Uppgiven Bränsleförbrukning

170 inlägg 0 nya
Uppgiven Bränsleförbrukning

I ett flertal trådar halkar diskussionen förr eller senare in på bränsleförbrukning.

Tänkte att ämnet kunde få en egen tråd då det är så pass intressant.

Att tillverkarnas uppgivna förbrukningssiffror är lågt satta är de flesta överens om men går det att komma ner till dem i vardaglig körning?

Har två bilar, en 2016 Polo 1.2 TSI manuell och en 2007 C30 D5 automat.

Polon har 0.47 L/mil blandad körning angivet.
Jag ligger på 0.50 i snitt sedan jag köpte den ny.

C30 har 0.69 officiellt och där ligger jag på 0.71 i snitt, alltid uppmätt vid pump.
Nu slår det lite fel på Volvon då dieselvärmaren ofta går på vintern.

Körsätten är desamma på båda, ganska lätt högerfot men ingen ecodriving.

Varmgarage hemmavid och annars motorvärmare och dieselvärmare så ofta det går vintertid.

Mest stadstrafik, ca 60% med mycket start och stopp och ganska låg hastighet.

Så med lite bättre framförhållning och miljötänk så skulle jag inte ha några problem att pricka den av tillverkarna angivna förbrukningen, så det är inga fantasisiffror enligt mig.

Nu åker jag för det mesta själv och med olastad bil så visst blir det skillnad när hela familjen med packning är med, men det är ju så tillverkarna mäter så då får man väl utgå från det.

Kan tillägga att Polon går på dubbfritt och Volvon på dubb om det nu påverkar resultatet något.

Skulle de som gnäller på överförbrukning, veta vid vilka hastigheter som de uppgivna siffrorna representerar, hade de inte gnällt så mkt. Motorväg med 110 km/h existerar inte i förbrukningstesterna. Landsvägsfart är ca 75 km/h enligt testcykeln, så... Plus att komfortfunktioner och kallstarter inte existerar.

Har man intresse, så kollar man upp vilka premisser som testats och hur körcykeln utförs. Nu gnäller folk, utan att ha någon aning om hur det går till. Smart? Mnjaaa...

Nej helt riktigt. Att folk inte reflekterar över hur mycket det egna körsättet påverkar är högst märkligt. Tar man ut effekten så är det självklart att det går åt mer bränsle. Det tycks dock många blunda för, särskilt de som har en viss agenda här i trådarna.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Jag tror att problemet är att få kör som körcykeln - det är ju en väldigt kort sträcka med låga hastigheter, uppvärmd motor och i medelvarm temperatur. Den innehåller bara lands- och stadskörning, sedan räknas den blandade körning ut genom 60 procent stad och 40 procent landsväg. Den officiella blandade körningen för min bil ligger på 0,49 l/mil och min genomsnittsförbrukning sedan jag köpte bilen hösten 2009 är 0,5 l/mil enligt färddatorn (och den diffar bara 0,02 l/mil från uppmätt vid pump). Mina flesta körningar hamnar under 0,5 l/mil och jag har inget probelm att ligga runt 0,4 l/mil på landsväg - det är bara om det skulle bli längre sträckor i 120 km/h som förbrukningen går upp, då blir det närmare 0,6 l/mil pga det höga luftmotståndet (kör en minibuss). Sen har jag ju motorvärmare som används mycket på vintern givetvis.

Det är väll sättet att mäta som folk retar sig på ? Tror dom flesta vet att bil industrins mätning ej speglar verkligheten.

Min Kia Rio 1.2 -2014 ligger på 0.56 i snitt. Den går uteslutande som pendlingsbil, hemmet - Oslo. 24 mil enkel resa.
Cirka 50 mil i veckan. Står i varmgarage.
Eco-sommardäck och dubbfria goodyear på vintern. (Bilen drar mindre med vinterdäck än med sommardäck..)

Volvo V90 D3 AWD -2017 ligger på 0,58 i snitt just nu (0,56 med sommardärck). Denna bil går på veckorna till och från funs jobb. 5 mil t.o.r och på helgerna till och från diverse bekanta och affärer. Cirka 40 mil i veckan. Original sommardäck på 17" (conti) och 17" hakka 9 på vinterdäcken.
Står ute hemmavid men i varmgarage i Oslo.

Allt detta är mätt på pump då jag för journal på båda bilarna.

Alla tycker väl att dom kör ”normalt” lugnt.
I test miljön nedc så är det väl mer än högsommar temp och utan ac och 20minuters test 12 km snitt hastighet 35.
Min octavia 1,0 har 0,48 i kombinerad förbrukning och det kan kan man kanske lomma ner till vid eco körning mitt i sommaren på enskilda resor.
Vinter -10 och kanske bränslevärmare ja då skenar det iväg som alla bilar gör.
Mitt sommar snitt typ 0,53 och vinter kanske en bit bra över 0,6 och då är det mycket stad bränslevärmare och kortkörning, vissa resor i stan på 0,8.
Men även nu med -15 grader så kan man ligga på 0,5 vid laglig landsvägs körning på 80-90 väg.
Men det går ju aldrig att jämföra förbruknings siffror.
Bara antalet kallstarter per dag förändrar förbrukningen mycket.
I slutändan är det den egna körprofilen som ger slut summan.
Jag har kört lugna sommar resor på 0,43 och tankningar under 0,5 men som sagt den egna profilen.
Är det förbrukning som är prio vid bilbyte så låna hem en bil och kör dina dagliga resor och kolla på färddatorn.
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Om jag redovisar min bil, en XC70 D4AWD så har den en förbrukning om 0.72 l/mil. Där ligger den oavsett sommar eller dubbade vinterdäck.

Övriga bilar som vi har ger;( l/mil)

BMW X1 2.0d X-drive; 0.51
BMW 320 x-drive; 0.54
Volvo V60 D4 aut; 0.55
Volvo V60 D4 aut; 0.53
Volvo V60 D4 man; 0.57
Volvo V70 D4 aut; 0.56
Volvo V70 D3 aut; 0.67
Volvo V70 D4 AWD; 0.76
Volvo V90 D4 aut; 0.58
Volvo XC60 T6 aut; 0.88
Volvo XC90 D5 AWD; 0.65
Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG; 0.67

Samtliga bilar är uppmätta via pump och körs med elektronisk körjournal. Och det diffar någon procent mellan olika månader.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Att körsättet påverkar bränsleförbrukningen fick jag en bra lektion i av min gamla BMW M5. Lugn körning Stockholm-Mantorp-Stockholm 0,8 l/mil. Inspirerad körning med BMW Club Schweden på avlyst asfalt 4,0 l/mil. Båda tillfällena mätt vid pump. Andra bilar jag haft har hållit sig i ett snävare spann. Fram till för kanske 10 år sen brukade jag regelmässigt köra med en lägre förbrukning än angiven lägstasiffra, men nu är det svårare.

Sen bör man tänka på att detta med last är viktigt. Körcykeln är ju med lättade bilar och ingen A/C. Om jag sticker till Öland med kompisar och har bilen full av semesterpackning och tält (ja det har hänt! :) ) då är det så klart att min bil drar en hel del mer än min vardagskörning som mest består av min hund och jag.... Jag tror att många inte tänker på att mer last gör bilen tyngre och därmed får motorn jobba mer vilket driver upp förbrukningen.

190hk 2l dieselmotor verkar vara det optimala om man vill färdas i komfortabel bil med låg förbrukning. Så klart ingen överraskning, synd bara att NoX hetsen håller på att via falsarier syndabelägga den mest miljövänliga drivkällan.

Men ingenting har hänt på 30 år!!! INGENTING! Min far hade en Kadett i mitten av 80-talet, den drog ca 0,55 liter/mil (bensin). Det var en bil vi åkte till fjället med hela familjen med takbox och allt. Ingen direkt stor bil (ca 4 m lång). Bilen kanske drog ca 0,6-0,65 liter/mil när hela familjen åkte på semester. Idag är min far borta, men minnena ifrån denna tiden finns kvar. Idag har jag en Octavia, betydligt större än den Kadett jag som barn åkte i. Min Octavia drar mer än Kadetten som min far hade för över 30 år sedan. På utsläppssidan har inte mycket hänt, och det kanske är så det måste vara. Jag menar, bensinen har inte mer energi/liter idag än då.. det är energin bilen förbrukar som ökat, bilar blivit tyngre osv. Tekniken går framåt, visst är det så... men jag hade önskat att bilen blivit mycket snålare men vi "fuskar" som vanligt. Därför är jag så mycket emot att vi idag kör runt i en onödigt tung SUV på 2 ton. Många säger direkt, Vargen "SÄKERHET"... det måste vara så för säkerhetens skull. Någon annan säger, "isoleringen väger" osv. Man hittar på en ena ursäkten efter den andra, men faktum kvarstår ... ENERGI! Det är det som driver bilen framåt. Det känns som ett enormt slöseri med energi när det kommer till bilar idag, det är "lyx" .. bilar som rullar runt som möblerade "vardagsrum", pekskärmar, tusen säkerhetssystem, och jag vet gud inte allt som stoppas in i bilarna idag. Men en sak är klart, de väger och är inte direkt energisnåla.Aerodynamiken är enormt viktigt, Opel Omega var en föregångare för sin tid med låga värden. Idag bryr sig man inte, hallå? SUV... hur bra är det? Snacka om slöseri med energi! Jag är ingen bakåtsträvare, jag vill inte sitta i en omodern bil... men jag tycker att vi kör runt i omoderna bilar. Bara som att 2018 släppa ut en modell likt XC40 med noll tanke på miljö och låga utsläpp. Kanske jag är knäpp eller konstig, men jag undrar varför inte fler är kritiska. Många verkar nästan stolta över sin nya SUV med ökade utsläpp som följd. En bil som inte kan köras annat än med diesel. Kanske jag gled ifrån ämnet och ber om ursäkt för det.

