Vi Bilägares forum

Phaeton

Phaeton

Har beställt en VW Phaeton V10 tdi 2005 (ca 10.000 mil) från Tyskland ... leverans om ca 3 veckor.
Gissa om jag längtar tills vecka 6 :o)
Jag ska gärna rapportera ... om någon är intresserad av att läsa?

Uppdaterat: 2015-09-16 16:46
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull. (W.C. Fields) - Ibland skojar jag på skoj - men ibland skojar jag på fullt allvar (Jes_)

Kommentarer

Skodaägare skrev:

Hanzzon wrote:)Har du även Keyless go/Nyckelfritt Jes då antar jag? Den detaljen imponerar mer än självstängande dörrar på mig och är väldigt praktisk.
Keyless har jag till och med på min Skoda :-). Dock ingen soft-close. Håller med om att såna här detaljer är trevliga. Är väl ett av de tillval som sällan finns på billigare bilar. Tycker också om funktionen som bland annat mb och bmw har, där ratten åker upp automatiskt när man öppnar dörren för att underlätta urstigning.

Visst är det praktiskt? Sitter ju på Priusarna också liksom i min och jag tycker det känns väldigt gammalmodigt med att behöva leta reda på en nyckel innan man kan låsa upp i andra bilar, speciellt om man tex. står där med två ica-kassar då man bara kan öppna bakluckan och ställa in kassarna...
Undrar förresten om nya Yaris Hybrid jag funderar att kolla in går att få med detta då jag blivit så van vid detta, hoppas verkligen det i så fall.

Ratten brukar inte vara i vägen för mig så det klarar jag mig utan.

Uppdaterat: 2012-06-15 19:50

Min mors Prius har faktiskt dubbla eluttag i skuffen Jes, men detta Extrautrustades från Toyota av förra ägaren och bilen har även två stycken i kupen och därmed totalt 4st eluttag... =)
Min egen som inte är lika bra utrustad har bara två innuti bilen men jag har hitills bara använt ett så det hade nog räckt för mig... :)

Uppdaterat: 2012-06-15 20:14

"Tycker också om funktionen som bland annat mb och bmw har, där ratten åker upp automatiskt när man öppnar dörren för att underlätta urstigning."

Jo, det är trevligt, har det på min gamla Jaguar. Och folk blir en smula förvånade när ratten kör runt av sig själv.
Ett tips bara: lägg inte telefonen ovanpå rattkåpan och därefter dra ur nyckeln, det kan bli mobilmos...
Nu var jag snabb nog att få i nyckeln igen, så än lever mobilen.

Uppdaterat: 2012-07-03 18:43
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Lexus LS600 är ju grymt mycket snyggare och lyxigare än en Phaeton, vet du ens hur den ser ut?

http://www.blocket.se/stockholm/Lexus_LS_600hL_fullhybrid_40086169.htm?ca=16&w=3

Uppdaterat: 2012-07-03 20:47

Hade jag haft råd hade jag utan minsta tvekan kört en Lexus, det är helt klart.

Uppdaterat: 2012-07-03 22:29

Jag har ägt en passat och Phaeton ser absolut ut som en Passat, de som inte vet att det finns ngt som heter Phaeton skulle ta det som en Passat vilken dag som helst.

Till skillnad från vissa andra har jag erfarenhet från många märken.

Uppdaterat: 2012-07-03 22:50

Viktigaste funktionen på bilen måste ändå vara att man kan prata med den så att man inte behöver leta efter några knappar, extra bra för singlar som får någon att prata med.
Lista på funktioner som styrs med rösten på den här sidan en bit ner.
http://www.lexusownersclub.co.uk/forum/index.php?showtopic=26361
Video.
http://www.youtube.com/watch?v=HaFVk-Oz14w&feature=related

Uppdaterat: 2012-07-04 00:07
Elbil2

Fånigt!

Uppdaterat: 2012-07-04 07:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Shogun:
"Och även elektrisk justering upp ned,in ut."

Ja, det är ju självklart. Det ingår i minnet, och är också kopplat till vilken nyckel som används. Ratt, säten, speglar, nackskydd - allt ställs om. På modellen nyare än min flyttas även pedalerna.

