Vi Bilägares forum

Backkamera. Bra eller värdelöst.

Backkamera. Bra eller värdelöst.

Backkamera bra när vagnen ska på kulan och på storköpsparkeringen när man vill ha koll på alla ungar som springer på parkeringen.

Men i sverge är den vl tät med dynga ungefär halva året.
Det är nog ett senarium som många håller med om.
Värt priset?

Vilka bilar förutom wv med luckan har ett system som håller linsen öppen och klar sikt.

Uppdaterat: 2019-02-09 12:14
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Kommentarer

Håller med om att det är en bra funktion men att de flesta skitar ner sig. Dock så lärde jag mig att ofta när det var skitit före så tog jag snabbt tummen på linsen när jag skulle till bilen och på så sätt var den ren åtminstone när jag skulle backa ut från den parkeringen. Samma sak när jag skulle backa till ett släp, sätt på kroken, tumma av kameran - problemet löst.
Men visst är VW-lösningen väldigt vettig.

Uppdaterat: 2019-02-09 12:18
*Robban

Håller med om följande:
*VW’s lucka är suverän
*Kameran i sig är bra när släpet ska på

Annars (personligen) :
*Tittar aldrig i den (inte hustrun heller) förutom om släpet ska på
*Backsensorer med display håller jag högre än kamera
*Cross Traffic Alert håller jag 100ggr högre än kamera när man ska backa ut. Fantastiskt bra rent ut sagt när man ska backa ut och det står en Range Rover till höger och en Q7 till vänster. Bara sticka ut arslet lite grann så börjar det tjuta om det kommer nån från sidorna som man inte ser genom bakrutorna.

Så om vi får välja i tur och ordning på backfinesserna :
1. Backspeglar
2. Backsensorer
3. Cross Traffic Alert
4. Eftermonterade LED backljus i originallamporna
5. Backkamera

Naturligtvis så är allihopa bra att ha och jag förkastar inte kameran, men det är inget som skulle vara en dealbreaker vid bilköp och nog inget jag skulle välja att betala extra för som enskild grej. Men visst, följer den med vid ett dragpaket så okej då.

Uppdaterat: 2019-02-09 12:29

+1 på FXXs inlägg.
Kamera kan nog vara bra för folk som inte vet var bilen är, inte kan tyda backspeglar eller backsensorer, men dom kan sälla backa alls, och då gör inte kameran nån nytta där heller.

Uppdaterat: 2019-02-09 13:01

FXX. Tyckte du sa att sensorerna var skit som tutar hela vintern. ;)

Men under den mörka vintertiden behövs nog tummen på kameran 5 ggr per dag när det är som värst.
Och såklart att sensorerna måste borstas av från snö.

Cross trafik alert. Hur funkar det?

Uppdaterat: 2019-02-09 13:01
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Litar mer på backkameran än sensorerna
Blir aldrig skitig då den sitter bakom en lucka med rejäl tätning runt kanten på locket
Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45
FXX skrev:

Håller med om följande:
*VW’s lucka är suverän
*Kameran i sig är bra när släpet ska på
Annars (personligen) :
*Tittar aldrig i den (inte hustrun heller) förutom om släpet ska på
*Backsensorer med display håller jag högre än kamera
*Cross Traffic Alert håller jag 100ggr högre än kamera när man ska backa ut. Fantastiskt bra rent ut sagt när man ska backa ut och det står en Range Rover till höger och en Q7 till vänster. Bara sticka ut arslet lite grann så börjar det tjuta om det kommer nån från sidorna som man inte ser genom bakrutorna.
Så om vi får välja i tur och ordning på backfinesserna :
1. Backspeglar
2. Backsensorer
3. Cross Traffic Alert
4. Eftermonterade LED backljus i originallamporna
5. Backkamera
Naturligtvis så är allihopa bra att ha och jag förkastar inte kameran, men det är inget som skulle vara en dealbreaker vid bilköp och nog inget jag skulle välja att betala extra för som enskild grej. Men visst, följer den med vid ett dragpaket så okej då.

Håller helt med dig i ditt resonemang FXX. Sedan är Cross Traffic Alert helt oslagbart som du säger. Fungerar alltid.

