Vi Bilägares forum

Min Volvo XC60 T6 Plus Dark Edition R-Design årsmodell 2025 Laddhybrid. - Sida 3

Min Volvo XC60 T6 Plus Dark Edition R-Design årsmodell 2025 Laddhybrid.
Uppdaterat: 2025-07-22 17:17

Kommentarer

Christer skrev:

Fusion Red Metallic 725 alltså ironisk nog samma färg som på den gamla. Men man väljer ju inte färg på en begagnad bil. Så viktig är inte färgen, men å andra sidan gillar jag färgen.

Jag väljer allt, men är då beredd att leta tills man hittar rät färger. I vårt fall sa hustrun, prio är Svart, Vit och grå dvs gråskala.

Är det samma röda som på C40 är den skitläcker. Hustrun gillade inte den såklart... Går mot brun, rostrött i ljuset. Läckert!

Uppdaterat: 2025-07-15 11:01
Gillar kurvor och rondeller
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:

Ja litteraturstudier funkar väl också vid ett bilbyte 😉

Viktigast är att man själv är nöjd och det är onekligen en fin bil.

Men återstår vilken färg det var på bilen. Eller kanske jag som missat det.

Färg : Fusion Red Metallic 725 alltså ironisk nog samma färg som på den gamla. Men man väljer ju inte färg på en begagnad bil. Så viktig är inte färgen, men å andra sidan gillar jag färgen.

Snygg ihop med de svarta detaljerna. Blir nog bra, nästan lika, men du går väl från kromade till svarta detaljer, så det blir ändå en designmässig skillnad. Du få få med en matchande keps också.

Jag fick med en grå Toyotakeps 🤣

Uppdaterat: 2025-07-15 11:09
Mr Snoid skrev:

Christer skrev:

Mr Snoid skrev:

Ja litteraturstudier funkar väl också vid ett bilbyte 😉

Viktigast är att man själv är nöjd och det är onekligen en fin bil.

Men återstår vilken färg det var på bilen. Eller kanske jag som missat det.

Färg : Fusion Red Metallic 725 alltså ironisk nog samma färg som på den gamla. Men man väljer ju inte färg på en begagnad bil. Så viktig är inte färgen, men å andra sidan gillar jag färgen.

Snygg ihop med de svarta detaljerna. Blir nog bra, nästan lika, men du går väl från kromade till svarta detaljer, så det blir ändå en designmässig skillnad. Du få få med en matchande keps också.

Jag fick med en grå Toyotakeps 🤣

Jag fick med två vita Hyundaimuggar...

Uppdaterat: 2025-07-15 12:49
motorcykelentusiasten skrev:

Christer skrev:

Fusion Red Metallic 725 alltså ironisk nog samma färg som på den gamla. Men man väljer ju inte färg på en begagnad bil. Så viktig är inte färgen, men å andra sidan gillar jag färgen.

Jag väljer allt, men är då beredd att leta tills man hittar rät färger. I vårt fall sa hustrun, prio är Svart, Vit och grå dvs gråskala.

Är det samma röda som på C40 är den skitläcker. Hustrun gillade inte den såklart... Går mot brun, rostrött i ljuset. Läckert!

Fusion Red Metallic 725 har Volvo skrotat ifrån tillverkningsår 2024. Nu är det Mulberry Red som gäller. Den går mera åt det svarta. Inomhus ser den nästan helsvart ut men utomhus så ser man att den går mot det röda, fast mörkt rött.

Uppdaterat: 2025-07-15 13:25

Då undrar man, har en C40 2024 gamla eller nya nyansen, är det stor skillnad?

Uppdaterat: 2025-07-15 15:58

Ja den ena är riktigt röd och den andra mörkröd nästan åt svart/röd i rätt ljus, tycker jag.

Uppdaterat: 2025-07-15 16:50

Wow, en toyotakeps ingick i köpet, läckert!

Uppdaterat: 2025-07-15 18:05
Swenssons skrev:

Wow, en toyotakeps ingick i köpet, läckert!

