Vi Bilägares forum

Min Volvo XC60 T6 Plus Dark Edition R-Design årsmodell 2025 Laddhybrid.

Min Volvo XC60 T6 Plus Dark Edition R-Design årsmodell 2025 Laddhybrid.
Uppdaterat: 2025-07-22 17:17

Kommentarer

Fick en offert på en XC60 laddhybrid 2025 T6 Black edition. Gått 745 mil och mycket lull lull . Kanske inte så mycket som min gamla XC60 men och andra sidan var den exceptionell vad gäller lull lull. Vill inte vänta på en EX60, som kommer nästa år utan tar mellansteget med laddhybrid. Fick bra betalt för den gamla bilen, så det var bara att slå till. Vi får se på Måndag om köpet står fast.

Uppdaterat: 2025-07-04 16:16

Christer:

Wow och grattis!

Jag är övertygad om att du kommer att bli precis lika nöjd med en laddhybrid Volvo XC60 som jag är. Min är ca 1,5 år gammal och har rullat 6 000 problemfria mil och lejonparten på el. Jag laddar Volvon i princip varje kväll. Återigen grattis Christer!

Uppdaterat: 2025-07-04 16:31

Grattis.

"Vi får se på Måndag om köpet står fast."

Tog du den på öppet köp ?? ;)

Uppdaterat: 2025-07-04 16:42

Grattis Christer, ett tryggt och välbeprövat val 😉

Uppdaterat: 2025-07-04 16:55
Swenssons skrev:

Christer:

Wow och grattis!

Jag är övertygad om att du kommer att bli precis lika nöjd med en laddhybrid Volvo XC60 som jag är. Min är ca 1,5 år gammal och har rullat 6 000 problemfria mil och lejonparten på el. Jag laddar Volvon i princip varje kväll. Återigen grattis Christer!

Tack!

Uppdaterat: 2025-07-04 17:00
Rikard skrev:

Grattis.

"Vi får se på Måndag om köpet står fast."

Tog du den på öppet köp ?? ;)

Tack!

Nja? Tog den på fundering till Måndag. Och det verkade inte vara någon rusning till den bilen. Men man vet aldrig.

Uppdaterat: 2025-07-04 17:03
Mr Snoid skrev:

Grattis Christer, ett tryggt och välbeprövat val 😉

Tack Mr Snoid! Nu kanske vi båda snart kör laddhybrid?!?!

Uppdaterat: 2025-07-04 17:04

Nja funderingen kan omvandlas till bonnångest under helgen 😁

Men de blir nog bra de där.

Uppdaterat: 2025-07-04 19:41
crylen skrev:

Nja funderingen kan omvandlas till bonnångest under helgen 😁

Men de blir nog bra de där.

Du har rätt crylen. Man har alltid lite ångest inför ett beslut som kostar pengar. Men jag tror jag överlever helgen.

Uppdaterat: 2025-07-04 19:55

Christer:

Den som väntar på något gott väntar alltid på en Volvo XC60 ;o)

Uppdaterat: 2025-07-04 21:29
Swenssons skrev:

Christer:

Den som väntar på något gott väntar alltid på en Volvo XC60 ;o)

Tja, är väl som köttbullar med gräddsås och kokt potatis. Svenskt, ganska gott och något man blir mätt av. Inte så spännande, men ett tryggt val som många gillar i Sverige 😉

Uppdaterat: 2025-07-04 22:39

Tankade just fullt och kan berätta att jag kom 278 mil på 64 liter bensin dvs 0,23 liter / mil men så har jag en idealiskt körmönster. Kör ca 14 mil per dag t/r jobbet och kommer sommartid runt 80 km på el och resten som hybridkörning.

Nu åker vi till Legoland / Danmark över helgen och kan troligtvis inte ladda så mycket.

Återkommer med bränsleförbrukning på långkörning imorgonkväll.

Uppdaterat: 2025-07-05 08:09

Grattis.

Uppdaterat: 2025-07-05 08:09
Lås inga trådar.
Leif Kavander skrev:

Grattis.

Tack!

Uppdaterat: 2025-07-05 10:32
Christer skrev:

Vill inte vänta på en EX60, som kommer nästa år .

