Bild
Nästa artikel
Elbilarna smyger spöklikt tyst i p-garagen, men även ute i det fria är det skönt utan motorljud.
Elbilarna smyger spöklikt tyst i p-garagen, men även ute i det fria är det skönt utan motorljud.

Test: Renault Zoe, Kia Soul EV och Volkswagen e-Golf

Nybilstest

Elbilarna blir allt fler och förbättras ständigt i räckvidd och laddtider. Kia Soul EV och Volkswagen e-Golf är nykomlingar, Renault Zoe har funnits ett tag. Är någon av dem ett realistiskt alternativ i ditt liv?

Kommentarer

#1
2015-02-15 10:26

Nej, ingen av dem är realistiskt - inte för mig som bor på landsbygden med långa avstånd, och särskilt inte på vintern där kapaciteten sänks rejält. De kan fungera för de som bor i städer eller förort till städer och bara har några mil mellan hemmet och jobbet.

#2
2015-02-15 11:45

För att elbil ska funka för ännu fler skulle det underlätta med ännu fler snabbladdare för elbilar med små batterier. De tre som testas i artikeln har batterier mindre än hälften så stor som det minsta som kan beställas till Tesla. Lägger man ihop de tre bilars batterier blir det mindre än det vanliga 85 kWh batteriet som sitter i Teslas Model S...!! Har man långt till jobbet funkar det ändå om bilen kan stå och ladda under tiden. Har man ändå behov av två bilar i hushållet kan man kanske välja den ena i elbilsversion. Med stora batterier och rigtigt snabb laddning passar elbil för de flesta. Men Tesla har inte börjat tillverka den billigare modell 3 än.

#3
2015-02-15 11:51

Batterier tar upp väldigt mycket plats, och de är dessutom tunga så effektiviteten kan ifrågasättas. De batterier som Tesla använder är samma som i bärbara datorer och de är rätt långt från miljövänlighet, de använder metaller vars brytning orsakar stora miljöskador. Elbilar kan möjligen vara något för framtiden, men utifrån dagens perspektiv så har tekniken inte mognat än.

#4
2015-02-15 13:00

Om batterier är ett problem borde det ju vara väldigt trångt i en Tesla eftersom det är den elbil som har störst batteri. Fast den har 1795 kubikdecimeter lastutrymme. Man kan åka fem vuxna och två barn i den. Vikten är ca den samma som för fossilbilar med liknande egenskaper. Till skillnad från råolja och avgaser återvinns batterier. Elbilar ger mindre miljöskador från utvinning, transport, raffinering och transport igen av fossilt bränsle. Förutom det som kommer direkt från avgasrören och ner i våra lungor.

#5
2015-02-15 13:05

Raphael: vilka miljöskador uppstår när man pumpar upp saltlösning från saltöknar som i Chile där stor del av jordens Lithiumet finns? Jag tycker inte att Tesla saknar så mycket av vare sig bagageutrymme eller kupéutrymme förloras för att man har ett batteri under golvet när man istället fått ett extra utrymme där normalt motorn sitter på en vanlig bil. Batteriet i elbilen står för 1 % av miljöpåverkan som bilen har under sin livslängd vilket inte kan anses vara så högt.
Blybatteriet i vanliga bilar byts ut ett antal gånger under bilens livslängd vilket gör att det blir en ansenlig hög med bly som behöver brytas i någon gruva och att batterierna smälts om utifall batterierna kommer in för att återanvändas vilket inte alltid sker. I elbilen behöver man till skillnad från fossilbilen inte fylla tanken med ett bränsle som har en lång energikrävande resa för att hamna i bilens bränsletank för att sedan bara göra nytta med en mindre del av sitt energiinehåll, inte heller behöver elbilen 6-7 liter olja i någon DSG låda eller motor vilket sker med jämna mellanrum, inga partikelfilter som behöver brännas ut eller bytas ut heller vilket talar för elbilens förträfflighet.
http://www.environment.ucla.edu/media/files/BatteryElectricVehicleLCA201...

#7
2015-02-15 13:27

Elbilisten, jag talar om utrymmeseffektivitet. Detta innebär utrymmen i förhållande till sin storlek. En Tesla är en väldigt stor bil och därmed har den också stora utrymmen. Tesla tillhör de mest volumiösa halvkombi-modellerna på marknaden och den ligger i den största storleksklassen. Det säger ju en del att de måste göra bilen så stor för att få till bra utrymmen, den är alltså inte särskilt utrymmeseffektiv. Tittar vi på elbilar i vanliga storlekar och jämför med konkurrenter av samma storlek, så har elbilarna trängre utrymmen på grund av batterierna.