Du kanske är spekulant på den? Skulle troligen klä dig väldigt bra 😂

Själv använder jag inte huvudbonad.

Uppdaterat: 2025-07-15 18:37
Christer skrev:

Ja den ena är riktigt röd och den andra mörkröd nästan åt svart/röd i rätt ljus, tycker jag.

Tack, ska kolla nästa gång jag besöker Volvohandlaren.

Uppdaterat: 2025-07-15 20:15

Ja, den Mullberry röda metallicen är otroligt snygg! Den hamnar troligen på min kommande Volvo.

Uppdaterat: 2025-07-16 07:35

Så där ja, nu är sista steget taget, för igår hämtade jag min nästan nya XC60 laddhybrid 2025 T6 Black edition. Åkte 3 mil hem igår och det slog mig att det inte är någon överdrift när vissa påpekar att det går tyst på eldrift. Det mesta är ju likt den gamla XC60n, men med vissa skillnader som att P-läget är en knapp och det var positivt eftersom man kan lägga i P-läget var en växelväljaren står genom ett knapptryck. 360 graderskameran är också mera flexibel med bra översikt runt bilen. Känns också skönt att åka 3 mil utan att förbruka en enda droppe bensin. Googlesystemet verkar också fungera riktigt bra med röststyrning och att komma in enkelt i bilens inställningar.

Skall väl ta lite negativt också. Bilen larmar med ljudsignal redan vid 1 km högre hastighet över skyltat, men kan stängas av med en knapp på rattens vänstersida. Går ej att stänga av permanent, liksom lane assist alltid måste användas efter varje start. Men den verkade fungera mjukare än på den gamla. Saknar öppning med fotviftningen till bakluckan, som på den gamla. Liksom att jag saknar att bilen lägger i parkeringsbromsen automatiskt, när man stänger av bilen.

Det var det enda för dagen.

Uppdaterat: 2025-07-18 14:43

Det där med parkeringsbroms gissar jag på du kan ställa in i nån meny.

Jag googlade och mycket riktigt skall det gå att ställa in, håll till godo:

För att ställa in parkeringsbromsen på din Volvo XC60 så att den automatiskt aktiveras när du stänger av bilen, behöver du aktivera funktionen "Automatisk broms vid stillastående" i bilens inställningar via mittdisplayen. När denna funktion är aktiverad, kommer parkeringsbromsen att slås på automatiskt när bilen stängs av, du lägger i parkeringsläget (P), eller om funktionen "Auto hold" är aktiv och du lämnar bilen.

Här är stegen för att aktivera funktionen:

Gå till inställningar: Navigera till bilens mittdisplay och hitta inställningsmenyn.

Aktivera automatisk broms vid stillastående: Leta efter alternativet för automatisk broms vid stillastående och aktivera det.

Kontrollera: När funktionen är aktiverad, kommer parkeringsbromsen att slås på automatiskt under de ovan nämnda förutsättningarna.

Uppdaterat: 2025-07-18 14:55
Mr Snoid skrev:

Det där med parkeringsbroms gissar jag på du kan ställa in i nån meny.

Jag googlade och mycket riktigt skall det gå att ställa in, håll till godo:

För att ställa in parkeringsbromsen på din Volvo XC60 så att den automatiskt aktiveras när du stänger av bilen, behöver du aktivera funktionen "Automatisk broms vid stillastående" i bilens inställningar via mittdisplayen. När denna funktion är aktiverad, kommer parkeringsbromsen att slås på automatiskt när bilen stängs av, du lägger i parkeringsläget (P), eller om funktionen "Auto hold" är aktiv och du lämnar bilen.

Här är stegen för att aktivera funktionen:

Gå till inställningar: Navigera till bilens mittdisplay och hitta inställningsmenyn.

Aktivera automatisk broms vid stillastående: Leta efter alternativet för automatisk broms vid stillastående och aktivera det.

Kontrollera: När funktionen är aktiverad, kommer parkeringsbromsen att slås på automatiskt under de ovan nämnda förutsättningarna.

