Vinterdäck och vad det kan bjuda på

400 inlägg 0 nya
Vinterdäck och vad det kan bjuda på

Köpte Nokian Nordman Rs2 SUV till vinterns säsong. Redan skiftat till vinterhjul och på torr asfalt är dom exemplariska. Stabila och bra med en dov ljudkuliss. Men då det är Nokians lågprismodell och enligt tester skall vara mediokra, skiljer ju 10% mot de bästa :), så skall jag föra bok över alla dikeskörningar och krockar. Har tidigare kört på Hakkapelitta men tänkte testa för att se om det är nån skillnad.
Skillnad har jag märkt på barmarksegenskaperna som är bättre, skall bli intressant att se om prestandan är konstant och därmed sämre på vinterföre.

Bättre barmarksegenskaper brukar ofta betyda sämre vintervägs-egenskaper, tyvärr. Kanske motsvarar s k Kontinentala dubbfria...

Pi wrote:
Bättre barmarksegenskaper brukar ofta betyda sämre vintervägs-egenskaper, tyvärr. Kanske motsvarar s k Kontinentala dubbfria...

Nä det tror jag inte, små skillnader i testerna men lite sämre än som bästa på det mesta. Hakka R2 mönstret och mer intressant är hur dom funkar när dom rullat några tusen mil.
Tester av helt nya däck är egentligen rätt så missvisande. Är ju en ytterst kort tid däcken är helt nya. Har förövrigt kört på kontinentala, Goodyear Vector året runt på slutet av 80-talet. Funkade även det, köpte två nya och monterade varje säsong. Körde dryga 5000 mil/år på den tiden då jag jobbade som Vägmästare på Vägverket och körde i alla upptänkliga väglag. Men på den tiden var ju inte allt så farligt och SMHI utfärdade inte Klass 1 varning bara för att det snöade.

Ja, visst gick det att köra på vadsomhelst på den tiden. Själv hade jag några stenhårda Barum dubbdäck i mitten av 70-talet. På den tiden försökte man ju minimera kostnaderna och dessa fick jag av en kompis som hade fått dom till sin tjänstebil men dömde ut dom direkt. Gratis är gott brukar man säga och på den tiden var det verkligen så och visst lyckades jag utan olyckor ta mig fram åtskilliga vintrar på dessa stenhårda puckar och med bakhjulsdriven bil och med tämligen "inspirerad" körning. Men idag skulle ju detta vara fullständigt livsfarligt...:)

Pi wrote:
Ja, visst gick det att köra på vadsomhelst på den tiden. Själv hade jag några stenhårda Barum dubbdäck i mitten av 70-talet. På den tiden försökte man ju minimera kostnaderna och dessa fick jag av en kompis som hade fått dom till sin tjänstebil men dömde ut dom direkt. Gratis är gott brukar man säga och på den tiden var det verkligen så och visst lyckades jag utan olyckor ta mig fram åtskilliga vintrar på dessa stenhårda puckar och med bakhjulsdriven bil och med tämligen "inspirerad" körning. Men idag skulle ju detta vara fullständigt livsfarligt...:)

Ja absolut, har du kört på Barumdäck??? O jämmer å ve, gav det bestående men?

Klarade mig helskinnad från detta långa äventyr men många "intressanta" situationer uppstod. Idag skulle jag nog vilja vara utan de situationerna - om man så säger. Det här var nog då Barums vinterdäck var nya på den svenska marknaden...
Håller med om detta att nya däck i däckstester är just nya - och hur dom fungerar efter en eller två säsonger (eller ännu mera) är en helt annan sak. Och detta inte minst för dubbdäck som jag upplever tappat stinget betydligt snabbare än bra dubbfria.

Pi wrote:
Och detta inte minst för dubbdäck som jag upplever tappat stinget betydligt snabbare än bra dubbfria.

Ja därför kör jag dubbfritt, inte bara tystare och komfortablare och att man kan byta när man vill. Dom funkar även bra efter åtskilliga tusen mil. Skiftar till vinterdäck första veckan i oktober å kör på dom april ut. Då är man garderad för första halkan och slipper gruva sig för ev. vårsnö. Och så spar man på dom dyra sommardäcken.

Pi wrote:
Bättre barmarksegenskaper brukar ofta betyda sämre vintervägs-egenskaper, tyvärr. Kanske motsvarar s k Kontinentala dubbfria...

Visst. Fast det finns kvalificerade "kontinentala" vinterdäck också. Man kanske inte ska göra det alltför enkelt för sig. Jag upplever mina Michelindäck som väl avstämda och avpassade för det väglag jag kör på. Och det har jag betalat en slant för.

Greta seglar här --> https://tracker.borisherrmannracing.com/

Tyvärr så erbjöds det bara Conti dubbat vid mitt senaste bilbyte så jag får väl slita ut dessa men på förra bilen hade jag Conti dubbfria (Nordisk typ) och dessa fungerade alldeles ypperligt. Så nästa gång blir det dubbfritt igen och då kan man ju lägga på vinterdäcken i god tid före första halkan.

Pi wrote:
Tyvärr så erbjöds det bara Conti dubbat vid mitt senaste bilbyte så jag får väl slita ut dessa men på förra bilen hade jag Conti dubbfria (Nordisk typ) och dessa fungerade alldeles ypperligt. Så nästa gång blir det dubbfritt igen och då kan man ju lägga på vinterdäcken i god tid före första halkan.