Uppdaterat: 2019-02-09 13:38
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Frånsett Cross Traffic Alert så är det backkameran som gäller så jag håller med både Guran och Robban. Tror knappast att ni via backspeglarna kan avgöra lika exakt hur långt ifrån t ex bilen bakom som ni backar om ni skall in eller ur en trång fickparkerings-ficka. Visst - sensorer hjälper en del men att SE anser jag alltid vara överlägset. Tror inte heller på de som säger att de aldrig använder backkameran trots att det finns en sån på bilen... För mig är backkameran absolut en "dealbreaker" - i ännu högre grad än adaptiv farthållare faktiskt.
Sen finns det ju givetvis bilat med mer eller mindre värdelösa backkameror och har man bara testat en sån så är det säkert lättare att undvara den.

Uppdaterat: 2019-02-09 13:48

Ett snabbt ögonkast i kameran och sedan backspeglarna och vrider lite hit o dit med huvudet sedan är man ute ur fickan.
Visst kan man vara utan om den alltid är tät men har kameran lucka eller spolare är det en dealbraker.
Att lägga på släpvagnen/båtvagnen på kulan utan att någon enda gång backa och ta om är kung.

Men hur fungerar cross alert?
Okänsligt för snö?

Uppdaterat: 2019-02-09 14:01
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Ett snabbt ögonkast i kameran och sedan backspeglarna och vrider lite hit o dit med huvudet sedan är man ute ur fickan.
Visst kan man vara utan om den alltid är tät men har kameran lucka eller spolare är det en dealbraker.
Att lägga på släpvagnen/båtvagnen på kulan utan att någon enda gång backa och ta om är kung.
Men hur fungerar cross alert?
Okänsligt för snö?

Finns väl inga sådana där system som är okänsliga för snö. Alla är väl baserade på sensorer som oftast slutar fungera när det är en halv centimeter snö på dom.
Har blivit löjligt mycket säkerhetssystem i bilarna när alla skall övertrumfa varandra för att tillgodose alla trygghetsknarkares olika behov, är ju jättebra att ha system så jag kan pilla på IFönen i stället för att försöka se vad som sker. ( raljerar lite )

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Pi, att du öht. har klarat dig utan backkameran och backa in på en parkering i alla år?

Mso, jag har aldrig klagat på sensorerna, hustrun sa vid senaste snöfallet att det pep hej vilt. På Volvon har jag aldrig upplevt något sådant.

Jag vet faktist inte hur CTA fungerar. Tror det sitter nån radargrunka på insidan kofångaren bak som känner av om det kommer nån. Tror det använder samma system som Blind Spot-funktionen som känner av om det kommer en upphinnande bil bakom upp till typ 30m innan. Det stod nått i instruktionsboken att man ska sopa av snön på sidorna där bak iaf. Jag kan kolla närmare.
Youtubefilm på hur det funkar.
https://m.youtube.com/watch?v=UJoK4USRbis

Uppdaterat: 2019-02-09 14:45

FXX - tänk att du tydligen måste tycka en massa om människor du aldrig träffat ?
Har antagligen kört väsentligt mycket mera bil än dig under drygt 50 år och aldrig under drygt 2000 mil/år så jag har lite referenser trots allt. Och varför skall man välja bort ny teknik som gör saker och ting enklare och säkrare ?
Har haft backkamera på mina bilar under ungefär 8 års tid och lärt mig uppskatta den funktionen - om det är tillåtet....

Uppdaterat: 2019-02-09 14:57

Pi, du behöver inte bli spydig av en simpel fråga! Att backa in mellan två linjer med hjälp av backspeglarna är väl en manöver som är relativt enkel, därav min fråga. Men om du tolkar det som att jag anspelar på att du har nån bristande förmåga att backa så var det absolut inte min mening.

Beträffande CTA så sitter detta tydligen i övre delen av kofångaren bak. Dock inget man ser från utsidan så det är väl nån radargrej på insidan plasten.

Bild borttagen.

Backsensorerna är dom vanliga plupparna.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-02-09 15:15

Känns konstigt att aldrig titta i kameran, trots att man har en bil med en sådan. Speglar i all ära, men kameran ger en mer komplett bild bakåt än vad enbart speglarna förmår.