Sorry MrSnoid men det där du googlade fram fanns på Volvos Sence system och det är det jag saknar. På Googles nuvarande system finns inte detta på inställningar och för att kolla så pratade jag genom röststyrningen med Hello Google och fick svaret att den enda automatiska bromsen på bilen är Auto hold vid t.ex backe eller rödljus typ.

Uppdaterat: 2025-07-18 15:30

Hur kan dom ha tagit bort en så basal funktion ?

Edit

Räcker det inte att ha autohold aktivt så lägger den till parkeringsbromsen när du lägger i P.

Uppdaterat: 2025-07-18 15:44
Mr Snoid skrev:

Edit

Räcker det inte att ha autohold aktivt så lägger den till parkeringsbromsen när du lägger i P.

Hoppas det. Får se om funktionen blir som du tror när jag "blivit lite varm i kläderna" och erfarenheten kommit en bit på väg.

Uppdaterat: 2025-07-18 16:00

Rättelse : Skrev "Saknar öppning med fotviftningen till bakluckan, som på den gamla." Har inte kunnat läsa mig till om fotviftning ingår. Ikväll kom mitt barnbarn och hälsade på för hon hade anat att vi bytt bil. Och jag pratade om att den gamla bilen hade fotviftning och fotviftade och bakluckan gick upp. Surprise. 1-0 till Volvo.

Uppdaterat: 2025-07-18 18:38
Christer skrev:

Rättelse : Skrev "Saknar öppning med fotviftningen till bakluckan, som på den gamla." Har inte kunnat läsa mig till om fotviftning ingår. Ikväll kom mitt barnbarn och hälsade på för hon hade anat att vi bytt bil. Och jag pratade om att den gamla bilen hade fotviftning och fotviftade och bakluckan gick upp. Surprise. 1-0 till Volvo.

Skall jag gissa så har nya bilen minst lika många finesser, om inte fler.

Men framförallt så har den finessen med avsaknad av dieselkantter, som du redan upptäckt 😉

Skulle gissa på att även ljudet från stereon är fullt tillräckligt bra för en lomhörd gammal gubbe….

Uppdaterat: 2025-07-18 19:06
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:

Edit

Hoppas det. Får se om funktionen blir som du tror när jag "blivit lite varm i kläderna" och erfarenheten kommit en bit på väg.

Kolla om P-läget går i då förardörren öppnas. I frugans C40 kan hon bara stanna och öppna dörren.

Uppdaterat: 2025-07-18 20:01

Christer skrev:

Mr Snoid skrev:

Edit

Kolla om P-läget går i då förardörren öppnas. I frugans C40 kan hon bara stanna och öppna dörren.

Det gör det väl på nästan alla bilar. Vissa måste man dock stänga av via en knapp.

Samma på min bil, öppna dörren, släppa bromsen och så hoppar P-läget i och P-bromsen anbringas.

Dock måste jag stänga av bilen via en knapp om jag ämnar lämna bilen och låsa den.

Går jag bara ut är den ”i gång” med AC mm gång. I lika lösningar med för och nackdelar på olika fabrikat.

Uppdaterat: 2025-07-18 20:41
Mr Snoid skrev:

Christer skrev:

Skall jag gissa så har nya bilen minst lika många finesser, om inte fler.

Men framförallt så har den finessen med avsaknad av dieselkantter, som du redan upptäckt 😉

Skulle gissa på att även ljudet från stereon är fullt tillräckligt bra för en lomhörd gammal gubbe….

Du, jag har skaffat hörapparater efter allt buller i sågverksindustrin, så nu hör jag som en tonåring igen. T.ex. så tycker jag det är ett jävla tjat på småfåglarna igen, som jag knappt hört de senaste åren.

Uppdaterat: 2025-07-18 22:19

Christer skrev:

Mr Snoid skrev:

Edit

Lovar jag skall kolla det och mycket annat också, motorcykelentusiasten.

Uppdaterat: 2025-07-18 22:22

Grattis till nya bilen Christer!

Ett bra första steg för att elektrifiera vardagen.

