Vi Bilägares forum

Phaeton

Phaeton

Har beställt en VW Phaeton V10 tdi 2005 (ca 10.000 mil) från Tyskland ... leverans om ca 3 veckor.
Gissa om jag längtar tills vecka 6 :o)
Jag ska gärna rapportera ... om någon är intresserad av att läsa?

Uppdaterat: 2015-09-16 16:46
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull. (W.C. Fields) - Ibland skojar jag på skoj - men ibland skojar jag på fullt allvar (Jes_)

Kommentarer

Ser på blocket nu att det finns en BMW 750 Diesel xdrive. 2014 års modell 50 mil. Listpris 1150000kr. Nu endast 800.000 kr. Det är visserligen 2 nollor för mycket för mig då :-) men i det sammanhanget får man väl betrakta det som ett riktigt fynd. Årlig dieselskatt 3512kr.

Uppdaterat: 2014-07-31 14:18

Som jes skriver, bilköp i tyskland är ganska riskfritt.
Svårare att köpa en bil som är importerad för försäljning här, läs historien om husbilen i vib.
Tex är mätarfiffel i fängelseklass där, här får man knappt någon att höja på ögonbrynen.
Ett ställe att köpa nästan ny bil privat, om man vill ha vag-bil förstås, är parkeringen utanför vw-verk i wolfsburg, då personalen säljer sin årsgamla bil, tror det var en lördag i månaden det var bilmarknad där.
(åtminstone för några år sedan var det så).

Lite kul med en lyxbil som är så diskret att ingen ser den, och många inte ens hört talas om den.

Uppdaterat: 2014-07-31 22:26

Inget fel i det, själv har jag alltid gillat lyxiga bilar, men har inget behov att visa upp min status, kör hellre en gammal bmw 730 än en ny volvo!
Kör själv dyraste hojen på marknaden, bara för att den är jävligt bekväm på en europarundresa, tyckte innan att den liknar en scooter på anabola, men en provtur så var jag såld!
Och vadå, suvar har ju alla amatörer......
Då är en phaeton nog roligare!

Uppdaterat: 2014-08-01 22:36

Det var ju så jag menade, lyx för ens egen skull!

Uppdaterat: 2014-08-02 11:53

Suv:ar är pensionärsbilar. De flesta köper dem för att de har svårt att ta sig in och ur en vanlig bil, det säger de i alla fall.

Uppdaterat: 2014-08-02 12:03
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag har faktiskt haft ett par suvar, av den amerikanska typen, med riktig motor, och bekvämt är det, men inte direkt gratis att åka runt i...........

Uppdaterat: 2014-08-02 16:10

Det finns ju högbyggen som inte är suvar och ändå går att ta sig i och ur på ett bekvämt sätt. En granne har nyligen privatleasat en Mokka av den anledningen. Men kommer man upp i lyxklassen är det ju inte lika vanligt med "krypainibilar".

Uppdaterat: 2014-08-03 09:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hur i h-e kan ett rör till styrservon rosta?
Har jag aldrig varit med om, är inte det ganska ovanligt?

Uppdaterat: 2015-06-23 19:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jodå, visst kan de rosta. De sitter ju ganska utsatt på många bilar, och vägsaltet är obamhärtigt!
Har bytt en del av röret på frugans bil. (är bökigt att byta hela, så det blev en skarv.)

Uppdaterat: 2015-06-23 20:00
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Nu kanske du inte mekar själv Gäsp, men jag har lagat flertalet rör till servo och automatlådor som rostat sönder, aldrig har jag köpt nått orginalrör, det finns kopparrör på Biltema på rulle som enkelt kan böjas till valfri form. Då rören sitter på retrursidan (servo) el lågtryck (automat) går det fint att skarva med slang och klammer.

En bekants Peugeot började droppa olja när den bara var några år gammal, man hade dragit en liten extra kylslinga till servot under golvet precis bakom framhjulet, absolut bästa stället för att få nått att rosta !!
Min reparation med kopparrör funkade fortfarande när bilen såldes vid 55.000 mil !!!

Uppdaterat: 2015-06-24 00:10

Om man letar efter en sådan lösning då man äger en bil utav kalibern "Phaeton" så borde man nog ha valt en annan bil utav betydligt enklare slag "Rikard".
Nu verkar ju dessutom inte repkostnaden bli så hög ändå och då är det ju bättre att låta proffsen sköta det hela.

Uppdaterat: 2015-06-24 12:03

Mistro,
Nu tänker du väl baklänges? Rikards lösning är troligen mer långvarig än att de monterar dit likadana bitar som de håller på att byta ut.

Uppdaterat: 2015-06-24 14:59

Du har rätt "L.Mäkinen" ....Vw´s lösning höll bara i 10 år och 19000 mil.
Det blir säkert bättre om man gör det själv ....

Uppdaterat: 2015-06-24 15:50

Ja det kanske är ett bra köp att välja en beg Phaeton och åka betydligt bekvämare än i något annat i samma prisläge.
Kvalite'n är antagligen avsevärt högre än på dussinbilarna.
Men den finns väl med riktig personbilsmotor eller utrustas alla med lantbruksmotorer?

Uppdaterat: 2015-06-24 19:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag vet, jag bara jäklas med dig :o)
Du har en avundsvärd bil!