Smart, med tanke på alla förseningar Volvo haft på nya bilar ska man inte planera för att de verkligen släpps 2026. Och då kommer de som alla nya Volvos ha massa buggar.

Testade en fullmatad EX30 4WD 15min (snabbkoll mot den C40 jag egentligen skulle testa) och den kände inte igen nyckeln, tog flera gånger innan allt var ok. Backkameran buggade sedan då jag skulle backa ut från handlaren.

Uppdaterat: 2025-07-05 11:03
Gillar kurvor och rondeller

Grattis, låter som ett bra val.

Är det laddhybriden som går runt 11 mil på en laddning?

Uppdaterat: 2025-07-06 11:47
Optimus skrev:

Grattis, låter som ett bra val.

Är det laddhybriden som går runt 11 mil på en laddning?

Tack!

Nej dom lovar typ 8 mil på el och resten Bensin.

Uppdaterat: 2025-07-06 15:16

Hur gick det med nya XC60 T6:an?

Uppdaterat: 2025-07-08 10:12
Swenssons skrev:

Hur gick det med nya XC60 T6:an?

Den är inte ny men nästan och nästa vecka så kanske!?!?

Uppdaterat: 2025-07-08 13:00

Idag blev det en Volvo T6 Plus Dark Edition R-Design årsmodell 2025 Laddhybrid. Kommer att sakna att kunna öppna bakluckan med fotviftning. Luftfjädringen. Massage stolar med fläkt. Akustik rutor verkar inte heller finnas. Kanske Bower Wilkins ljudsystemet, för nu blir det Harman Kardon. Google systemet skall väl vara bättre än Volvos Sense system. Kommer väl kanske sakna D5ans 235 dieselhästar, men 397 hk bensin/el är väl inte fy skam. Säljaren säger att det knuffar på rejält vid kickdown. Skall bli kul att lära sig att köra på el så mycket som möjligt och komma ned i ca 0,17 l/mil i bensinförbrukning som säljaren  påstår att han har efter ett års körning. Och mindre bilskatt är ju inte fy skam heller ,som 360 kr/år mot 26000 kr på 5år med D5an. Ett minus är 20 tums däcken, 255/45 20 mot dagens 235/55 19, som blir lite att häva med i garaget när man skall byta mellan sommar och vinterdäck. Tungt som fan. Men man skall väl inte måla fan på väggen. En 6 år nyare bil och 8000 mil mindre är ju inte fy skam om man ser till hur lite jag fick betala i mellanpris. Och det berodde på att min inbytesbil var en lågmilare med väldigt mycket lull lull som försäljaren aldrig träffat på tidigare och välskött.  Där fick ni något att suga på, mina vänner.

Så nu är det bara att få in laddboxen i garaget, som kan ta lite tid eftersom folk har semester. Äckligt ord för oss pensionärer som aldrig mera får semester. Men framme i augusti ska det väl fixa sig. Så nästa vecka skall jag hämta bilen

Uppdaterat: 2025-07-25 18:37

Grattis

Blir skönt för dig att slippa dieselknattret. En bra laddhybrid är betydligt trevligare och upplevs ”starkare” än en dieselhärk.

I alla fall om elmotorn är tillräckligt stark, och den är väl i alla fall drygt 100hk i Volvon?

Uppdaterat: 2025-07-08 18:07
Mr Snoid skrev:

Grattis

Blir skönt för dig att slippa dieselknattret. En bra laddhybrid är betydligt trevligare och upplevs ”starkare” än en dieselhärk.

I alla fall om elmotorn är tillräckligt stark, och den är väl i alla fall drygt 100hk i Volvon?

Tack!

Elmotorn ger 145 hk och bensinaren ger 253 hk. Enligt säljaren så känns det ibland som onödigt mycket.

Uppdaterat: 2025-07-08 19:15

Kört 24 mil med min Passat laddhybrid idag utan en droppe bensin.

Kom 14,5 mil med 6% kvar i batteriet och satte på laddning medan jag gick in och handlade, fick i 14kWh för 45:- på 1h och 20 minuter, körde sedan 9,5 mil till.

Snittförbrukning 1,5 kWh per mil. Kostnad hemmaladdning 30:- + de 45:- jag laddade så drygt 3:- per mil.

Så kan det vara med en laddhybrid med lång elräckvidd.

Och ja jag kunde haft en elbil men en motsvarande elbil kostar 200-250000:- mer att köpa!

Uppdaterat: 2025-07-08 19:33

Jepp, nya Passaten är en klart lyckad laddhybrid.

Men vad det har med Christers Volvo att göra, förutom att skryta om sitt fantastiska bilköp, vet jag inte 🤪

Men vil minnas att den där mildhybriden, du hade tidigare, också var nått i hästväg till bra bil som knappt förbrukade någon bensin……

Nu tror jag inte att Christer är lika snål som du verkar vara, så vad det kostar att köra bilen är lite underordnat.

Uppdaterat: 2025-07-08 19:49

Grattis till bilen!

Uppdaterat: 2025-07-08 20:02
Mr Snoid skrev:

Men vad det har med Christers Volvo att göra, förutom att skryta om sitt fantastiska bilköp, vet jag inte 🤪

Men vil minnas att den där mildhybriden, du hade tidigare, också var nått i hästväg till bra bil som knappt förbrukade någon bensin……

Nu tror jag inte att Christer är lika snål som du verkar vara, så vad det kostar att köra bilen är lite underordnat.

Det har att göra med att Volvon är en laddhybrid med hyfsad räckvidd och att vissa här klagar på laddhybrider, det var väl inte så svårt att förstå?

Mildhybriden snittade 0,47 under den tiden jag ägde den så den var bra också.

Uppdaterat: 2025-07-08 20:04
V8-Power skrev:

Mr Snoid skrev:

Det har att göra med att Volvon är en laddhybrid med hyfsad räckvidd och att vissa här klagar på laddhybrider, det var väl inte så svårt att förstå?

Mildhybriden snittade 0,47 under den tiden jag ägde den så den var bra också.

Men en elbil förbrukar ingen bensin. Så den måste väl då vara bäst.

Du kan väl starta en egen tråd för din Passat. Är ju en både praktisk, ganska snygg och prisvärd bil.

Bättre än inlägg i andra trådar om, i dett fall Christers XC60.

Jag har så klart redan börjat fundera på nästa bil 😉

Uppdaterat: 2025-07-08 21:42

Mr Snoid vår nya moderator som bestämmer vem som får skriva vad och var, grattis till ditt nya jobb!

Jag är övertygad om att Christer kommer bli helnöjd med den nya bilen!

Uppdaterat: 2025-07-08 21:47
V8-Power skrev:

Mr Snoid vår nya moderator som bestämmer vem som får skriva vad och var, grattis till ditt nya jobb!

Jag är övertygad om att Christer kommer bli helnöjd med den nya bilen!

Tack 🤩

Du får så klart skriva vart du vill. Men är väl till mer nytta för andra läsare om du startar en tråd om den eminenta bilen.

Men det finns en på Byggahus, så kan så klart läsa den då fler än en ägare redogör för sina erfarenheter med bilen. Allt är väl inte fullt så rosenrött i den tråden😉

https://www.byggahus.se/forum/threads/erfarenhet-vw-nya-passat-e-hybrid-2024.533341/page-13#post-6278887

Uppdaterat: 2025-07-08 23:12

Christer:

Bamsegrattis till köpet av XC60 T6 laddhybriden. Du har nästan 400 hp i sk systemeffekt dvs el plus bensin tillsammans. Kör du i ”powerläget” har du otroligt mycket effekt i bilen, onödigt mycket faktiskt.

Med min -24:a XC60 T8 kommer jag runt 65 km på el som sämst på vintern och som bäst nästan 100 km när jag kör lite stadstrafik också men vanligtvis knappt 75 km på eldrift.

Jag kör ca 14 mil per dag t/r till jobbet och har en snittförbrukning på ca 0,4 liter per mil och då ingår ca 10 mil motorvägsfart. När jag kör hemmavid på icke arbetsdagar förbrukar jag inte en enda droppe bensin utan kör bara på el.

Ska bli spännande att höra vad du tycker om den.

Uppdaterat: 2025-07-08 23:44
V8-Power skrev:

Kört 24 mil med min Passat laddhybrid idag utan en droppe bensin.

Kom 14,5 mil med 6% kvar i batteriet och satte på laddning medan jag gick in och handlade, fick i 14kWh för 45:- på 1h och 20 minuter, körde sedan 9,5 mil till.

Snittförbrukning 1,5 kWh per mil. Kostnad hemmaladdning 30:- + de 45:- jag laddade så drygt 3:- per mil.

Så kan det vara med en laddhybrid med lång elräckvidd.

Och ja jag kunde haft en elbil men en motsvarande elbil kostar 200-250000:- mer att köpa!

Grattis till en bra laddhybrid V-8Power.

Uppdaterat: 2025-07-09 02:55
L. Mäkinen skrev:

Grattis till bilen!

Tack!

Uppdaterat: 2025-07-09 02:56
Swenssons skrev:

Christer:

Bamsegrattis till köpet av XC60 T6 laddhybriden. Du har nästan 400 hp i sk systemeffekt dvs el plus bensin tillsammans. Kör du i ”powerläget” har du otroligt mycket effekt i bilen, onödigt mycket faktiskt.

Med min -24:a XC60 T8 kommer jag runt 65 km på el som sämst på vintern och som bäst nästan 100 km när jag kör lite stadstrafik också men vanligtvis knappt 75 km på eldrift.

Jag kör ca 14 mil per dag t/r till jobbet och har en snittförbrukning på ca 0,4 liter per mil och då ingår ca 10 mil motorvägsfart. När jag kör hemmavid på icke arbetsdagar förbrukar jag inte en enda droppe bensin utan kör bara på el.

Ska bli spännande att höra vad du tycker om den.

Leverans nästa vecka. Då vet jag mer och hoppas få elladdning indragen då också i garaget.

Uppdaterat: 2025-07-09 03:00
Christer skrev:

Idag blev det en Volvo T6 Plus Dark Edition R-Design årsmodell 2025 Laddhybrid.

Förjäkla fin bil du valt, grattis!

Lätt Volvo's bästa. För de som vill ha hybrid och vill lägga upp lite mer är det ett mycket bra val.

Uppdaterat: 2025-07-09 08:33
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Christer skrev:

Idag blev det en Volvo T6 Plus Dark Edition R-Design årsmodell 2025 Laddhybrid.

Förjäkla fin bil du valt, grattis!

Lätt Volvo's bästa. För de som vill ha hybrid och vill lägga upp lite mer är det ett mycket bra val.

Tack!

Uppdaterat: 2025-07-09 09:43

Vilken färg blev det?

Förövrigt är väl detta en test som väl sammanfattar bilens styrkor

https://www.m3.se/article/1843051/volvo-xc60-laddhybrid.html

Jag tvivlar på att du kommer sakna något från din förra bil.

Uppdaterat: 2025-07-09 10:12
Mr Snoid skrev:

Vilken färg blev det?

Förövrigt är väl detta en test som väl sammanfattar bilens styrkor

https://www.m3.se/article/1843051/volvo-xc60-laddhybrid.html

Jag tvivlar på att du kommer sakna något från din förra bil.

Färgen blev ironiskt nog samma som på gamla bilen, alltså Fusion Red Metallic 725.

Som jag skrev ovan så kommer jag nog sakna följande :" Kommer att sakna att kunna öppna bakluckan med fotviftning. Luftfjädringen. Massage stolar med fläkt. Akustik rutor verkar inte heller finnas. Kanske Bower Wilkins ljudsystemet, för nu blir det Harman Kardon.". Men får ju lite annat godis istället.

Uppdaterat: 2025-07-09 12:20

Mr:

Testet du refererar till är till att börja med tre! år gammat, det har hänt en hel del positivt sedan dess. Tex går Volvon nu ännu längre på ren el i kyla, man behöver inte längre trycka växelväljaren två gånger mellan backen och övriga växelval. Infotainmentsystemet är numera ännu mer respondent och layaouten är mer strukturerad mm mm. Alltså stora förbättringar sedan 2022.

