Bild
Nästa artikel
Biltest: BMW 3-serie, Audi A4, Volvo S60 (2012)

Biltest: BMW 3-serie, Audi A4, Volvo S60 (2012)

Nybilstest

Lite större, lite mer välkammad och lite mer praktisk – men med själen i behåll. Nya BMW 3-serien imponerar både som vardagsbil och körmaskin. Men räcker det till seger i prestigematchen mot Audi A4 och Volvo S60? Vårt trippeltest ger besked!

Köp hela testet här

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. Klicka på "Köp" för att köpa testet i digital form.

När en sprillans ny BMW-modell ser dagens ljus är det något alldeles extra speciellt i bilvärlden. Åtminstone om man får tro vissa delar av motorpressen. Då kan man nästan få för sig att det är världens åttonde underverk som rullats ut genom fabriksportarna där nere i München.

Riktigt så är det förstås inte i verkligheten. Däremot står det helt klart att sjätte generationens 3-serie är en ytterst kompetent bil som har sin givna plats i mellanklassens elitskikt.   
Jämfört med sin föregångare har den nya BMW:n vuxit med nästan en decimeter på längden. De flesta av de nya centimetrarna har gått åt i fronten. Officiellt för fotgängarskyddets skull, men designavdelningen har säkert också haft ett finger med i spelet…

Även kupén och bagageutrymmet har fått sin beskärda del av de större yttermåtten. Benutrymmet bak är ett par välbehövliga centimeter bättre än tidigare och lastvolymen har utökats med 20 liter.

Men nya 3-serien har inte bara vuxit rent fysiskt, utan också mognat som bil. Den är både stadigare och bekvämare att köra än den gamla modellen. Samtidigt har den blivit lite mindre busig och lite mer limousinelik i framtoningen.

På gott, tycker testlaget, som också vill passa på att lugna oroliga märkespurister: ni kan slappna av! Alla förändringar är varsamt gjorda och BMW-själen finns kvar, bara aningen mer välkammad.
 


Skärpan i körupplevelsen är fortfarande på topp. Det märks inte minst när nya 3-serien ställs mot nyuppfräschade Audi A4 och Volvo S60 i en direkt jämförelse. Sällan har testförarna varit så eniga när de skulle pricka in sin körfavorit; BMW:n hamnade högst på alla listor.

Vårt testexemplar hade beteckningen 320d EDE, som utläst står för Efficient Dynamics Edition. Det betyder att bilen är snåltrimmad på en rad punkter. Bland annat har 2-litersdieseln förlorat 21 hästar jämfört med den 184 hk-motor som sitter i vanliga 320d.

Resultatet av bränsleoptimeringen är en deklarerad förbrukning på smått sensationella 4,1 l/100 km. Men det är en siffra som bör tas med en nypa salt, åtminstone enligt de mätningar vi gjort i verklig trafik.

Däremot räcker de 163 hästarna i EDE-versionen väl till för att sätta ordentlig sprätt på BMW:n, särskilt om körprogrammet ”Sport” knappas in (föraren kan välja på Eco, Comfort, Sport och Sport+).

Då väcks bilen ur det lite sömniga ekonomiläget och stramar upp sig för en mer aktiv användning. Såväl styr- som gasrespons blir märkbart vassare och i ett huj har den tillbakalutade snål-BMW:n förvandlats till en högkalibrig körmaskin.

I det läget har ingen av testkonkurrenterna någon chans, varken i prestandamätningarna eller när bilarna får löpa fritt på testlingans mest utmanande partier. BMW:ns styrreaktioner, chassibalans och körprecision är klassen bättre än både Audis och Volvos och det märks mer ju mer bilarna pressas.

En viktig förklaring till 3-seriens suveränt följsamma köregenskaper är den närmast idealiska viktfördelningen i kombination med bakhjulsdrivningen, som helt befriar styrningen från drivkraftsreaktioner.  

