Vi Bilägares forum

Moderaterna vill lägga miljarder på att sänka bensinskatten

Moderaterna vill lägga miljarder på att sänka bensinskatten

Sänkt bensin- och dieselskatt är en av de största posterna i Moderaternas budgetmotion.

Läs hela artikeln
2021-10-04 12:23

Kommentarer

Gött

2021-10-04 12:30

Att sänka drivmedelsskatten, är väl som att svära i kyrkan för pk-etablissemanget...

2021-10-04 12:35

Man kan ju fråga sig ett par saker i o m detta förslag...
* Var finns besparingarna för att kunna göra denna sänkning - d v s vilka andra kostnader kommer att öka ? Och vilka kommer att drabbas av detta ?
* Är inte detta att ge oljeindustrin en möjlighet till lite extra marginaler för man kan misstänka att det inom inte alltför lång tid ändå kommer att innebära högre pris "på pumpen" bara för att det finns en möjlighet till detta...
Är absolut inte emot ett lägre bensinpris men man bör nog fundera lite längre än vad näsan räcker avseende var dessa pengar skall komma ifrån...
Det är alltid lätta att lova saker som man inte behöver infria direkt. Och glöm inte den s k trafikförsäkrings-skatten och vem som införde den...

Uppdaterat: 2021-10-04 12:57

Läste igår att vi har den näst dyraste dieseln i världen efter Hong Kong. Det finns nog utrymme till att sänka skatten utan att oljeindustrin tar ut extra marginaler.

I mitt hemland så har momsen tagits bort och skatten sänkts på drivmedel pga Covid och det har inte resulterat i några höjningar i pris på bränslet från oljebolagen jämfört med grannländerna som inte gick samma väg.

Uppdaterat: 2021-10-04 13:13

Är lite inne på Pi:s frågeställning, hur är det tänkt att finansieras?

2021-10-04 13:25

Apex
Tittar man på bensinpriset så är vi inte dyrast i EU. Norge, Nederländerna, Finland har dyrare. Flera ligger nära svenska bensinpriset.

2021-10-04 13:28
Axa skrev:

Apex
Tittar man på bensinpriset så är vi inte dyrast i EU. Norge, Nederländerna, Finland har dyrare. Flera ligger nära svenska bensinpriset.

Norge har i stort sett alltid tuff konkurrens mellan bolagen.
Jag tankade diesel där för två veckor sedan 15,30kr/l har varit nere på knappt 14kr som lägst under september.
Bensin nån krona dyrare

2021-10-04 13:36
Guran

Det här är väl valfläsk lik det som kommer från alla håll i dessa tider.
Moderaterna ser en chans att nå ut till landsbygden där man röstar rött, det är sen gammalt liksom.
Man blir ju inte lika drabbad av alla tokigheter de röd-gröna pysslar med på landet som i storstaden, så rösta rött känns säkert.
Men när man snart inte kan tanka bilen för att ta sig nån stans, vilket är en förutsättning för att bo lantligt, så kanske de blåa kan ta några röster.

2021-10-04 13:49

Apex
Jag undrar ifall det är samma debatt i övriga länder som i Sverige vad gäller bränslepriser. I Norge har det väl varit debatt kring norska oljan.
Har inte läst något om att finnar eller holländare protesterar mot bränslepriser.

Tror dock att det blir svårt för M att locka nya väljare med det här valfläsket.

2021-10-04 14:09
Axa skrev:

Apex
Jag undrar ifall det är samma debatt i övriga länder som i Sverige vad gäller bränslepriser. I Norge har det väl varit debatt kring norska oljan.
Har inte läst något om att finnar eller holländare protesterar mot bränslepriser.
Tror dock att det blir svårt för M att locka nya väljare med det här valfläsket.

Jo då Holländare vet jag protesterar, har släkt där. Sen är det lite skevt att jämföra lilla, trånga och platta Holland med sin kollektiva infrastruktur(och sina förutsättningar för kollektivtrafik) med det i jämförelse gigantiska Sverige.

Dom kan säkert locka några väljare men jag tror inte att det blir någon sänkning. Så länge miljötalibanerna får under 4% vid nästa val så är jag nöjd. Jag hade betalat 25kr/litern för att slippa dom.

Uppdaterat: 2021-10-04 14:56

Det är uppenbart att många av er helt har missat syftet med de svenska bränsleskatterna.

Det som Riksdagen har klubbat igenom är att vägtrafiken skall betala sina samhällsekonomiska marginalkostnader, och då via trängselskatter, bränsleskatter som via högre försäkringspremier.
Det är denna utgångspunkt som alltid har varit aktuell, och som det också finns ett samhällsekonomisk stöd för.

Ifråga om den rent fiskala delen av bränsleskatterna är det en helt annan diskussion. Det må ha blivit en kassako för staten - som också varit föremål för utredningar nu när elbilarna slår igenom (så att statens inkomster minskar). Men det är alltså fortfarande inte den statsfinansiella intäkten som är av intresse i en sådan här diskussion.

Vad som nu har inträffat på senare år är att vi haft ett extremistparti i regeringsställning som har som mål att strypa transporterna i samhället. Ja, man har faktiskt en vision att montera ned stora delar av den välfärd som det tagit generationer att bygga upp.

För att nå dit arbetar man på flera fronter. Transporterna är en, energipriserna en annan. Investeringar en tredje. Dagens bränsleskatter är högre än vad regeringens eget utredningsorgan (VTI) kommer fram till, vilket alltså strider mot hela teoribildningen inom området.

Kommer staten att förlora på att vi kör mer bil?

Nej, den kommer tvärtom stå som vinnare eftersom lägre bränslepriser och transportpriser är en avgörande faktor för både företagande, produktion som investeringar. Med effektiva transporter skapar man möjlighet för ekonomin att växa. Då ökar man skattebasen och staten får in sina pengar i alla fall.

För den offentliga ekonomin är det givetvis bättre att folk har ett arbete att gå till än att de sitter hemma och går på bidrag? Eller?

MVH AL

Uppdaterat: 2021-10-04 15:55
Scio me nihil scire.

Det luktar populism och vidbränt valfläsk. Sveriges riksdag har krav på sig att minska utsläppen i enlighet med ingångna klimatavtal, visst kan man bryta mot dem men det är sannolikt ingen bra modell för framtida internationella avtal. Att som AL beskylla Miljöpartiet för allt som defacto är ett pytteparti är att "inte se skogen för alla träd". Sverige är ett mycket skickligt land att ställa om inför strukturomvandlingar till exempel teko, varv, elektronikindustri. Vi kommer klara omställningen även denna gång och gå stärkta ur den.

2021-10-04 20:48

Skatten ska sänkas med det dubbla - minst.