Designmässigt har inte hittills Lexus lyckats, ingen av dem är snygg enligt min smak.
Ända sedan första LS400 som såg ut som en förvuxen Corolla, har designen varit könlös och trist. Må så vara att de är tysta och håller bra kvalitet, men det är inet allt för mig. Jag vill ha en bil som jag tycker om att se på, som är kul att tvätta, som har egen design. Både in- och utvändigt. Därför gillar jag min gamla Jaguar.
Phaeton kanske är lite diskret formgiven, men utstrålar samtidigt en dignitet. Bättre än nya A8, som tappat lite av just det.
Men, det är min syn på saken, jag begär inte att andra ska tycka som jag.

Uppdaterat: 2012-07-04 09:45
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

simon, missionärer har agerat på det sättet i alla tider.

Än så länge är det ju ganska lugnt.
Shogun är, trots sina ibland enkelspåriga åsikter, en ganska sansad människa.

Vi får vara glada så länge han inte börjar att pådyvla andra sin tro genom våld som inte är helt ovanligt inom andra religioner.

Uppdaterat: 2012-07-05 09:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

HERREGUD!!
Jag var bara tvungen att skaffa ett konto här efter at ha läst igenom denna tråd. Är själv väldigt intresserad av en Phaeton men med V6 dieseln och ser fram emot information och upplevelser från Jes.

Uppdaterat: 2012-07-06 13:41
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Axel, Conny är gift sedan länge, men han är tvingad av T-religionen att förmedla sitt budskap.
Jag förstår att du är intresserad av en Phaeton, jag har ju sett Jes´ Phaeton i verkligheten och eftersom jag bara åker i en enkel 9-5 blev jag naturligtvis imponerad.

Uppdaterat: 2012-07-06 15:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Detta är inte sant!
Mannen lider av en förföljelsemani som inte kan acceptera att det finns oliktänkande.
Jag får väl berätta lite om mig själv då. Jag kör sen 10 år tillbaka en Rover 75 i klassisk stil, mörkgrön med ljus läderinredning. Är verksam inom taxibranschen och lägger ca 10 000 mil/år bakom ratten. Jag har alltid varit bilgalen/intresserad och har samlat på mig 40 årgångar av Teknikens Värld, sen 11-12 årsåldern.
"Tyvärr" så innebär det att man är beredd att offra lite av ekonomin för sitt intresse. Det är nog så att om man ser enbart till driftsekonomi/säkerhet så är nog Toyota och dylikt ledande. Det är uppenbart att landsting/hemtjänst är storkunder kring märket och har samma syn på varan som vitvaror (det är väl därför dom oftast är vita). Jag lever efter devisen hellre en Jaguar som ger mig körglädje och krånglar emellanåt än en felfri japansk bil. Jag har aldrig upplevt en en bil som tilltalar kvinnor i så hög utsträckning som min Rover, alla vill åka med den.

Dom milen jag tillbringat i japanska standardbilar har känts som att älska med en uppblåsbar barbara (kan jag tänka), gör precis som den ska men ger inget tillbaka.
Annars har jag tillbringar de flesta milen i Passat/MB E-klass/BMW 5-serie där jag framhåller MB E-klass som driftsäkrast. Passaterna har en tendens att strula med Mecatronicenheterna och spridarna efter 25 000 mil. Mercorna går mellan 40-70 000 mil utan annat än slitage och servicekostnader, det märks att dom är designade för yrkesfolk.

Rovern har en ände då det börjar bli svårt med tillgången på reservdelar bl,a. Jaguar XJ 2003-2007 den sista "riktiga" är ett hett objekt för mig. Men eftersom jag har fått en sådan tilltro till Mercedes, har själv ägt en E 220 CDI 2007 som taxi. Så funderar jag på en Phaeton, varför Phaeton? Därför att en MB S-klass 320 CDI är fortfarande dyra och en Phaeton är jämförbar kvalietsmässigt, min uppfattning är att den kan inte jämföras med övriga VW koncernens produkter. Och den har en diskretion (dess fördel) att den liknar en Passat, i denna jantelagens Sverige.
250HK diesel, 4wd, komfort och diskretion är tilltalande.

Uppdaterat: 2012-07-06 19:04
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Det är min uppfattning som jag har och inte prackar på andra om. Dessutom så är det väl främst ytterligheterna som fascinerar mig. Det minimalistiska i småbilar som nya VW up!/Fiat Panda till de franska/Italienska designerna. Tyskarna teknikledande innovationer, enbart England skulle kunna tillfredsställa mitt behov om jag hade resurserna. Allt från Lotus/Morgan körglädje, Rolls Royce/Bentley glidarbilar, Aston Martin kontinentkryssare, Range/Land Rovers terrängbilar. Har svårt för mittfåran Opel/Ford/asiatiska som sällan går sin egen väg.