Jag har ju kört elbil många år nu, men minns mycket väl hur jag tävlade med mig själv för att maximera räckvidden på el i laddbydriden... ;-)

Ps, vill du dra fördel av att ladda på "billiga timmar" så behövs ett elhandelsavtal med timpris (snart: kvartspris). Man kan behöva väga för- och nackdelar med det, exempelvis om man har elberoende uppvärmning.

Uppdaterat: 2025-07-19 10:06
Power to the people
Grosser skrev:

Grattis till nya bilen Christer!

Ett bra första steg för att elektrifiera vardagen.

Jag har ju kört elbil många år nu, men minns mycket väl hur jag tävlade med mig själv för att maximera räckvidden på el i laddbydriden... ;-)

Ps, vill du dra fördel av att ladda på "billiga timmar" så behövs ett elhandelsavtal med timpris (snart: kvartspris). Man kan behöva väga för- och nackdelar med det, exempelvis om man har elberoende uppvärmning.

Tack Grosser.

Uppdaterat: 2025-07-19 10:56

Christer skrev:

Mr Snoid skrev:

Edit

Tyvärr så verkar detta inte fungera på min bil. Så jag får nog vackert lyfta på P-knappen och det är ju inte så svårt. Men när man var van med automatik så ...... Med P-knappen så menar jag parkeringsbromsknappen och inte P.läget på växelspaken.

Uppdaterat: 2025-07-20 16:02

Trist att höra, borde vara enbart programmering för att lösa det som borde vara en säkerhetsfunktion.

Du kan alltså ha bilen i Drive och stiga ut, utan att bilen sätter på P-broms. Farligt.

Uppdaterat: 2025-07-20 17:02

MC, jag tror nog att bilen hamnar i P-läge, men anlägger inte P-broms

Men enligt instruktionsboken till bilen, vilket tydligen inte Christer har läst 😉 så kan man läsa följande:

Bilen kan aktivera parkeringsbromsen automatiskt i vissa situationer. Dessa inkluderar när:

du lägger i parkeringsväxeln, P, när du står stilla i en brant backe.

bilen har varit stillastående med automatisk broms under en längre tid.

du lämnar bilen eller stänger av den medan Auto Hold är aktiv.

Dvs, det fungerar precis så som önskvärt. Bara att ha autohold aktiverat. Var precis samma funktion på min Ioniq5.

Uppdaterat: 2025-07-20 17:21

Trist att höra, borde vara enbart programmering för att lösa det som borde vara en säkerhetsfunktion.

Du kan alltså ha bilen i Drive och stiga ut, utan att bilen sätter på P-broms. Farligt.

Nej man måste trycka på P-knappen istället för att föra växelväljaren till P-läge. Men mitt gnäll är att inte P-bromsen går i automatiskt, som på den gamla bilen.

Uppdaterat: 2025-07-20 17:22
Mr Snoid skrev:

Rätt, men man måste trycka på P-knappen.

Uppdaterat: 2025-07-20 17:21
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:

Nope, slå på Autohold.

Uppdaterat: 2025-07-20 17:22
Mr Snoid skrev:

Christer skrev:

Mr Snoid skrev:

Nope, slå på Autohold.

Men Autohold är väl bara en tillfällig grej och inte samma som parkeringsbroms. Eller?

Uppdaterat: 2025-07-20 17:24

Enligt instruktionsboken : "Parkeringsbromsen aktiveras automatiskt

om bilen stängs av

när föraren tar av sig säkerhetsbältet och/eller öppnar förardörren.

om funktionen Auto hold (broms vid stillastående) är aktiverad och bilen stått stilla en längre tid (ca 5-10 minuter).

Auto hold kan lämna över till parkeringsbromsen även i andra situationer."

Det jag reagerar på är att på den gamla bilen så tändes "P-lampan" (parkeringsbroms)när man stängde av bilen för att gå ur den, men det gör den inte nu, vad jag sett hittills.

Uppdaterat: 2025-07-20 17:32
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:

Christer skrev:

Mr Snoid skrev:

Nope, slå på Autohold.