2021-10-04 21:27
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
J.L skrev:

Det luktar populism och vidbränt valfläsk. Sveriges riksdag har krav på sig att minska utsläppen i enlighet med ingångna klimatavtal, visst kan man bryta mot dem men det är sannolikt ingen bra modell för framtida internationella avtal. Att som AL beskylla Miljöpartiet för allt som defacto är ett pytteparti är att "inte se skogen för alla träd". Sverige är ett mycket skickligt land att ställa om inför strukturomvandlingar till exempel teko, varv, elektronikindustri. Vi kommer klara omställningen även denna gång och gå stärkta ur den.

Jag kan enbart redovisa fakta och de säger att skatterna på bränslet ligger högre än de externa kostnaderna - koldioxidfaktorn inkluderad (vars syfte är meningslöst men nu skall ju Sverige bekämpa global uppvärmning med lokala fanatikeråtgärder - det har ju visat sig supereffektivt hittills där världens utsläpp ökat med 30% på bara 20 år - trots alla fina svenska skatter).

Sanningen är alltså att svensk extremism inte har någon som helst effekt.

Angående avtal så finns det i skrivande stund bara två länder i världen som klarar det. Och det är Sverige och Schweiz. Resten av världens länder gör i princip ingenting, eftersom avtalet inte är bindande utan enbart ett politiskt verk för att stilla en lättledd publik. Så vem eller vilka som ägnar sig åt populism torde vara tämligen uppenbart.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-10-04 21:54
Scio me nihil scire.
A.L skrev:

J.L skrev:
Det luktar populism och vidbränt valfläsk. Sveriges riksdag har krav på sig att minska utsläppen i enlighet med ingångna klimatavtal, visst kan man bryta mot dem men det är sannolikt ingen bra modell för framtida internationella avtal. Att som AL beskylla Miljöpartiet för allt som defacto är ett pytteparti är att "inte se skogen för alla träd". Sverige är ett mycket skickligt land att ställa om inför strukturomvandlingar till exempel teko, varv, elektronikindustri. Vi kommer klara omställningen även denna gång och gå stärkta ur den.

Jag kan enbart redovisa fakta och de säger att skatterna på bränslet ligger högre än de externa kostnaderna - koldioxidfaktorn inkluderad (vars syfte är meningslöst men nu skall ju Sverige bekämpa global uppvärmning med lokala fanatikeråtgärder - det har ju visat sig supereffektivt hittills där världens utsläpp ökat med 30% på bara 20 år - trots alla fina svenska skatter).
Sanningen är alltså att svensk extremism inte har någon som helst effekt.
Angående avtal så finns det i skrivande stund bara två länder i världen som klarar det. Och det är Sverige och Schweiz. Resten av världens länder gör i princip ingenting, eftersom avtalet inte är bindande utan enbart ett politiskt verk för att stilla en lättledd publik. Så vem eller vilka som ägnar sig åt populism torde vara tämligen uppenbart.
MVH AL

+1

2021-10-04 23:18

En snabb googling av David Kihlberg, visade att han inte är nykter nog att delta i dessa debatter. Naturskyddsföreninen i sig känns som en lite som att fråga VD:n för BP va hen tycker.

Klart skatterna skall sänkas, det är lite märkligt när det där skatt, statliga avgifter+ skatt på dem, ytterligare skatter och sedan moms på hela kalaset. Skatt på skatt på skatt på skatt på skatt, vidare vill vissa partier har en indexuppräkning på 2,% årligen, galet är vad det är. 70% av bensinpriset är skatt, och skatten ökar hela tiden, när priset ökar.

Råoljepriset går upp 5 öre, skatterna 50 öre. Sänk skatten och fimpa bidragen till Afghanistan som är 2,5 miljarder högre än vad bensinskatter totalt ger.

2021-10-05 11:21
A.L skrev:

J.L skrev:
Det luktar populism och vidbränt valfläsk. Sveriges riksdag har krav på sig att minska utsläppen i enlighet med ingångna klimatavtal, visst kan man bryta mot dem men det är sannolikt ingen bra modell för framtida internationella avtal. Att som AL beskylla Miljöpartiet för allt som defacto är ett pytteparti är att "inte se skogen för alla träd". Sverige är ett mycket skickligt land att ställa om inför strukturomvandlingar till exempel teko, varv, elektronikindustri. Vi kommer klara omställningen även denna gång och gå stärkta ur den.

Jag kan enbart redovisa fakta och de säger att skatterna på bränslet ligger högre än de externa kostnaderna - koldioxidfaktorn inkluderad (vars syfte är meningslöst men nu skall ju Sverige bekämpa global uppvärmning med lokala fanatikeråtgärder - det har ju visat sig supereffektivt hittills där världens utsläpp ökat med 30% på bara 20 år - trots alla fina svenska skatter).
Sanningen är alltså att svensk extremism inte har någon som helst effekt.
Angående avtal så finns det i skrivande stund bara två länder i världen som klarar det. Och det är Sverige och Schweiz. Resten av världens länder gör i princip ingenting, eftersom avtalet inte är bindande utan enbart ett politiskt verk för att stilla en lättledd publik. Så vem eller vilka som ägnar sig åt populism torde vara tämligen uppenbart.
MVH AL

Du satte orden på mina tankar.

2021-10-05 12:23

Moderaterna och KD lovade detta 2006. Vad hände? Jo, tvärtom så höjde de skatten och tvingade mackar att sälja etanol (vilket gjorde att många fick lägga ner). Sen lovade de detta 2010, 2014, 2018… jaha… nu är det alltså dags igen. Just ja, snart val.

Själv skrattar jag gott varje gång jag ser vad det kostar att tanka och folk står i snålblåsten och grimaserar. Både jag o frugan kör enbart på el och bilen är alltid laddad när jag ska iväg.

2021-10-05 12:48
lsoderlund skrev:

En snabb googling av David Kihlberg, visade att han inte är nykter nog att delta i dessa debatter. Naturskyddsföreninen i sig känns som en lite som att fråga VD:n för BP va hen tycker.
Klart skatterna skall sänkas, det är lite märkligt när det där skatt, statliga avgifter+ skatt på dem, ytterligare skatter och sedan moms på hela kalaset. Skatt på skatt på skatt på skatt på skatt, vidare vill vissa partier har en indexuppräkning på 2,% årligen, galet är vad det är. 70% av bensinpriset är skatt, och skatten ökar hela tiden, när priset ökar.
Råoljepriset går upp 5 öre, skatterna 50 öre. Sänk skatten och fimpa bidragen till Afghanistan som är 2,5 miljarder högre än vad bensinskatter totalt ger.

Gnäll. Gnäll. Räkna på vad alla utsläpp kostar. Folk i städerna får hjärnskador, diagnoser, genusproblematik, cancer, översvämmade källare och allt möjligt. Sen ska de ha sjukpenning, assistenter, sjukvård, tandvård, och bidrag och fan vet allt.