Ska man backa i ett område där det rör sig mycket småbarn är det bra att ha maximal sikt bakom bilen.

Uppdaterat: 2019-02-09 15:44

Cta måste vara en riktigt bra grej och speciellt om den är mindre känslig för snö ön sensorerna.

Uppdaterat: 2019-02-09 16:16
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
muskorv skrev:

Känns konstigt att aldrig titta i kameran, trots att man har en bil med en sådan. Speglar i all ära, men kameran ger en mer komplett bild bakåt än vad enbart speglarna förmår.
Ska man backa i ett område där det rör sig mycket småbarn är det bra att ha maximal sikt bakom bilen.

Jag tror det är lite vana också. När tex. hustrun hämtar på dagis så går huvudet som en radar åt alla håll. Backkameran är inget hon reflekterar över att kolla i. Kommer nån från höger, kommer nån från vänster, kommer nån från höger. I med backen, smyger ut från parkeringen med samtidigt som mantrat fortsätter..vänster..höger..vänster..höger. Minsta pip från sensorerna och broms direkt.

Uppdaterat: 2019-02-09 16:55
mso 1000 skrev:

Cta måste vara en riktigt bra grej och speciellt om den är mindre känslig för snö ön sensorerna.

Har ännu inte fått nån felindikation på varken blis eller cta så det är nog okänsligt för snö. Både radarn och helljusautomatiken har sagt ifrån vid ett tillfälle, och tpms blir arg i slask också.

Uppdaterat: 2019-02-09 17:01

Cross traffic alert är grymt bra och sedan helst 360 kamera på det.

Uppdaterat: 2019-02-09 17:03

Om jag inte minns fel så är det Utkörningshjälp hos Skoda. Får kolla med noggrant på detta.
Backkameran är mycket bra. Använder den ofta när jag backar och framför allt i skogen.

Uppdaterat: 2019-02-09 17:59

Det kommer inte att köpas in en bil utan backkamera i min familj hädanefter. Precis som somliga här har konstaterat är det en säkerhet mot att backa över det man absolut inte vill backa över (t.ex. små barn). I övrigt kan man få en bil med backkamera som inte sitter under en lucka att visa det man vill se. Min bil har en igengrodd lins på nolltid - men den gör jag ren med en dutt på spolningen av bakrutan.

Nästa bil blir definitivt med 360 graders kamera - oslagbart (och klarsynt gnisslar tänderna).
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-02-09 18:13
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Det är det här som FXX skrev som gör Cross Traffic Alert överlägsen backkameran när man skall backa ut mellan 2 skymmande bilar.

"Cross Traffic Alert håller jag 100ggr högre än kamera när man ska backa ut. Fantastiskt bra rent ut sagt när man ska backa ut och det står en Range Rover till höger och en Q7 till vänster. Bara sticka ut arslet lite grann så börjar det tjuta om det kommer nån från sidorna som man inte ser genom bakrutorna."

Backkameran ser ju bara rakt bakåt, medans CTA ser åt sidorna. Det kan ju bara 360 graders kameran göra bättre.

Uppdaterat: 2019-02-09 20:48
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Jag gjorde missen att parkera med fronten inåt idag och när jag skulle ut var kameran bra hjälp. Jag backar rakare med speglar än med kamera så jag brukar använda speglarna när jag parkerar.

Uppdaterat: 2019-02-09 21:10
Patrik Österberg skrev:

Om jag inte minns fel så är det Utkörningshjälp hos Skoda. Får kolla med noggrant på detta.
Backkameran är mycket bra. Använder den ofta när jag backar och framför allt i skogen.

På Skoda kan man växla mellan vidvinkelsikt 90 grader och rakt bakåtsikt med linjer och styrda svängradielinjer.

Uppdaterat: 2019-02-09 21:21
skidoo1238 skrev:

Patrik Österberg wrote:Om jag inte minns fel så är det Utkörningshjälp hos Skoda. Får kolla med noggrant på detta.
Backkameran är mycket bra. Använder den ofta när jag backar och framför allt i skogen.
På Skoda kan man växla mellan vidvinkelsikt 90 grader och rakt bakåtsikt med linjer och styrda svängradielinjer.

