som mentor, för han använder alltid Googlemaps i telefonen, som GPS i sin Toyota.

Uppdaterat: 2025-08-07 21:34

Swenssons skrev : "Jag tycker definitivt att Googlesystemer är betydligt bättre än det gamla sensyssystemet dels för att den är snabbare / mer respondent ".

Vad tycker du om att bilen inte kopplar upp telefonen automatiskt när du startar upp bilen? Det gjorde det gamla Sencesystemet alltid utan problem. Nu måste man starta upp Bluetooth manuellt och koppla in telefonen själv. Google säger att det är av säkerhetsskäl precis som man vore världens viktigaste person som alla vill kolla. Anser att det är en klar försämring.

Och stod detta i bilens manual på nätet? Icke. Manualen är ibland värdelös.

Uppdaterat: 2025-08-08 18:00

Ja ett system som inte kopplar upp mobilen automatiskt är inte bra, det hade jag fått panik på.

Uppdaterat: 2025-08-08 18:39

… och EX30 ägarna gnäller över att bilen kopplat sig till telefonen även när dom inte vill och bilen inte är i gång.

Jag tror mer på handhavandefel och att Christer köpt en bil med en teknisk nivå som är bortom hans kunskap 😉🤪

Uppdaterat: 2025-08-08 19:00
Mr Snoid skrev:

… och EX30 ägarna gnäller över att bilen kopplat sig till telefonen även när dom inte vill och bilen inte är i gång.

Jag tror mer på handhavandefel och att Christer köpt en bil med en teknisk nivå som är bortom hans kunskap 😉🤪

Tack för den kommentaren. Den värmde. Där har du totalt fel MrSnoid, blir nästan lite trött på dig. Jag Googlade varför man var tvungen att starta bluetooth varje gång och fick svaret att det är av säkerhetsskäl. Googla själv så får du se att det inte är HANDHAVANDEFEL.

Det är lika på min nya PC-dator, att det räcker inte med lösenord längre utan man måste även knappa in sin personliga kod. Välkommen MrSnoid till den nya verkligheten.

Uppdaterat: 2025-08-08 20:04
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:

Tack för den kommentaren. Den värmde. Där har du totalt fel MrSnoid, blir nästan lite trött på dig. Jag Googlade varför man var tvungen att starta bluetooth varje gång och fick svaret att det är av säkerhetsskäl. Googla själv så får du se att det inte är HANDHAVANDEFEL.

Det är lika på min nya PC-dator, att det räcker inte med lösenord längre utan man måste även knappa in sin personliga kod. Välkommen MrSnoid till den nya verkligheten.

Jag har en nästan lika ny bil

När användarprofilen i appen i telefonen är synkad med bilen behövs varesig blåtand eller AppleCarplay startas varenda gång. Funkar ypperligt enkelt. Men vissa ägare av samma bil som mig har inte förstått vad som krävs……

Har du raderat alla andra gamla blåtandskopplingar i din mobil och parkopplat till nya bilen?

Kan fungera dåligt om telefonen din är full av gamla blåtandskopplingar.

Så rensa både bil, är väl en demobil med säkert massa kopplingar, och din telefon från onödiga blåtandsenheter och parkoppla sedan din telefon med bilen.

Då skall du se att det funkar. Men du har väl trådlös AppleCarplay och AndroidAuto. Det är ju mycket bättre än blåtand.

Uppdaterat: 2025-08-08 20:37

Christer:

Min XC60 -24 kopplar alltid upp sig automatiskt bara man väl har parkopplat mobilen till bilen en gång.

Uppdaterat: 2025-08-08 21:16
Swenssons skrev:

Christer:

Min XC60 -24 kopplar alltid upp sig automatiskt bara man väl har parkopplat mobilen till bilen en gång.

Så klar är det så. Tror mer att han skall sluta snacka med barnen med bilen allt för mycket 🤣

Gissar på att det är samma problem som med att den inte la i handbromsen själv 😉

Uppdaterat: 2025-08-08 22:11

Mr:

Enig, det tar alltid en viss tillvänjning inför nya produkter / teknik. Det var samma för mig och kanske för dig också?

Uppdaterat: 2025-08-08 22:25
Mr Snoid skrev:

Swenssons skrev:

Christer:

Så klar är det så. Tror mer att han skall sluta snacka med barnen med bilen allt för mycket 🤣

Gissar på att det är samma problem som med att den inte la i handbromsen själv 😉

Problemet med handbromsen var ju som jag har skrivit att den inte lade i handbromsen om jag använde p-läget med knapp, utan jag bara stänger av bilen med start och stopp vredet. Då lägger den i handbromsen alltid.

Men nu är det ju med telefonanslutningen att Bluetooth varje gång måste läggas i manuellt när bilen startas. Varför har jag ännu så länge ingen aning om och kanske inte du heller, för du har väl inte Googlesystemet i din Toyota. Eller?

Uppdaterat: 2025-08-09 06:12
Christer skrev:

Men nu är det ju med telefonanslutningen att Bluetooth varje gång måste läggas i manuellt när bilen startas. Varför har jag ännu så länge ingen aning om och kanske inte du heller, för du har väl inte Googlesystemet i din Toyota. Eller?