Vem ska betala för era utsläpp om det inte beskattas på bensinen? Va? Ska jag som hederlig, skattebetalande och arbetsför medborgare med elbil behöva hålla på o ge er ännu fler subventioner och bidrag för att ni ska få fortsätta sprida ut skit ända ut i hela atmosfären? Glöm det.

Vill man grisa ner för andra ska man också betala för det ur sin egen plånbok.

Uppdaterat: 2021-10-05 13:30
Leffe81 skrev:

Moderaterna och KD lovade detta 2006. Vad hände? Jo, tvärtom så höjde de skatten och tvingade mackar att sälja etanol (vilket gjorde att många fick lägga ner). Sen lovade de detta 2010, 2014, 2018… jaha… nu är det alltså dags igen. Just ja, snart val.
Själv skrattar jag gott varje gång jag ser vad det kostar att tanka och folk står i snålblåsten och grimaserar. Både jag o frugan kör enbart på el och bilen är alltid laddad när jag ska iväg.

Grattis

2021-10-05 14:24
Leffe81 skrev:

lsoderlund skrev:
En snabb googling av David Kihlberg, visade att han inte är nykter nog att delta i dessa debatter. Naturskyddsföreninen i sig känns som en lite som att fråga VD:n för BP va hen tycker.
Klart skatterna skall sänkas, det är lite märkligt när det där skatt, statliga avgifter+ skatt på dem, ytterligare skatter och sedan moms på hela kalaset. Skatt på skatt på skatt på skatt på skatt, vidare vill vissa partier har en indexuppräkning på 2,% årligen, galet är vad det är. 70% av bensinpriset är skatt, och skatten ökar hela tiden, när priset ökar.
Råoljepriset går upp 5 öre, skatterna 50 öre. Sänk skatten och fimpa bidragen till Afghanistan som är 2,5 miljarder högre än vad bensinskatter totalt ger.

Gnäll. Gnäll. Räkna på vad alla utsläpp kostar. Folk i städerna får hjärnskador, diagnoser, genusproblematik, cancer, översvämmade källare och allt möjligt. Sen ska de ha sjukpenning, assistenter, sjukvård, tandvård, och bidrag och fan vet allt.
Vem ska betala för era utsläpp om det inte beskattas på bensinen? Va? Ska jag som hederlig, skattebetalande och arbetsför medborgare med elbil behöva hålla på o ge er ännu fler subventioner och bidrag för att ni ska få fortsätta sprida ut skit ända ut i hela atmosfären? Glöm det.
Vill man grisa ner för andra ska man också betala för det ur sin egen plånbok.

Bilister betalar för mycket mer än de grisar ner i dagsläget

2021-10-05 14:24
Apex skrev:

Leffe81 skrev:
lsoderlund skrev:
En snabb googling av David Kihlberg, visade att han inte är nykter nog att delta i dessa debatter. Naturskyddsföreninen i sig känns som en lite som att fråga VD:n för BP va hen tycker.
Klart skatterna skall sänkas, det är lite märkligt när det där skatt, statliga avgifter+ skatt på dem, ytterligare skatter och sedan moms på hela kalaset. Skatt på skatt på skatt på skatt på skatt, vidare vill vissa partier har en indexuppräkning på 2,% årligen, galet är vad det är. 70% av bensinpriset är skatt, och skatten ökar hela tiden, när priset ökar.
Råoljepriset går upp 5 öre, skatterna 50 öre. Sänk skatten och fimpa bidragen till Afghanistan som är 2,5 miljarder högre än vad bensinskatter totalt ger.
Gnäll. Gnäll. Räkna på vad alla utsläpp kostar. Folk i städerna får hjärnskador, diagnoser, genusproblematik, cancer, översvämmade källare och allt möjligt. Sen ska de ha sjukpenning, assistenter, sjukvård, tandvård, och bidrag och fan vet allt.
Vem ska betala för era utsläpp om det inte beskattas på bensinen? Va? Ska jag som hederlig, skattebetalande och arbetsför medborgare med elbil behöva hålla på o ge er ännu fler subventioner och bidrag för att ni ska få fortsätta sprida ut skit ända ut i hela atmosfären? Glöm det.
Vill man grisa ner för andra ska man också betala för det ur sin egen plånbok.

Bilister betalar för mycket mer än de grisar ner i dagsläget

Ja, en del gör förstås det. Men det beror förstås på vilka bilister du menar, körstil, typ av fordon, typ av bränsle, körsträckor, mm. En del betalar för sig och kniper igen och det är helt okej. En del vägrar och gnäller loss. Det är inte helt okej.

2021-10-05 14:45

Leffe81: Trafikens externa kostnader är redan återfakturerade till bilisterna och bränslepumpen med råge. I snitt ligger skatten i alla fall 40% över de problem som du exemplifierar (se Samkostmodellen från VTI).

Dock är det alldeles sant att en del resor inte är det, dit hör tung trafik samt resor i trängsel i Stockholm (och i viss mån Göteborg).

Men den typen av problematik kommer man inte åt med bränsleskatter utan via trängselavgifter.

Vad gäller översvämningar i källare och gud vet vad är jag mycket nyfiken på att läsa i vilken grad dessa problem stoppas av svenska koldioxidskatter. Rör det sig om 1, 2 eller 5%?

Sanningen är att det inte finns en enda kotte som kan visa på några sådana effekter, kopplat till en rad mekanismer som finns inbyggda i klimatsystemet.

MVH AL

2021-10-05 15:50
Scio me nihil scire.
A.L skrev:

Leffe81: Trafikens externa kostnader är redan återfakturerade till bilisterna och bränslepumpen med råge. I snitt ligger skatten i alla fall 40% över de problem som du exemplifierar (se Samkostmodellen från VTI).
Dock är det alldeles sant att en del resor inte är det, dit hör tung trafik samt resor i trängsel i Stockholm (och i viss mån Göteborg).
Men den typen av problematik kommer man inte åt med bränsleskatter utan via trängselavgifter.
Vad gäller översvämningar i källare och gud vet vad är jag mycket nyfiken på att läsa i vilken grad dessa problem stoppas av svenska koldioxidskatter. Rör det sig om 1, 2 eller 5%?
Sanningen är att det inte finns en enda kotte som kan visa på några sådana effekter, kopplat till en rad mekanismer som finns inbyggda i klimatsystemet.
MVH AL

Vi elbilister är också bilister. När jag körde fossilt var jag beredd att betala för lyxen utan att gnälla. Nu för tiden vill jag slippa onödiga kostnader och bespara annat folk onödigt lidande så då kör jag på el istället. Då slipper jag en massa kostnader tack vare det. Men nu ska ni ändå pracka på mig en massa av dessa kostnader trots att jag lever mitt liv utan att gasa sönder barns hjärnor.