Finns ju att ställa in Utkörningshjälp, undra vad det kan vara.?!

Uppdaterat: 2019-02-09 21:29

Personligen så har jag gärna backkamera, men viktigare är backsensorn som ljudligt talar om hur långt jag kan backa. Det är ovärderligt. Hade gärna haft 360 kamera dock, men det gick inte att beställa till min nya bil tyvärr.

Uppdaterat: 2019-02-09 21:50
- Peugeot e-208 GT 2022

Vet inte hur det är på bilar av idag, men backsensorerna på BMWn är kopplade till högtalarna i stereo, så man hör vilken sensor som varnar.

Uppdaterat: 2019-02-09 22:19
Rikard skrev:

Vet inte hur det är på bilar av idag, men backsensorerna på BMWn är kopplade till högtalarna i stereo, så man hör vilken sensor som varnar.

Jo så är det idag också. Hade jag tom. på min Seat 2013. På Volvon är ljudnivån ställbar, 0-25.

Uppdaterat: 2019-02-09 22:21

Backkameran ser jag som ett tydligt komplement till speglar, sensorer och radar. Ovärderligt att ha ett extra öga precis bakom bilen ifall något småbarn dyker upp där. Inte sitter jag och stirrar på skärmen men någon enstaka blick blir det vid backningsmanövrar.

Uppdaterat: 2019-02-09 22:30
Power to the people

Jag har Skoda Fabia som ställer inställning ljudvolym 2 st inställningar 1 a är ljudvolym 2 a är ton ljud. Ljudinställningar 2 st har reglage 1 lite ljud till 10 hög ljud både ljud och ton eller tryck symbol högtalar varningar från signalljud och tryck avstängt som 0 tyst på backljudvarning. Jag har testat ljud 1 ton och 1 vanlig ljud är lite obeghaglig ljud och ändra 10 ton och 1 vanlig ljud är ljud behaglig ljud.

Uppdaterat: 2019-02-09 22:32
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Backkamera är guld värt, både vid parkering och när man kopplar släp. Golfens backkamera är alltid ren då den sitter under emblemet på bakluckan och fälls ut när backen läggs i, samt att den visar precis var bilen slutar. Backsensorerna piper oftast för tidigt, när det fortfarande finns gott om plats.

Uppdaterat: 2019-02-11 09:51
Mr.Wheeler skrev:

Backkamera är guld värt, både vid parkering och när man kopplar släp. Golfens backkamera är alltid ren då den sitter under emblemet på bakluckan och fälls ut när backen läggs i, samt att den visar precis var bilen slutar. Backsensorerna piper oftast för tidigt, när det fortfarande finns gott om plats.

Jamen Wheeler, sensorerna skall ju pipa när du har gott om plats framför eller bakom bilen. Det är ju när pipandet övergår i en hel ton som du är nära, typ 1-2 decimeter.

Uppdaterat: 2019-02-11 10:06
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

christer_1, 1-2 decimeter är massor med plats, med backkameran handlare det om 1-2 centimeter.

Uppdaterat: 2019-02-11 11:19
Mr.Wheeler skrev:

christer_1, 1-2 decimeter är massor med plats, med backkameran handlare det om 1-2 centimeter.

Och när är 1-2 decimeter avgörande i praktiken på en parkering?

Uppdaterat: 2019-02-11 13:09
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Dåså var Utkörningshjälp en testad och den fungerar som på vovlos cross traffic. Varnar åt det hållet det kommer en bil ifrån.
Numera kommer den alltid att vara påslagen *ler*

Uppdaterat: 2019-02-11 13:23

Sen tycker ju jag att det är lite trevligare att se vad som är bakom bilen även när man backar i mörker och det är väldigt svårt med bara backspeglarna men med kameran, i alla fall i min bil, ser man riktigt hyfsat. Visst signalerar säkert också sensorerna när man närmar sig nåt hinder men annars backar man i blindo när det är mörkt... Nåja - alla får ha sin åsikt om det är tillåtet för mig att ha min.

