Diskutera senaste numret

404 inlägg 0 nya
Diskutera senaste numret

Vet inte om detta är bästa platsen men saknar en diskussion om papperstidningen. Tänkte att vi kanske kan försöka ha den här för dom som är intresserade. Skriv gärna då vilket nr exakt det handlar om, i fall det inte framgår tydligt. Är ju också en bra påminnelse om när det kommer nya nummer så man inte missar att läsa det, för dom som t.ex. läser VIB på annat sätt än en vanlig prenumeration. Både plus och minus är förstås bra att få med.

Såg att nr 11 precis kommit nu så vi börjar väl lämpligen med den. :)

Ser att det fortfarande är nr 10 i Ztory, vet inte exakt när den uppdateras.

Konstaterar i nr 11 att man inte testar bilar med samma förutsättningar.
Opel utan automat och 2wd och skodan med 4x4 och automat och forden automat 2wd.
Och dessutom med olika utrustnings nivåer.
Dåligt tycker jag.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso1000, inte första gången man jämför äpplen och päron.
ViB påstår att de får ta det som återförsäljarna levererar. jag tycker man ska ställa krav för att få så likvärdiga produkter som möjligt.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

mso1000, jag har tappat lusten att läsa dom där testerna då Skoda/VW i princip alltid vinner och med mycket luddiga fomuleringar. Går inte att förstå betygskriterierna i Vi bilägare. Jag kunde dock konstatera att budgetmärket Skoda hade den dyraste bilen i testet, vilket är lite märkligt utveckling kan man tycka men att det också blir konstigt då om man inte sätter betyg efter pris. En dyrare bil har ju ofta nånting mer i exempelvis utrustning och annat. När Skoda vunnit tidigare har ofta priset varit en faktor, nu när man istället var dyraste bilen spelade det tydligen ingen roll, var inget negativt. Tidningen framstår fortsatt som extremt pro VAG.

Vidstige wrote:
mso1000, jag har tappat lusten att läsa dom där testerna då Skoda/VW i princip alltid vinner och med mycket luddiga fomuleringar. Går inte att förstå betygskriterierna i Vi bilägare. Jag kunde dock konstatera att budgetmärket Skoda hade den dyraste bilen i testet, vilket är lite märkligt utveckling kan man tycka men att det också blir konstigt då om man inte sätter betyg efter pris. En dyrare bil har ju ofta nånting mer i exempelvis utrustning och annat. När Skoda vunnit tidigare har ofta priset varit en faktor, nu när man istället var dyraste bilen spelade det tydligen ingen roll, var inget negativt. Tidningen framstår fortsatt som extremt pro VAG.

Ja nu tycker jag iofs inte resultatet är ologiskt då jag åkt dessa och kört superben i 150 mil.
Jag håller helt med Vi bil och en del är det där lilla extra i skodan som andra inte har.
Men tex att en bil har 4x4 och dom andra 2wd och en manuell och andra automat och utrustningsnivåerna bör vara samma.
Det blir ju fel både här och där och i priserna som vilseleder.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso1000, vad jag menar är att det behövs tydliga kriterier och hur man viktar. Annars kan man som läsare inte förstå bilarna, man kan inte ens från sin egna kriterier och preferanser då välja den bil som passar en själv bäst. Och om jag inte minns fel så hade Skodan inget vidare ljus och inte LED, det hade t.ex. Opeln. Hur ska det viktas? Andra biltidningar har rätt tydliga betygskriterier, även om man då förstås kan ifrågasätta dom och hur dom viktas, så kan man i alla fall bättre förstå hur dom som testar betygsätter.

Sen om Skodan, att Superb är trevlig ifrågasätter jag inte, säkert trevligare än Octavia. Vilken skulle vinna om dom ställdes emot varandra? Octavian skulle troligen vinna pga lägre pris och mer bil för pengarna ur ett budgetperspektiv. Dvs pris är en central faktor men även då hur man ser på pris, hur man bedömmer bil för pengarna.