Vad tror du verkliga kostnaderna är för att varenda unge idag blir långsam och trög? Det behöver man inte vara hjärnforskare för att upptäcka. Jag orkar inte räkna på det tyvärr men det är troligen rätt stora miljardbelopp enbart detta.

Här har du en artikel att sitta och studera om varför dagens ungdom är så långsam och trög. Ungarnas hjärnor blir förstås skadade av alla dessa avgaser:

https://journals.plos.org/plosmedicine/article?id=10.1371%2Fjournal.pmed.1001792

Uppdaterat: 2021-10-05 21:16

Ja nåväl, de sambanden är fortfarande inte relevanta för svensk trafikmiljö, så det har Leo missuppfattat. För jag antar att det är Leo som är i farten nu igen - fast klädd i nya kläder.

Däremot är det sant att elbilarna fyller en funktion inne i tätort med avsikt på lokala utsläpp. Dock skall man inte blanda ihop utländska resultat med de svenska - som Leo tyvärr så ofta gör. Därutöver är det inte frågan om "varenda unge". Riktigt så fungerar inte medicinska data. Några miljardbelopp är det förstås inte heller frågan om. Det är ett grundlöst påstående.

Men räkna gärna och redovisa dina beräkningar. Inte axplock - utan hela beräkningen - så kan vi diskutera utifrån det.

Dock är det sant att dagens ungdomar och även yngre medelåders tappar i IQ., något som vi inte minst ser i "Greta"-generationen. Personligen tror jag att helt enkelt är för lata för att träna upp sina matematiska förmågor, vilket vi just ser i och med de fallande skolresultaten i matematik.

https://www.nbcnews.com/think/opinion/iq-rates-are-dropping-many-developed-countries-doesn-t-bode-ncna1008576

Vill man lära sig mer om trafikens externa kostnader kan man studera VTI samkost. Där ingår också beräkningar för hälsopåverkan - i de fall där det finns något att utgå från.

Hänvisning till irrelevanta studier gjorda i en annan miljö och baserat på mätdata som ligger tiotals punkter från de svenska är dock inget sakligt argument för att höja bensinskatterna. Tror man det har man dessvärre vare sig läst rapporten man själv hänvisar till, eller bränsleskatternas funktion.

MVH AL

2021-10-05 21:34
Scio me nihil scire.
A.L skrev:

Ja nåväl, de sambanden är fortfarande inte relevanta för svensk trafikmiljö, så det har Leo missuppfattat. För jag antar att det är Leo som är i farten nu igen - fast klädd i nya kläder.
Däremot är det sant att elbilarna fyller en funktion inne i tätort med avsikt på lokala utsläpp. Dock skall man inte blanda ihop utländska resultat med de svenska - som Leo tyvärr så ofta gör. Därutöver är det inte frågan om "varenda unge". Riktigt så fungerar inte medicinska data. Några miljardbelopp är det förstås inte heller frågan om. Det är ett grundlöst påstående.
Men räkna gärna och redovisa dina beräkningar. Inte axplock - utan hela beräkningen - så kan vi diskutera utifrån det.
Dock är det sant att dagens ungdomar och även yngre medelåders tappar i IQ., något som vi inte minst ser i "Greta"-generationen. Personligen tror jag att helt enkelt är för lata för att träna upp sina matematiska förmågor, vilket vi just ser i och med de fallande skolresultaten i matematik.
https://www.nbcnews.com/think/opinion/iq-rates-are-dropping-many-developed-countries-doesn-t-bode-ncna1008576
Vill man lära sig mer om trafikens externa kostnader kan man studera VTI samkost. Där ingår också beräkningar för hälsopåverkan - i de fall där det finns något att utgå från.
Hänvisning till irrelevanta studier gjorda i en annan miljö och baserat på mätdata som ligger tiotals punkter från de svenska är dock inget sakligt argument för att höja bensinskatterna. Tror man det har man dessvärre vare sig läst rapporten man själv hänvisar till, eller bränsleskatternas funktion.
MVH AL

Du får tycka, beräkna och tänka vad du vill. Men försök att läsa vad det står innan du vräker ur dig det ena och det andra påståendet. Här diskuteras inte om att höja några skatter. Jag diskuterar om att det inte ska sänkas några fler skatter på fossila bränslen för de pengarna lär väl tas från någon annans plånbok, möjligtvis min eftersom jag inte tillhör dem som sitter på flashiga södermalmskonditorier utan snarare de som får lov att fika med familjen på Biltemas café. Jag skaffade elbil för att slippa skatt, inte för att behöva betala andras skatt. Men sen höjde de ju förresten skatten på fossila bränslen sist de lovade att minska skatten. Politiker brukar göra tvärtom. Det kanske de förhoppningsvis även denna gång. Så länge de inte sätter käppar i hjulen på mitt elbils liv så gärna för mig.

Uppdaterat: 2021-10-05 22:11

Och med det inlägget visar du att du inte känner till varför det finns skatt på fossila bränslen.

Det är kopplat till de negativa externa effekterna, dit utsläpp räknas.

Andra exempel på dolda kostnader är olyckor, vägslitage och trängsel samt intrång i när och kulturmiljöer.

Slår man ihop summan av dessa kostnader och jämför mot bränsleskatten så får man fram ett mått som brukar kallas för internaliseringsgrad. I fallet fossila bilar är det då visat att deras resor är för dyra, kontra marginalkostnaden (Och därmed internaliseringsgrad)

I fallet elbilar gäller motsatsen. Även en elbil ger negativ påverkan på tredje part. Den skapar trängsel, den sliter på vägarna, den har en olyckskostnad. Dessutom bidrar den också till ökade partikelkoncentrationer i tätort som också ger en negativ hälsopåverkan (om än i väldigt ringa omfattning). Kostnader som elbilisten förstås skall betala.

Notera också att det inte är statens kostnader som vi pratar om utan samhällets. Statens budget är ett helt annat resonemang.

Alltså:

Fossila moderna bilar bör få sina bränsleskatter sänkta. Ungefär med 40 procent.

Elbilisterna bör få skatter pålagda, företrädesvis via separata kilometeravgifter.

På så vis når bilismen sitt optimum, vilket inte är fallet idag där elbilisterna skickar räkningen för både bilinköp som drift till oss andra.

En inkorrekt prissättning således som i slutändan både är kontraproduktiv som ineffektiv.