Uppdaterat: 2012-07-06 20:41
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Jes, du glömde väl några hundringar för bromsattiraljerna?

Uppdaterat: 2012-07-06 22:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ok, inte farligt för den bilen, men hur är det med kostnader för försäkring och skatt t.ex.
Min 9-5 av samma årsmodell kostar som exempel i LF: trafik 1201, delkasko 434, vagnskada 1849, mer(ohyra) 265, = 3749:-.
Men det är ju en försäkringskostnad som gäller vischan, i stan är den betydligt högre.

Uppdaterat: 2012-07-07 10:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Axel61, Jag pratade nyligen med en taxi-chaffis i Stockholm med lite andra uppfattningar, han hade 4st bilar i sitt stall, Två Priusar, en Volvo och en Merca.
"Prius är de bästa bilar jag haft, en har gått 37 500mil och en har gått 39 000mil och dom är helt otroliga, bara att serva utan strul och mycket billigare i drift!" var hans komentarer, däremot gillade han varken Volvo eller Mercan som kostat honom allt för mycket pengar och dessa bilar var inte lönsamma för honom då han påstod att de kostat massor i reparationer, "Volvo och Mercedes var mycket bättre bilar förr, nu är det bara skit" påstod han men det finns såklart olika uppfattnignar/erfarenheter om detta som med mycket annat men han jämförde såklart främst dessa fyra bilar han hade.

Uppdaterat: 2012-07-09 22:47

Efter att ha läst igenom hela tråden så vill jag börja med att tacka för underhållningen. Vissa inlägg har nästan fått mig att vrida mig av skratt, andra gör mig bara häpen och nästan rädd. Man kan väl säga att nivån är högvolatil, det är långt mellan den högsta och lägsta nivån.

Det är lite märkligt att vissa, likt virus, nästlar in sig ordentligt i allt som luftas i tråden och vrider och vänder på orden. Jag undrar lite hur det står till med dessa individers världsuppfattning. Klart är i alla fall att det finns de som sitter framför sin skärm med en rejält putande underläpp och den mentala nivån hos ett tjurigt barn.

Vi kan väl börja med: "Jag hade valt en lexus." "En hybrid." Jag undrar: Har du valt ännu? Eller har du inte ekonomi att köpa en lexus? Då kan du bara hålla käften och hålla dina inlägg långt borta från tråden i fortsättningen, så att vi andra som vill läsa om JES underbara bil kan få göra det. Vad är det för drängfasoner att sitta och förpesta tråden med totalt irrelevanta inlägg som genomsyras av avundsjuka och jantelag. (Jag kan erkänna att jag avundas också JES för att han kör en superlyxbil, det vill jag också göra. Skillnaden är att jag kan unna honom det.) Man kan likna detta vid de märkliga individer som ska blanda in BMW på volvoforum hela tiden. Eller de totalt okunniga idioter, starka ord jag vet, som envisas med att Zlatan inte är särskilt bra på fotboll. Totalt ointressant. Man baxnar.

"Du skulle ha kört bröllopsgästerna i en hybrid." Vem fan vill åka i en hybrid på sin bröllopsdag? En själlös japansk sådan dessutom? Möjligtvis miljöpartiets språkrör, jag kan inte tänka mig någon annan människa med minsta vett i behåll som skulle vilja det. (Är jag trångsynt kanske?) Att gifta sig är helt fantastiskt, en dag fylld av glädje, då vill man (i alla fall jag) åka något exceptionellt och i det facket placerar jag en Phaeton. Personligen så åkte jag en Grand Cherokee, några vänner åkte en gammal grön Jaguar i nyskick, andra en öppen röd Mustang. De enda jag vet som har satsat på miljövänliga alternativ är Kronprinsessan, men inte ens de hade en japansk hybrid som alternativ.