Men när det är riktigt halt är det inte lika kul att ha drivhjulen i aktern. Framkomligheten är klart sämre än i en framhjulsdriven bil och bakvagnen jazzar gärna lite oroligt vid gaspådrag. Visserligen tar elektroniken hand om det mesta av svansviftningarna, men de finns ändå där som en ständig påminnelse om varifrån kraften levereras.    

Den bil som lättast hänger med BMW:n under testets mer avancerade körövningar är Volvo S60. Svensken är stadig som en klippa i väghållningen, samtidigt som den är inspirerande kvick och livlig i reaktionerna när vägen kröker. Klart roligaste Volvon hittills!

Det är först under extrem press som S60 får ge sig. Där 3-serien, med sin fina balans och precisa styrning, fortfarande med viss möda går att manövrera kanar Volvon framtungt över framhjulen.

En eloge ska Volvo även ha för den lent arbetande och, vid gaspådrag, skönt råmande femcylindriga D3-motorn. Den känns rivigare och villigare än vad prestandasiffrorna antyder. Nästan som en bensinare i karaktären. Bättre betyg kan en diesel knappast få. Tyvärr finns en skönhetsfläck. D3:an är i tunnaste laget på låga varvtal och det kan ge upphov till pinsamma tjuvstopp.

Audin hänger inte riktigt med BMW:n och Volvon när farten skruvas upp och det beror delvis på den klenare motorn. Den speciella snålversionen, 2.0 TDIe, är med sina 136 hk klart underlägsen sina båda konkurrenter effektmässigt. Som tur är finns rejält med vridmoment, så normalt sett upplevs A4:an  som både stark och pigg. Men när testbilarna utnyttjas fullt ut är det Audin som hamnar mest på sladden.   

A4:an bjuder heller inte på riktigt samma kvicka styrreaktioner som konkurrenterna och börjar, trots uppdateringen, att kännas lite gammal enligt vissa av testförarna. Men den suveräna manuella växellådan får hinkvis med beröm. Vilken skillnad mot Volvons slappare och mer långslagiga växelföring!

Hur 3-seriens manuella låda fungerar kan vi inte uttala oss om, eftersom testbilen var extrautrustad med BMW:s magnifikt växlande åttastegade Steptronic-automat.     

Komfortmässigt lider Audin av att TDIe-versionen av aerodynamiska skäl är standardutrustad med ett sänkt sportchassi. Det kan kännas väl stumt, speciellt i låga hastigheter. Framförallt BMW:n, men också Volvon, rullar betydligt bekvämare i stadstrafik.

Ute på landsvägen tar dock A4:an revansch. Då fungerar fjädringen bättre och bilen är dessutom oväntat tyst även på grov asfalt. Däcksbullret är väl dämpat och ljudkomforten på skrovligt underlag är bäst i test.  

En finess i Audin är att föraren, precis som i BMW:n, kan välja mellan flera körprogram. Även här finns fyra lägen; från ekonomi till sport. Men skillnaderna mellan de olika inställningarna är inte lika påtagliga som i 3-serien, där det verkligen känns när bilen ändrar karaktär.   

Den nya BMW:n är inte bara bäst i test att köra, den överraskar också med att vara mest praktisk att använda. De extra centimetrarna har gjort susen och bilen har både det bästa baksätet och det mest genomtänkta lastutrymmet, även om Audis koffert är något rymligare vid praktisk lastning. Det som kan känns lite gnidet är att BMW tar nästan 2 000 kronor extra för fällbara bakre ryggstöd.  

Den stora förloraren i lastslukarronden är Volvo S60, som har en uppseendeväckande dålig bagagekapacitet. 380 liters lastvolym är inte mycket att hurra för i en så pass stor bil. Konstruktörerna får även bakläxa för att reservhjulsbaljan helt bantats bort. Det borde givetvis kunna gå att få med sig ett reservdäck utan att behöva ha det inne i själva lastutrymmet.  