Vidstige wrote:
mso1000, vad jag menar är att det behövs tydliga kriterier och hur man viktar. Annars kan man som läsare inte förstå bilarna, man kan inte ens från sin egna kriterier och preferanser då välja den bil som passar en själv bäst. Och om jag inte minns fel så hade Skodan inget vidare ljus och inte LED, det hade t.ex. Opeln. Hur ska det viktas? Andra biltidningar har rätt tydliga betygskriterier, även om man då förstås kan ifrågasätta dom och hur dom viktas, så kan man i alla fall bättre förstå hur dom som testar betygsätter.
Sen om Skodan, att Superb är trevlig ifrågasätter jag inte, säkert trevligare än Octavia. Vilken skulle vinna om dom ställdes emot varandra? Octavian skulle troligen vinna pga lägre pris och mer bil för pengarna ur ett budgetperspektiv. Dvs pris är en central faktor men även då hur man ser på pris, hur man bedömmer bil för pengarna.

Nu har den LED och bra ljus vilket också octavian har men håller med och det varierar hit och dit i olika tidningar också.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

I senaste TV så vann faktiskt Insignia över Superb.
Superb bullrar förresten mer än Insignia i TVs test.

Vidstige wrote:
I senaste TV så vann faktiskt Insignia över Superb.
Superb bullrar förresten mer än Insignia i TVs test.

Vilka kriterier där då.
4x4mot2x2. 150hk mot 220 hk
Eller var det anpassade varianter?

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso1000, det som avgjorde, ironiskt nog, till Insignias fördel var bättre pris kontra utrustning.
Det dom kallade ekonomironden, nåt som ju Skoda borde vara bäst på kan man tycka.
Här blir det ju då mycket centralt i det jag pratade om pris och hur man ser på pris.
Förvånar mig dock att TV fokuserar mer på pris ur ekonomisk synvinkel än VIB.
Eller rättare sagt, kanske inte, då jag tycker VIB blivit blinda när det gäller VAG, som jag skrev ovan just om pris.
Kan man ju likväl slänga in en Audi A6 och låta den vinna över Superb, för det är ju en trevligare bil om än dyrare.

Vidstige wrote:
mso1000, det som avgjorde, ironiskt nog, till Insignias fördel var bättre pris kontra utrustning.
Det dom kallade ekonomironden, nåt som ju Skoda borde vara bäst på kan man tycka.
Här blir det ju då mycket centralt i det jag pratade om pris och hur man ser på pris.
Förvånar mig dock att TV fokuserar mer på pris ur ekonomisk synvinkel än VIB.
Eller rättare sagt, kanske inte, då jag tycker VIB blivit blinda när det gäller VAG, som jag skrev ovan just om pris.
Kan man ju likväl slänga in en Audi A6 och låta den vinna över Superb, för det är ju en trevligare bil om än dyrare.

Nja trevlig är ju mycket tycke och smak, jag som är gammal och konservativ tycker ofta det överspaciga är helt fel. Vita panelen i prius tycker jag är sämst då pga konservativ antar jag.
Jag värdesätter mer det praktiska i en bil.
Ja alla har olika värderingar och tycken.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso1000, menade att det måste vara klart och konsekvent i hur man utser vinnare. Tidigare har VIB utsett Skoda till vinnare för att den varit billigast i gänget. Nu har man helt plötsligt släppt på den principen. Går inte förstå hur man viktar sina tester. Där är TV och AMS mycket mer genomarbetade och tydliga med klara poäng i olika delmoment. Då kan man som läsare bättre förstå och välja utifrån egna preferenser. När VIB testar så blir det obegripligt och segraren framstår då lätt som den enda intressanta bilen.

Vidstige wrote:
mso1000, menade att det måste vara klart och konsekvent i hur man utser vinnare. Tidigare har VIB utsett Skoda till vinnare för att den varit billigast i gänget. Nu har man helt plötsligt släppt på den principen. Går inte förstå hur man viktar sina tester. Där är TV och AMS mycket mer genomarbetade och tydliga med klara poäng i olika delmoment. Då kan man som läsare bättre förstå och välja utifrån egna preferenser. När VIB testar så blir det obegripligt och segraren framstår då lätt som den enda intressanta bilen.