#8
2015-02-15 13:31

Previa, batterierna består inte av 100 procent lithium, utan de är en mix.
Här är en artikel om varför en Tesla kan vara sämre för miljön än en bil på fossilt bränsle, och det handlar bland annat om just batterierna:

http://www.digitaltrends.com/cars/hold-smugness-tesla-might-just-worse-e...

#9
2015-02-15 13:46

Jag har inte råd än att åka så billigt.

#10
2015-02-15 14:52

Totalt ointressanta innan man kan framställa billiga batteri, jag misstänker att om vi väntar 5-10 år så står de här bilarna parkerade precis som när posten köpte in Tjorven :)

#11
2015-02-15 15:09

De räcker för att pendla till jobbet men inget annat, så det faller med det.

#12
2015-02-15 15:18

Raphael: man utgår från Europeisk energimix när det gäller CO2 vilket är 460g kWh vilket är några gånger mer än vår elproduktion som släpper ut ca: 20 g kWh och vårt förnyelsebara som släpper ut än mindre. Då blir utsläppen på sin höjd 4 g per km.
Man kan inte heller utläsa att blybatteriet byts ut ett antal gånger under bilens livslängd och att bromsbeläggen för elbilen anses ha samma utbytestakt som för dem bränsledrivna bilen vilket inte heller stämmer då elbilar och laddhybrider nästan inte behöver byta bromsklossarna under hela bilens livslängd vilket inte är fallet med den vanliga bilen. Elbilar behöver inte heller ha mindre användbara utrymme om man planerar bilen för batterier från början ser man både för tidigare RAV4 -EV och den som kom senare även om dessa bilar inte är gjorda för eldrift från början.
http://www.khulsey.com/portfolioimages/rav4-ev-electric-vehicle.jpg

#13
2015-02-15 16:52

I en E-Golf så är reduktionen av bagageutrymmet ca: 30 l kontra den vanliga Golfen så ingen större skillnad om man tänkt till från början.

#14
2015-02-15 22:07

Vi har rätt dåliga vägar, framförallt på vintern. Och när det är kallt, vilket det är under en rätt stor del av året, så laddas ju batterierna ur ännu fortare (vilket ju ökar kostnaden, tillika).

Så kanske när det finns en eldriven SUV och batterierna inte laddas ur snabbare när det är kallt. Kanske då?

.

#15
2015-02-16 08:42

Jag köpte en e-up! i mars förra året och har sen dess kört 3000 mil så det är dags för första service imorgon. Snittförbrukningen har rört sig runt 17 kWh/100 km så det går knappa två kr per mil att driva den. Servicen kostar mig 1586 kr inklusive kupéfilter. Vad milen hade kostat i en bensinbil eller dieseldito vet jag inte, men jag har mina misstankar om något lite mer.
Visst kostade bilen en slant att köpa, men man slipper oljudet och vibrationerna från en oljedrypande motor.

Nu har jag bara 55 km enkel resa till jobbet så lite begränsad är man av räckvidden. Av de 70-talet bilar jag ägt har jag dock aldrig varit så nöjd som med denna.

#16
2015-02-16 11:31

Kan absolut tänka mig en elbil men priserna måste först ner i en nivå som är rimligt.

#17
2015-02-19 15:13

Pi, men Golfen med batterier är inte användbar för den har för kort räckvidd. Tesla kan möjligen vara användbar, men då har den också fler batterier. Och det är min poäng, visst kan du göra en elbil någorlunda användbar men då måste du fylla bilen med batterier. Därför är Tesla en stor bil, för att få plats med alla batterier och samtidigt ha anständiga utrymmen. Visst kan du göra en bil som inte förlorar så mycket i utrymmen på batterierna, men då kommer man inte så långt heller... Jämför du med en vanlig bil kommer du knappt någonstans med elbil, och ändå så tar batterierna utrymme... Jämför en vanlig Golf med en batteri Golf. Ja batteri Golfen förlorar 30 liter i bagageutrymme jämfört med den vanliga, då är frågan - går den 30 mil längre än den vanliga Golfen? Nej den gör inte det... Den går inte ens lika långt som en vanlig Golf, utan har betydligt kortare räckvidd - trots att bagageutrymmet har minskats för att ge mer utrymme till batterier. Börjar du förstå min poäng? Så visst tusan kostar batterier utrymme... Det är ingen utrymmeseffektiv lösning.

#18
2015-02-20 17:25

Mercedes som nästan bara gör fossilbilar har en elbil som under bilens livstid släpper ut 24 % mindre CO2 än motsvarande bil som drivs med fossila bränslen när den går på el från EU elmix och 64 % lägre CO2 om den laddas med el från Sveriges elproduktion. Då det finns elbilar som är än snålare när det gäller energiåtgång så kan dessa siffror naturligtvis förbättras om man inte nöjer sig med Mercedes.
http://www.greencarcongress.com/2014/12/20141217-bclass.html#more

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.