En Lexus besitter för övrigt inte ett uns av själ eller karaktär. (kalla det vad ni vill) Jag kan knappt avgöra om det är en japansk eller en koreansk bil. Den ser ju bara asiatiskt tråkig ut. De asiatiska bilar som verkligen sticker ut designmässigt ÄR lätträknade. Om man dessutom ska försöka räkna upp asiatiska bilar med lite själ, då får man klura ett tag. Att dessutom sitta och påstå att bilar inte har någon som helst själ, då hårddrar man eller så är man bara ointresserad av bilar. I vilket fall som helst så är det ett beteende som gränsar till barnsligt. Okunnigt är det i alla fall.

Och ja, jag håller med de talare som anser att Phaeton påminner om en passat, måhända en fläskig sådan. Men till skillnad från asiatiska bilar i allmänhet och lexus i synnerhet så HAR den en hel del vackra linjer och, faktiskt, något som påminner om en själ. Phaeton är lite småvacker från i princip alla vinklar, det kommer man inte undan. Att det är en folkvagn förändrar inte faktumet att det ÄR en lyxbil. När proffs, experter och förståsigpåare säger att det är en jäkligt bra bil, till och med en jäkligt bra lyxbil, då kan vi faktiskt slå fast att det ÄR en jäkligt bra bil. Att VW är för folket och inte direkt premium anser jag borde ligga som grund för att de anstränger sig ännu hårdare för att få till det riktigt bra. De bilar som den jämförs med, A8 och 7-serien lever en del på sin renommé, och behöver faktiskt inte lyckas lika bra. Faktiskt. Ta ett steg bakåt och titta på jämförelsen så ser ni att den inte haltar på något sätt. Om jag hade haft ekonomin för det, så hade jag själv slagit till på en Phaeton jag också. Jag hade dock sasat på en bensinarel, då jag anser diesel luktar illa och ger lite traktor- samt taxikänsla. Det går heller inte att komma ifrån att diesel är giftigt och smutsigt så in i bängen , nästan i klass med kärnbränsle. Om jag någon vacker dag blir ägare till en sådan, så kommer världen att få veta det. :)

Nu vill jag veta mer om den dröm du lever, JES, och V10:an. Jag antar att det har blivit några mil såhär i semestertider. :)

Uppdaterat: 2012-07-18 20:35

Du är medveten om att du nu betedde dig lika dumt som de du började racka ned på!?

Uppdaterat: 2012-07-18 21:16

Jag sänkte mig till en lite lägre nivå, med förhoppningen att göra mig förstådd hos vissa element som uppenbarligen inte klarar av att hålla den höga nivå som man skulle önska.

Uppdaterat: 2012-07-19 08:12

Nytt trams.
ViB, ta bort det här snabbt, tack.
Det borde väl gå att hitta ett sätt att hindra reklamtrollen att ta sig in?

Uppdaterat: 2012-07-19 09:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ok, då får vi hoppas att han gör det!

Uppdaterat: 2012-07-19 13:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men Jes har kanske semester nu och sitter och njuter i sin lyxvagn och då struntar han väl i trollen som infekterar hans tråd ;o)

Uppdaterat: 2012-07-20 12:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kanske dags för ett bilbyte snart leifer! Eller?

Uppdaterat: 2012-07-20 14:00
Pär

Ok men är det inte när bilen funkar som det är bäst att sälja den? Men vad blir det då du byter? Ny/beg? Blev lite nyfiken :)

Uppdaterat: 2012-07-20 15:00
Pär

Går bilen bra är det ju bättre att ha den kvar.
En rep. för 15´ får man inte betalt för om man säljer.
Såg föresten att Lidl hade en hålrumskamera för 700:-
http://www.lidl.se/cps/rde/xchg/lidl_se/hs.xsl/index_23239.htm
Måste vara bra att kunna kolla i balkar m.m. om den fungerar förstås!

Uppdaterat: 2012-07-20 15:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

160 med husvagn.
Där ligger du nog väldigt nära gränsen för när husvagnen kollapsar av fartvinden. Husvagnar är rätt enkelt byggda!

Uppdaterat: 2012-07-22 22:09

Efter att ha läst lite om vad husvagnar tål för hastigheter så skall nog vår käre Jes_ vara glad att han fortfarande är i livet...

Uppdaterat: 2012-07-25 20:59

Bra men däckexplosion Är det vanligaste med husvagn i för hög hastighet, däcken är inte gjorda för fart utan stabilitet.

Uppdaterat: 2012-07-25 22:40

Jes:Denna bröllopsbil är nästan lika fläskig som din:

http://www.youtube.com/watch?v=BowA_eLDj1s

Uppdaterat: 2012-07-25 23:34

Jes: det var en trevlig resa förstår jag. Och det känns ju bra att kunna stå till tjänst. :-)

Kan tillägga att jag såg 2 Phaeton på 5 min igår här i Stockholm, håller den på att bli en dussinbil...? ;-)
Kom just på att jag aldrig sett dem annat än med svart lack, men visst måste det finnas fler färger? Även om en (självklart ren) svart lack på en stor bil alltid är snyggt.

Uppdaterat: 2012-08-16 08:12
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja tänk om man fått åka Phaeton från bröllopet, vi hade missat den saken, och fick åka Nissan Primera -92 med dottern som chafför !!

Uppdaterat: 2012-08-16 09:36

Rikard: jag misstänker att det inte togs några snygga bröllopsbilder intill bilen... ;-)

Du skulle hört av dig så kunde ni fått åka Jaguar med mig bakom ratten. :-)

Uppdaterat: 2012-08-16 12:21
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Shogun, direkt ur sidan du länkade till gällande Phaeton:
"It's a great buy for those looking for a used car."

Uppdaterat: 2012-09-19 09:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det kostar på att ligga på topp... ;-)

Men, å andra sidan: dessa bilar har ju sjunkit kraftigt redan och man kan nog anta att de sedan stabiliserar sig.
Köper du någon "vanlig" ny bil för 300-400.000 så lär den ju rasa ner till halva värdet, och under tiden kör/åker man knappast lika gott.

Sedan väljer man väl inte denna typen av bil pga de är snåla, även om Jes' diesel är relativt snål för sin storlek och prestanda.

Jag får ofta kommentaren om min Jaguar att "den där drar väl en hel del...?"
Svaret är givet: jag har knappast köpt den för att åka snålt utan bekvämt (och snabbt om jag vill), och den är faktiskt inte så törstig.

Uppdaterat: 2012-09-19 11:34
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Leifer:
Skulle nog inte tro att de som har stora bilar ljuger mer än andra. Hur många gånger har man inte hört om nåns bil som drar 0,39 (eller så), för det är siffran som gäller i EU-deklarationen.
I verkligheten ligger den kanske runt 0,55.

MIn drar ganska exakt 1l/milen vid långkörning, och 1,25 blandat. Tycker det är hellt OK, med tanke på prestandan. Fast om jag bodde inne i Sthlm skulle det ju bli nåt annat, det är riktigt.

Jo, större dieslar är ju löjligt överbeskattade. Jag anser fortfarande att mer av vägskatten skulle ligga på bränslet. En bil som körs lite och försiktigt sliter ju mindre på miljön.

Shogun: hur mår du?

Uppdaterat: 2012-09-19 12:37
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Shogun: Finns det ingen tråd där du inte medvetet drar in Toyota....?

Den här tråden handlar om Phaeton och i viss mån andra prestigebilar.

Uppdaterat: 2012-09-19 14:03
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Otroligt smart finess med batteriet måste jag säga.

Backen Husqvarna-Gränna är inte att leka med, det gäller att ha minst halv tank där för att inte få bensinstopp ;)

Min gamla Cherokee kunde inte heller bromstestas på rullarna, men det var för att den var 4-hjulsdriven.

Uppdaterat: 2012-09-19 15:25

Jes, ska bli kul att höra hur BP tar hand om din bil,det sker väl inte varje dag för dem :-)

Rustan, tack för bildbytet :-)

Uppdaterat: 2012-09-19 17:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Cherokee har också kontinuerlig 4-hjulsdrift.

Uppdaterat: 2012-09-19 18:30

Att Bilprovningen inte testar bromsarna på våra fyrhjulsdrivna bilar beror nog på att när dom kör upp bilens främre hjul på rullarna i bromsprovaren så drivs rullarna av elmotorer samtidigt som de två andra hjulen står på golvet och gärna vill rulla på i samma fart som framhjulen på rullarna vilket inte går så bra då det skulle sluta med att bilen far genom väggen då bakre bromsarna inte bromsar i närheten så mycket som främre bromsarna gör. Därför tar dom bara och provar bromsarna lite lätt när dom tar provturen utan för byggnaden med bilen.
Jag kan ha fel, men så tror jag att dom gör.