MVH AL

2021-10-05 23:34
Scio me nihil scire.
A.L skrev:

Och med det inlägget visar du att du inte känner till varför det finns skatt på fossila bränslen.
Det är kopplat till de negativa externa effekterna, dit utsläpp räknas.
Andra exempel på dolda kostnader är olyckor, vägslitage och trängsel samt intrång i när och kulturmiljöer.
Slår man ihop summan av dessa kostnader och jämför mot bränsleskatten så får man fram ett mått som brukar kallas för internaliseringsgrad. I fallet fossila bilar är det då visat att deras resor är för dyra, kontra marginalkostnaden (Och därmed internaliseringsgrad)
I fallet elbilar gäller motsatsen. Även en elbil ger negativ påverkan på tredje part. Den skapar trängsel, den sliter på vägarna, den har en olyckskostnad. Dessutom bidrar den också till ökade partikelkoncentrationer i tätort som också ger en negativ hälsopåverkan (om än i väldigt ringa omfattning). Kostnader som elbilisten förstås skall betala.
Notera också att det inte är statens kostnader som vi pratar om utan samhällets. Statens budget är ett helt annat resonemang.
Alltså:
Fossila moderna bilar bör få sina bränsleskatter sänkta. Ungefär med 40 procent.
Elbilisterna bör få skatter pålagda, företrädesvis via separata kilometeravgifter.
På så vis når bilismen sitt optimum, vilket inte är fallet idag där elbilisterna skickar räkningen för både bilinköp som drift till oss andra.
En inkorrekt prissättning således som i slutändan både är kontraproduktiv som ineffektiv.
MVH AL

Om jag stoppar i sladden till min elbil från välvilliga grannes solceller - hur kan det vara kostsamt för någon annan? Istället vill du att jag ska importera gammalt fossilt bränsle från nån okänd oljeshejk borta i mellanöstern som troligen sitter och sponsrar talibaner och annat.

Nej. Dina så kallade beräkningar kan du ju ta o stoppa i papperskorgen. Det står ju i alla fall på min fordonsskatt för elbilarna: ”Koldioxidbaserad fordonsskatt: 0 kr”. Vad innebär det då tror du?

Det här inlägget visar ingenting annat än att du sitter och propagerar för att höja skatten för en hederlig, arbetsför och oskyldig elbilsägare som du själv påstår ”ger ringa hälsopåverkan” på andra. Samtidigt vill du belöna fossilt bränsle som du själv medger gör alla dagens ungar trögare och långsammare i sitt tänkande.

Höja skatten för den medborgare som med sin surt förvärvade och alldeles för ynkliga men fullt skattade lön och som ändå försöker göra rätt efter konstens alla regler och sänka skatten för de som importerar något dom förstör samhällsekonomi, barn och ungdom. Tack ska du ha, men jag betalar redan tillräckligt med skatt.

Det är ju bra att du talar klarspråk mellan raderna i alla fall.

Uppdaterat: 2021-10-06 00:36
Leffe81 skrev:

Om jag stoppar i sladden till min elbil från välvilliga grannes solceller - hur kan det vara kostsamt för någon annan?

Det är inte kostnaden som uppstår när man tankar (bil eller elbil) utan de merkostnader som genereras när man väljer att köra bilen. Inom litteraturen brukar man kalla det för en marginalkostnad, och det är också denna som svensk beskattning bygger på (med utgångspunkt i externaliteter).

Leffe81 skrev:

Nej. Dina så kallade beräkningar kan du ju ta o stoppa i papperskorgen. Det står ju i alla fall på min fordonsskatt för elbilarna: ”Koldioxidbaserad fordonsskatt: 0 kr”. Vad innebär det då tror du?

Beräkningarna är inte mina utan härstammar från Väg- och Trafikforskningsinstitutet som är regeringens ansvariga utredare inom området. Och de räknar inte på fordonsskatten utan bränsleskatterna.

Leffe81 skrev:

Det här inlägget visar ingenting annat än att du sitter och propagerar för att höja skatten för en hederlig, arbetsför och oskyldig elbilsägare som du själv påstår ”ger ringa hälsopåverkan” på andra. Samtidigt vill du belöna fossilt bränsle som du själv medger gör alla dagens ungar trögare och långsammare i sitt tänkande.

Jag argumenterar för att vägtrafiken skall stå för sina samhällsekonomiska kostnader. Ett beslut som fattades redan år 1988 av Sveriges riksdag. Det betyder att en del av resorna med fossilbil skall göras billigare, medan elbilarna skall betala mer. Vad gäller tänkandet har du nog missat att läsa din egen länk, eller så måhända själv bott i en vägtunnel i centrala Barcelona där koncentrationerna möjligen kan komma i närheten av de som förekommer i studien? Om du dessutom läser studien så hittar du effekter som också kan kopplas till elbilarnas framfart - men åter - långt ifrån de nivåer som man hittar i Sverige eller Barcelona.

Leffe81 skrev:

Höja skatten för den medborgare som med sin surt förvärvade och alldeles för ynkliga men fullt skattade lön och som ändå försöker göra rätt efter konstens alla regler och sänka skatten för de som importerar något dom förstör samhällsekonomi, barn och ungdom. Tack ska du ha, men jag betalar redan tillräckligt med skatt. Det är ju bra att du talar klarspråk mellan raderna i alla fall.

Att elbilen har positiva fördelar i storstäderna med avsikt på en del luftföroreningar innebär inte att den helt undgår betalningsansvar för de externaliteter som den orsakar. Dit hör vägslitage (och slitagepartiklar som påverkar barn och ungdomar och andra grupper extra negativt), trängsel, intrång i när och kulturmiljöer samt trafikolyckor. Detta skall givetvis elbilen betala, på precis samma sätt som fossilbilen står för det idag. Jag kan inte riktigt se logiken i resonemanget att på förmiddagen argumentera för att bränslet skall bli dyrare (med motiv som att det ger negativ påverkan på tredje part) för att på eftermiddagen fäkta emot att denna egenskap också skall omfatta samtliga av de fordon på marknaden som orsakar negativa externa effekter. Resonemanget innebär i sig att ni säger emot er själva, inser du det?

MVH AL

2021-10-06 13:22
Scio me nihil scire.

AL;

Lite förvirrande är det när du skriver att elbilen har så många positiva fördelar och inte släpper ut avgaser och skit, men samtidigt tycker du inte att det räcker med att jag redan betalar min elfaktura så som du betalar din faktura på bensin? Trots att min elbil är så bra för alla på jorden och din bil är dålig för alla på jorden så vill du att jag ska betala mycket mer än dig. Rätt roligt resonemang faktiskt.

Här gör man sitt bästa. ICA Maxi dom bjuder mig på gratis el vid sin parkering och där står det ett stort ”TACK för att du laddar med el och räddar världen!”. Trots att jag gör det mest för egen skull men visst om jag räddar världen på köpet så. Det där ”TACK” tycker jag är det minsta du ska kunna bjuda mig på.

