Bild
Nästa artikel
Långtest

Så funkar Vi Bilägares unika långtest

Publicerad 2022-05-12 09:22
Tusentals mil, ett riktigt tufft vintertest – och ett minst lika krävande sommartest. Det är några av punkterna som gör Vi Bilägares långtester unika. Här går vi igenom hur långteststallet fungerar.

Vi Bilägares sunika långtestverksamhet har pågått sedan 1987. Hittills har vi avverkat 728 000 mil i inte mindre än 183 bilar, så årets kvintett får nummer 184–188 bland all övrig dekor på de snövita karossidorna. 

Körschemat är etablerat sedan länge. Vi inleder teståret med en rejäl vinterresa norrut, till snö, kyla och helst så bistra förhållanden det bara är möjligt. Drivis, minus trettio och snålblåst är extra välkommet – för resultatens skull.

Under några dagar mäter vi värme- och ventilationskapacitet, stols- och rattvärme och tar reda på hur köregenskaper och konstruktioner klarar hårdast tänkbara vinterförhållanden. Extra intressant blir nog att utröna hur Tesla  3 står sig: Vad händer med räckvidden? Laddningen? Värmen? 

Motsvarande testdagar i sommar tar vi reda på hur väl klimatanläggningarna fungerar i långtestbilarna. Dessutom kollar vi kör- och undanmanöveregenskaper utan och med last, till och med med max tillåten taklast. Acceleration, omkörningsförmåga och bromsar nagelfars i detalj, liksom de praktiska egenskaperna. Får semesterprylarna plats?

Vid det här laget har bilarna (om inget oförutsett inträffat) rullat omkring 2 000 mil så det blir en fullödig redovisning också ur andra synvinklar, ekonomi inte minst.

Barnsäkerheten – hur är det med den? Det kollar vi, moment för moment, och berättar om fällor, fel och förtjänster. Hur bra eller dåligt de allt mer omfattande multimediafunktionerna fungerar är ett tillskott på senare år, medan somliga hållpunkter legat fast sedan länge: Löpande rapporter om bränsleekonomi (förstås!), strålkastartester och rostskyddsanalyser (båda unika för Vi Bilägare) till exempel.

Som Premiummedlem kan du enkelt ta del av alla uppdateringar om våra långtestbilar. Bli medlem här!

”Alla nya bilar är bra numera” hörs det ibland men är det något vi lärt oss under drygt 30 års långtestande är det att så inte är fallet. Många nya bilar går antingen sönder alldeles för tidigt eller är behäftade med någon sorts grundfel som måste rättas till under produktion. 

För några år sedan fylldes exempelvis bakluckans insida på Volvo V90 av vatten från biltvätten och Skoda Karoq gick både vingligt och ryckigt på vintervägarna – fel som togs upp av tillverkarna och fick åtgärdas i produktion.

Vad eller vilka fadäser det kan bli fråga om 2020 vet vi förstås inte just nu, men så fort något fel inträffar eller någon brist uppdagas kommer du att få reda på saken – i tidningen, på vår webb eller som inslag i vår allt mer populära podcast.

Långtestbilarnas olika egenskaper är en av hörnstenarna i rapporteringen framöver, totalekonomin är förstås en annan. Vad kostar det att ha de här bilarna? Mil för mil i 4 000 mil? Vad blir bränslenotan? Reparationerna? Hur går det med andrahandsvärdet?

Vi lägger bit för bit i det pusslet och mot slutet av året, när ytterligare 20 000 mil skrivits in i testboken, är mönstret klart. Då vet vi vilken av dessa fem som bäst höll sitt löfte till köparna.

Som Premiummedlem kan du enkelt ta del av alla uppdateringar om våra långtestbilar. Bli medlem här!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.