Det är inte lätt men när du säger Skoda vinner för billigaste i gänget läser jag vilket jag också tycker till 90% är att det oftast är fördelar eller bättre lösningar eller andra fördelar mot eventuella konkurenterna till skodas fördel..
Nu är det bedömningar.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Vidstige wrote:
mso1000, menade att det måste vara klart och konsekvent i hur man utser vinnare. Tidigare har VIB utsett Skoda till vinnare för att den varit billigast i gänget. Nu har man helt plötsligt släppt på den principen. Går inte förstå hur man viktar sina tester. Där är TV och AMS mycket mer genomarbetade och tydliga med klara poäng i olika delmoment. Då kan man som läsare bättre förstå och välja utifrån egna preferenser. När VIB testar så blir det obegripligt och segraren framstår då lätt som den enda intressanta bilen.

Det är inte lätt men när du säger Skoda vinner för billigaste i gänget läser jag vilket jag också tycker till 90% är att det oftast är fördelar eller bättre lösningar eller andra fördelar mot eventuella konkurenterna till skodas fördel..
Nu är det bedömningar.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tycker fortfarande att det är larvigt att utse en "vinnare" eftersom det bara är jag som kan utse min vinnare.
Framhåll positiva och negativa aspekter på alla bilar, hur motorer och transmissioner fungerar och känns, lastvikter och dragvikter på bilar där det är viktigt, hur den presterar i undanmanövrer, hur ljuset är och vad de har för aktiv och passiv säkerhet osv. Sedan är det upp till mig och bedöma de punkter som är viktigt för mig för att jag skall hitta min shortlist vid val av bil, men det är kanske för att jag inte bryr mig om vad andra tycker, oavsett om det är vänner IRL eller på nätet eller vad motorjournalister skriver. Vi äro alla olika och det är bra!

*Robban

mso1000, igen, om man bara exakt visste hur man bedömer bilarna så skulle det bli tydligare och då spelar det dessutom mindre roll att Skoda vinner alla tester i VIB. Och nej, så bra bilar är det inte, så testerna är helt klart inte objektiva tyvärr.

Jag håller med och det är svårt.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Skoda är mest positiv är förvaringsficka, stor lasta, budgetbil och bränslesnål.
Negativ är design och är inte spännande bil utan även tryggt och bekvämt :-)

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF wrote:
Skoda är mest positiv är förvaringsficka, stor lasta, budgetsbil och bränslesnål.
Negativ är design och är inte spännande bil utan även tryggt och bekvämt :-)

Fast nya superben ser bra ut.
Octavian är mer gammal och konservativ och jag tyckte inte om nya facelift fronten men flera har till mig sagt att den har blivit grymmare och snyggare och man vänjer sig.
Smaken är som baken, oftast delad. :)
Och budget? Skoda är inte den billigaste nu för tiden.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
GF wrote:Skoda är mest positiv är förvaringsficka, stor lasta, budgetsbil och bränslesnål.
Negativ är design och är inte spännande bil utan även tryggt och bekvämt :-)
Fast nya superben ser bra ut.
Octavian är mer gammal och konservativ och jag tyckte inte om nya facelift fronten men flera har till mig sagt att den har blivit grymmare och snyggare och man vänjer sig.
Smaken är som baken, oftast delad. :)
Och budget? Skoda är inte den billigaste nu för tiden.

Ja, det ser jag Superb lite bättre.
Kollat bytbil.com. Helt nytt bil på 0 - 1 mil, billligaste på golfklassen med kombi, 3 pipen och automatlåda.
Seat Leon ST 1.0 TSI aut för 200.000 kr
Peugeot 308 SW 1.2 PureTech aut för 210.000 kr
Skoda Octavia combi 1.0 TSI DSG för 220.000 kr
VW Golf SC 1.0 TSI DSG för 232.000 kr

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.