Men vet du vad jag tror. Du är avundsjuk att du slösar pengar varje dag medan jag sparar pengar varje dag. Men du. Jag köpte ju mina begagnade elbilar med lånade pengar. Det var nämligen lönsammare för mig att göra så än att fortsätta att sponsra Putin och oljeschejker i mellanöstern. Istället för att slänga pengar på utländskt bränsle så amorterar jag tillbaka till mig själv.

Om du kör lika mycket som jag och är lika beroende av bil som jag då kan du nog sluta gnälla och istället göra samma sak så har vi ju löst problemet.

Uppdaterat: 2021-10-06 18:15

Nu är ju inte elfakturan tänkt att korrigera de negativa externa effekterna, lika lite som att oljepriset speglar den verkliga samhällskostnaden. Det är också där problemet ligger.

I fallet fossila bilar har man valt att återföra de externa kostnaderna tillbaka till bilisten via bränslet. På så vis korrigerar individen själv sin körning mot den samhällsekonomiskt optimala nivån. Detta gäller oavsett man tankar fossil energi, eller el i vägguttaget. Skillnaden ligger i storleken på de externa kostnaderna. De är - såvitt man idag känner till - högre hos de fossila bilarna. Anledningen till det är utsläppen. Eftersom den fossila bilen har högre externa kostnader skall den därför också betala mer än vad en elbil skall göra, så långt har du förstått saken rätt.

Problemet som vi har idag är dock att den fossila bilen betalar för mycket (kontra de externa kostnaderna) och att elbilen inte betalar något alls - trots att den ger upphov till sämre välfärd för tredje part. För att bilistkalkylen skall gå på ett ut behöver därför bränsleskatterna sänkas (i paritet med de externa kostnaderna) medan elbilen behöver betala mer (också i paritet med de externa kostnaderna). Det är väl kilometeravgifter som ligger närmast tillands för att även elbilisten skall betala det han eller hon verkligen kostar - istället för att skicka räkningen vidare till andra.

Notera sedan att trängseln sedan ligger utanförresonemanget om bränsleskatter. Även en elbil betalar trängselskatt - eftersom den tar upp motsvarande utrymme som en vanlig fossilbil.

Så du har helt rätt i att elbilen skall och bör vara billigare att köra än den genomsnittliga fossilbilen. Den skall dock inte vara för billig - såsom är fallet idag. När den är för billig uppstår ett överutnyttjande som innebär ett slöseri.

Angående vad jag själv kör tänker jag byta min nuvarande Volvo V90 mot en Tesla när kontraktet på Volvon går ut. Jag har dock valt att förlänga det nu på ett år till eftersom Tesla inte kan få fram några bilar inom överskådlig tid. Men även när jag kör Tesla så skall jag förstås betala mina verkliga kostnader, vare sig mer (som i fallet fossilbil) - eller mindre (som i fallet elbil).

Och någon värld kommer inte att gå under, och ännu mindre räddas kopplat till en högre frekvens av elbilar. Det har du tyvärr fått om bakfoten. Men det är en annan frågeställning.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-10-06 18:46
Scio me nihil scire.

Ja. Men nu var det ICA Maxi-ägaren som tackade och menade att jag räddade världen eller nåt sånt. Inte jag. De tackade och bjussade mig på el och jag svarade med att gå in och handla hos dom under tiden. Tjänster och gentjänster du vet.

Ja, jag tänkte väl att det var viss avundsjuka inblandat. Du leasar en dyr bil idag som smutsar ner och vill sen köpa en Tesla som är vänlig mot plånboken men kostar en miljon. Först när leasingkontraktet på Volvon går ut. Och påstår sen när du betalat en miljon så vill du betala ännu mer för att få åka runt i denna bil som du ska skaffa för att du tycker den är för billig att köra med? I mina öron låter det som ditt resonemang brister på en del punkter och det låter även som att du är ute och nöjesåker alldeles i onödan. Ska jag betala för detta menar du?! Har du inte råd så kan du ta buss eller cykel tycker jag. För vill du glida omkring med din hyrda stadsjeep för att imponera på brudar men är samtidigt inte beredd inte betala ur egen plånbok för vad det kostar utan vill att jag ska betala för kalaset? Dummaste jag hört på länge. Så korkad är jag inte. Det är allt du som borde fortsätta betala den skatt du betalar och inte jag som mest bara försöker ta mig fram och tillbaka till jobbet för att genomföra gammalt hederligt arbete och göra rätt för mig.

Uppdaterat: 2021-10-06 20:03

Ja ja Uno, jätteroligt.

Men för att konkretisera. Det finns inga motiv att subventionera vare sig elbilar, stadsjeepar, kollektivtrafik eller ens cyklar.

Varje resa skall stå för sina egna kostnader, svårare än så är det inte.

Och det betyder att elbilarna skall bli dyrare medan fossilbilarna skall bli billigare. Kollektivtrafiken skall också den få ett högre pris.

MVH AL

2021-10-06 20:14
Scio me nihil scire.

Det låter enkelt. Men om nu ”varje resa skall stå för egna kostnader” så blir det vansinnigt dyrt för dig.

Ditt resonemang är i grunden enkelt för dig, men helt obegripligt för en annan som ska betala åt dig. Du vill att alla vi andra trafikanter ska betala mycket högre skatt bara för att du ska kunna prenumerera på en dyr lyx-Volvo med extra törstig förbränningsmotor, något som du varken behöver ha eller som du egentligen inte har råd med. Bara för att få glänsa omkring i vardagen. Jag förstår förstås att du vill det. Men det är ju en helt annan sak än att jag ska låta dig få det.

Uppdaterat: 2021-10-06 20:36

Heja Leffe81. Beträffande Tesla kan de leverera bilar till skillnad mot andra biltillverkare, så säg upp leasingavtalet på din surdiesel Volvo, AL och boka en Tesla. Angående de skatter som bilisterna drar in i form av punktskatter som läggs på bränslet kommer att behöva förändras i takt med att fordonsflottan förskjuts mot elbilar. Kilometerskatt kommer med största sannolikt att införas oavsett vilken färg regeringen har. Mest rättvist vore att ta intäkten i skatten inbringar och göra en rak fördelning baserat på totala antalet körda kilometrar och därigenom få fram kilometerkostnaden som alla ska betala. Enkelt, rättvist och får justeras årsvis men betalas månadsvis.

2021-10-06 21:23

Fram till att skiftet skett med övervägande elbilar ska fosilbränslets skatt användas som bland annat ett styrinstrument. På samma sätt som AL:s subventionerade tjänstebilsvolvo styrt honom och tjänstebilssverige mot en viss biltyp, vilket straffar Volvo nu med deras halvt osäljbara schabrak.

2021-10-06 21:27
J.L skrev:

....... På samma sätt som AL:s subventionerade tjänstebilsvolvo.........