Intressant läsning
http://teknikensvarld.se/sa-fuskar-biltillverkarna-340545/

L. Mäkinen wrote:
Att körsättet påverkar bränsleförbrukningen fick jag en bra lektion i av min gamla BMW M5. Lugn körning Stockholm-Mantorp-Stockholm 0,8 l/mil. Inspirerad körning med BMW Club Schweden på avlyst asfalt 4,0 l/mil. Båda tillfällena mätt vid pump. Andra bilar jag haft har hållit sig i ett snävare spann. Fram till för kanske 10 år sen brukade jag regelmässigt köra med en lägre förbrukning än angiven lägstasiffra, men nu är det svårare.

Bilarna blev tyngre, när man inte nådde ens ner i gamla modellernas nivåer var man tvungen att hitta på nya "mätmetoder" för att få rätt uppgiven siffra på förbrukningen. Tyvärr stämmer den inte alls. Skatten sätts idag utefter "falska" utsläppsvärden. Jag vet inte hur de uppgav gamla bilars förbrukning så nära verkligheten? Men det stämde på ca 1-3%... aldrig mer ån så. Jag vill tillbaka till hur det gjordes förr, kanske fler fick upp ögonen hur illa det är ställt med utsläppen som är större än vad vi tror.

Xanthopteryx wrote:
Intressant läsning
http://teknikensvarld.se/sa-fuskar-biltillverkarna-340545/

Det är tragiskt hur det kan fortgå. Tänk nu på alla 2 tons SUV's som köps, Volvo XC60 som är en av de mest köpta bilarna just nu är otroligt smutsig, hög förbrukning. Ingen ifrågasätter heller dessa nya modeller. Nu tas det fram fler SUV modeller på löpande band. En mellanklass SUV motsvarar en vanlig personbil i storbils-klass när det kommer till utsläppen. Var man inte ute efter mer lastutrymme i den där mellanklass SUV:en, varför kunde man inte likaväl köp en vanlig Golf istället med mindre utsläpp??

1985 då körde man hela familjen och semester packning i en Audi 100 avant 1,8 på 0,62 tor 220 mil norrl-Göteborg.
Förgasar motor och manuell choke.
Pendlade dagligen 2+2 mil 90 väg och låg på 0,58-0,6.
Den var völ en föregångare vad det gäller cv.
Så frågan är vart utvecklingen är.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag och en vän körde till Nordkap med en Avant 100 (stor bil) med en liten klen motor i... den drog som max 0,6 liter/mil under den färden som vi körde (ca 400 mil). Har för mig att det var en 1988 års modell eller nåt? Jag hittade en 100 ifrån 1994 på bytbil, den vägde 1450 kg (2 liters motor sedan modell) och var 4,8 meter lång. Stod inget om förbrukningen på den.

Men om man nu skall vara sådan, min Octavia väger idag som en Audi 100 vägde då fast det var en mycket större bil. Bilarna drar ungefär lika mycket i verkligheten också. SÅ jag utgår ifrån att vikt och aerodynamik nästan helt uteslutande påverkar hur stor förbrukningen blir. Effektivitet i drivlinan kanske är någon procent bättre i dagens bilar... men vi har inte kommit någonstans!! Det är katastrofalt dåligt. Tänk om datorer hade haft samma utveckling, då hade vi suttit här idag med en VIC 64 eller PC med 25 Mhz istället för 4 Ghz.

Vargen, förr hade man inte lika effektiv avgasrening och avgasreningen i sig ökar förbrukningen. Så det är fler faktorer än bara ökad vikt på grund av högre krav på säkerhet. Men att säga att det inte har hänt något... Min första bil var en Citroën AX 14 GT med sportjusterad växellåda (dvs 5:an var mer som en 4:a i andra bilar) och 14 motorn hade 80 hk. Denna lilla (3,55 m i längd!) och lätta småbil drog 0,55 l/mil på sommarens semesterresor och med femman i och över 110 km/h så låg varvet närmare 4 000 rpm (så lågt växlad var den). Nu talar jag enbart om landsvägs- och motorvägskörning. Min betydligt större och tyngre Picasso kör jag på 0,45 l/mil på sommarens semesterresor. Så nog har det hänt något tycker jag...

Både Kadetten och Audi 100 var erkänt snåla bilar, det som hänt är avgasreningen med kat och krocksäkerheten med ökad vikt.
Audin vägde in på runt 1200 kg.

För egen del är förbrukingsmätning inte nått jag pysslar med dagligen, även om det är kul ibland. Det jag sparat på att åka begagnat och meka själv räcker till massor med bensin. Det jag sparat på att nästa bara haft trafikförsäkring under snart 40 år räcker till en ny bil.

En BMW 1-serie väger idag mer (1360-1590 kg) än vad en 5-serie vägde på tidigt 80-tal (1140-1410 kg) trots att bilen är tre decimeter kortare. Man kan tycka att 200 kg inte är så mycket, men det är 15% av bilens vikt.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.