Uppdaterat: 2015-06-24 20:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Mistro skrev:

Du har rätt "L.Mäkinen" ....Vw´s lösning höll bara i 10 år och 19000 mil.
Det blir säkert bättre om man gör det själv ....

Varför skulle det inte bli bättre? Även en Phaeton har haft ekonomer med i konstruktionsplaneringen.

Uppdaterat: 2015-06-25 08:30

När Phaeton konstruerades så var det inte med tanke på att den skulle bli en dussinbil utan precis tvärtom byggdes den för att bli världens bästa bil och sådana säljs inte i några massor. Den är oerhört väl sammansatt och Vw har inte sparat på krutet.
Vi pratar här om en del som har fungerat i 10 år så varför då försöka "uppfinna" hjulet på nytt?
Betvivlar faktiskt dessutom att särskilt många kunde ha konstruerat en bättre lösning så värst mycket billigare och som jag skrev tidigare så har man nog valt fel bil om man inte har råd med normalt underhåll vilket man faktiskt får kalla det när delar går sönder efter så lång tid.

Uppdaterat: 2015-06-25 10:02

2900kr får väl anses som en väldigt rimlig summa för en reservdel till en bil av den här kalibern. Man får nog vara beredd på att det kan bli avsevärt högre summor än så vartefter åren och milen rullar på. Men det måste vara läckert att en gång unna sig att äga och köra en sån här bil! Som det heter: Det kostar att ligga på topp! ;-)

Uppdaterat: 2015-06-25 22:47

Jo - med tanke på att vanlig "sketen" 6000-milaservice på min dåvarande Corolla kostade ca: 5000 kr år 2006 så får man nog tycka att denna reparation av Gäsp bil är klart överkomlig - 9 år efter Corolla-servicen...:) Har f ö en nära kompis som bekräftar att det fortfarande är dyrt att göra underhålls-service hos vår auktoriserade Toyota-handlare. Fast det har ju inget med Phaeton att göra annat än att ställa denna reparationskostnad i relation till en vanlig "sketen" underhålls-service av en enkel bil.

Uppdaterat: 2015-06-25 22:55

Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med, hade man haft ambitionen att bygga världen bästa bil hållbarehetsmässigt, skulle detta rör varit rostfritt el liknande, och nybilspriset hade nog varit 10 miljoner.

Långt från allt är unikt på Phaeton, den har tex samma pinnar i framvagnen som Passat, A4 A6 A8 mfl, som tur är började Phaeton tillverkas efter att pinnarna uppdaterats, dom första var ju som känt katastrofalt dåliga.

Man ska nog vara glad att det inte var nått av rören som går bakåt i bilen, har ni sett filmen när bilen tillverkas ??
Hela chassiet klart med isolering och alla rör mm, sen lyfter man på karossen, tänk när ett av dom rören ska bytas.

Det finns inte så mycket att läsa om Phaeton, beror väl på att det inte är den vanligaste farkosten, men det finns spaltmeter att läsa om luftfjädringen på Touareg och Cayenne, där har man inte kostat på det bästa även fast bilarna är svindyra, vi får hålla tummarna att Phaeton har bättre prylar.

Uppdaterat: 2015-06-25 23:31

Tror att Gäsp faktiskt har ekonomi nog för att INTE bli "olycklig" i det fall som Spirou beskriver- om det nu skulle bli nåt allvarligt fel på hans pärla. Alla lever faktiskt inte på marginalen och åker 740...
Gäsp trivs uppenbarligen med sin bil - är inte detta gott nog utan förnumstiga råd....

Uppdaterat: 2015-06-27 00:23

Ja du Spirou (vem du nu är) - hur du fick det till att jag tyckte att Gäsp skulle åka 740 är för mig obegripligt...
Jag kanske snarare syftade på dig och ditt bilval...

Uppdaterat: 2015-06-27 00:40

Intressant, magnifik kåk! Där kommer du väl inte in i tradarfrack och keps?
Jag menar glashuset förstås, men det gäller väl även kyrkan.
Kul med kyrkan att man lyckats med återuppbyggnad till originalskick, det hade nog inte gått här hemma utan att några galna "moderna" plattaksarkitekter varit framme och stökat.
Ser fram mot lite mer rapporter.

Uppdaterat: 2016-02-28 13:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kyrkan är alla välkomna i, keps eller inte!
Har kört genom /förbi dresden ett otal gånger, men aldrig tagit nåt stopp där...
Ska ju vara fint, och drar förbi på semestern igen, kan stan vara värd ett besök?
Ser fram emot rapport....
Stora delar av stan byggdes upp igen, av gammal sten, som många tyska städer.
Dresden var ju i stort sett förintat av brandbombning.....den stad som blev värst åtgången har jag förstått.

Uppdaterat: 2016-02-28 15:27

Teåkigt att du tycker så Thomas. Skicka ett mail till redaktionen så kanske de kan svara dig. Jes är avstängd...
Kränkt moderator? Herregud vilken brist på respekt för regler! Jag är inte kränkt. Inte alls.
Siten har satt upp regler som skall följas. Är man avstängd så ska man således inte heller skriva, hur intressant det än må vara.

Uppdaterat: 2016-02-29 22:32

Ersättaren till Phaeton är nu presenterad, Phideon, verkar tyvärr enbart vara för den kinesiska marknaden.
https://www.youtube.com/watch?v=eOuw_xjY-Ag

Uppdaterat: 2016-03-02 01:31
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare