Vi Bilägares forum

Phaeton

Phaeton

Har beställt en VW Phaeton V10 tdi 2005 (ca 10.000 mil) från Tyskland ... leverans om ca 3 veckor.
Gissa om jag längtar tills vecka 6 :o)
Jag ska gärna rapportera ... om någon är intresserad av att läsa?

Uppdaterat: 2015-09-16 16:46
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull. (W.C. Fields) - Ibland skojar jag på skoj - men ibland skojar jag på fullt allvar (Jes_)

Kommentarer

Passa på och byt så mycket olja som möjligt i lådan, det brukar gå att byta ca 50% utan att riva lådan.
En del biltillverkare och en del verkstäder anser att oljan aldrig behöver bytas.
Det anser inte jag.

Men spara den gamla kylaren, du kan ju låta någon kylarexpert titta på den om det är lönt att laga den.

Uppdaterat: 2012-03-04 10:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tråkigt =(
Jag bytte den vattenkylda motoroljekylaren på en Passat, den hade oxå oförklarligt spruckit, men på vattensidan.
Annars fanns det ju skapligt mycket delar att köpa till Phaeton på eftermarknadsfirmorna, många prylar är ju samma som andra Audi/VAG, bromsklossarna fanns ju för 1300:-, plockepinnet i framvagnen finns ju oxå för rimliga pengar per styck, ska man ha alla 8 blir det ju dock några kronor ;)

Uppdaterat: 2012-03-05 08:55

Det kan ju bli väldigt lurigt och tråkigt om dessa vattenkylda oljekylare inte håller bra kvalitét och vatten därmed börjar blandas i oljan vice versa om man inte upptäcker det i tid... :(

Har du fått ordning på den och kunnat kört nått mer än för två veckor sedan Jes?
Har du förresten ingen slags garanti du kan få detta på när du precis köpt bilen då det väl lär kosta en tråkig slant totalt med byte eller hur är det med det?

Uppdaterat: 2012-03-08 15:40

Bromsbelägg behöver inte vara så dyra till VW Phaeton ser man här.
http://www.ebay.de/itm/4-Bremsbelage-Bremsklotze-vorne-VW-Phaeton-3D-3-0-6-0-/190588611103?pt=DE_Autoteile&fits=Model%3APhaeton&hash=item2c5ff76a1f
Inte andra saker som sportskivor och dyligt heller.
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=Phaeton+&_sacat=See-All-Categories

Uppdaterat: 2012-03-08 17:22
Elbil2

Förlåt!
Här är en bättre länk till bildelarna så att man ser dom Svenska priserna. Och här går även att byta land till tex Storbritannien som inte heller kostar någon tullavgift att beställa från.
http://search.eim.ebay.se/?ev=&kw=vw+phaeton&ect=&elc=77&ec=&eb=S%C3%B6k

Uppdaterat: 2012-03-08 22:01
Elbil2

Kanske bra ändå med höga trösklar om man blir påkörd från sidan av en annan bil. Snyggt med ljus klädsel som inte blir lika het att sitta på när bilen stått i solen en stund.

Uppdaterat: 2012-03-10 18:20
Elbil2

Ser väldigt trevlig ut... Du kommer få mkt nöje med denna bil tror jag.
Euro NCAP menar du nog...

Uppdaterat: 2012-03-10 18:57
Pär

Ser väldigt trevlig ut... Du kommer få mkt nöje med denna bil tror jag.
Euro NCAP menar du nog...

Uppdaterat: 2012-03-10 18:58
Pär

Byt fälgar för guds skull!!!!

Uppdaterat: 2012-03-10 19:28

Håller med junkers... med 19" eller kanske feta 20" så kommer bilen bli GRYM!!

Uppdaterat: 2012-03-10 19:35
Pär

Det var snarare så att det var bland de fulaste fälgar jag sett på år och dar, det är snyggare med plåt + plastkapslar...

Uppdaterat: 2012-03-10 19:54

Håller med... Var inte direkt några skryt fälgar :)

Uppdaterat: 2012-03-10 20:27
Pär

Vilken gudabenådad autobahnwagen!
Hur funkar mugghållarna mellan framsätena, gör dom ett Star Trek-ljud och sjunker ner eller?
Och vad är det för en bildskärm för baksätespassagerarna?

Uppdaterat: 2012-03-10 20:47

Du behöver nog ganska så stora fälgar till bilen, eftersom bilen är så pass stor den ändå är.
Nu vet jag även hur du ser ut på facebook, rolig att ha ett ansikte på folk :)

Uppdaterat: 2012-03-10 21:01
Pär

Jag håller med övriga här, väldigt fin bil, men det har jag ju skrivit hela tiden.
Det är ju trevligt med en ljus klädsel och med träinlägg som det ju ska vara på en sådan här bil.
Det är ju också lite märkligt att även om bilen är stor ser den väldigt diskret ut, något man absolut inte kunde säga om min bekants fläskmerca som var mer åt det vulgära!
Den hade väl ungefär samma utrusting som den här men fast bilen var stor kändes den trång med de enormt tjocka stolarna.
Här ser de smidigare ut.

Jag håller med om fälgarna, de drar ner intrycket, du kanske skulle måla dem orange t.ex.
Jag hade en konstnärskompis som sa att det som inte går att dölja ska istället framhävas! ;o)

Uppdaterat: 2012-03-11 09:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tycker du kan fortsätta med de fälgarna på vintern, men kanske lacka dem svarta? Funkar kanon med mattsvarta fälgar till svart bil, och är rätt praktiskt på vintern också. Min bil har dock shadowline-paket så då är det inga kromade lister i övrigt. Bara svart så långt ögat når, och ljus skinnklädsel som bryter upp det hela.. :)

Uppdaterat: 2012-03-11 16:10

En sådan finess fanns även på en sån primitiv bil som 9-5 redan för 14 år sedan, men den kostade skjortan, även om man valt skinn, så den spolades och jag tror inte att man behöver den i vårt klimat.
Men där är den inte kopplad till ACC utan består enbart av perforerad klädsel och inbyggda fläktar i stolarna.
Men den har en annan finess som verkligen behövs i vårt klimat.
Den lilla dieselmotorn har ju svårt att värma tillräckligt ibland och därför finns även en brännare som kan fjärrstartas vid behov så att man alltid kan sätta sig i en varm bil.
Har du det, Jes?
Din jättemotor klarar väl lätt att hålla värmen, men hur är det när den är avstängd?

När det gäller fälgarna på din bil har de ju ändå fördelen att de är lätta att hålla rena, de jag har kallas 9-dubbelspoke och är helt korkade fälgar med 18 ekrar som tar fyra evigheter att få rena.
Egentligen vet jag inte för jag har aldrig hunnit pilla rent överallt.
Hur bar man sig åt för åttio år sedan på trådekerhjulen?

Uppdaterat: 2012-03-12 08:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kul att det finns brännare, bilen är alltså verkligen fullutrustad.
Säg bara inte att den har ismaskin till din Dry Martini!
Och olivautomat!

Uppdaterat: 2012-03-13 16:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag jobbade på ett ställe idag där dom har några Pheaton, dom är av lite nyare årsmodell och W12or. Jag spanade in bromsskivorna fram, villka dasslock, 19" var dom minsta fäljar man kunde ha.
Värdeminskningen låg på runt 1000:- per dag !!

Kan ni fatta hur man får ekonomi i sådana på att köra direktionstrafik ??

Uppdaterat: 2012-03-13 20:00

Hittade en gamal test på några vrålåk, man hade inte mycket till övers för Pheatons menysytem, det tyckte man var rörigt och oöverskådligt. Lite konstigt då Audis system ansågs vara det bästa och enklaste att hantera.
Även vägegenskaperna skillde sig åt fast dom delar många komponenter, A8an var tex föredömlig i väjningstesten på vinterväglag, Pheaton plogade i låg fart och sladdade i högre.
Men det kan ju ha med vikten att göra oxå, A8an är några hundra kg lättare.

Uppdaterat: 2012-03-13 20:22

Audi A8 som har en hel del aliminium i karossen och i andra delar av bilen är ingen lättviktare för det, med 2000-2300 kg i tjänstevikt vilket är mer än en gammal Lexus LS 400 från början på nittiotalet som vägde 1890 kg, och då var Lexusen ändå byggd i laminerad stålplåt och inte enkelplåt av aliminium som Audin. Men det låter bra i reklamen med hi-tech aluminiumkaross som Audi skriver.

