Nästa artikel
Test: Audi A4, BMW 320d, Jaguar XE (2015)
Nybilstest

Test: Audi A4, BMW 320d, Jaguar XE (2015)

Publicerad 3 februari 2016 (uppdaterad 3 februari 2016)
Plötsligt blev det ännu tuffare i klassen för lite finare sedanmodeller. BMW:s 3-serie får konkurrens inte bara av nya Audi A4, även Jaguar blandar sig i leken med pinfärska, målinriktade XE. Vilken är bäst?
Efter några veckor tillsammans med nya Audi A4 2,0 TDI med 190-hästars diesel och framhjulsdrift, med BMW 320d xDrive med 190-hästars diesel och fyrhjulsdrift och med Jaguar XE 2,0D med både 163-hästars och 180-hästars diesel och bakhjulsdrift kan vi sammanfatta: Du ska skatta dig lycklig om du har råd att köra någon av dem, privat eller i tjänsten. Det handlar om hög klass i de allra flesta egenskaper, givetvis också i pris.

Trion kostar i grundutförande runt 350 000 kronor men med hjälp av aldrig så lite fantasi och ett flinkt pekfinger kan utrustningslistorna på datorskärmen kryssas i för ett par hundra tusen till. Testbilarna har automatlådor, Audi en sjuväxlad dubbelkopplingslåda, BMW och Jaguar åttaväxlade ”vanliga” automatlådor.

Plats för höga krav alltså, det här är bilar som (tillsammans med Mercedes-Benz C-klass) utger sig för att vara det så kallade D-segmentets bästa.

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann testet.

Prenumerera på Vi Bilägare och få senaste biltesterna och mycket mer rakt ned i brevlådan. Prenumeranter får även tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägst pris. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.

 
Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2016-02-03 14:06
Deeds

Det uppfattade jag inte.. Detta var ju såklart ett sällsynt fall. Komunen fick åka dit och sanda sen hörde jag i efterhand. Ren blankis, uppförslut och spårigt. Inte en vardagshändelse kanske :P

Dom som bor i omnejd vet vart jag menar. Ett återkommande problem vid halka, den där stora korsningen vid Karolinen/NWT-huset

#9 • Uppdaterat: 2016-02-03 14:11
Deeds

https://www.youtube.com/watch?v=iyQHZ7ZVlwM
Här hade troligtvis inget hjälpt. Anpassa farten efter väglaget? Stanna hemma istället ;)

#a • Uppdaterat: 2016-02-03 14:11
BBT6

Visst kan det vara problem ibland med fwd. Jag gör ogärna omkörningar om det är mycket modd, speciellt om det kräver att man "drar på " lite för att hinna förbi. Och jag har också fastnat i en backe, dock inte med vare sig Forden eller Golfen, men med min V70. Jag hade bra däck, kanske någon säsong gamla Hakka med dubb, generation?, nån gång för 7-8 år sedan. Isigt med lite blötsnö ovanpå. Pinsamt, dessutom en avfart upp mot en rondell så jag stoppade upp rätt bra innan jag kunde ta mig vidare. Kom dock loss genom att bilden fick "driva" i sidled ut i mittsträngen där den fick tillräckligt fäste för att ta sig vidare. Synd du inte var där Deeds, ingen som sköt på då inte...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.