Mer positivt för svenskt vidkommande är att kvalitetskänslan i S60:s kupé är fullt i klass med de båda tyska prestigebilarna. Här har Volvo gjort ett jättelyft, såväl i fråga om materialval som interiör design.   

Men på en punkt når S60 inte ända fram. Multimedia-anläggningen har en liten, men ack så irriterande fördröjning, när man byter funktioner. Den typen av missar finns inte hos BMW och Audi.

När det handlar om säkerhet är Volvon däremot på topp. Förutom mycket höga poäng i krockproverna har bilen autobromssystemet City Safety standard. Den som vill kan även köpa till adaptiv farthållare med full autobroms för 19 000 kronor. Då stannar Volvon både för fotgängare, andra bilar och fasta hinder om inte föraren reagerar i tid.

Något sådant kan ingen av de tyska konkurrenterna erbjuda. BMW har överhuvudtaget inget autobromssystem på utrustningslistan. Men till Audi finns det som tillval i kombination med den adaptiva farthållaren à 15 700 kronor. Det systemet reagerar dock inte för fotgängare.  

Även i bränsleronden visade S60 framfötterna. Under en varierande 50-milaetapp med relativt lugn körning klarade sig Volvon med ett snitt på 4,7 l/100 km. Det är klart mindre än de 5,2 1/100 km som BMW:n och Audin behövde under samma förhållanden.

Ändå är de tyska bilarna överlägset snålast på papperet. De är dessutom, till skillnad från Volvon, miljöklassade. 320d EFE deklareras, som vi tidigare berättat, för 4,1 l/100 km och A4 TDIe för 4,3 l/100 km. Men det är siffror vi aldrig kom ens i närheten under våra mätningar.

BMW:n och Audin var visserligen inte alls inkörda – de hade rullat knappt 50 mil – när testet påbörjades. Men även Volvon var helt ny, så på den punkten fanns ingen orättvisa.

När bilarna gasades upp i ett mer forcerat tempo förändrades situationen. Då klarade sig BMW:s och Audis fyrcylindriga motorer på något mindre bränsle än Volvos femma. Sett över hela testet var 3-serien mest bränsleeffektiv, tätt följd av A4 som i sin tur nosades i baken av S60. Men skillnaden mellan snålast och törstigast var bara 0,2 l/100 km. Närmast försumbart, med andra ord.  

Tittar man på ekonomin i stort så är det inte helt oväntat 3-serien som är dyraste bilen att köpa. Men ser man till de totala ägandekostnaderna, allt inräknat, blir läget ett annat. Då är det BMW:n som är testvinnare, främst tack vare ett mycket fördelaktigt andrahandsvärde. Audin rullar in som tvåa och Volvon blir sist i ekonomironden. Men skillnaderna är inte stora, det handlar bara om någon krona per mil.

Notera att vår ekonomiska jämförelse gäller bilar med normal tjänstebilsutrustning. Kryssar man alltför flitigt i tillvalslistorna skenar priserna lätt iväg till helt andra nivåer, speciellt för de båda tyska bilarna. De kan utan större ansträngning fås att kosta uppemot halvmiljonen eller mer.

Det är våra testbilar bra exempel på. BMW:n var hyfsat, men långtifrån maximalt, påkostad och hade ett slutpris på nästan 416 000 kronor. Audin var tämligen snålt utrustad, men gick ändå på över 360 000 kronor.

Volvon, däremot, hade i stort sett alla tillval som finns på listan utom automatlåda. Trots det stannade priset på drygt 380 000 kronor. Det skulle det definitivt inte ha gjort för en BMW eller Audi med motsvarande utrustning.

Men i vår jämförelse är det tjänstebilsutrustning som gäller och då är 3-serien billigast att äga. Den är också smidigast och roligast att köra och har ett överraskande stort mått av praktiskt användbarhet.

Sammantaget gör det BWM:n till testets totalvinnare. Men det är tätt mellan bilarna och Volvon hamnar bara några snäpp efter. Audin blir trea, slagen med en hårsmån av S60.

Vi tycker:

1. BMW 3-serie – Testvinnare
Den är testets dyraste bil att köpa, men är samtidigt billigast att äga. Nya BMW 320d kniper segern i prestigemötet med Audi A4 och Volvo S60. Bilen bjuder på en härlig körkänsla och fina prestanda i kombination med vettig bränsleekonomi och högt andrahandsvärde. Plus blir det även för testets bästa baksäte. Den praktiska användbarheten får också tummen upp, men det är snålt att fällbara bakre ryggstöd kostar extra. Bra för ägarens plånbok är fri service i tre år/8 000 mil och att bilen är miljöklassad, vilket ger skattebefrielse i fem år. På bonuskontot noteras även ett gediget rostskydd. Största minusposten är den dyra extrautrustningen, som lätt kan få priset att skena iväg.

2. Volvo S60
Unik säkerhetsnivå, finfina köregenskaper och en spännande design. VOLVO S60 får många plus i testprotokollen, men räcker ändå inte riktigt till mot nya 3-serien. Det Volvon faller på är i första hand den dåliga lastkapaciteten och att den inte är miljöklassad.

3. Audi A4
Audi A4 är äldst av de testbilarna och det skiner till viss del igenom, trots den nyligen gjorda uppgraderingen. Till Audins fördelar hör den gedigna kvalitetskänslan, de trygga köregenskaperna och den snåla och smidiga drivlinan. Men det räcker inte ända fram.

Kommentar, Tommy Wahlström:
Volvon känns lite Alfa Romeo! Genomdesignad i minsta detalj och med det R-paket som testbilen hade var Volvon klart läckrast i testet. Men min vinnare är ändå BMW:n. Styrningen är ljuvlig och för mig som mest kört framhjulsdrivet är det en smärre glädjechock att komma bakom ratten i 3-serien. Här finns inget som bråkar med framhjulen. Fast jag stör mig en del på designen. Nog hade BMW kunnat ta ut svängarna lite mer när man ändå gjorde om bilen.

Kommentar, Mikael Schultz:
Nya 3-serien är inte bara vår testvinnare totalt sett. Den har också testets – och kanske bilvärldens – just nu bästa drivlina. Den åttastegade automatlådan Steptronic i kombination med 2-litersdieseln imponerar stort. Växlingarna är silkesmjuka, samtidigt som de är blixtrande snabba när så behövs. Tyvärr är lådan inte gratis, utan kostar 22 000 kronor extra (23 800 med rattpaddlar). Men hade jag råd skulle ändå inte tveka en sekund att välja den.

Se webb-tv:
Audi A4: Plus och minus

BMW 320d: Plus och minus

Volvo S60: Plus och minus

Testinformation

Modeller i det här testet:

Audi A4 2.0 TDIe
BMW 320d EDE
Volvo S60 D3

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Fakta och ekonomi:

Audi A4 2.0 TDIe:

Tillverkningsland: Tyskland.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel med common rail-insprutning, variabel turbogeometri, stopp/start-system och kamrem. Cylindervolym 1968 cm3. Kompression 16,5:1.
Effekt/vridmoment: 136 hk (100 kw) vid 4 200 v/min. Max vridmoment 320 nm vid 1 750–2 500 v/min.
Kraftöverföring: framhjusldrivning, sexväxlad manuell låda. Automatlåda finns inte i kombination med 136 hk-dieseln.
Hjulupphängning: fram macpherson fjäderben med fyra tvärlänkar, bakvagn av multilänktyp. Fram- och bakvagn i aluminium.
Hjul: 225/55 r16.
Styrning: Kuggstång med elektromekanisk servo. Vändcirkel 11,5 m.
Bromsar: Skivbromsar runt om, fram ventilerade. Elmanövrerad handbroms, backstarthjälp.
Prestanda: 0–100 km/tim på 9,3 s. Toppfart 215 km/tim (fabriksuppgifter).
Övriga versioner: Motorer från 143 till 245 hk. Grundpriser från 283 500 till 442 000 kr.