Uppdaterat: 2012-03-14 10:09
Elbil2

Det är ofta inte så stor fördel med aluminium i karossdelar.
Genom att E-modulen för aluminium bara är en tredjedel av stålets krävs en hel del förstärkningar som ökar vikten.
Sedan måste man ju komma ihåg att stålplåten rostar bort fortare än aluminiumplåten och det är ju en fördel för biltillverkarna :o)

Uppdaterat: 2012-03-14 11:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

simon, tystnaden väger!
Men det var svagt att den inte hade iskubsmaskin ;o)

Uppdaterat: 2012-03-14 12:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jes, det finns ju Boxer (det fanns ju redan i den första VWn! häpp) :-/, nej jag menar en sån man kopplar mellan antennen och TVn.
Det är klart att du måste ha TV när du kör. ;oD

Uppdaterat: 2012-03-14 18:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Läste att Phaeton var första bil med double xenon, dvs säga på både halv och helljus, för att minska den mörka tiden innan heljuset lyser med full styrka höjs halvljuset en bit.
Har du provat bilen i mörker Jes ??

Min nya bil ska oxå få double, jag har ett H1 kitt liggandes till helljusen =)

Uppdaterat: 2012-03-14 21:33

Jes, det har jag.
Jag har haft så många att jag tappat räkningen, den senaste för ca 10 år sedan och då märkte jag att det var en förfärlig bil, men den gick att sälja den också!

Uppdaterat: 2012-03-15 08:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Phaeton har väl egentligen inga svagheter förutom en, det står Volkswagen på den.
Därför är det svårare att sälja den än A8, och då är det ju kalas att köpa en begagnad, det blir väldigt mycket bil för pengarna. (fast de är väldigt ovanliga i Sverige, men i das faterland är de vanligare..)
Så, mys och trivs med din bil, Jes! :-)

Uppdaterat: 2012-03-15 10:32
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det är ju just för att det står VW på den som är den stora grejen.

Jag minns när någon redarkung på 1970-talet, mens vi ännu hade stora rederier i Sverige, köpte en Bentley och fick frågan varför han inte köpte en Rolls-Royce som ju i princip var samma bil.
"Jag tyckte det var onödigt att glänsa"!

Så jag förstår dig Jes :oD

Uppdaterat: 2012-03-15 13:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo det är precis så som du klurar Jes att det tänds automatiskt när det blir mörkt... Hade en Merca E500-04 på jobbet i dag som tände strålkastarna när jag körde in den i verkstadsporten för att sedan släcka dom igen när det blev ljusare inne i verkstaden...
Jag hade samma system på min förra Lexus-02:a men der var funktionen begränsad till bara instrumentering samt belysningen innuti bilen då man kopplat automatiskt halvljus för den svenska marknaden... -Godnatt på er! =)

Uppdaterat: 2012-03-16 00:03

Jes: kolla runt ordentligt när du letar däck, det kan verkligen löna sig. Jag köpte nya däck runtom till Jaguaren, och sparade flera tusen. (dina däck är säkert större, men även 255/40-18 är inte heller gratis..)
Jag skulle först köpa av Autothek.de, bra pris!
Men de kunde plötsligt inte leverera, trots att hemsidan sa att de fanns i lager. Så försvann däcken från hemsidan ett par dagar, för att återkomma igen. Nu var de 500 kr/st dyrare...
Jag köpte av däckonline istället.

För övrigt: Skulle tro att du kan hitta bra mycket billigare delar utomlands, vad det än är.

Uppdaterat: 2012-03-22 13:26
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Simon: kan bara hålla med dig. Både att däckonline har varit bra (har köpt av dem flera gånger), och att man inte ska snåla på däcken, särskilt inte på en prestandabil.

Den tyska firman har flera blivit nöjda med, men jag hade otur. Glömde berätta att det tog 3 månader att få tillbaka pengarna för däcken de plötsligt sa att de inte hade...

Uppdaterat: 2012-03-22 17:12
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Däckonline är bra men nu i våras så köpte jag däck hos www.däck365.se och dom var billigast av alla sidor jag sökte på.
Jag köpte Goodyear däck med dim 235/45 R18

Uppdaterat: 2012-03-22 21:41
Pär

Det är bra för att släpa runt 2,5 ton stål =)

Minns en polare som hade en fet mersa på slutet av 80 talet, dom tankade fullt och sträckte ut den på autoban, efter 19 mil fick dom tanka igen !!

Uppdaterat: 2012-04-02 07:10

Men det kanske kan vara trevligt att kosta på sig det en gång om man har råd.
Eller som en bilförsäljare sa till en av mina bekanta när hon prickat för all extrautrustning hon ville ha till sin nya bil (Saab givetvis!)
Hon, "Oj det här var dyrt, jag måste stryka en del"
Han, "Träfracken har inga fickor"!
Hon skrev under direkt!