Det är som ett skivhack här på forumet, med jämna mellanrum kommer denna lögn och myt upp igen......nej, tjänstebilar, eller förmånsbilar som du troligtvis menar, är inte subventionerade. Tvärtom får staten in mer skattepengar på dem än på motsvarande privatköpt bil.

2021-10-06 21:31

Henrik
Hittade en rapport som dock menar att förmånsbilarna kostar staten 1,5-2 miljarder i minskade skatteintäkter.

2021-10-06 21:39
Axa skrev:

Henrik
Hittade en rapport som dock menar att förmånsbilarna kostar staten 1,5-2 miljarder i minskade skatteintäkter.

Skulle vilja se den rapporten och bland annat se om den tar med alla statens plånböcker eller enbart ser till den halverade momsen?

Jag vet att jag räknade på det på min V90 och konstaterade att staten fick in rätt mycket mer när jag hade den som förmånsbil än om jag hade köpt bilen privat. Men då räknade jag med alla plånböcker det betalades till hos staten.

2021-10-06 21:47

Jag kan förstå att ekonomi ibland kan vara svårt att förstå. Låt mig ändå redovisa lite enkla siffror.

På uppdrag av Näringsdepartement har Väg- och trafikforskningsinstitutet beräknat marginalkostnaden för diesel respektive bensinbil. Man utgår från en snittresa, så det finns anledning att påpeka att för körning utanför tätort så är överbeskattningen ännu högre.

Marginalkostnader för respektive trafikslag/kilometer

Bensin: 0,26
Diesel: 0,25

Skatter:

Energiskatt + Koldioxidskatt =summa

Bensin: 0,29+0,19=0,48
Diesel: 0,18+0,17=0,35

Internaliseringsgrad:

Bensin: 1,85
Diesel: 1,40

Skatterna på bränslet skall alltså sänkas, både för diesel som bensin så att kvoten mellan kostnad och skatt blir 1.

Inte så jättesvårt att förstå faktiskt.

Angående elbilar är de sedan underinternaliserade, vilket också har varit föremål för utredningar. Det är därför troligt att de kommer att få en kilometeravgift på sikt, vilken troligtvis också kommer att införas på fossildrivna bilar.

Vid en sådan situation kan man också styra trafiken effektivare så att trafikarbetet i landsortesmiljö kan göras betydligt billigare. Omvänt råder att kostnaden för att köra i högtrafik i en stad som Stockholm kommer att tio- eller tjugodubblas - och det gäller både för fossil som elbilar.

Vad det gäller min personliga bil är jag f.ö mycket nöjd med den. Åker komfortabelt, säkert (säkrare än i valfri elbil till och med) och till en rimlig kostnad. Så törstig är den faktiskt inte heller, trots att den har AWD och i stort sett all tillgänglig utrustning.

Och bilen betalar jag förstås helt själv. Jag har hittills inte - tvärtemot en del elbilister - fått några pengar av staten för att finansiera bilen.

MVH AL

2021-10-06 21:49
Scio me nihil scire.
J.L skrev:

Heja Leffe81. Beträffande Tesla kan de leverera bilar till skillnad mot andra biltillverkare, så säg upp leasingavtalet på din surdiesel Volvo, AL och boka en Tesla..

Jag kollade precis på en Modell X och där var det väntetid. Just nu uppskattad leverans i mitten av 2022 om man lägger beställningen idag. Det tycker jag är för länge och framförallt osäkert och därför behåller jag Volvon ett år till och inväntar att leveranskedjorna åter fungerar normalt.

MVH AL

2021-10-06 21:52
Scio me nihil scire.

Vad gäller subventioner är det elbilar som subventioneras. Inom litteraturen brukar man peka på att sådana typer av subventioner både är kostsamma som kontraproduktiv för miljön - även känt som rekyleffekt.

Så skall något plockas bort så är det subventionerna av elbilarna. Ja faktum är, att hela det utskällda bolus/malus-systemet aldrig borde ha sett dagens ljus, något som påpekats av såväl riskrevisionen, skatteverket som forskarkåren.

Men Miljöpartiet avskyr forskning och sakkunskap. Och därför körde man förstås också över sakkunskapen också i denna fråga och tvångsinförde systemet.

MVH AL

2021-10-06 21:56
Scio me nihil scire.
A.L skrev:

Jag kollade precis på en Modell X och där var det väntetid. Just nu uppskattad leverans i mitten av 2022 om man lägger beställningen idag. Det tycker jag är för länge och framförallt osäkert och därför behåller jag Volvon ett år till och inväntar att leveranskedjorna åter fungerar normalt.
MVH AL

Kan dock tillägga A.L att leveranstiden på uppdaterade Model X inte beror på brist på delar, utan att de inte satt igång tillverkningen av den ut till kund än och när de väl gör det kommer det som vanligt dröja en stund innan den kommer till Europa.
Behov av så stor bil? Klarar du dig på V90 idag borde ju Model Y fungera riktigt bra, den får du i november/december om man beställer nu. Provat Model X? Det är en riktig klump att köra runt i. Utan behovet av 7-sits hade jag valt Model Y.

2021-10-06 21:59

Henrik
https://www.svenskkollektivtrafik.se/globalassets/svenskkollektivtrafik/dokument/aktuellt-och-debatt/publikationer/formansbeskattning-av-formansbil-och-kollektivtrafikkort-wsp.pdf

2021-10-06 22:16
Axa skrev:

Henrik
https://www.svenskkollektivtrafik.se/globalassets/svenskkollektivtrafik/dokument/aktuellt-och-debatt/publikationer/formansbeskattning-av-formansbil-och-kollektivtrafikkort-wsp.pdf

Bara genom att snabbt ögna genom det så kan jag säga att jag tror, och anser att den inte ser till helheten utan enbart just förmånsvärdet, vilket är väldigt mycket som missas iså fall. Sen när man läser vem som är beställare inser man ju med att de inte är riktigt neutrala i frågan....
Sen påstår rapporten att det finns fler bilar pga. förmånsbilssystemet, här anser jag ju det vore tvärtom utan. Skulle alla de som har förmånsbil idag ha både en egen privat bil samt firman skulle hålla med en för jobbkörningarna hade det ju blivit fler bilar än nu.....tänker jag.....

2021-10-06 22:31

Henrik
Just siffran om minskade skatteintäkter omnämns på andra ställen med hänvisning till Ekonomistyrningsverket.

Om jag inte minns fel konstaterade Skatteverket något liknande men önskade att det skulle vara en annan tidsplan för förändringarna.

Uppdaterat: 2021-10-06 22:36

AL;

Du lever tyvärr i en liten verklighetsfrånvarande bubbla på nåt youtube-kontor du. Du sitter där med ditt kalkylark i ena handen och tramsar. Men jag kan se verkligheten och räkna i mitt eget huvud.

