Bild
Nästa artikel
Bakom kulisserna på ett biltest – så testar vi bilar

Bakom kulisserna på ett biltest – så testar vi bilar

Premium

Biltester är ryggraden i vår konsumentjournalistik. Näst efter boendet är bilen den största utgiften i svenskarnas hushåll. Därför går vi djupare i våra bilanalyser än andra tidningar, för att du som läsare ska kunna göra ett påläst bilval.

Det allra viktigaste vi gör är att testa nya bilar och avslöja både styrkor och brister – för att du inte ska köpa fel. Även helt nyutvecklade bilar från stora märken kan ha brister som behöver komma fram i ljuset innan du slår till.

Våra tester är helt oberoende och och du kan lita på att de är objektivt utförda.

Provkörning och test: Här är skillnaden

Det är skillnad på en provkörning och ett test. Provkörningar är som det låter – vi kör bilen och utvärderar de grundläggande karaktärsdragen, för- och nackdelar samt analyserar modellens plats på dagens bilmarknad. Vissa andra aktörer kallar detta för ett test. Inte vi. 

Ett biltest på Vi Bilägare tar minst två veckor, textformuleringar och skrivkramp exkluderat. Fast allt börjar egentligen långt tidigare med att boka upp testbilar. Att hitta tre jämförbara exemplar i rätt utförande till samma tidsperiod är en allt större utmaning när modellutbuden växer.

När bilarna väl är hämtade inleds arbetet i redaktionsgaraget.

• Innermåtten synas med lasermätare.

• Bilbarnstolar monteras.

• Lastutrymmen provpackas.

• Strålkastarna mäts i vårt avancerade ljuslabb. 

• Varje bil spenderar också ett dygn hos vår partner Rostskyddsmetoder AB där täckande plastsjok och innerskärmar demonteras för att kartlägga rostskyddet. Kaross och chassi undersöks okulärt medan lacktjocklek och slitskydd mäts med my-mätare. Den invändiga behandlingen i balkar och hålrum synas med titthålskamera.

Du som vill läsa våra tester – börja med att gå in i testarkivet. Du kan enkelt bli Premiummedlem här för att komma åt alla tester, och du som inte vill ha en prenumeration kan även teckna ett Dagspass för att få tillgång i 24 timmar.

Bakom kulisserna på ett biltest – så testar vi bilar

Ut på vägarna

Efter alla statistiska kartläggningar stundar fältarbetet.

• Vi kör på alla väg- och trafiktyper. Från hetsig stadstrafik, som kräver att bilens drivlina är smidig att hantera, till tjälskottsskadade vägar i norra Värmland som avslöjar vilka som gjort det bästa jobbet med att finjustera chassit för att ge både god komfort och trygga vägegenskaper. 

• Förbrukningen loggas vid bränslepumpen för att visa vad bilarna drar i verklig körning.

• Under landsvägskörningarna mäter vi kupébullret på två olika underlag – fin och grov asfalt. Många gånger kan bilar upplevas tysta så länge vägen är slät, men förvandlas till riktiga bullerburkar på det kraftiga svenska oljegruset.

• Prestandamätningar och undanmanöverprov genomförs på flygfält. Bromssträckan sätts på prov med tio upprepade tvärnitar från 100 km/tim för att se att bromsarna klarar upprepad belastning utan att mattas av.  

• I undanmanöverprovet lastar vi bilen full med packning och människor. Det är viktigt att bilen hjälper föraren att undvika plötsliga hinder på vägen även med maximal last. Farten ökas kontinuerligt tills bilen inte längre kan styras mellan konerna, som stipulerar två filbyten för att undvika en fara i sin egen körbana och sedan kvickt styra tillbaka inför ett annalkande möte. Huruvida bilen klarar exakt 71 eller 73 km/tim är inte det viktigaste, det centrala är att den är enkel att manövrera för en vardagsbilist vid en krissituation i trafiken. 

• Fyrhjulsdrivna modeller får bekänna färg på hala nollfriktionsrullar som vi flyttar runt mellan hjulen i motlut för att se om drivtekniken klarar alla möjliga scenarier.

Bakom kulisserna på ett biltest – så testar vi bilar

Unikt långtest

Utöver ordinarie nybilstester köper vi själva in fem extra intressanta nyheter till vårt långteststall. Under ett år ska de rulla motsvarade ett varv runt jorden (cirka 4 000 mil). Under tiden upplever vi verkstadskontakter, service och garantiåtgärder som vilken kund som helst.

Det är dock inte i huvudsak ett kvalitetstest, även om vi ofta avslöjar tidiga barnsjukdomar. Huvudpoängen är fördjupade testmoment som köldtester på vintern, semesterprov på sommaren, detaljgranskning av barnsäkerhet, mediaenheter och mycket mer. 

Bästa däcken, avfettningen och extraljusramperna

Självklart gör vi också oberoende jämförelser av andra ting som hör bilägandet till. Inte minst däck. Skillnaden mellan olika däck är större än vad många tror. Tyvärr är det svårt som konsument att själv utvärdera olika däck inför ett köp. Därför gör vi det åt dig.

Oavsett testformat är det övergripande målet att ge dig som läsare så bra förutsättningar som möjligt till ett aktivt och påläst beslut för just ditt behov. Är det något du saknar? Maila ditt förslag till redaktionen@vibilagare.se.

Du som vill läsa våra tester – börja med att gå in i testarkivet. Du kan enkelt bli Premiummedlem här för att komma åt alla tester, och du som inte vill ha en prenumeration kan även teckna ett Dagspass för att få tillgång i 24 timmar.

Taggar: Premium

Kommentarer

#1
2020-01-24 13:34

Sitter regskylten snett fram på Teslan?
Är "trygg och säker" reaktion vid undanmanöver det bästa på alla bilar. Farbror Bartholomeus och tant Agda kanske inte väljer alla bilar och då bör de inte ha perfekta egenskaper för dem.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.