Uppdaterat: 2025-07-09 12:34
Swenssons skrev:

Mr:

Testet du refererar till är till att börja med tre! år gammat, det har hänt en hel del positivt sedan dess. Tex går Volvon nu ännu längre på ren el i kyla, man behöver inte längre trycka växelväljaren två gånger mellan backen och övriga växelval. Infotainmentsystemet är numera ännu mer respondent och layaouten är mer strukturerad mm mm. Alltså stora förbättringar sedan 2022.

Men drivlinan är den samma. Och den var redan få riktigt bra.

Uppdaterat: 2025-07-09 12:55

Mr:

Lika drivlina då som nu? Det beror på hur du definierar drivlinan, det finns en betydande skillnad som handlar om bränslevärmaren.

Tidigare var den bränsledriven men på Christers nya Volvo XC60 laddhybrid är även den eldriven såväl till kupén som till batteriet vilket kapar bensinförbrukningen ytterligare.

Uppdaterat: 2025-07-09 18:49
Swenssons skrev:

Mr:

Lika drivlina då som nu? Det beror på hur du definierar drivlinan, det finns en betydande skillnad som handlar om bränslevärmaren.

Tidigare var den bränsledriven men på Christers nya Volvo XC60 laddhybrid är även den eldriven såväl till kupén som till batteriet vilket kapar bensinförbrukningen ytterligare.

Låter bra . Har 2 trevare ute bland 2 elfirmor med gott rykte. Men tyvärr så är det semestertider och svårt att få svar. Men i Augusti så skall väll problemet vara löst. Varit hos banken idag och får väl loss pengarna för bilköpet åtminstone på måndag.

Uppdaterat: 2025-07-09 20:06
Swenssons skrev:

Mr:

Har väl inget med drivlinan att göra. Att dom återgick till värmepanna var för att det var brist på PTC element under Covid.

Men nu är den skippad till förmån för mycket effektivare PTC element för att värma kupén.

Fanns gott om artiklar om detta.

Uppdaterat: 2025-07-09 20:40
Christer skrev:

Swenssons skrev:

Mr:

Låter bra . Har 2 trevare ute bland 2 elfirmor med gott rykte. Men tyvärr så är det semestertider och svårt att få svar. Men i Augusti så skall väll problemet vara löst. Varit hos banken idag och får väl loss pengarna för bilköpet åtminstone på måndag.

Du kan lugnt ladda i ett Schukouttag med ”nödladdaren” om du ställer ner Max strömstyrka till 8A.

Går väl att justera i bilen

Uppdaterat: 2025-07-09 20:42
Mr Snoid skrev:

Christer skrev:

Swenssons skrev:

Mr:

Låter bra . Har 2 trevare ute bland 2 elfirmor med gott rykte. Men tyvärr så är det semestertider och svårt att få svar. Men i Augusti så skall väl problemet vara löst. Varit hos banken idag och får väl loss pengarna för bilköpet åtminstone på måndag.

Du kan lugnt ladda i ett Schukouttag med ”nödladdaren” om du ställer ner Max strömstyrka till 8A.

Har dålig koll och fattar inte mycket vad gäller laddning med Schukouttag och vad fan är nödladdaren? Specialsladd som kostar skjortan, eller? Till bilen medföljer Laddkabel 16A 6m 3FasTyp2 och det är det jag satsar på. Laddbox i garaget Defa eller Easee Charge Up 22 kW.

Uppdaterat: 2025-07-09 22:49
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:

Christer skrev:

Swenssons skrev:

Mr:

Låter bra . Har 2 trevare ute bland 2 elfirmor med gott rykte. Men tyvärr så är det semestertider och svårt att få svar. Men i Augusti så skall väl problemet vara löst. Varit hos banken idag och får väl loss pengarna för bilköpet åtminstone på måndag.

Har dålig koll och fattar inte mycket vad gäller laddning med Schukouttag och vad fan är nödladdaren? Specialsladd som kostar skjortan, eller? Till bilen medföljer Laddkabel 16A 6m 3FasTyp2 och det är det jag satsar på. Laddbox i garaget Defa eller Easee Charge Up 22 kW.

Schukouttag är ett helt vanligt vägguttag.

En ”nödladdare/mormorsladdare” är en kabel du kopplar in vägguttaget och sedan till bilen via typ2 kontakten du stoppat in i bilen.