Uppdaterat: 2012-04-21 00:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Oroa dig inte, hon hade verkligen råd och ville absolut ha en ny bil, men det var snålvargen som bet.

Uppdaterat: 2012-04-21 09:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

leifer, jag kan hålla med om att just elektroniken kommer att orsaka problem på äldre bilar.
Det är ju t.ex. inte några större problem att idag hålla en 60 år gammal bil igång, men att hålla en bil från idag igång om 20 år lär nog bli svårt.

Ett exempel om en helt annan sak, men som ändå belyser problemet med gammal elektronik är min bergvärmepump som jag installerade i huset för 10 år sedan som plötsligt har fått för sig att den fått kompressorfel.
Vid kontakt med en servicefirma för just det fabrikatet säger man att "visst vi kan byta kompressor, det kostar 30000:-, men det är nog inte felet, det är nog styrdatorn och den finns inte längre."
"Vad gör man?" "Det är billigast och enklast att byta hela pumpen ca 100000:-"
Mosning, det blir ved som gäller. :-(

10 år i elektronikutveckling är ju en evighet i verkligheten, en tre år gammal dator är ju från flintstonetiden enligt de yngre.

Uppdaterat: 2012-04-23 08:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

IVT Greenline, men det spelar nog ingen roll när det gäller tidens teknik, på tio år har den rusat i utveckling.
Men man kan ju ändå tänka på all reklam som förekommer om värmepumpar, hur fantastiskt mycket man sänker uppvärmningskostnaderna.
Japp, för stunden ja blir det billigt, men ska man byta pump vart tionde år för 100000:- ökar ju kostnaderna med 10000:-/år och så mycket betalar jag inte för huggen och kluven ved.
Ska man ha nya delar efter tio år, finns de inte.
"Det där gamla har utgått för länge sedan, bättre att köpa nytt!"

För tillfället struntar jag i bergvärme, jag har köpt en kinesisk luft/vattenpump från Jula för en bråkdel av kostnaden.
Den får ta över tills jag får tid att se över styrdatorn till den gamla pumpen, jag tror att det går att hitta en expert på kattskinnselektricitet som kan hjälpa mig att få igång den.
Det är ju trots allt ganska enkel elektronik, antagligen totalt endast en dator.

Det är ju skillnad i moderna bilar som har minst femtio och om några år hundratals, de förökar sig värre än vildsvin.
Jag blev väldigt fundersam när jag fick höra att det satt datorer i ytterbackspeglarna på min 9-5a för att hålla reda på inställningen.
De kostar 3500:- styck+montering av den anledningen.
För ett spegelglas och en plastkåpa. en liten ställmotor och en dator som förmodligen kostar en tia i inköp!

Ursäkta, Jes att jag spårade ur tråden!

Uppdaterat: 2012-04-23 10:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Även där gäller detsamma som på bilar vad jag hört av yrkesfolk i den branschen, att japanska produkter generellt håller den bästa kvalitén och strular minst tyvärr måste man väl säga för jag hade gärna gynnat Europa mer om man erbjudit bättre kvalitét på sina produkter, det blir som sagt inte roligt om en sån sak inträffar som för dig Saabnisse och det är ju alldeles för mycket pengar för att bara hålla i 10 år...
En luftvärmepump är ett billigt och vettigt alternativ även om kanske inte en Kinesisk är den bästa och mest effektiva, men jag förstår dig!

Uppdaterat: 2012-04-23 12:43

Hanzzon, en del av prylarna i styrdatorn till min värmepump är japanska, men jag vet inte om det är där felet ligger.
Föresten, varifrån kommer din mobil?

Uppdaterat: 2012-04-23 19:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ok, leifer, men man byggde ju klockor för minst ett par tusen år sedan som fungerar än idag.
Solur.

Uppdaterat: 2012-04-24 10:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

leifer, jag kan hålla med om att just elektroniken kommer att orsaka problem på äldre bilar.Det är ju t.ex. inte några större problem att idag hålla en 60 år gammal bil igång, men att hålla en bil från idag igång om 20 år lär nog bli svårt.Ett exempel om en helt annan sak, men som ändå belyser problemet med gammal elektronik är min bergvärmepump som jag installerade i huset för 10 år sedan som plötsligt har fått för sig att den fått kompressorfel.Vid kontakt med en servicefirma för just det fabrikatet säger man att "visst vi kan byta kompressor, det kostar 30000:-, men det är nog inte felet, det är nog styrdatorn och den finns inte längre.""Vad gör man?" "Det är billigast och enklast att byta hela pumpen ca 100000:-"Mosning, det blir ved som gäller. :-(10 år i elektronikutveckling är ju en evighet i verkligheten, en tre år gammal dator är ju från flintstonetiden enligt de yngre.