Uppdaterat: 2012-09-19 22:03
Elbil2

Exakt så är det PREVIA......

Uppdaterat: 2012-09-20 08:37

"Man vrider tändningen vänster i ett antal sekunder, då kopplar batterierna över .. och sedan startar man som vanligt. Integrerad starthjälp :o)
"

För en gångs skull vinner Fransk ingenjörskonst över Tysk, på vår Peugeot 607:a så släcker bilen själv ner efter en halvtimme om man skulle glömma en förbrukare på, "Power Saving Mode" säger den på displayen innan allt släcks ner, aldrig tomt batteri. Dessutom tar ett helt urladdat batteri skada, så det är inte heller så smart.

Uppdaterat: 2012-09-20 10:15

Xedos
Det hade min Mercedes från 2007. Jag vet inte hur länge de har haft det innan. Upptäckte det när radiomottagningen för taxiutrustning la av efter en halvtimme, gick endast att justera till max 4 tim. Men det räckte med att låsa upp/låsa för att starta om tiden.

Uppdaterat: 2012-09-20 22:46
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Ingen fara på ett friskt batteri, hade batterivakt på min Partner, kunde köra sprakaren både en två och tre gånger utan att starta bilen (30 min åt gången)
Sprakaren var separat kopplad, och kupefläkten drivs via värmaren.

Uppdaterat: 2012-09-21 18:40

Det är än så länge bara ett förslag från EU.

Mer finns att läsa här:

http://www.vibilagare.se/nyheter/3-av-10-bilar-har-felkoder-efter-tre-ar-39585?page=10

Uppdaterat: 2012-10-01 20:01

De kopplar upp sig på standardbilar.
Till din bil, Jes, har de nog ingen mjukvara att jämföra med.
Lyktorna justerar sig inte själva, de måste ha en grundinställning som ska vara rätt, men därefter ställer de ju in sig i förhållande till lastens placering i bilen.

Uppdaterat: 2012-10-01 22:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu är återväxten räddad! http://www.teknikensvarld.se/2012/10/03/35208/volkswagen-bekraftar-ny-phaeton/#comments

Uppdaterat: 2012-10-03 11:10

Felkoder enligt EOBD-standard är lag att alla tillverkare ska släppa senast 2002 på bensinbilar och detta har Bilprovningen redan börjat kolla och detta ska göras om man får kontakt med bilen med sina intrument (vilket tillverkaren är skyldig att släppa ut från dessa år) medans dieselar av någon anledningen fick dessa lagkrav några år senare, från omkring 2005 och även dessa borde bilprovningen koppla upp sig på...

Uppdaterat: 2012-10-10 20:47

Vi hade in en Vw Phaeton på jobbet i dag Jes där bla Abs-lampan lyser, lite andra elfel samt att vi skulle lägga på vinterdäck, det visade sig dock att "låshylsan" för att demontera hjulen låg i bagageutrymmet vilket blev lättare sagt än gjort då bakluckan inte gick att öppna varken via nyckeln eller från bilen.
Vi körde även ner elhissen då vi körde in bilen som brukligt (för att inte en bil ska kunna låsa in nycklarna) men denna gick tyvärr sen inte att få upp igen och centrallåset fungerade inte det heller, med tanke på alla elproblem så tyckte jag det verkade vettigt att koppla upp datorn för att diagnosmäta bilens elsystem men inte heller detta fungerade tyvärr, det visade sig efter en del funderande att bilen inte gav ut diagnosström i diagnosuttaget till mätboxen och därmed gick tyvärr inga felkoder att få ut, vad gör man då? Jo man letar säkringarna för att kontrollera om något sånt kan vara boven vilket inte blir lika roligt då man inser att de flesta säkringar (ca 80st som jag förstod det?) sitter just i bagageutrymmet som ju inte går att öppna... -Då blir man lite "småless" om man utrycker sig så... =)
Vi försökte vidare att komma in i bagageutrymmet genom "skidluckan" som dock verkade innehålla en lång fastsydd "påse" för skidorna som vi tyvärr inte kunde hitta någon öppning på för att komma in...

Så frågan jag har till dig Jes, vet du om det finns någon nödöppning till bakluckan för att förhoppningsvis lösa en del av våra problem så att vi till att börja med kan byta hjul på bilen och förhoppningsvis om vi har tur hitta någon trasig säkring? =)

Uppdaterat: 2012-11-05 21:58