Men Autohold är väl bara en tillfällig grej och inte samma som parkeringsbroms. Eller?

Autohold håller bilen stilla så du kan släppa bromsen då du står still. Men när denna funktion (vilken du tydligen inte använt) är påslagen så aktiveras även parkeringsbromsen automatiskt då du stänger av bilen.

Så ut och testa nu, autohold knappen i mittkonsolen skall lysa grönt, så skall du se att det funkar som du vill.

Jag gissar även på att autohold är aktivt ända tills du aktivt slår av det, dvs den minns det läget inför varje körtur.

Uppdaterat: 2025-07-20 17:38
Mr Snoid skrev:

Christer skrev:

Mr Snoid skrev:

Christer skrev:

Mr Snoid skrev:

Nope, slå på Autohold.

Autohold håller bilen stilla så du kan släppa bromsen då du står still. Men när denna funktion (vilken du tydligen inte använt) är påslagen så aktiveras även parkeringsbromsen automatiskt då du stänger av bilen.

Så ut och testa nu, autohold knappen i mittkonsolen skall lysa grönt, så skall du se att det funkar som du vill.

Jag gissar även på att autohold är aktivt ända tills du aktivt slår av det, dvs den minns det läget inför varje körtur.

Men det jag undrar fortfarande är, varför tänds då inte lampan för att parkeringsbromsen är aktiverad, som på den förra bilen. Det borde den ju göra. Den tänds ju först när jag manuellt lägger i parkeringsbromsen.

Uppdaterat: 2025-07-20 18:45

Du hör väl när P-bromsen ansätts. Det är först när du stänger av bilen, enligt vad manualen säger. Inte bara att lägga i P-läget.

Uppdaterat: 2025-07-20 19:06

Jag tolkar den manualtext som är citerad på samma sätt som Christer upplever live. Självfallet ska P synas på displayen och det brukar känna/höra att P-bromsen aktiveras. Jag tror inte det inträffar i Christers bil, som dessutom är van från sin gamla bil hur det borde funka. På vår C40 och MB funkar det exakt som det borde. Återigen säkerhetsfråga. Jag skulle åka till Volvo o be dom fixa det. Kan vara en bugg.

Uppdaterat: 2025-07-20 21:15

Jag tror nog Christer inte har aktiverat Autohold och därför aktiveras inte p-bromsen när bilen stängs av.

Och när bilen stängs av så slocknar displayen och då lär du inte se någon ”lampa” för P-broms, men så klart hör du.

Uppdaterat: 2025-07-20 22:08
Mr Snoid skrev:

Jag tror nog Christer inte har aktiverat Autohold och därför aktiveras inte p-bromsen när bilen stängs av.

Och när bilen stängs av så slocknar displayen och då lär du inte se någon ”lampa” för P-broms, men så klart hör du.

Vad menar du i praktiken med att jag inte aktiverat AutoHold? AutoHold går väl i automatiskt när jag håller ned bromsen och stannat. Eller?

Uppdaterat: 2025-07-20 22:44
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:

Vad menar du i praktiken med att jag inte aktiverat AutoHold? AutoHold går väl i automatiskt när jag håller ned bromsen och stannat. Eller?

Ja förutsatt att du aktiverat funktionen via knappen i mittkonsolen. Har du inte gjort det så rullar ju bilen iväg när du släpper bromsen.

Men har du nu aktiverat det så skall även P-bromsen anläggas automatiskt då du stänger av bilen.

Uppdaterat: 2025-07-20 23:20

Mr:

Du har rätt. Aktivera ”autohold” så låses handbromsen automatiskt och det hörs ett lätt väsande ljud då det sker.

Det glädjer mig att du kan en del om Volvo också dvs du är inte helt obildbar ; 0)

Uppdaterat: 2025-07-21 06:41

Bara kollar, bilen hade levererat med autohold satt till off?

Uppdaterat: 2025-07-21 07:28
Swenssons skrev:

Mr:

Du har rätt. Aktivera ”autohold” så låses handbromsen automatiskt och det hörs ett lätt väsande ljud då det sker.