Uppdaterat: 2019-02-11 17:06

Jag gillar backkameran. Speciellt när man ska backa till ett släp, men även annars. Min har bra vidvinkel, så jag ser bra om det kommer nån i exemplet där man står mellan två SUVar. Jag är ändå van att backa med speglarna, men just detta att se sånt som inte går att se via speglarna är guld värt med kameran. Däremot har jag aldrig gillat backsensorerna. Avskyr saker som tutar o låter i tid och otid. Dom är säkert också bra i vissa lägen, men jag föredrar en bil som håller truten. ;)

Uppdaterat: 2019-02-11 17:16

Väldigt vanligt på numera på bilparkeringar utanför affärer att folk bara går i mörkret utan att bry sig om att man börjat att backa, med cross traffic alert så är det lätt att slippa backa in kundvagnar som skjuts fram av idioter.

Uppdaterat: 2019-02-11 20:13
Rutger Jönåker skrev:

Jag gillar backkameran. Speciellt när man ska backa till ett släp, men även annars. Min har bra vidvinkel, så jag ser bra om det kommer nån i exemplet där man står mellan två SUVar. Jag är ändå van att backa med speglarna, men just detta att se sånt som inte går att se via speglarna är guld värt med kameran. Däremot har jag aldrig gillat backsensorerna. Avskyr saker som tutar o låter i tid och otid. Dom är säkert också bra i vissa lägen, men jag föredrar en bil som håller truten. ;)

Hur tycker du att sensorer eller Cross Traffic Alert skall varna då Rutger? Räcker det med ljussignaler när ögonen har fullt upp med att kolla runt bilen vid backning? Nää du Rutger, det behövs ljudsignaler också, även om dom stör dig så gör dom nytta omedelbart, om man inte är döv förstås.

Uppdaterat: 2019-02-11 21:15
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Det fattar jag väl Christer att sensorer måste låta för att varna. Jag sa bara att jag avskyr saker som tutar o låter. För mig räcker det med att titta i speglar och backkamera. Eftersom jag ser allt det tycker jag inte att tutande sensorer tillför mig något, därför avstår jag gärna dom. Men som jag skrev, dom är säkert bra i vissa lägen.

Uppdaterat: 2019-02-11 21:35

Jag håller med Christer. Om man funderar lite. Många lovordar backkameran, det är okej, men ett varningsljud får en att reagera direkt, agerar man lika snabbt av det man ser visuellt i kameran? Jämför med när man kör rakt fram och glor ut genom vindrutan hela tiden med full koncentration. Ändå tjuter det om bilen framför bromsar och man inte själv gör det. Finns det inte nån fysiologisk grej att man reagerar snabbare på ljud än ljus?

Uppdaterat: 2019-02-11 21:38

FXX - Så kan det säkert vara. Jag provkörde en Volvo och skulle backa in den intill en annan bil på ena sidan och två pelare på andra sidan. Bilen hade både backkamera och sensorer. Halvvägs in i fickan tjöt plötsligt sensorn ihållande så jag nitade tvärt, trots att inget hinder fanns i speglar eller kamera. Gick ut och tittade om nåt hinder fanns som jag inte såg, men det var tomt. Förmodligen var det pelarna jag hade intill dom skrek för... Med en svordom satte jag mig in och backade vidare.

Under färden strax innan hade samma bil larmat för vajerräcket på 2+1 vägen, fast det var ju döda vinkel varnaren. Men att det ska pipa falsklarm titt som tätt i en bil är irriterande tycker jag. Det leder bara till att jag stänger av den funktionen. Men saker utvecklas ju och kan säkert fungera bättre i nästa generation. Bra när det fungerar som det ska, men än så länge klarar jag mig bra utan.

Uppdaterat: 2019-02-11 21:53
FXX skrev:

Jag håller med Christer. Om man funderar lite. Många lovordar backkameran, det är okej, men ett varningsljud får en att reagera direkt, agerar man lika snabbt av det man ser visuellt i kameran? Jämför med när man kör rakt fram och glor ut genom vindrutan hela tiden med full koncentration. Ändå tjuter det om bilen framför bromsar och man inte själv gör det. Finns det inte nån fysiologisk grej att man reagerar snabbare på ljud än ljus?

Är det inte så att ögat iakttar en sak i taget och processar det. Med flera saker samtidigt skall det processas en efter en i hjärnan. Även om man är trögtänkt så fungera dock hjärnan ganska så snabbt.
Man har ju startpistol i alla lopp där det skall springas fort. Kunde ju lika gärna vara en semafor som startapparat.
Men jag bara tror, utan att veta exakt.
Kombinationen av kamera och tutljud är bra tycker jag, kan backa å se i kameran och speglar och höra det tutar om man i backmanövern närmar sig något med fronten när man är fokuserad på att manövrera in aktern på en trång plats i t.ex ett parkeringsgarage.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45
Guran skrev:

Kombinationen av kamera och tutljud är bra tycker jag, kan backa å se i kameran och speglar och höra det tutar om man i backmanövern närmar sig något med fronten när man är fokuserad på att manövrera in aktern på en trång plats i t.ex ett parkeringsgarage.

Jo det är klart, parkerar man ofta på extremt trånga platser så kan jag förstå att man uppskattar finessen. Nu gör jag sällan det, vilket nog kan förklara min inställning. Jag har visserligen haft ett trångt garage och nu en trång carport, men där har jag lärt mig navigera utan tut-mojar. ;)

Uppdaterat: 2019-02-11 22:08

Som när jag kör in i vårt garage med en bil med sensorer - det piper hela tiden och allt intensivare ju längre in man kommer. Så i vissa lägen är det helt klart irriterande men alla tycker ju inte lika. Och visst kan det fylla sin roll - kanske främst framtill. Bak har jag hellre backkamera.

Uppdaterat: 2019-02-11 22:29

Rutger, på min Volvo ser jag i displayen vilken sensor som piper och hur långt det är kvar.
Pi, du har väl en knapp med ett P vid växelspaken som stänger av sensorerna genom ett knapptryck som jag har på min Golf?
Guran, det är väl samma grej med analoga vs digitala instrument. Hjärnan bearbetar ett analogt instrument lättare/snabbare än ett siffra på ett digitalt. Det är därför flyplan fortfarande har analoga mätare.

Uppdaterat: 2019-02-12 05:53
FXX skrev:

Rutger, på min Volvo ser jag i displayen vilken sensor som piper och hur långt det är kvar.

Det låter ju som en bra lösning. Såg dock inget sånt i den jag provkörde, men det kan ju bero på ovana vid bilen...

Uppdaterat: 2019-02-12 07:50

På Skodan hoppar parkeringshjälpen igång när man kör långsamt och det dyker upp en massa krafs på displayen mitt i bilen. Där tittar jag förstås inte om jag håller på att parkera så ljudet får vara min guide.
KIAn startar systemet när man lägger i backen eller trycker igång det manuellt. Det är en klar fördel när det är smalt mellan snödrivorna och man kör sakta. I tjecken "hjälper" bilen till med tut och pip.

Uppdaterat: 2019-02-12 09:24

Nja på octavian så är det nog som på vag i allmänhet.

Jag har censorer fram och bak och kamera.

Och jag ser kameran som ett kompliment till sensorerna.
Och sensorerna fram och bak ställer man in den ljudvolym man vill induviduellt fram eller bak med induviduell ljudbild.
Om man vill dras radio volym ner till inställt värde eller noll.
Och såklart så tänds systemet upp när en sensor får kontakt med något fram eller bak eller sida och det börjar långsamt pipa ju närmare objektet man kommer.
Och visst är det bra att vid fickparkering kunna se på skärmen vilken sida eller sensor som är närmast ett eventuellt hinder.
Kamera och backsensorer tänds upp när backen läggs i.
En bra sak med kameran är när en sensor är diffus pga typ snö och falsklarmar vid backning då är det bra att snabb checka i kameran om det tex dykt upp ett barn eller så om den inte är tät vilket den oftast är på vintern om man inte har lucka eller spolning.
Och jag måste säga att kamera spolningen på skodan är guld och nästan till 99% ger helt klar bild och även vid snö.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-02-12 11:52
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det var inte mycket till bild du hade från den backkameran MSO.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45
Guran skrev:

Det var inte mycket till bild du hade från den backkameran MSO.

Ha ha ha ha....Ka-tjing!

Uppdaterat: 2019-02-12 12:31
Guran skrev:

Det var inte mycket till bild du hade från den backkameran MSO.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-02-12 12:51
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html