Ja, jag tror att det ligger en större vinst i att få på däcken i tid än att i sann säkerhetsknarkande svensk anda söka det absolut bästa i test, av helt nya däck.
Tror att som Pinjong skriver i #8 många skulle ha bättre totalsäkerhet i bra kontinentala däck än att stirra sig blind på de tester som tidningarna gör uppe i Norra Finland. 98% av tiden man befinner sig på vägarn kanske dom kontinentala är det absolut bästa valet. Och den dagen man ev haft behovet av annan däckprestanda kan man låta bli att köra med bilen.

Jo, en sak är säker och det är att man inte skall vara tvärsäker när det gäller vilka vinterdäck som passar en själv bäst eftersom det beror på så många olika saker. Absolut att bra s k kontinentala dubbfria kan passa väldigt många i vårt avlånga land.

Är det bra med vinterdäck märken är Nokia Hakkapeliiitta 9 eller Goodyear UltraGrip Ice Artic?

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jag kör på kontinentala/ mellaneuropeiska vinterdäck (Nokian WR D4) och är klart nöjd med dessa, då jag under sex månader, mest kör på barmark och saltade större vägar. Bor mellan Vänern och Vättern.

Förvisso fyra år gammalt men å andra sidan seriöst utfört.
Begagnade dubb var fortfarande generellt bättre än begagnad övriga. Likaså var begagnade dubb ungefär i klass med nya nordiska friktion.

Sida 34 och framåt om man inte orkar plöja allt.

https://www.vti.se/sv/Publikationer/Publikation/test-av-is--och-snogrepp-for-slitna-vinterdack_878116

Nokian, Continental, Goodyear med dubb är dom jag alltid kör.
Tycker om att köra med dubb pga den hårdare gummiblandningen. Du ben behövs då vi kör på isiga vägar när det blir det i våra trakter. Dock blir ljudet av dubben högre än dubbfria. Fast för våran del är det värt det.

Att premiumdäcken/toppdäcken så skall man inte stirra sig blind på alla tester. Köp något vettigt, testa.

Allt handlar om körstilen och körsättet när det väl kommer till kritan. Dock så hjälper vinterdäck till *ler*

X - TV gjorde också en test för några år sen med rakt motsatt resultat och egna erfarenheter efter drygt 50 års flitigt körande varav större delen av vinter-milen med dubbdäck tycker jag snarare bekräftar TVs resultat.
Sen förstår jag inte riktigt Patriks resonemang om att det skulle vara bättre med hårdare gummiblandning vid isigt underlag - det är väl snarare motsatsen till det normala resonemanget. Enda gången de hårdare däcken är lite bättre är väl när väglaget är mera sommar-likt. Sen går det säkert inte att ha alltför mjukt gummi om man vill behålla dubbarna i däcken men detta är då priset man får betala med dubbdäck - alltså i grunden sämre grepp i t ex djup snö jämfört med bra dubbfria av nordisk typ. Mjukare gummi och mycket sajpningar är ju ofta receptet för att få hyfsat isgrepp på de dubbfria.

TV hade väl bara en uppsättning per typ? Eller?

Elbilen min rullar (snart igen) på Hakka R2. Bra grepp med dessa oavsett våt eller frusen vägbana, och vridmomentet klarar de bra med. Helnöjd!

Power to the people

Vet inte X - men även egna, mångåriga erfarenheter spelar in i min egen uppfattning.

Tänker mer på underlaget på nedre Sverige är ju mest snöfri asfalt större delen, DÅ vill jag ha hårdare gummi

Det är ganska sällan som iaf. jag har ägt en bil så pass länge att jag köpt nya vintermackor för att kunna upptäcka skillnaden. Många gånger byter man ju bil och köper nya däck eller får andra däck på köpet och då är det svårt att veta vad som ska tillskrivas däcken, det kan ju vara bilen som är bättre.
På fd. Honda CRV bytte jag från Nokian centraleuropeiska friktionsdäck till Nokian Hakka 8 dubbat, det var verkligen som natt och dag. Jag lägger största vikt vid hur däcken presterar vid frosthalka och snö än på barmark. På packad snö på plan väg så blinkade antispin-lampan som ett flipperspel och bilen jobbade som en tok med bromsarna för att flytta kraft i sidled för att accelerera bilen framåt vid fullgas från stillastående, trots 4wd. Samma väg med samma förhållanden och Hakka 8, inte ett blinkande från panelen, som att åka på torr asfalt, vilket grepp!

Vid bromstest på samma underlag så skiljde det inte lika mycket som vid acceleration, men visst var det stor skillnad på däcken även där. Om det hade med mönsterdjup eller ålder på däcken ska jag låta vara osagt.
På blött/torr asfalt provade jag aldrig då jag tycker det tar lite styggt på dubben att bromsa fullt med abs.

Denna vintern blir det Hakka 9 dubb på Alltracken, dock är dess 4wd en knivsudd bättre än Hondans så greppmässigt blir det nog svårt att avgöra däcksvalets betydelse vid ett framtida byte. Har provat fullgas från stillastående med sommardäcken när det ösregnade och Haldex verkar grymt effektivt, inte tillstymmelse till slirande hjul.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.