Grundpris, kr: 306 400
Testbilens pris, kr: 360 900
Förmånsvärde, kr/år: 45 300
Värdeminskning, kr/% (1): 140 900/46
Skatt, kr/år: 0*
Försäkring, kr/år (2): 4 770
Servicekostnad, kr (3): 3 600**
Serviceintervall, mil/år: 3 000/2
Kamremsbyte, kr: 10 620
Bytesintervall, mil/år: 21 000
Garantier, år (4): 2/3/12/mobilitet
Milkostnad, kr (5): 34,20

BMW 320d EDE:

Tillverkningsland: Tyskland.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel med variabel turbogeomerti, stopp/startsystem och kamkedja. Cylindervolym 1 995 cm3. Kompression: 16,5:1.
Effekt/vridmoment: 163 hk (120 kw) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 380 nm vid 1 750–2 750 v/min.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrivning, sexstegad manuell låda. Åttastegad automat finns som tillval.
Hjulupphängning: Fram macpherson fjäderben med två nedre tvärlänkar, bakvagn av multilänktyp. Fram- och bakvagn i aluminium.
Hjul: 205/60 r16.
Styrning: Kuggstång med elektromekanisk servo. Vändcirkel 11,3 m
Bromsar: Skivbromsar runt om, fram ventilerade. Mekanisk handbroms, backstarthjälp.
Prestanda: 0–100 km/tim på 8,0 s. Toppfart 230 km/tim (fabriksuppgifter).
Övriga versioner: Motorer från 184 till 306 hk. Grundpriser från 309 500 till 419 000 kr.

Grundpris, kr: 321 700
Testbilens pris, kr: 415 000
Förmånsvärde, kr/år: 46 800
Värdeminskning, kr/% (1): 141 600/44
Skatt, kr/år: 0*
Försäkring, kr/år (2): 4 622
Servicekostnad, kr (3): 0***
Serviceintervall, mil/år: ca 2 500/1
Kamremsbyte, kr: Kamkedja
Bytesintervall, mil/år:
Garantier, år (4): 2/3/12/5
Milkostnad, kr (5): 33,40

Volvo S60 D3:

Tillverkningsland: Belgien.
Motor: Femcylindrig dieselturbo med common-railinsprutning, stopp/startsystem och kamrem. Cylindervolym 1 984 cm3. Kompression 16,5:1.
Effekt/vridmoment: 163 hk (120 kw) vid 3 500 v/min. Max vridmoment 400 nm vid 1 500–2 750 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Sexstegad automatlåda finns som tillval.
Hjulupphängning: Fram macpherson fjäderben och nedre tvärlänkar, bakvagn av multilänktyp.
Hjul: 215/55 r16.  
Styrning: Kuggstång med elektrohydraulisk servo. Vändcirkel 11,3 m.
Bromsar: Skivbromsar runt om, fram ventilerade. Elmanövrerad handbroms.
Prestanda: 0–100 km/tim på 9,2 s. Toppfart 220 km/tim (fabriksuppgifter).
Övriga versioner: Motorer från 115 till 304 hk. Grundpriser från 224 900 till 334 900 kr.

Grundpris, kr: 299 000
Testbilens pris, kr: 380 800
Förmånsvärde, kr/år: 43 500
Värdeminskning, kr/% (1): 140 500/47
Skatt, kr/år: 1 627
Försäkring, kr/år (2): 5 038
Servicekostnad, kr (3): 10 545
Serviceintervall, mil/år: 3 000/1
Kamremsbyte, kr: 5 770
Bytesintervall, mil/år: 12 000
Garantier, år (4): 2/3/12/3
Milkostnad, kr (5): 35,40

Kommentar: 1 = efter 3 år/6 000 mil, enligt värderingsinstitutet Inter-Global ETG AB:s prognos. 2 = vid 2 000 mil/år i stad typ Västerås. 3 = t o m 3 år/6 000 mil. 4 = nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd/vägassistans. 5 = vid 2 000 mil/år i tre år. * = miljöbil. ** = med Audis serviceavtal. *** = BMW har fri service i 3 år/8 000 mil.

Kommentarer

#1
2012-03-26 10:34

Vem förvånas? Att en tysk premiumbil tar hem segern är ju inte särskilt förvånande.

#2
2012-03-26 11:11

Nej! Med tanke på att 2/3 av dom testade är tyska bilar!

#3
2012-03-26 12:32

Jag har tröttnat på alla jämförande tester. Varje modell har ju en massa olika motorer och utrustningar att välja på. Man får precis det resultat man vill ha bara man väljer utrustning och kriterier. Och C-mercan fick inte va me idag.
Det räcker att presentera kalla fakta om det mesta. Sen kan man givetvis jämföra köregenskaper och komfort. Design kan läsaren själv se.

#4
2012-03-26 12:40

trasten, som du säkert kunde läsa dig till hamnade den ena tysken sist (!) - alltså EFTER Volvon. Anledningen anges till att Audins ålder tar ut sin rätt. Och den som följer tester och andra utvärderingar i olika tidningar har kunnat se att BMW:n har skördat stora framgångar. BMW:n är helt enkelt en ytterst kompetent bil.

#5
2012-03-26 14:53

Skulle hellre välja en Citroen DS5!

#6
2012-03-26 14:57

Jag äger själv nya 320 D (ej EDE). Den har en angiven förbrukning på 4.6 l/100km blandat, 3.8 l/100km landsväg, 5.8 l/100km stad. Jag har en snittförbrukning på 4.6 l/100km sen jag fick bilen (21/3). På enbart landsväg (70-80) får jag en förbrukning på 3.9 l/100km (och då höll jag inte hastighetsgränsen, så den kan sänkas). På väg till jobbet är det i princip 1/3 stadstrafik och 2/3 landsväg/motorväg, på den sträckan (20 km) landar förbrukningen på 4.6-4.7 l/100km och då är också alltid köer etc. Så vad jag vill ha sagt är att BMW:s angivna förbrukningssiffror stämmer väldigt bra med MIN verklighet (Jag kör inte som ett svin, planerar körningen & skippar växlar). Så jag förstår inte hur ni på ViBilägare får en sådan hög siffra och säger att BMW:s siffror skall tas med en nypa salt...

#8
Uno bilkunnig
2012-03-26 16:35

Helt rätt leifer!

#9
2012-03-26 17:04

Är inte förvånad Bmw 3-serie har alltid varit bra bil och en trevlig körmaskin.

#10
2012-03-26 17:16

leifer, det är NU det här handlar om. Vad framtiden har att komma med vet varken du eller jag. I de fall vi vet något om framtiden vet vi inte tvärsäkert hur det faktiskt blir. Sådana där förskottstriumfer blir bara löjliga och luktar storebrorskomplex lång väg.

#11
2012-03-26 18:02

Det var synd att man inte hade en beg. Saab med i jämförelsen så att man kunnat se vart man borde vara på väg.

#13
2012-03-26 19:10

Tidigare snöade jag in på, vad jag tyckte, den fula instrumentpanelen i gamla 3-serien. Platt o rak, ingen cockpitkänsla alls. Det har man verkligen fixat till i den nya, den verkar riktigt trevlig. Nu är det bara bakhjulsdriften kvar att fundera på.. Kunde kanske vara kul för som omväxling, gäller bara att ta det lite lugnt till vintern. Provade en X1 med X-drive, lilla dieseln o slirautomat i vintras, totalt tråkig o ospännande men denna verkar ju lovande! Annars är det inte nåt fel med de båda andra i testet heller..

#14
2012-05-27 15:28

Kolla in Appen; Köpguide för bil!

http://itunes.apple.com/us/app/kopguiden-for-bil/id528996182?l=sv&ls=1&mt=8

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.