Här kan många få hjälp med problemen man har med sina värmepumpar. Snälla personer ger kostnadsfritt råd och dåd med frågor man har.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php

Uppdaterat: 2012-04-24 11:28
Elbil2

Jes, hade varit kul att ställa upp på den träffen, men jag har inte riktigt det rätta materialet.
Men du kan väl ta lite bilder och skicka till Fredrik Ditts ViB.

PREVIA, jag känner till den sajten, men det har inte hjälpt mig.
Jag har köpt en billig luft-vattenpump och kopplat in parallellt med den gamla bergvärmepumpen.
Det märkliga är att den gamla går nu alldeles utmärkt (ibland).

Uppdaterat: 2012-05-31 16:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jes, jag missade inte den detaljen, den impade enormt på mig även om jag inte direkt saknat den på min gamla 9-5, men jag har ju enorma muskler som klarar att stänga en bildörr.
Men det var elegant!

Uppdaterat: 2012-06-13 23:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jes, Bara för att moderna prylar innehåller massor av avancerad elektronik så kan den vara väldigt hållbar om detaljerna är byggda av kvalitet under skalet, exempel på detta kan vara lackerade kretskort som inte kan oxidera, styrboxar byggda av delar som rakt i genom håller erkännt hög kvalitet, kablage av hög kabelkvalitet som är välisolerade och genomtänkt dragna utan risk för skavskador som några exempel.
Jag har jobbat som bilmek konstant varje arbetsdag i 10 år nu och jag har hitills aldrig bytt en enda styrbox på en Toyota tex och väldigt få på andra Japanska märken, detta är knappast en tillfällighet.

Leifer, Detta finns åtminstonde som tillval på i stort sett alla lyxbilar, från Jes VW till Bmw, Merca och Lexus... :)
Merca var väldigt tidiga med denna finess på bakluckan i sina kombibilar redan på 80-talet och vi hade detta även på vår senaste E-klass, man får passa sig så man inte får ett finger på fel ställe då man lägger igen luckan/dörren bara för då är detaljen inget vidare... :)

Uppdaterat: 2012-06-13 23:55

Även lyxbils-konkurrenterna från tex. Bmw, Mercedes och Lexus har självstängande dörrar vilket var det jag syftade på Leifer (och Nisse då) :)

Den Phaeton vi har som kund på verkstaden har inte denna detalj Jes, han får träna armarna i stället han då... ;)

Har du även Keyless go/Nyckelfritt Jes då antar jag? Den detaljen imponerar mer än självstängande dörrar på mig och är väldigt praktisk.

Uppdaterat: 2012-06-14 00:05
Hanzzon skrev:

)Har du även Keyless go/Nyckelfritt Jes då antar jag? Den detaljen imponerar mer än självstängande dörrar på mig och är väldigt praktisk.

Keyless har jag till och med på min Skoda :-). Dock ingen soft-close. Håller med om att såna här detaljer är trevliga. Är väl ett av de tillval som sällan finns på billigare bilar. Tycker också om funktionen som bland annat mb och bmw har, där ratten åker upp automatiskt när man öppnar dörren för att underlätta urstigning.

Uppdaterat: 2012-06-14 20:11

Audi A6 har ett tillval som heter servolåsning som just är soft-close. Kostar "bara" 7200:-.

Uppdaterat: 2012-06-15 10:50

Men Jes, har du inget kylskåp? Ajajajaj var fasen skall du förvara champagnen då?

Uppdaterat: 2012-06-15 11:05
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ja Jes, jag trodde faktiskt att det var ett kylskåp som du visade där i baksätet.
Jag har ju det i min gamla 9-5, ett alldeles utmärkt som jag haft i flera år och det kostade bara ett par hundra på Ö&B: ;o)

Sedan finns det ju som på många andra bilar ett kylt handskfack så att man kan få kalla händer, men det rymmer faktiskt ett par småflaskor Cola, som man glömmer och kommer ihåg sedan de spruckit och tinat på vårkanten.
Den kleten är inte kul att ta hand om.

Uppdaterat: 2012-06-15 18:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre