Bild
Nästa artikel
Nybilstest

Test: Mitsubishi Outlander PHEV, Volkswagen Passat GTE SportsCombi, Volvo V60 D5 Twin Engine

Publicerad 4 december 2015 (uppdaterad 30 mars 2016)
Kombi på tre olika sätt för den laddhybridsugne.
Utbudet av laddhybrider växer sakta men säkert. Storsäljaren Mitsubishi Outlander PHEV i ansiktslyft version får nu tuff konkurrens av Volkswagen Passat GTE SportsCombi och Volvo V60 D5 Twin Engine.
Finessen med laddhybrider är att man egentligen inte behöver bry sig om räckvidden på el lika mycket som den som kör en enbart eldriven bil. När kraften börjar ta slut, eller när behovet så påkallar, träder den ordinarie förbränningsmotorn in för att stötta. Allt sker automatiskt, föraren behöver inte lägga sig i, men givetvis finns det användare för vilka en laddhybrid är smartare än för andra. Den som har ett par mil till jobbet och som kan ladda där och sedan hemma på natten igen är den ideala laddhybridföraren.

Det är nästan omöjligt att överskatta den betydelse laddhybriden Outlander PHEV haft för Mitsubishi i Sverige och övriga Europa. Det hos oss tidvis nästan borttynade märket fick från hösten 2013 ett markant uppsving med modellen, inte minst tack vare vår generösa förmånsbeskattning för laddhybrider och den supermiljöbilspremie på 40 000 kronor på nypriset biltypen åtnjuter. Karosstypen ”suv” och möjligheten till fyrhjulsdrift och dragkrok bidrog till populariteten, hittills har drygt 4 200 Outlander PHEV sålts i Sverige.

Lagom till ansiktslyftningen av Outlander har utbudet av laddhybrider blivit större. Att både Volkswagen Passat med nya GTE (finns som sedan och som kombi) och Volvo med nya V60 D5 Twin Engine gett sig in i hybridleken spetsar kampen om kunderna. Nykomlingarna får också dra släp och båda har gott om lockande egenskaper utöver de ekonomiska fördelarna.

Det säger sig självt att de här tre testbilarna inte kan jämföras rakt av när det gäller alla egenskaper, därtill är de alltför olika varandra. Men de har sin förmånliga finansiering gemensam. Vilken av dem som blir bästa valet handlar därför inte så mycket om de församlade egenskaperna, om bilarnas plus och minus, som om de behov man själv har – framför allt av utrymmen.

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann testet.

Prenumerera på Vi Bilägare och få senaste biltesterna och mycket mer rakt ned i brevlådan. Prenumeranter får även tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägst pris. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Kommentarer

#1 • 2015-12-04 14:31
Vidstige

Har Volvo sin nya fyrcylindriga diesel i denna hybrid?

#2 • 2015-12-04 16:22
Mr.Wheeler

@Antifeministen: Varför är det då SUV:arna som kör absolut långsammast över farthinder? De måste vara väldigt ömtåliga.

#3 • 2015-12-04 17:07
PREVIA

Det är inte bara förare i SUV som kör så långsamt över farthinder, även förare i vanliga bilar kör som om bilen varken har någon fjädring eller eftergivliga däck alls men det beror nog mest på att föraren tror att bilen går sönder om man kör fortare än fem kilometer i timmen över ett farthinder. Men en nackdel med bilar som är sjusittsiga och/ eller lastar 600-700 kg är att fjädringen på dessa bilar måste avpassas efter den möjliga högsta lastvikten vilket gör dessa bilar blir extra stötiga över farthinder jämfört med vanliga personbilar.

#4 • Uppdaterat: 2015-12-04 17:41
Grafikstudion

Jag har precis beställt en Mitsubishi Outlander Plug-in hybrid av 2016 års modell, dvs den "nya" modellen med facelift. Jag har startat en blogg där ni kan följa de tankar jag har, utvärderingar och tester av bilen. Läs mer på www.pluginhybrid.se

#5 • 2015-12-04 19:01
ksoderlund

Intressant att Mitsubishins awd verkar vara kass...

#6 • 2015-12-04 19:50
A_q

Outlandern ser ut som en rullande container. Än värre i verkligheten än på bild.

#7 • 2015-12-04 19:56
Lyteskomik

Antifeministen: " Tillse gärna att det är en SUV med stora däck som lätt kör över små barn av olika slag, så slipper du sakta ner =) "
+1

#8 • 2015-12-04 20:18
Gott

Hur blir det med det statliga bidraget? Skall det sänkas till 20000 för denna biltyp?

#9 • 2015-12-04 20:26
ENTJ1

Farthinder är inget hinder om man kör tillräckligt fort.
Anti,50 som lägst då..typ..ish..

#a • 2015-12-05 10:30
McTar

Vidstige: Nej, det är gamla törstiga 5:an. Hoppas 4-cyl hoppar in istället till MY 2017.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.