Ännu ett mjukvarufel, lider med dig

Uppdaterat: 2025-08-09 08:44

Christer skrev:

Nu har jag raderat alla bluetooth anslutningar i bilen och Iphonen. Gjort en ominstallation och parkoppling med våra telefoner och nu verkar det fungera som det skall.

Uppdaterat: 2025-08-09 08:56
Christer skrev:

Christer skrev:

Nu har jag raderat alla bluetooth anslutningar i bilen och Iphonen. Gjort en ominstallation och parkoppling med våra telefoner och nu verkar det fungera som det skall.

Var ju det jag skrev att du skulle göra 😉 är ju en ”klassiker” att det är för mycket gamla anslutningar som ligger kvar när BT vägrar fungera.

Uppdaterat: 2025-08-09 09:18

Christer:

Vad skönt att även detta löste sig för dig!

Uppdaterat: 2025-08-09 09:26
Mr Snoid skrev:

Christer skrev:

Christer skrev:

Var ju det jag skrev att du skulle göra 😉 är ju en ”klassiker” att det är för mycket gamla anslutningar som ligger kvar när BT vägrar fungera.

Ja du gav ju mig en ide, men jag hade bara 2 bluetooth anslutningar i telefonen och inga i bilen, utom våra telefoner. Däremot att radera och börja om att parkoppla verkade fungera. Hoppas jag!

Uppdaterat: 2025-08-09 10:15

Mc:

Det har ju inte varit ett enda mjukvarufel utan bara en fråga om inställning.

Man kan ändå bli ”nipprig” på alla dessa inställningar som ska vidtas då man byter från en bil till en annan, precis som vid byte av dator, ipad, läsplatta, telefon och numera även vid byte av TV - apparat.

Uppdaterat: 2025-08-09 10:59
Swenssons skrev:

Mc:

Man kan ändå bli ”nipprig” på alla dessa inställningar som ska vidtas då man byter från en bil till en annan, precis som vid byte av dator, ipad, läsplatta, telefon och numera även vid byte av TV - apparat.

Men det är ju sådana förslag, som att avinstallera och installera igen, som skall stå i en vettig användarmanual på nätet.

Däremot tycker jag det är skitenkelt att byta dator, i alla fall om man har Google Chrome som webbläsare.

Uppdaterat: 2025-08-09 12:24

Christer:

Javisst vettiga manualer är verkligen en bristvara.

Ibland känns det som om teknikerna / tillverkarna förutsätter att användarna är tekniknördar.

Det enda jag tycker är enkelt är att när man ska byta till en ny iPhone eftersom då behöver man bara lägga dem bredvid varandra så överförs / synkar de varandra m e n även där har jag vid något enstaka tillfälle upplevt att det inte riktigt fungerar…

Jag menar att tekniken börjar bli för komplex och i många fall onödig men jag har inga konkreta exempel men kommer säkert på något tids nog.

Uppdaterat: 2025-08-09 13:29
Swenssons skrev:

Christer:

Javisst vettiga manualer är verkligen en bristvara.

Ibland känns det som om teknikerna / tillverkarna förutsätter att användarna är tekniknördar.

Det enda jag tycker är enkelt är att när man ska byta till en ny iPhone eftersom då behöver man bara lägga dem bredvid varandra så överförs / synkar de varandra m e n även där har jag vid något enstaka tillfälle upplevt att det inte riktigt fungerar…

Jag menar att tekniken börjar bli för komplex och i många fall onödig men jag har inga konkreta exempel men kommer säkert på något tids nog.

Ja byta Iphone telefon är busenkelt. Det är även byte av PC-dator om du har ett Googlekonto. Då förs det mesta över från den gamla PCn till den nya PCn.

Uppdaterat: 2025-08-09 15:00
Swenssons skrev:

Mc:

Solklart mjukvarufel. Bilen ska klara denna basfunktion utan strul. Att ominstallera är en konsekvens av en dålig mjukvaruimplementation.

Uppdaterat: 2025-08-09 16:14

Swenssons skrev:

Mc:

Solklart mjukvarufel. Bilen ska klara denna basfunktion utan strul. Att ominstallera är en konsekvens av en dålig mjukvaruimplementation.

Böjd att hålla med dig Mc.

Uppdaterat: 2025-08-09 19:38

Mc:

Isf är det väl mjukvarufel på i stort sett varenda teknisk pryl, dator, läsplatta, telefon, platt TV etc eftersom dessa tingestar måste startas om nu och då.

Uppdaterat: 2025-08-09 22:12
Swenssons skrev:

Mc:

Isf är det väl mjukvarufel på i stort sett varenda teknisk pryl, dator, läsplatta, telefon, platt TV etc eftersom dessa tingestar måste startas om nu och då.

Ja såklart. Utvecklarna har press att ständigt leverera ny funktionalitet, så kvaliteten riskerar minska. Nya grejer är det alla vill ha. De duktiga KAN göra det utan att kvaliteten blir kass.

För övrigt kom bugg upp i hustruns C40 i veckan, något med backkameran så 360 stängdes av. "uppsök verkstad" Perfekt då hon börjar nya jobbet imorgon!

Uppdaterat: 2025-08-10 10:11

Swenssons skrev:

Mc:

Ja såklart. Utvecklarna har press att ständigt leverera ny funktionalitet, så kvaliteten riskerar minska. Nya grejer är det alla vill ha. De duktiga KAN göra det utan att kvaliteten blir kass.

För övrigt kom bugg upp i hustruns C40 i veckan, något med backkameran så 360 stängdes av. "uppsök verkstad" Perfekt då hon börjar nya jobbet imorgon!

Ska det jävlas så gör det när det är som sämst. Hoppas det fixar sig.

Uppdaterat: 2025-08-10 11:04

Jag tycker nog att Google Assistant har mycket att bevisa vad gäller funktion. Tycker fortfarande att Volvo Sensus systemet var bättre, reaktionärt, vad gäller parkeringsbroms iläggande, anslutning av telefon och nu senast ringa upp en kontakt. Håller med Mc att det måste vara mjukvarufel. Skulle ringa hustrun idag vid köpcentret och angav hustruns namn på Hej Google och fick svaret om jag ville ringa hustrun eller sonhustrun med liknande förnamn och samma efternamn. Svarade med hustruns förnamn och efternamn. Men icke. Svarade med hustruns förnamn men icke. Provade med att prata med bilen utan Googles inblandning (tror jag). Samma resultat. Ringde upp med telefonen direkt istället, Opps det fungerade. OBS det har fungerat förut att ringa med Google Assistant!

Så jag säger som förut att Google Assistant är nog ännu så länge lite överreklamerat.

Uppdaterat: 2025-08-12 13:50
Christer skrev:

Tack några reboot så löste det sig.

Tror du har en värre sitation. Håller tummarna att det blir bra!

Uppdaterat: 2025-08-12 18:28

Christer skrev:

Tack några reboot så löste det sig.

Tror du har en värre sitation. Håller tummarna att det blir bra!

Tack för tips.

Uppdaterat: 2025-08-12 20:23

Får väl säga som Swensson, Skitbil 🤣

Uppdaterat: 2025-08-12 21:13
Mr Snoid skrev:

Den kommentaren var väntad. Men inte ifrån dig.

Uppdaterat: 2025-08-13 03:07
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:

Den kommentaren var väntad. Men inte ifrån dig.

Räcker ju att det är ett minimalt problem för att det tydligen skall vara en skitbil 😉

Uppdaterat: 2025-08-13 07:15

Mr:

Lägg inte dina ord i min mun. Volvo XC60 laddhybrid är en ypperlig bil, lagom på de flesta sätt och vis.

Uppdaterat: 2025-08-13 12:21
Swenssons skrev:

Mr:

Lägg inte dina ord i min mun. Volvo XC60 laddhybrid är en ypperlig bil, lagom på de flesta sätt och vis.

Och du har inget kritiskt att säga om Google Assistant? Eller?

Uppdaterat: 2025-08-13 12:42

Tänk att det sålts 10536 XC60 i år, dubbelt så många som 2;an EX/XC40 och ändå så lite problem med Google Assistant Systemet. Är det verkligen bara jag som upplever bristerna eller är det som MrSnoid skrev : "Jag tror mer på handhavandefel och att Christer köpt en bil med en teknisk nivå som är bortom hans kunskap".

Ja fan vet?

Uppdaterat: 2025-08-14 22:04

Jag gissar på det sista Christer. Envisa äldre gubbar kan tydligen orsaka massa problem. Är snart själv där.

Vänta bara till du blir lika gammal som min far. Jag fixade fjärrkontrollen til TV:n och satte en pappskiva över de knappar han inte skulle trycka på, men ta mig tusan så klarade han ställa om TV:n så jag måste hjälpa till.

Nu blir det en senil fjärrkontroll som bara har tre knappar 🤣

Uppdaterat: 2025-08-14 22:25
Mr Snoid skrev:

Jag gissar på det sista Christer. Envisa äldre gubbar kan tydligen orsaka massa problem. Är snart själv där.

Vänta bara till du blir lika gammal som min far. Jag fixade fjärrkontrollen til TV:n och satte en pappskiva över de knappar han inte skulle trycka på, men ta mig tusan så klarade han ställa om TV:n så jag måste hjälpa till.

Nu blir det en senil fjärrkontroll som bara har tre knappar 🤣

Frugan klarar ingen knapp numera. Alzheimers...

Uppdaterat: 2025-08-14 22:35

Mr:

Är helt normalt att inlärningskurvan blir brantare ju äldre man blir dvs man får svårare att förstå den nya tekniken.

Det är precis samma sak för mig, förut hade jag lättare att ta till mig nya funktioner än vad jag gör idag dvs ju äldre jag blir ju mer avert (trögtänkt) blir jag.

Uppdaterat: 2025-08-15 17:12