Det glädjer mig att du kan en del om Volvo också dvs du är inte helt obildbar ; 0)

Tackar 🙏

Uppdaterat: 2025-07-21 08:53

Mr:

Välförtjänt!

Uppdaterat: 2025-07-21 09:31

Grattis till nya bilen!

Det kommer säkert blir jättebra med laddhybrid och ”vetenskapen” kring laddning kommer du snabbt lära dig.

Uppdaterat: 2025-07-21 16:30
Axa skrev:

Grattis till nya bilen!

Det kommer säkert blir jättebra med laddhybrid och ”vetenskapen” kring laddning kommer du snabbt lära dig.

Tack!

Uppdaterat: 2025-07-21 22:01
Mr Snoid skrev:

Christer skrev:

Mr Snoid skrev:

Ja förutsatt att du aktiverat funktionen via knappen i mittkonsolen. Har du inte gjort det så rullar ju bilen iväg när du släpper bromsen.

Men har du nu aktiverat det så skall även P-bromsen anläggas automatiskt då du stänger av bilen.

Är fortfarande tveksam om parkeringsbromsen" läggs i automatiskt när du stänger av bilen eller öppnar dörren" om Autohold är aktivt. Jag har fortfarande inte sett P.lampan lysa i displayen efter avstängningen, som på den förra bilen. Autohold lampan lyser i knappen automatiskt när jag kör ur garaget och jag har aldrig behövt trycka på knappen för att aktivera hittills. P-bromsen har jag fått lägga i manuellt och då lyser P-bromslampan i förardisplayen.

Uppdaterat: 2025-07-21 22:12
Swenssons skrev:

Mr:

Men lyser din P-bromslampa i förardisplayen då?

Uppdaterat: 2025-07-21 22:14

Christer:

Jag gick ut till bilen för att testa den.

Ja, den röda lampan tänds i displayen när du öppnar dörren eller stänger av bilen men för att du ska aktivera funktionen automatiskt måste du först trycka på den knapp som ser ut som ett ”A med en ring runt och utanför ringen är det två paranteser”.

Knappen sitter mellan startvredet och armstödet i mittkonsolen.

När du trycker in knappen lyser det grönt i knappen. Nu är funktionen aktiverad dvs den röda lampan tänds i förardisplayen när du stänger av bilen / öppnar dörren och bromsen läggs i automatiskt.

Uppdaterat: 2025-07-21 23:33

i C40 funkar det helt aut i frugans bil. Stannar, släpper foten från bromsen och öppnar dörren, P-läget går i med ett surr och lampan börjar lysa på displayen

Uppdaterat: 2025-07-22 01:03
Swenssons skrev:

Christer:

Jag gick ut till bilen för att testa den.

Ja, den röda lampan tänds i displayen när du öppnar dörren eller stänger av bilen men för att du ska aktivera funktionen automatiskt måste du först trycka på den knapp som ser ut som ett ”A med en ring runt och utanför ringen är det två paranteser”.

Knappen sitter mellan startvredet och armstödet i mittkonsolen.

När du trycker in knappen lyser det grönt i knappen. Nu är funktionen aktiverad dvs den röda lampan tänds i förardisplayen när du stänger av bilen / öppnar dörren och bromsen läggs i automatiskt.

Jag förstår vad du menar. Det är Autohold-knappen du menar och den lyser alltid grönt i knappen när jag backar ur garaget för att åka iväg. Jag testade igår återigen att stänga av bilen och öppna dörren, men ingen p-lampa tändes. Den får jag tända själv och manuellt lägga i Parkeringsbromsen.

Tycker jag är synd för i gamla Volvosence systemet bokade man i automatisk parkeringsbromsiläggning och det fungerade alltid.

Uppdaterat: 2025-07-22 07:19

Då är det väl något du bör fråga din volvoverkstad om, det skall fungera så som flera säger att det gör och även är beskrivet i instruktionsboken.

Uppdaterat: 2025-07-22 07:33