Men Swensson vet väl vilka kablar som följer med.

Vill minnas att XC60 kan ladda via två faser.

Du får läsa på lite om laddkablar och hur det funkar.

Men bra att du satsar på en 3-fas laddbox så du kan ladda en ev. Framtida elbil.

Men 22kW laddare lär du inte behöva, eller tänker du uppgradera huvudsäkringarna till 32A?

Med tanke på effekttarifferna så lär du försöka ladda längre tid och med lägre effekt så en 22kW laddare, med allt det innebär, är fullkomligt bortkastat. Förövrigt är det max 16A 11kW eller 3,7kW per fas på den kabeln du tänker köpa.

Detförljde med en 32A kabel till min bil då den laddar upp till 7,5kW på en fas, ett otympligt helvete till tjock kabel som tar plats. Men det behövs på publika 22kW laddare, den blir trotts det varm då jag laddar där.

Hemma är det en ABL Defa laddare med fast kabel som förser bilen med ström

Uppdaterat: 2025-07-09 23:18

Mr:

Till min XC60 T8 fick jag med dels en snabbladdarkabel som används på publika ställen som inte har kabel samt en vanlig sex? meterssladd med en ”klump” på som automatiskt ställer in rätt laddning i förhållande till husets elnät, propp mm.

Uppdaterat: 2025-07-09 23:52
Swenssons skrev:

Mr:

Till min XC60 T8 fick jag med dels en snabbladdarkabel som används på publika ställen som inte har kabel samt en vanlig sex? meterssladd med en ”klump” på som automatiskt ställer in rätt laddning i förhållande till husets elnät, propp mm.

Den sista är den jag kallar nödladdare. Men inte ens Volvo lär ha en sådan som automatiskt sänker laddeffekten baserat på huvudsäkringen i huset.

Den lär du få ställa in själv.

Det är bara laddboxar som finns med inbyggd effektvakt som endera kommunicerar med elmätaren via dess HAN-port eller en extra modul en elektriker monterar i huvudcentralen.

Så Volvo må vara en bra bil, men det fins då ingen nödladdare med denna funktion inbyggd, endra justerar du genom att ändra maxeffekten på ”klumpen” eller så justerar du i bilen.

Uppdaterat: 2025-07-10 00:11
Mr Snoid skrev:

Swenssons skrev:

Mr:

Den sista är den jag kallar nödladdare. Men inte ens Volvo lär ha en sådan som automatiskt sänker laddeffekten baserat på huvudsäkringen i huset.

Den lär du få ställa in själv.

Det är bara laddboxar som finns med inbyggd effektvakt som endera kommunicerar med elmätaren via dess HAN-port eller en extra modul en elektriker monterar i huvudcentralen.

Så Volvo må vara en bra bil, men det fins då ingen nödladdare med denna funktion inbyggd, endra justerar du genom att ändra maxeffekten på ”klumpen” eller så justerar du i bilen.

Det där kunde du lika gärna skrivit på krylliska, fattar inte mycket.

Uppdaterat: 2025-07-10 00:46

Mr:

Det finns inga knappar / inställningar på den laddare som Volvo numera levererar för att ladda i det vanliga 230V eluttaget.

Däremot till vår förrförra Volvo, en Volvo V60 D6 -16 dieselladdhybrid som frun körde fem sex år den hade en gul laddsladd där man manuellt ställde in olika ampere från åtta till tretton ampere men så är det numera icke.

Kuriosa: Volvos alla laddhybridbatterier tillverkas i Finland.

Uppdaterat: 2025-07-10 07:03
Swenssons skrev:

Mr:

Det finns inga knappar / inställningar på den laddare som Volvo numera levererar för att ladda i det vanliga 230V eluttaget.

Däremot till vår förrförra Volvo, en Volvo V60 D6 -16 dieselladdhybrid som frun körde fem sex år den hade en gul laddsladd där man manuellt ställde in olika ampere från åtta till tretton ampere men så är det numera icke.

Kuriosa: Volvos alla laddhybridbatterier tillverkas i Finland.

Då stället du det, likt på min bil, i bilens laddningsmeny.

Brukar finnas 2-3nivåer att välja på.

Uppdaterat: 2025-07-10 07:53