Du hävdar skadeglatt att alla bilister (utom du själv) ska betala varje gång de åker iväg någonstans. Vem har bestämt att det ska va så? Riksdagen 1988 säger du från ditt lilla riksdagskontor. Jaha. Men det är ju 2021 nu och verkligheten ser lite annorlunda ut idag.

Jag hävdar att varenda kotte i Sverige har nytta av att hålla bilismen igång. Hur ska brandkår, ambulans, skolbussar, hemtjänst, likbilar, sophämtare, vaktmästare, förskolefröknar, apotekare, lärare, mekaniker, kraftbolag, väktarbolag, kriminalvård, hantverkare, psykvårdare, journalister, livsmedelstransporter, räddningstjänst, etc. ta sig fram utan underhållen infrastruktur? Ska bara jag betala bara för att jag inte har möjlighet eller motivation att bo i en vitmålad knarkarlägenhet i city och istället för att bara driva runt måste åka till ett jobb medan en flinande okunnig mupp på södermalm med nåt överbetalt låtsasjobb vid ett stylat kontor i porten bredvid och aldrig varit utanför tullarna ska slipp undan?? Det är ju det du hävdar med ditt lilla siffertrixande och påståenden om vad som måste vara.

Krångligare än såhär behöver det inte vara: oavsett om man kör bil eller inte - låt alla vara med och betala för att ha skapligt fungerande vägar. Inte enbart vi som måste ta oss till våra jobb så inte varenda liten börskurs kollapsar.

För att du ska ha råd med hyran på din bil behövde du skaffa jobb. För att skaffa jobb behövde du gå i skola och lära dig siffertrixa i excel. Men nu kommer den stora frågan: vem betalade för din skolgång? Inte var det du i alla fall. Vi andra delade på den kostnaden i hopp om att slippa betala för dig i framtiden och hoppades kanske få ett tack tillbaks. Inget som gick i uppfyllelse.

Vem i det här landet är inte fullständigt beroende av våra vägar? Varför ska inte alla vara med och betala för det? Det undrar jag. Och jag betalar redan skatt och avgifter med min lön. Kanske fler bör ge ett litet bidrag till vägarna? För den del som jag ger förutsätter jag bör räcka och bli över till bra vägar i hela landet. Men när såna som du hela tiden försöker glida undan på andras bekostnad så förstår jag varför det finns lite hål här och där i asfalten.

Jag är inte blind.

Uppdaterat: 2021-10-07 02:06

Tack vare såna som mig som kör eller vill köra på batteri så blir det en massa jobb, pengar, ren luft och välfärd i hela Sverige.

https://www.vibilagare.se/nyheter/northvolts-plan-har-skapas-5-000-nya-jobb

2021-10-07 11:30

Det är provocerande hur jästa vissa elbilsägare är för att deras bostadsadress, arbete och fritid matchar dagens elbilar.

För 15 år sedan ansågs diesel vara ett bra miljöval, efter det kom e85 som tvingade mackar att stänga ner.

Ni som kör elbil idag och är så fruktansvärt jästa över er tillvaro körde garanterat diesel eller bensin för X antal år sedan. Var ni lika ignoranta då också?

Min bostadsort, arbete och fritid möjliggör inte att äga en elbil med det utbudet som finns idag.
Tro inte att jag skulle vägra elbil om utbudet fanns. Skillnaderna ekonomiskt är gigantiska, låt mig visa nedan.

Min bil har en bonus-malus skatt på 22 500kr.
Sett till hur många mil jag kör idag med rådande skattesats och drivmedelspris så betalar jag cirka 40 000 i enbart skatt på drivmedlet.

Trängselskatten kostar mig cirka 8 000 per år. Detta tar jag upp då man vill höja avgiften för fossilbilar men inte för elbilar.

Totalt blir detta exklusive trängselskatt 62 500 kr enbart i skatt per år.
Med trängselskatt är det totalt 211 500 i skatt på tre år och ni elbilsägare vill att jag ska betala MER?

En elbilsägare får 70 000 av "mig" via bonus-malus samtidigt som de i princip inte betalar någon vägskatt överhuvudtaget.
Innan 2006 var vägskatten viktbaserad.
En tesla model x väger ungefär som en amerikan pickup i 1/2 ton segmentet.
En elbil sliter garanterat mer på vägnätet (hög effekt/direkt vrid samt vikt) jämfört med en fossilbil. Att en elbilsägare ska betala 350 kr i årsskatt (model x) är inte rimligt.

2021-10-07 11:46

Grabba;

Ja jag var nog lika ignorant redan bensin-bilist. Som elbilist vill jag inte att du ska behöva betala mer än nödvändigt. Sen tycker jag inte du nu när du blir allt mer efterklok ska åka på en räkmacka och betala mindre än vad jag betalat med bensin under mina år heller. Åtminstone inte på min bekostnad. Jag vill bara slippa att jag ska behöva betala och straffas bara för att jag nu kör elbil efter att ha tänkt detta i många år. Det var därför jag köpte elbil ser du. För att slippa eftersom jag haft så långa pendlarsträckor. För jag förstod väl att det bara blir dyrare bränsle men folk jublade över bensinpriset förra sommaren och skrattade åt att man påstår att elbilar ändå kommer att ta över.

Nej. Jag har aldrig kör en dieselbil eller trott på etanolen när den kom och kommer aldrig köra något sånt. Jag har kört gamla skruttiga bensinbilar för 10000 kr styck innan jag skaffe två halvgamla elbilar som ingen annan ville köpa för de var för bortskämda med krav på 40-mils räckvidd. Då hade jag inget lån. Nu kör jag två elbilar (inte Tesla) köpta för 300000 kronor tillsammans. Nu har jag lån kvar på ca 90000 kr att amortera istället. Men minskad bränslekostnad på 40000 per år. Bor i glesbygd på en ort utan laddare eller andra vettiga kommunikationer, men jag har ju installerat en laddstation här hemma och upptäckte efteråt att det ju trots allt satt en undangömd laddare för elbilar utanför mitt jobb. Helt gratis dessutom.

Det är ju ingen nyhet med elbilar för den som hängt med i debatten ett tag. Jag har hängt med i debatten sen 2012. Det jag hade nöjt mig med i elbilsväg då det nöjer jag mig med idag. Skillnaden idag är priset. Trots att jag inte fått några subventioner. Men bilarna funkar ju fortfarande lika bra nu som när de var nya.

Men jag saknar dragkroken och lastutrymmet förstås. Måste ta ner baksätet för att få plats med all skräp jag fraktar omkring. Resandet kräver något mer planering än tidigare. Men det är ju inte värre än att jag kan lösa det på andra sätt.

Långsiktig skatteplanering kallas min strategi. Förstör nu inte detta med dina impulsiva utbrott.

Uppdaterat: 2021-10-07 12:41