Bild
Nästa artikel
Så funkar Vi Bilägares världsunika långtest

Så funkar Vi Bilägares världsunika långtest

Långtest

Tusentals mil, ett riktigt tufft vintertest – och ett minst lika krävande sommartest. Det är några av punkterna som gör Vi Bilägares långtester unika. Här går vi igenom hur långteststallet fungerar.

Vi Bilägares världsunika långtestverksamhet har pågått sedan 1987. Hittills har vi avverkat 728 000 mil i inte mindre än 183 bilar, så årets kvintett får nummer 184–188 bland all övrig dekor på de snövita karosssidorna. 

Körschemat är etablerat sedan länge. Vi inleder teståret med en rejäl vinterresa norrut, till snö, kyla och helst så bistra förhållanden det bara är möjligt. Drivis, minus trettio och snålblåst är extra välkommet – för resultatens skull.

Under några dagar mäter vi värme- och ventilationskapacitet, stols- och rattvärme och tar reda på hur köregenskaper och konstruktioner klarar hårdast tänkbara vinterförhållanden. Extra intressant blir nog att utröna hur Tesla  3 står sig: Vad händer med räckvidden? Laddningen? Värmen? 

Motsvarande testdagar i sommar tar vi reda på hur väl klimatanläggningarna fungerar i långtestbilarna. Dessutom kollar vi kör- och undanmanöveregenskaper utan och med last, till och med med max tillåten taklast. Acceleration, omkörningsförmåga och bromsar nagelfars i detalj, liksom de praktiska egenskaperna. Får semesterprylarna plats?

Vid det här laget har bilarna (om inget oförutsett inträffat) rullat omkring 2 000 mil så det blir en fullödig redovisning också ur andra synvinklar, ekonomi inte minst.

Barnsäkerheten – hur är det med den? Det kollar vi, moment för moment, och berättar om fällor, fel och förtjänster. Hur bra eller dåligt de allt mer omfattande multimediafunktionerna fungerar är ett tillskott på senare år, medan somliga hållpunkter legat fast sedan länge: Löpande rapporter om bränsleekonomi (förstås!), strålkastartester och rostskyddsanalyser (båda unika för Vi Bilägare) till exempel.

Som Premiummedlem kan du enkelt ta del av alla uppdateringar om våra långtestbilar. Bli medlem här!

”Alla nya bilar är bra numera” hörs det ibland men är det något vi lärt oss under drygt 30 års långtestande är det att så inte är fallet. Många nya bilar går antingen sönder alldeles för tidigt eller är behäftade med någon sorts grundfel som måste rättas till under produktion. 

För några år sedan fylldes exempelvis bakluckans insida på Volvo V90 av vatten från biltvätten och Skoda Karoq gick både vingligt och ryckigt på vintervägarna – fel som togs upp av tillverkarna och fick åtgärdas i produktion.

Vad eller vilka fadäser det kan bli fråga om 2020 vet vi förstås inte just nu, men så fort något fel inträffar eller någon brist uppdagas kommer du att få reda på saken – i tidningen, på vår webb eller som inslag i vår allt mer populära podcast.

Långtestbilarnas olika egenskaper är en av hörnstenarna i rapporteringen framöver, totalekonomin är förstås en annan. Vad kostar det att ha de här bilarna? Mil för mil i 4 000 mil? Vad blir bränslenotan? Reparationerna? Hur går det med andrahandsvärdet?

Vi lägger bit för bit i det pusslet och mot slutet av året, när ytterligare 20 000 mil skrivits in i testboken, är mönstret klart. Då vet vi vilken av dessa fem som bäst höll sitt löfte till köparna.

Förarnas förväntningar

Calle Carlquist: Tesla blir förstås spännande att ratta och följa, men den har jag redan kört åtskilligt med. Faktum är att lilla Renault Clio intresserar mig mest, helt ny i min bok. Enkel men inte fattig långtestversion, snygg att se – räcker motorstyrkan? Mazda  3 är redan en ”gillabil” av rang så där vet jag ungefär vad som väntar, precis som med Toyota och BMW. Corolla bör passera utan utslag på Richterskalan, gott så, och även om nya 3-serien inte är en sensation ser jag onekligen fram emot min period i den.

Maria Dahlin: BMW 320d Touring: Fundersam över bakhjulsdriften i vinterväglag. Hoppas på bra utrymmen. Mazda 3: Blir jag lika charmad som testlaget i fjol? Nyskapande motorn väcker intresse. Renault Clio: Sägs ha högre kvalitet än förut, vilket jag räknar med att märka av. Tesla 3: Kul att äntligen få sätta en Tesla på långprov, med stort laddnätverk att nyttja. Dyrast i stallet = höga kvalitetsförväntningar. Toyota Corolla: Hoppas på en bra familjebil som är snål på dropparna. Frågan är om motorn räcker till?

Anders Helgesson: BMW: Nya 3-serien har varit en axelryckning, bra bil, men var är känslan? Ger en sparsamt utrustad bil en genuinare upplevelse? Mazda: Spännande motor, men tunt bottenvrid väcker farhågor, kommer den verkligen att vara snål i vardagen? Renault: Misstänker att 100 hk är i underkant, hoppas att jag blir motbevisad. Tesla: Förväntar mig smidig laddning och nytt high score på Beach buggy racing. Toyota: Förhoppning: Pulssänkande körning, låg förbrukning – och undvika tinnitus.

Klas Skarin: Att få vara med när elbilen erövrar världen på nytt känns kittlande. Kommer Tesla Model 3 få mig att våga lämna stadskärnan för längre turer – hoppas verkligen det. Att BMW Touring är en alldeles för dyr familjedröm fick jag inpräntat redan som liten, ska farsan få rätt igen? Mazdas tuffa formspråk tilltalar och förväntningarna på den nya motorn är skyhöga. Renault Clio brukar också få mig att bli glad men för en tvåbarnsfamilj lär det bli Toyota Corolla som levererar mest pang för pengarna. 

Nils Svärd: Mest nyfiken är jag på teknikduellen mellan Mazda och Toyota. Och kan Corolla kombi fylla tomrummet efter Avensis? Teslas bilar attraherar, men hur fungerar den totala ägarupplevelsen? Här kan det bli fisk eller fågel. Nya BMW 3-serie har inte imponerat i testerna hittills. Kommer vår 320d överraska positivt eller negativt på vintertestet månntro? Vettiga Clio är en tänkvärd prisutmanare. En modern småbil räcker längre än vad många tror. Jag tror det slutar med Toyotaseger. Tesla lurar i vassen.

Som Premiummedlem kan du enkelt ta del av alla uppdateringar om våra långtestbilar. Bli medlem här!

Taggar: Premium

Kommentarer

#1
2020-03-31 20:42

Bra bilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.